Pelialan gurut kertovat: Näin 5G mullistaa mobiilipelaamisen

  • 4 December 2020
  • 0 kommenttia
  • 27 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4


5G nopeuttaa merkittävästi tiedonsiirtoa ja mahdollistaa aivan uudenlaisia palveluja. Mutta mitä hyötyjä uuden sukupolven teknologia tuo mobiilipelaajalle? Tätä kysyimme kahdelta suomalaiselta pelialan asiantuntijalta, Critical Force -yhtiön toimitusjohtaja Veli-Pekka Piiraiselta ja Mainframen design director Sulka Harolta.


 


Pelien lataaminen sovelluskaupoista nopeutuu


 


”Mobiilipelien latauskoot ovat kasvaneet koko ajan ja ovat nykyisin jo useita gigatavuja. Lataaminen kestääkin usein harmittavan kauan. 5G-yhteydellä lataaminen sovelluskaupoista on huomattavasti nopeampaa ja pelit myös käynnistyvät nopeammin, jos käynnistysvaiheessa ladataan dataa taustalla”, Critical Forcen Veli-Pekka Piirainen kertoo.


 


”Myös sovellusten päivitykset nopeutuvat. Esimerkiksi Fortniten Mobilen 2–3 gigatavun päivitys on raskas prosessi, mutta 5G:llä se sujuu nopeasti.”


 


Mainframen design director Sulka Haro uskoo, että lataamisen nopeutuminen kasvattaa pelien myyntiä.


 


”Nopeat yhteydet palvelevat sekä pelaajia että pelien valmistajia. Kun vaikkapa bussissa istuessa on muutama minuutti ylimääräistä aikaa ja innostuu hankkimaan uuden pelin, nopeat 5G-yhteydet takaavat, että sekä ostaminen että lataaminen onnistuvat sujuvasti. On mukava päästä uuteen peliin kiinni heti.”


 


Viive poistuu, pelaamiskokemus paranee


 


5G-verkoissa data liikkuu nopeasti palvelimien ja laitteiden välillä, ja pelaajia turhauttava latenssi eli viive lyhenee. Latenssilla tarkoitetaan aikaa, joka puhelimella menee ’keskusteluun’ palvelimen kanssa.


 


”Erityisesti reaaliaikaisissa peleissä nopeat yhteydet ovat huima edistysaskel. Peliyritykset tuovat 5G:n myötä varmasti uusia reaaliaikaisia pelejä markkinoille”, Veli-Pekka Piirainen arvioi.


 


Pilvipalvelu tuo raskaat pelit myös mobiiliin


 


”Cloudgamingia eli pelaamista pilvipalvelussa on odotettu jo pitkään, ja nyt siinä ollaan askeleen lähempänä. Pilvinatiivipeleissä peli pyörii palvelimella, josta se suoratoistetaan pelaajan mobiililaitteeseen. 5G:llä myös raskaita, tällä hetkellä pitkälti vain PC:llä ja pelikonsoleilla pelattavia niin sanottuja multiplayer-pelejä on mahdollista pelata myös mobiililaitteella. Pian mobiilipeleissäkin voi tehdä asioita, jotka aikaisemmin eivät ole olleet mahdollisia”, sanoo Veli-Pekka Piirainen.


 


”Meillä Mainframella kehitteillä olevassa pelissä kaikki grafiikat ovat pilvessä. Pelaajan ei tarvitse lainkaan ladata peliä mobiililaitteelleen, vaan hän saa sen suoratoistona pilvipalvelusta. 4G-yhteyden kanssa tämä ei täysin toimi, mutta onnistuu 5G:llä hienosti”, Sulka Haro hehkuttaa.


 


”Nyt on mobiilipelaamisessa tulossa graafisesti erittäin hienoja pelejä, joissa hyödynnetään sekä lisättyä todellisuutta että virtuaalitodellisuutta. Tämä nostaa pelikokemuksen aivan toisella tasolle myös mobiilissa.”


 


5G tuo uusia mahdollisuuksia myös peleihin, joita pelaa samanaikaisesti suuri määrä ihmisiä samassa pelimaailmassa. Tällaisia legendaarisia MMO-pelejä ovat muun muassa City of Heroes, World of Warcraft ja EVE Online.


 


Puhelinten akut ja muisti kiittävät


 


”5G osalta on puhuttu paljon vähäisemmästä virrankulutuksesta. Toivon että 5G-puhelinten akut kestävät todennäköisesti pidempään. Olemme testanneet akkuja peliemme prototyypeillä. Kun peli tulee videostriiminä mobiililaitteeseen, eli sen monimutkainen piirtäminen tapahtuu pilvessä, akun kulutus on kuin katsoisi Netflixiä. Netflixin striimejähän voi katsoa matkapuhelimella tuntikausia ilman, että akku hyytyy”, Sulka Haro toteaa.


 


Pilvipelaamisen etuna on myös se, ettei peli vie kännykästä muistia. 5G-yhteys takaa, että myös keskivertopuhelin, jossa on kohtuullisen laadukas näyttö ja äänet, sopii pelaamiseen.


 


Pelejä voi tulevaisuudessa ostaa kuukausimaksulla ja pelata voi missä ja milloin vain


 


Tulevaisuudessa pelejä kenties pelataan esimerkiksi Spotifyn tyyliin kuukausimaksulla. Pelaajan ei siis tarvitse erikseen ostaa ja ladata yksittäisiä pelejä.


 


”5G:n ansiota tulevaisuudessa voi pelata yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumatta. Peliturnauksiakin on entistä helpompi järjestää, koska kiinteitä yhteyksiä ei samaan tapaan enää tarvita. Peliturnaus kauppakeskuksessa yleisön keskellä ei ole enää utopiaa”, Veli-Pekka Piirainen ennustaa.


 



Veli-Pekka Piirainen


 


Critical Forcen perustaja ja toimitusjohtaja on yksi nimekkäimmistä kasvuyrittäjistä pelialalla. Piiraisen 10 vuotta sitten perustaman oululaisen yrityksen päätuote on Critical Ops -peli, jota kehitetään yhä muiden tuotteiden rinnalla.


 


Sulka Haro


 


Mainframen design director on muun muassa legendaarisen Habbo Hotellin rakentajia. Haro oli yhdessä muiden pelialan konkareiden kanssa perustamassa massiivimoninpelejä kehittävää Mainframea vuonna 2019.



Teksti: Tarja Kopra


Kuva: Critical Force


 


--


 


Tutustu myös näihin:


 



0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa