Kirjoitettu
02-10-2020
15:00
Muokattu
01-06-2021
09:46
Merja_J
Tästä ketjusta löydät jatkossa tietoa liittyen Apple iPhone 12-sarjan puhelimien saatavuuksiin sekä toimituksiin Telialla. Päivitämme tietoa tähän aloituspostaukseen toimituksiin liittyen aina kun uutta tietoa tulee. Tervetuloa keskustelemaan ja seuraamaan ketjua.
Lue iPhone 12 -sarjan esittely
Tietoja toimituksista
Myyntiin tulevat mallit ja hinnat
Apple iPhone 12 Mini (musta, valkoinen, vihreä, sininen, punainen)
Apple iPhone 12 (musta, valkoinen, vihreä, sininen, punainen)
Apple iPhone 12 Pro (graffiti, hopea, kulta, tyynenmerensininen)
Apple iPhone 12 Pro Max (graffiti, hopea, kulta, tyynenmerensininen)
Toimitamme puhelimet tilausjärjestyksessä. Kun tilaus on mennyt kokonaisuudessaan järjestelmistämme läpi, se menee odottamaan toimitusta. Normaalisti tämä käy nopeasti heti tilauksen jälkeen, mutta joissain tilanteissa järjestelmä voi käydä läpi erilaisia tarkastuksia, jolloin tilaus menee jonoon vasta koko tilausprosessin läpi käytyään. Samana päivänä etenkin myynnin alkuvaiheessa voi tulla paljon tilauksia, joten samana päivänä tehdyt tilaukset voivat toimittua eri aikaan. Laitteet lähtevät toimitukseen vanhimmasta tilauksesta alkaen sitä mukaa, kun Applelta saapuu puhelimia varastoomme. Päivitämme tähän aloituspostaukseen tietoja saatavuuksista mallikohtaisesti toimitusten edetessä.
12.1.2021 taulukkoa ei enää päivitetä.
04-11-2020 11:55
@TeroRe@ kirjoitti:Morjesta ketjuun. Olen ollut aikaisempina vuosina hoitamassa Applen toimituksia, joten tiedän niiden etenemisestä yleisellä tasolla. Tänä vuonna en ole ollut tässä projektissa mukana, joten en tiedä miten minkäkin mallin tilanne etenee ja mikä on tilanne juuri tänä vuonna.
Ajattelin kuitenkin hypätä tänne kirjoittamaan, koska nyt keskiviikko-perjantai -akselilla asiakaspalvelussa ja kaupoissa voi olla ruuhkaa tukilakon takia. Tämä näkyy myös täällä Yhteisössä, moderaattoreita ei ole normaalisti paikalla vastaamassa kysymyksiin.
Asiaan. Tässä siis Applen toimituksista yleisellä tasolla, toivottavasti auttaa avaamaan ja vastaa ainakin joihinkin kysymyksiin. Kyseessä ei ole kootut selitykset, vaan ajatuksia peilaten edellisiin vuosiin ja keskusteluihin.
--
Jokaisena vuotena jengi on vertaillut tilausvahvistuksien aikaleimoja keskenään. Ja ymmärrän sen koska se on helppo ja ainoa tapa vertailla tilauksia keskenään. Joka vuosi olen teroittanut, että toimitusjärjestys on yhtä kuin tilausjärjestys.
Tilaus menee jonoon (= odottamaan toimitusta), kun se on käynyt erilaisten tarkistuksien läpi. Usein tilaus menee jonoon saman tien ja kaikki ok, mutta ei välttämättä aina. Ja tästä voi tulla se, että tilausvahvistuksen kellonaika (=milloin tilaus on tehty) ei täsmää toimitusjärjestyksen kanssa. Miksi tilaus ei menee suoraan jonoon, siihen voi olla monia syitä. Esimerkiksi mahdollinen luottotarkastus tai vaikka Telia Rahoituksen tilin tilanne, ja niin edelleen. Muitakin syitä voi olla. Pitkä selostus mutta pointtini on se, että siihen voi olla ihan oikea syy jos kaverin viisi minuuttia myöhempi tilaus on jo toimitettu ja oma ei. Jos tällainen tilanne tulee niin tsekkaa oman tilauksen status asiakaspalvelustamme.
