E-SIM liittymän siirto iPhonesta uuteen iPhoneen

  • 30 January 2022
  • 10 kommenttia
  • 20 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia

Siirrän yritykseni puhelin liittymää e-SIM uuteen Apple IPhone puhelimeen vanhemmmasta Iphonesta.

Siirron yhteydessä siirtyy Telian sivustolle johon pitää syöttää puhelinnumero ja 15400 numerosta saamani salasana. Vaihto ei kuitenkaan onnistu eikä sivulta pääse eteenpäin.

 

Ilmenee virhetilanne ja tulee viesti ettei käyttäjällä ole oikeutta tehdä siirtoa. Yrityksessä ei ole muita käyttäjiä sillä hallinnoin tietoja yksin. Lisäksi käyttäjää ei edes kysytty vaan numeroa. Miten tuo e-sie siirron pitäisi oikein onnistua?

 

Edit: muokattu hieman otsikkoa

 


10 kommenttia

 

Tässä vielä kuva käyttöliittymästä ja virheestä.

 

Outo virhe tuo ilmoitus ettei sinulla mahdollisesti ole oikeuksia. Aivan kuin Teliakaan ei tiedä sitä varmasti mutta estää jollain perusteella sen kuitenkin?

 

 

edit katjane: siirretty viestit toiseen osioon ja upotettu kuva

Soittelin Telian yritysasiakaspalveluun ja sain asiakaspalvelijan kiinni. Sieltä ohjattiin sitten johonkin asiakaspalvelunumeroon jossa jonottelin sitten 10 minuuttia kunnes suljin puhelun. Mikäli tässä on jokin vikatilanne päällä niin asiakasta olisi hyvä tiedottaa myös tähän ketjuun etten turhaan tuota enää tutki vaan ehkä muutan tuon henkilökohtiasen liittymän e-sim liittymäksi ja yrityksen liittymän tavalliseksi. Hankala ongelma kuitenkin joka estää puhelimen vaihtamisen. 

Olen tätä prosessia tänään selvitellyt, jotta pääsen jeesaamaan. Huomasin myös uuden viestisi ja olitkin jo soitellut myös asiakaspalveluun, mikä on se toinen tapa hoitaa eSIM aktivointi. Mitään varsinaista vikatilannetta ei tietojemme mukaan palvelussa ole. Harmi, että et päässyt asiaa nopeasti hoitamaan. 

Olet varmaankin eSIM + laitteen vaihtoa tehnyt Applen ohjeistuksen mukaan, vai mitä?

Tuo saamasi herja johtuu todennäköisimmin tästä:  yritysliittymän käyttäjälle täytyy olla myönnetty oikeudet muutoksiin mm. kortinvaihtoon Minun Telia -palvelussa ja tälle liittymälle tuota lupaa ei ole kenties käyty antamassa. Tuon Applen ohjeen mukaisen prosessin aikana täytyy siis tunnistautua, eli kirjautua sisään Minun Telia -palvelun käyttäjätunnuksella, eli tässä tapauksessa puhelinnumerolla ja salasanalla. Nämä sinulla ilmeisesti kuitenkin oli kunnossa?

Minun Telia -palvelussa yrityksen työsuhdeliittymän käyttäjä voi tarkastella liittymän tietoja, kuten saldokertymää, sekä tehdä sellaisia muutoksia, joita yrityksen vastuuhenkilö on liittymän käyttäjälle myöntänyt. 

Yritysliittymiin voi tuon luvan käydä antamassa Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta. Oliko tämä asiointipalvelu sinulle jo tuttu? Linkistä saat tarvittaessa lisätietoa! Jos olet sekä yrittäjä ja yrityksen vastuuhenkilö että yrityksen omistaman liittymän käyttäjä, pääset tuon luvan helposti laittamaan kuntoon. Tässä Asiakastuesta löytyvä ohjeistus henkilöstön tilausoikeuksien hallintaan. Samalta sivulta löydät tarvittaessa ohjeen asiointipalvelun käyttöönotosta.

Myöhemmin Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa tulee olemaan mahdollista aktivoida eSIM, mutta tällä hetkellä sitä ei siellä suoraan pysty tekemään. 

