Kiinteän yhteyden päättyminen - Tilalle tarjotaan mobiilia

  • 27 April 2017
  • 4 kommenttia
  • 48 katselukertaa

Minulla on ollut Soneran kiinteä nettiliittymä toistakymmenta vuotta Jyväskylässä. Tänään tupsahti Telialta tiedoite "OTA KÄYTTÖÖSI PAREMPI YHTEYS Kiinteä netti poistuu käytöstäsi". Elikä haluavat kääriä kilpailijan kuparipiuhat rullalle ja vaihtaa tilalle 4G langattoman. En oikein usko paremmuuten, koska tällä paikalla (1km keskustasta) on 4G kenttää 0 palkkia ja 3G:tä 1, enkä edes ole viimeisintä puhelintani saanut tarttumaan 4G verkkoon kertaakaan. Kiitoksia Soneralle toimivista yhteyksistä, tyytyväiseltä, mutta kohta entiseltä asiakkaalta, harmi että kehitys näin kehittyi.

Edit RaMaria: Viilattu otsikkoa.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@ortob kirjoitti:

Minulla on ollut Soneran kiinteä nettiliittymä toistakymmenta vuotta Jyväskylässä. Tänään tupsahti Telialta tiedoite "OTA KÄYTTÖÖSI PAREMPI YHTEYS Kiinteä netti poistuu käytöstäsi". Elikä haluavat kääriä kilpailijan kuparipiuhat rullalle ja vaihtaa tilalle 4G langattoman. En oikein usko paremmuuten, koska tällä paikalla (1km keskustasta) on 4G kenttää 0 palkkia ja 3G:tä 1, enkä edes ole viimeisintä puhelintani saanut tarttumaan 4G verkkoon kertaakaan. Kiitoksia Soneralle toimivista yhteyksistä, tyytyväiseltä, mutta kohta entiseltä asiakkaalta, harmi että kehitys näin kehittyi.

Edit RaMaria: Viilattu otsikkoa.




Tällainen muutos on tosiaan tulossa ja itselläkin sama edessä. Onneksi tuossa on ihan hyvä aika maksutta testailla kuinka uusi setti lähtee toimimaan. Ja jos tosiaan niin on ettei yhteydet toimi kuten kuuluu niin silloinhan sen voi irtisanoa ja katsella sitten muita ratkaisuja. Onko tuota sinun aluettasi koskaan tarkemmin selvitelty että miksi siellä ei 4G toimi ja miksi 3G yhteyskin rullaa noin hitaalla?

Ei Telia kilpailijan kuparia pääse rullalle käärimään, joten todennäköisesti jatkossa ADSL on edelleen saatavilla tuon verkon omistavalta operaattorilta. Onko se Jyväskylässä sitten tuo TNNet, vai mikähän lienee, mutta kuitenkin.

 

Itsellä oli alkuvuodesta Mikkelissä vastaava tilanne, silloin oli vielä Sonera ja kesken määräaikaisen sopimuksen heidän omien toimitusehtojen vastaisesti oli pakko päästä irtisanomaan ADSL-liitymä, syyksi ilmoitettiin "kuparikaapelin suorituskyky on rajallinen", ja tilalle tarjottiin 4G:tä. Kupariverkon poistumistakin alueelta yritettiin asiaa selvittäessäni väläytellä syynä yhteyden katkaisuun, mikä ei pitänyt paikkaansa.

 

Verkonhan omisti tässä tapauksessa MPY, jolta tilasin uuden liittymän kun selvisi ettei Sonera/Telia aio ADSL:ää jatkossa enää toimittaa. Ainakin minun tapauksessa homma hoitui mainiosti, katkosta tuli koko hommasta yhteensä noin 2-3 minuuttia kun asentaja vaihtoi kytkennän keskuksella ja modeemi nousi uudelleen linjalle.

 

Oikeaa syytä miksi saatavuus loppui en saanut koskaan selville ja itseasiassa yrityspuolella on Telialla edelleen saatavuus samalle osoitteelle, ilmeisesti mobiililla yritetään tahkota parempaa voittoa ja päästä eroon vuokrakupareista yksityisasiakkaille.  

 

Katsoin TNNetin ja näyttävät tarjoavan jopa Annex M:ää hyödyntäviä 12/3M ja 24/3M ADSL liittymiä, joten jos sellainen on saatavilla niin vaihtaisin ainakin itse joka tapauksessa vaikka Telia ei yhteyden tarjoamista alueella olisikaan lopettamassa.

 

Teliahan ei suomessa 1M:ää enempää ulospäin kykene ADSL-tekniikalla millään yksityiselle ihmiselle tarjoamaan, se on täysin mahdotonta, vaikka linjalla Annex M käytössä olisikin, samaan osoitteeseen yritysliittymänä 24/2 saatavilla ja etäisyys keskukselle vain muutaman sata metriä liikaa 50/10 VDSL:lle.


Tällainen muutos on tosiaan tulossa ja itselläkin sama edessä. Onneksi tuossa on ihan hyvä aika maksutta testailla kuinka uusi setti lähtee toimimaan. Ja jos tosiaan niin on ettei yhteydet toimi kuten kuuluu niin silloinhan sen voi irtisanoa ja katsella sitten muita ratkaisuja. Onko tuota sinun aluettasi koskaan tarkemmin selvitelty että miksi siellä ei 4G toimi ja miksi 3G yhteyskin rullaa noin hitaalla?

Tiedän sen mitä 4G puhelin kuuluvuudeksi kämpässäni näyttää ja miten 4G netti on toiminut (ei toiminut) kun olen sitä yrittänyt käyttää. Samoin tiedän Jyväskylässä 4G käyttäjillä olevan nopeusongelmia iltaisin riippumatta yhteyden laadusta. Itselleni kuparin nopeus hyvin riittää, mutta tarvitsen luotettavaa ja vähälatenssista nettiä, joten jos kiinteää ei saa niin sitten pitää ottaa kiinteä.

 

Siksipä soitin Telialle ja kerroin ettei 4G laitetta tavitse minulle lähettää ja tilasin kesäkuun alusta alkaen kiinteän inttttternettini samassa nopeusluokassa Elisalta. (Eka 6kk 1/2 hintaan, normaalihintakin halvempi kuin Telian 4G.)

 

 

Telian kiinteä on on sitten minulla loppunut ja Elisan kiinteä kytketty. Kaksi päivää joutui tulemaan toimeen ilman kiinteää ja DSL-purkin firmware piti päivittää, eipä muita ongelmia. Elisa on jostakin syystä ~50% nopeampi mutta halvempi. En silti olisi vaihtanut ellei olisi ollut pakko. Näkee sitten onko Elisa pitemmän päälle yhtä tyydyttävä on Sonera / Telia on ollut.

 

Kiinteän yhteyden ollessa poikki kokeilin langattoman netin käyttöä (minulla siis on Telian puhelinliittymä) ja se oli koomisen kurjaa. Edelleen en päässyt muuhun kuin 3g verkkoon. (Lähin 4g masto on asiakaspalvelun mukaan 300 metrin päässä.) Esimerkiksi Telia yhteisön etsusivun lataaminen kesti vajaan minuutin. Kun vitsin vuoksi kokeilin miten raskaampi pelaaminen neitin kautta toimii (Wildstar MMO) ping heitteli 68-1500+ms välillä, välillä sekuntien lageja ja isompi määrä pelaajia samassa paikassa aiheutti aina yhteyden katkeamisen serveriin. Kyllä "huonompi" kiinteä kelpaa mieluummin kuin "parempi" langaton, minulle ainakin.

Vastaa