Jengi vertailee joka vuosi toimituksia myös eri myyjien välillä. Ja joka vuosi haluan teroittaa, että myyjien välillä voi olla eroa siinä, että mitä malleja ja milloin ne saa niitä varastoon. Kuten myös eroa on siinä, että kuinka paljon mikäkin myyjä on puhelimia myynyt ja miten myyntimäärät jakautuvat eri mallien välillä. Apple 12 -puhelimia on usea eri malli (iPhone 12, 12 Pro, 12 Pro Max) ja jokaisesta on usea väri ja muistivaihtoehto. Erilaisia ns. variantteja on kymmeniä ja jokaisella on oma tilaus- ja toimitusjononsa. Jokaista varianttia tulee tipotellen myyjien varastoon. Ymmärrän, että myyjiä vertaillaan näin mutta toimituksien taustalla on tosiaan monta asiaa jotka vaikuttavat.
Yksi huolenaihe on ollut myös se, että miksi lista näyttää että vanhin toimittamaton tilaus on joltain tietyltä päivältä ja oma tilaus on vanhempi kuin mitä listan päiväys näyttää. Tässä on sama mitä tuossa yllä kirjoitin aikaleimoista. Milloin tilaus on mennyt oikeasti läpi, mikä tilauksen status on. Nämä tapaukset on tosiaan hyvä tarkastaa asiakaspalvelustamme. Huonolla tuurilla tilauksessa voi olla jotain probleemaa, toivottavasti ei mutta näin voi ikävä kyllä olla, ja asiakaspalvelusta saat asian selville.
Saman päivän sisällä, erityisesti silloin, kun ennakkomyynti alkaa, on usein valtavasti tilauksia lyhyen ajan sisällä. Ja, koska Applelta tulee tavaraa myyjien varastoon tipotellen, käy niin, että vaikka tilaus on ajallisesti lähellä toista niin kaikki samana päivänä tehdyt tilaukset eivät ole samaan aikaan toimituksessa. Ja tästä johtuu, että ulospäin voi näyttää, ettei tilaukset etene koska päivämäärä ei muutu listalla.
Viimeisenä, tosiaan eri malleja tulee varastoomme tipotellen. Variantteja on kymmeniä. Mallit ja määrät vaihtelevat. Parhain olisi, jos kaikkia malleja olisi heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Harmillisesti ainakaan Applen kohdalla näin ei ole koskaan ollut, saatavuus on alkuvaiheessa nihkeää suhteessa kysyntään. Parhaan mukaan myyjät kuitenkin toimittavat tilauksia maailmalle.
Pitkä selitys jonka anti oli mikä? Eli toimitusjärjestys ajan suhteen ei toimi, vaan Telia arpoo toimitusjärjestyksen.
04-11-2020
12:02
Muokattu
04-11-2020
12:03
@jeejee777@ kirjoitti:
tuleeko osa noista mini/max puhelimista myös myymälöihin myyntiin ohi ennakkotila-
ajien?
Tähän ja muihin avoimiin kysymyksiin saadaan lisätietoa ensi viikon alussa.
Ammattiliitto Pron tukilakko - mahdollista ruuhkaa palvelukanavissa 4-6.11.
@SOi_heepo kirjoitti:Pitkä selitys jonka anti oli mikä? Eli toimitusjärjestys ajan suhteen ei toimi, vaan Telia arpoo toimitusjärjestyksen.
Halusin taustottaa aiempina vuosina esiin tulleita kysymyksiä, olen niitä nähnyt myös tänä vuonna esitettävän.
Kuten kirjoitin niin tilaus menee usein heti läpi ja odottamaan toimitusta mutta aina näin ei välttämättä ole. Arpomisesta ei ole kuitenkaan kyse.
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
04-11-2020 12:16
Kiitos että vastasit yleisiin kysymyksiin. Polttava puheenaihe onkin, mikä on pro luurien tilanne. Onko ainuttakaan luuria toimitettu Applelta jakoon, erityisesti 128GB saatavuus täysi mysteeri.
04-11-2020 12:22
@SOi_heepo@ kirjoitti:
@TeroRe@ kirjoitti:Morjesta ketjuun. Olen ollut aikaisempina vuosina hoitamassa Applen toimituksia, joten tiedän niiden etenemisestä yleisellä tasolla. Tänä vuonna en ole ollut tässä projektissa mukana, joten en tiedä miten minkäkin mallin tilanne etenee ja mikä on tilanne juuri tänä vuonna.
Ajattelin kuitenkin hypätä tänne kirjoittamaan, koska nyt keskiviikko-perjantai -akselilla asiakaspalvelussa ja kaupoissa voi olla ruuhkaa tukilakon takia. Tämä näkyy myös täällä Yhteisössä, moderaattoreita ei ole normaalisti paikalla vastaamassa kysymyksiin.
Asiaan. Tässä siis Applen toimituksista yleisellä tasolla, toivottavasti auttaa avaamaan ja vastaa ainakin joihinkin kysymyksiin. Kyseessä ei ole kootut selitykset, vaan ajatuksia peilaten edellisiin vuosiin ja keskusteluihin.
--
Jokaisena vuotena jengi on vertaillut tilausvahvistuksien aikaleimoja keskenään. Ja ymmärrän sen koska se on helppo ja ainoa tapa vertailla tilauksia keskenään. Joka vuosi olen teroittanut, että toimitusjärjestys on yhtä kuin tilausjärjestys.
Tilaus menee jonoon (= odottamaan toimitusta), kun se on käynyt erilaisten tarkistuksien läpi. Usein tilaus menee jonoon saman tien ja kaikki ok, mutta ei välttämättä aina. Ja tästä voi tulla se, että tilausvahvistuksen kellonaika (=milloin tilaus on tehty) ei täsmää toimitusjärjestyksen kanssa. Miksi tilaus ei menee suoraan jonoon, siihen voi olla monia syitä. Esimerkiksi mahdollinen luottotarkastus tai vaikka Telia Rahoituksen tilin tilanne, ja niin edelleen. Muitakin syitä voi olla. Pitkä selostus mutta pointtini on se, että siihen voi olla ihan oikea syy jos kaverin viisi minuuttia myöhempi tilaus on jo toimitettu ja oma ei. Jos tällainen tilanne tulee niin tsekkaa oman tilauksen status asiakaspalvelustamme.
Jengi vertailee joka vuosi toimituksia myös eri myyjien välillä. Ja joka vuosi haluan teroittaa, että myyjien välillä voi olla eroa siinä, että mitä malleja ja milloin ne saa niitä varastoon. Kuten myös eroa on siinä, että kuinka paljon mikäkin myyjä on puhelimia myynyt ja miten myyntimäärät jakautuvat eri mallien välillä. Apple 12 -puhelimia on usea eri malli (iPhone 12, 12 Pro, 12 Pro Max) ja jokaisesta on usea väri ja muistivaihtoehto. Erilaisia ns. variantteja on kymmeniä ja jokaisella on oma tilaus- ja toimitusjononsa. Jokaista varianttia tulee tipotellen myyjien varastoon. Ymmärrän, että myyjiä vertaillaan näin mutta toimituksien taustalla on tosiaan monta asiaa jotka vaikuttavat.
Yksi huolenaihe on ollut myös se, että miksi lista näyttää että vanhin toimittamaton tilaus on joltain tietyltä päivältä ja oma tilaus on vanhempi kuin mitä listan päiväys näyttää. Tässä on sama mitä tuossa yllä kirjoitin aikaleimoista. Milloin tilaus on mennyt oikeasti läpi, mikä tilauksen status on. Nämä tapaukset on tosiaan hyvä tarkastaa asiakaspalvelustamme. Huonolla tuurilla tilauksessa voi olla jotain probleemaa, toivottavasti ei mutta näin voi ikävä kyllä olla, ja asiakaspalvelusta saat asian selville.
Saman päivän sisällä, erityisesti silloin, kun ennakkomyynti alkaa, on usein valtavasti tilauksia lyhyen ajan sisällä. Ja, koska Applelta tulee tavaraa myyjien varastoon tipotellen, käy niin, että vaikka tilaus on ajallisesti lähellä toista niin kaikki samana päivänä tehdyt tilaukset eivät ole samaan aikaan toimituksessa. Ja tästä johtuu, että ulospäin voi näyttää, ettei tilaukset etene koska päivämäärä ei muutu listalla.
Viimeisenä, tosiaan eri malleja tulee varastoomme tipotellen. Variantteja on kymmeniä. Mallit ja määrät vaihtelevat. Parhain olisi, jos kaikkia malleja olisi heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Harmillisesti ainakaan Applen kohdalla näin ei ole koskaan ollut, saatavuus on alkuvaiheessa nihkeää suhteessa kysyntään. Parhaan mukaan myyjät kuitenkin toimittavat tilauksia maailmalle.
Pitkä selitys jonka anti oli mikä? Eli toimitusjärjestys ajan suhteen ei toimi, vaan Telia arpoo toimitusjärjestyksen.
Sama mieltä. Tyhjä pitkä puhe ei mistään.
Ei voi olla (jos on järjestys) että 26.10 tehty tilaus on toimitettu, mutta 17.10-ei!
Mä ymmärrän jos 1-2 päivää eroa. Mutta ei 9
04-11-2020 12:24
Mä sain pro 128gb sinisen viime viikolla. Tilaus oli käsitelty 16.10 klo 15.04
04-11-2020 12:29
@Jusu100@ kirjoitti:Mä sain pro 128gb sinisen viime viikolla. Tilaus oli käsitelty 16.10 klo 15.04
Lucky you 🙂
me saamme vain lupauksia 🙂
04-11-2020 12:30
04-11-2020 12:42
@Lep4uk kirjoitti:
Ei voi olla (jos on järjestys) että 26.10 tehty tilaus on toimitettu, mutta 17.10-ei!
Mä ymmärrän jos 1-2 päivää eroa. Mutta ei 9
Kävin aiemmat viestisi läpi etkä ainakaan kerro, että olisit asiakaspalvelusta tsekannut tilauksesi tilanteen? Että onhan kaikki siellä päässä ok.
Jos ymmärsin oikein niin suosittelen, että teet sen nyt. Tukilakosta johtuen asiakaspalvelu voi olla nyt ruuhkaantunut, joten jos mahdollista niin odota lauantaille ja tsekkauta tilauksesi silloin. Minun Telian (telia.fi tai sovelluksessa) kautta löydät aina auki olevan chatin ja sitä kautta tilaus on helpoin tsekata milloin tahansa.
Tero, Yhteisömanageri
Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista
<<<<<<< UUTTA: Yhteisössä kerätään nyt pisteitä - voit voittaa palkinnon! >>>>>>>>
04-11-2020
12:53
Muokattu
04-11-2020
12:54
Itseäni kiinnostaa tietää, onko kukaan täällä saanut vielä 12 PRO 128GB mallia GRAPHITE -värissä? Omani on vastaanotettu 15.03 ja käsittelyssä 15.05.
04-11-2020 13:33
@TeroRe@ kirjoitti:
@Lep4uk kirjoitti:
Ei voi olla (jos on järjestys) että 26.10 tehty tilaus on toimitettu, mutta 17.10-ei!
Mä ymmärrän jos 1-2 päivää eroa. Mutta ei 9Kävin aiemmat viestisi läpi etkä ainakaan kerro, että olisit asiakaspalvelusta tsekannut tilauksesi tilanteen? Että onhan kaikki siellä päässä ok.
Jos ymmärsin oikein niin suosittelen, että teet sen nyt. Tukilakosta johtuen asiakaspalvelu voi olla nyt ruuhkaantunut, joten jos mahdollista niin odota lauantaille ja tsekkauta tilauksesi silloin. Minun Telian (telia.fi tai sovelluksessa) kautta löydät aina auki olevan chatin ja sitä kautta tilaus on helpoin tsekata milloin tahansa.
mulla on fiilis , että hän pitää mun tyhmäks, ihan oikeasti. Mä tiään , mitä tarkoitaa pakattu ja lähetetty viestissä telialta. Monta kertaa oon tilannut tavaroita
mutta hän selittää että lähetetty ei tarkoitaa lähetetty.
wft!!!! Tosi ärsyttää ! Haluaisin peruuta mun tilauksen