Voi tuntua yrittäjänä ja liittymän käyttäjänä ehkä vähän  hassulta, mutta sama prosessi koskee kaikkia yritysten nimissä olevia liittymiä ja niiden oikeuksia 😁>. Hyvä, kun tuli puheeksi, niin otetaan tämä tutkintaan ja pohditaan, voisiko prosessi olla pikkasen helpompi pienyrittäjälle. Tästä otettiin jo koppia!

Toivottavasti onnistut tämän avulla ottamaan uuden iPhonesi käyttöön! 

 

Hei ja kiitos ohjeista.

Noista ei kuitenkaan ole mitään apua. Tutkin nuo kaikki jo eilen ja voin linkata tähän vielä miksi tuo laittamsi ohjeet eivät toimi.

1. Ohjeen mukaan pääkäyttäjillä on automaattisesti kaikki oikeudet. "Pääkäyttäjät ja ylläpitäjät saavat automaattisesti käyttöoikeudet kaikkiin palveluihin."


2. Minulta läytyy jo pääkäyttäjätunnus ja profiili. Käytössä oleva puhelinnumero on kyseisessä profiilissa kiinni.


Voitko nyt vielä ohjeistaa ja laittaa vaikkaa konkreettisesti kuvan mitä tarkoitat tällä luvan antamisella? Mitään kohtaa missä voisin tunnukseni vielä tätä paremmin luvittaa ei ole. Pitääkö minun luoda erillinen käyttäjätunnus jossa luvittaisin asian? Tarkoittaaako luvitus roolin antamista ja millä roolilla se toimii kun se ei toimi nyt pääkäyttäjä roolilla vaikka ohjeiden mukaan näin pitäisi olla.

Olen perehtynyt tähän asiaan nyt koko eilisen illan ja vielä tänäänkin useita tunteja. Melko vaikea tämä on vaikka todellakin hanskaan yleensä erinomaisesti vaikeitakin luvitusprosesseja. Tästä vain tuntuu logiikka ja kaikki toiminnallisuudet puuttuvan.


Muutin vielä kaikki mahdolliset asetukset mitäö löysin. Yritän näillä kokeiluille luvittaa liittymälleni oikeuksia, koska ohjeissa ei ole erikseen mainintaa mitä oikeuksia juuri e-sim liittymän siirto vaatii. Liittymän takana ei mitään järkeviä oikeuksia olemassa eikä rajotuksiakaan.

 

Nyt kun yritän uudelleen tulee erityylinen virhetilanne. Joko palvelussa tehdään muutoksia ja korjauksia tai sitten tässä on ollut virhettä jo alunperin. Odottelen nyt muutamia päiviä josko saisitte tuon kuntoon tai ohjeistettua erikseen  minkä oikeuden se liittymältä siis erikseen vaatii johon viittasit. En keksi mitään oikeutta minkä voisin vielä antaa tai missä olisi vielä estoa olemassa

 

Vastailen tähän sinulle, mutta sitä ennen: olisi ollut syytä eilen toivotella sinut @Lumii  tervetulleeksi Telia Yhteisöön, mutta käytyäni pitkällisiä keskusteluita tästä asiantuntijoidemme kanssa, hyppäsin vain suoraan asiaan. Anteeksi tökeryyteni 😔>. Joka tapauksessa iso kiitos, että otit asian esille täällä!

Pääsin viestisi johdosta keskustelemaan palvelusta vastaavien tahojen kanssa ja yhteistuumin todettiin, että tämä voitaisiin toteuttaa pienyrittäjän näkökulmasta pikkasen kevyemmin. 

Palaan ensin tähän, jos joku vastaavassa tilanteessa löytää tämän ketjun ja etsii ratkaisua samaan ongelmaan: 


1. Ohjeen mukaan pääkäyttäjillä on automaattisesti kaikki oikeudet. "Pääkäyttäjät ja ylläpitäjät saavat automaattisesti käyttöoikeudet kaikkiin palveluihin."


2. Minulta läytyy jo pääkäyttäjätunnus ja profiili. Käytössä oleva puhelinnumero on kyseisessä profiilissa kiinni.

 


👆> Tämä on Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kohta, jossa määritellään itse asiointipalvelun käyttäjien oikeuksia.

Minun Telia Yrityksille asiointipalvelussa, varsinkin isomman yrityksen kohdalla, voi eri henkilöillä olla erilaisia oikeuksia käyttäjänhallintaan. Pääkäyttäjänä sinulla on kaikki oikeudet asiointipalvelun hallintaan. 

Asiointipalvelussa pääkäyttäjä voi  hallinnoida kahdenlaisia oikeuksia:

  1. yrityksen erikseen määriteltyjen henkilöiden oikeuksia hallinnoida palveluita itse asiointipalvelussa
  2. yrityksen nimissä olevien liittymien käyttäjien oikeuksia hallinnoida liittymien palveluita Minun Telia -palvelussa (jossa työsuhdeliittymän käyttäjä voi tarkastella mm. liittymän saldoa ja muokata palveluita tai tilata lisäpalveluita niissä määrin, mitä hänelle on oikeuksia annettu).

 

Aikaisemmin annoinkin sinulle jo linkin Asiakastuesta löytyvään ohjeeseen Henkilöstön tilausoikeuksista.  Eli kun sinulla on pääkäyttäjän oikeudet, voit määrittää yrityksen nimissä olevien liittymien lisäpalveluiden tilausoikeudet tämän ohjeen mukaisesti. Eilisten viestien mukaan olit tämänkin jo ihan oikein löytänyt. 
👇>

 

Kannattaa kohdallasi siis valita tuo "käyttäjä voi tilata kaikkia lisäpalveluita"

Näiden ohjeiden mukaan toimien pitäisi eSIM vaihtoon liittyvän tunnistautumisen onnistua. Jos edelleen kohtaat jotain ongelmaa, kyseessä voi olla joko palvelussa oleva virhe tai se, että käyttämäsi selaimen muisti tekee tepposet ja vie sinut samaa polkua pitkin aikaisemmin saamaasi herjaan. Kannattaa siis vielä kokeilla välimuistin tyhjentämistä! 

Vikatilannetta varten tässä vielä Yhteystiedot yritysasiakkaille asiakaspalvelun tavoittamista varten. 
Onnistuiko näillä ohjeilla?

Hei,

kyllä eilen asetin tuosta valikosta myös nuo asetukset päälle. Aikaisemmin toissapäivänä ajattelin etteivät nuo voi millään vaikuttaa pääkäyttäjätason oikeuksilla olevan tunnuksen ja liittymän vaihdokseen.

Tosiaan huolimatta noiden asettamisesta en saanut siirto toimimaan vaan pysähtyi tuohon aikaisempaan virhetilanteeseen, josta oli myös kuva ylhäällä. Tyhjennän vielä välimuistin uudesta puhelimesta  jos se vaikuttaisi mitä en nyt kyllä usko. Siirtohan tapahtuu nimenomaan puhelimennumerolla ja salasanalla jonka voi tarvittaessa tilata uudelleen numerosta 15400.  Mikäli tämä ei nyt toimi niin pitänee vaihtaa tosiaan tuo e-sim normaaliin sim-korttiin ja yrittää vaihtaa tuo henkilökohtainen e-sim:ksi Luultavasti luvitus toimii tällöin oikein sillä lienee enempi testailtu.

 

Hei,

 

nyt kun kokeilin siirtoa niin siirto käynnistyi eri tavalla ja kaikki meni kuten pitikin.

 

Luultavasti tässä ollut ominaisuus on nyt muuttunut ja korjaantunut jostain seuraavista syistä:

 

1. eilen tekemäni oikeusasetus tilausoikeuksista tuli voimaan vasta yöllisissä eräajoissa tms

 

2. Ohjelmistoon on tehty korjaus

 

3. Tai iPhonen safarin selaimen välimuistiin tallentuu aikaisemman virhetilanteen tiedot ja se estää vaihdoksen.

 

Nyt siirto onnistui joten asia on kunnossa! Kiitos teille

 

Hei mahtavaa! Kiitos @Lumii  kun kuittasit tämän vielä tänne.

Veikkaan tuon viimeisimmän virheilmoituksen johtuneen selaimen välimuistista, sillä näitä on tullut vastaan Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa muissakin yhteyksissä. Näiltä osin asia on tiedossamme ja tutkinnassa. 

Mukavaa viikon jatkoa ja tervetuloa uudelleen Yhteisöön!

Vastaa