Dimoco Europe Gmbh


Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.


 


 


 


Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL


 


---


 


Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote


 


Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen


 


Hyvä asiakkaamme,


 


Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/


 


Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.


 


Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.


 


---


 


Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto


 



@KaisaKos kirjoitti:

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.


Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.


Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.


 


Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.


 


Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.




 


Tilannepäivitys 11.12.2015


 



@TeroRe kirjoitti:

Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:


 


Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.


 


Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.


 


Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä



  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai

  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc


Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.


 


Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.




 


441 kommenttia

Kunniamerkki +14

Haluaisin myös herättää keskustelua tämän koko Mobiilimaksun maksuturvallisuudesta ja maksujen oikeellisuuden tarkistamisesta.  voinee kommentoida tähänkin muiden ketjussa aiemmin esitettyjen kysymyksien lisäksi.


 


Samalla kun pankit ja luottokorttiyhtiöt koventavat maksuturvallisuutta verkossa vaatimalla pankkitunnistautumista tai sms-viestinä lähetettäviä vahvistuskoodeja luottkortille (Verified by Visa, Mastercard Securecode), ja pankit vaativat lisävahvistusta tuntemattomille maksun vastaanottajille ja tarkkailevat epänormaaleja maksuja, tuovat teleoperaattorit markkinoille maksutavan, jota käyttäen kuka tahansa laitetta kädessään pitävä henkilö voi tehdä palvelutilauksia ja ostoksia liittymän omistajan laskulle ilman mitään autentikointia ja varmennnusta. Vieläpä ilman kuittia tai ostovahvistusta maksajalle!


 


Ja mikä parasta, tulevaisuudessa tätä halutaan vielä laajentaa entisestään:


 


Tavoitteena on, että Mobiilimaksulla voidaan veloittaa kertaostosten lisäksi myös määräaikaisesti tai toistaiseksi voimassaolevia kuukausittain veloitettavia tilauksia, kunhan käyttäjälle annetaan riittävät tiedot markkinoinnissa, maksuikkunassa ja tilauksen voimassaolon aikana tapahtuvassa viestinnässä.


Lähde: Teleforum ry


 


Voi vitsit sen mä haluan nähdä, kun nämä Dimecot ja heidän asiakasyrityksensä saavatkin 20 euron kertaveloitusten sijaan tehdä 20 euron toistuvaisveloituksia vaikka joka päivä siihen saakka kunnes liittymän omistaja saa laskun käteen tai saldoraja hakkaa vastaan!


 


Mitenkä Sonera ja muut operaattorit meinaavat hoitaa vastuunsa maksunvälittäjinä kuluttajien suojaamisessa verkkohuijauksilta ja harhaanjohtavilta tilausansoilta? Entäs ostajan autentikointi, miksei voida lähettää vahvistuskoodia tms tekstiviestillä, tai edes maksukuittausta käyttäjälle, miksi järjestelmän pitää olla täysin avoin ja suojaamaton ja pimittää tietoa maksutapahtumista?


 


Kaikissa muissakin järjestelmissä, joissa mobiililaitetta käytetään käyttäjän tunnistamiseen, vaaditaan jonkin henkilökohtaisen tunnisteen käyttämistä yhdessä laitteen hallussaolon lisäksi. Esim. Mobiilivarmenne ja Nordean tunnuslukusovellus vaativat molemmat henkilökohtaisen tunnusluvun käyttämistä hyväksymiseen, kun Mobiilimaksu livahtaa laskulle vain painamalla linkkiä netissä.


 


Herää väkisinkin kysymys, että onko Mobiilimaksusta tehty tarkoituksella "liian helppo" maksutapa, joka kannustaa tekemään harkitsemattomia ostoksia netissä kännykällä. Samalla on unohdettu kokonaan ajatella järjestelmän turvallisuutta ja kuluttajien suojaa maksajina.

Kunniamerkki +14

@Teekki kirjoitti:

Jännä että omalla kohdallani sain tuon vastauksen Dimocolta jossa todettiin, että olen palvelun tilannut. Vastasin, etten kuitenkaan ole ja vaadin maksun palautusta. 4 minuutin päästä sainkin jo vastauksen että olivat yhteydessä palveluntarjoaja Denyrkoon joka suostuu hyvitykseen. Melko nopeasti toimittu, eikö? Haiskahtaa melko vahvasti, etenkin kun asiakkaat ympäri Eurooppaa ovat ongelmissa kyseisen palveluntarjoajan kanssa...




 


Haiskahtaa myöskin melko vahvasti siltä, että tietävät itsekin ettei toiminta kestä päivänvaloa ja tarkempaa tutkimusta. Hyvittävät siis maksut pois kaikilta jotka viitsivät ja kehtaavat valittaa kun "pornosivuston" maksu on laskulla.


@kjns kirjoitti:

@Teekki kirjoitti:

Jännä että omalla kohdallani sain tuon vastauksen Dimocolta jossa todettiin, että olen palvelun tilannut. Vastasin, etten kuitenkaan ole ja vaadin maksun palautusta. 4 minuutin päästä sainkin jo vastauksen että olivat yhteydessä palveluntarjoaja Denyrkoon joka suostuu hyvitykseen. Melko nopeasti toimittu, eikö? Haiskahtaa melko vahvasti, etenkin kun asiakkaat ympäri Eurooppaa ovat ongelmissa kyseisen palveluntarjoajan kanssa...


 

Haiskahtaa myöskin melko vahvasti siltä, että tietävät itsekin ettei toiminta kestä päivänvaloa ja tarkempaa tutkimusta. Hyvittävät siis maksut pois kaikilta jotka viitsivät ja kehtaavat valittaa kun "pornosivuston" maksu on laskulla.


Näinpä. Tällä hetkellä Dimocon aspaa varmaan kuumottaa kun vastasi minulle liian nopeasti... :)

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on suoraan sanottuna operaattorien tukema ja huijareiden toteuttama rahastus...

 

Veikkaan myös että tästä kehkeytyy vielä sellainen p*skamyrsky, ettei operaattori sitä vielä arvaakkaan.

Todella hyviä kysymyksiä @rarbrc !

 

1. Pelkästään Mobiilimaksua ei valittevasti pysty estämään, sillä se käyttää samoja estoja kuin palveluviestit. 

2. Soneran uusissa mobiililaajakaistaliittymissä on oletusarvoisesti viihde-esto. Liittymän omistajan pitää huolehtia jakaessaan nettiyhteyttä riittävästä salasanaturvauksesta.  

3. Operaattori välittää numeron vain tilanteissa kun se on maksupalvelun toteuttamiseksi välttämätöntä. Eli liittymän numeroa ei välitetä muuta kuin siinä tapauksessa, että käyttäjä haluaa ostaa maksullista sisältöä. Palveluntarjoaja ei saa käyttää numeroa mihinkään muuhun.

4. Tätä tutkimme parhaillaan. Tähän mennessä ei ole tullut vastaan tapausta, että joku olisi vieraillut sivuilla toisen jakaman nettiyhteyden kautta.

5. Näissä tapauksissa on ollut kyse siitä, että Mobiilimaksu oli kuluttajaa harhaanjohtavasti toteutettu. Nyt kun maksutoiminto on korjattu, mielestäni kuluttajalle ei pitäisi olla epäselvää, että sisältö on maksullista. 

 

Hyvä idea, että voisi erikseen estää Mobiilimaksun. Vien terveisiä Teleforumille.


@KaisaKos kirjoitti:

Todella hyviä kysymyksiä!

 

1. Pelkästään Mobiilimaksua ei valittevasti pysty estämään, sillä se käyttää samoja estoja kuin palveluviestit. 

2. Soneran uusissa mobiililaajakaistaliittymissä on oletusarvoisesti viihde-esto. Liittymän omistajan pitää huolehtia jakaessaan nettiyhteyttä riittävästä salasanaturvauksesta.  

3. Operaattori välittää numeron vain tilanteissa kun se on maksupalvelun toteuttamiseksi välttämätöntä. Eli liittymän numeroa ei välitetä muuta kuin siinä tapauksessa, että käyttäjä haluaa ostaa maksullista sisältöä. Palveluntarjoaja ei saa käyttää numeroa mihinkään muuhun.

4. Tätä tutkimme parhaillaan. Tähän mennessä ei ole tullut vastaan tapausta, että joku olisi vieraillut sivuilla toisen jakaman nettiyhteyden kautta.

5. Näissä tapauksissa on ollut kyse siitä, että Mobiilimaksu oli kuluttajaa harhaanjohtavasti toteutettu. Nyt kun maksutoiminto on korjattu, mielestäni kuluttajalle ei pitäisi olla epäselvää, että sisältö on maksullista. 

 

Hyvä idea, että voisi erikseen estää Mobiilimaksun. Vien terveisiä Teleforumille.


1. Pitäisi pystyä estämään ilman että vaikuttaa muihin estoihin.

2. Tätä ei taida olla kaikilla operaattoreilla, mutta edelleen, kaikissa liittymissä pitäisi olla oletuksena esto mobiilimaksamiselle. Lisäksi salasanaturvauksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, tutuille voi antaa wifiverkon salasanan, mutta ei ole mitään velvollisuutta valvoa millä sivustoilla he käyvät. Joku voi vahingossakin painaa "mobiilimaksunappia", mutta ei se voi olla liittymän omistajan ongelma. Mobiilimaksun pitäisi siis lähtökohtaisesti olla estettynä liittymiltä.

3.Millä estätte että palveluntarjoaja ei käytä numeroa "mihinkään muuhun"?

4.Sellaisia tapauksia tulee ihan varmasti, ja on tullutkin, vaikka toista väitetäänkin.

5. Tämä koko Mobiilimaksu on niin epäselvä, että se ei voi toimia näin. Ei maksua voi hyväksyä pelkällä "napin painauksella", ilman että siitä tulee joku varmistus.

 

 

Lisäyksenä lainaus Viestintäpalveluiden kuluttajasuojasta,

 

"Operaattorille luottoyhtiön kaltainen vastuu

Yksi keskeinen kuluttajan asemaa parantava säännös koskee teleyrityksen ja myyjän tai palveluntarjoajan yhteisvastuuta. Matkapuhelimien kehityttyä luottokortin tapaiseksi tavaroiden ja palveluiden maksuvälineeksi kuluttajan asema ei saa olla maksutavasta riippuen erilainen. Vastuusääntelyllä edistetään myös kuluttajien luottamusta mobiilimaksamiseen.

Uusi sääntely tulee sovellettavaksi silloin, kun kuluttaja maksaa tavaroita ja palveluja matkapuhelimella, ja maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Jos maksetussa ostoksessa tai tilauksessa on virhe, kuluttaja voi pidättäytyä maksusta tai vaatia hyvitystä myyjän ja palveluntarjoajan lisäksi myös operaattorilta."

 

Varma asia on, että operaattori häviää aina nämä valitukset, jos ei maksusysteemin tule jotakin varmistustapaa.

Täällä on ollut keskustelua palvelun helppoudesta tai jopa liiallisesta helppoudesta. Mobiilimaksun pääajatus on ollut toteuttaa yksinkertainen tapa maksaa verkossa ja että maksaminen toimisi myös esim. tabletilla joissa ei välttämättä ole SMS tukea.
 
Mobiilimaksua käyttää tai tulee käyttämään moni hyödyllinen palvelu. Yksi esimerkki Mobiilimaksua hyödyntävästä palvelusta on Turun seudun joukkoliikenteen maksupalvelu, Föli. Kun astut bussiin voit maksaa lippusi sovelluksella ilman, että sinun tarvitsee alkaa kaivamaan pankkitunnuksia. Voi sanoa, että Mobiilimaksu on tekstiviestimaksamisen seuraava sukupolvi.
 
MAPEL julkaisee pian viralliset ohjeet joita palveluntuottajien tulee seurata. Vaikka sääntöjä ei vielä ole virallisesti julkaistu, niin nuo korjatut sivustot käytännössä noudattavat sääntöjä (ns. final draft ohjeista on julkaistu operaattoreille ja valikoiduille palveluntuottajille)
 
Otamme oppia palautteistanne ja keskustelemme muiden operaattoreiden ja Teleforumin kanssa onko tarvetta jatkokehittää tuotetta. 
 
 
 
 
 

@KaisaKos kirjoitti:
Täällä on ollut keskustelua palvelun helppoudesta tai jopa liiallisesta helppoudesta. Mobiilimaksun pääajatus on ollut toteuttaa yksinkertainen tapa maksaa verkossa ja että maksaminen toimisi myös esim. tabletilla joissa ei välttämättä ole SMS tukea.
 
Mobiilimaksua käyttää tai tulee käyttämään moni hyödyllinen palvelu. Yksi esimerkki Mobiilimaksua hyödyntävästä palvelusta on Turun seudun joukkoliikenteen maksupalvelu, Föli. Kun astut bussiin voit maksaa lippusi sovelluksella ilman, että sinun tarvitsee alkaa kaivamaan pankkitunnuksia. Voi sanoa, että Mobiilimaksu on tekstiviestimaksamisen seuraava sukupolvi.
 
MAPEL julkaisee pian viralliset ohjeet joita palveluntuottajien tulee seurata. Vaikka sääntöjä ei vielä ole virallisesti julkaistu, niin nuo korjatut sivustot käytännössä noudattavat sääntöjä (ns. final draft ohjeista on julkaistu operaattoreille ja valikoiduille palveluntuottajille)
 
Otamme oppia palautteistanne ja keskustelemme muiden operaattoreiden ja Teleforumin kanssa onko tarvetta jatkokehittää tuotetta. 
 
 
 
 
 

Eiköhän se ole niin, että lähimaksaminen korvaa nämä tällaiset viritykset. Ei kenelläkään ole aikaa availla nettisivuja ja sovelluksia bussilipun maksamiseen. Lähimaksulla se hoituu, eikä tarvita mitään pankkitunnuksia.


@rarbrc kirjoitti:

3.Millä estätte että palveluntarjoaja ei käytä numeroa "mihinkään muuhun"?

Se on sopimusrikkomus. Jos tulee viitteitä minkäänlaisesta väärinkäytöksestä, suljemme laskutusmahdollisuuden välittömästi.

Kunniamerkki +14

Eli mobiilimaksun kanssa on laitettu maksamisen helppous sen turvallisuuden, ja nopeus kuluttajansuojan edelle. Nyt kun ensimmäiset epämääräiset palvelut ovat tehneet epäselviä veloituksia ko. palvelulla, saamme huomata millainen vastaanotto operaattorin päässä on veloituksiin ja omaan vastuuseensa maksunvälittäjänä. Voisin sanoa, että ei menny ihan maaliin ja kuluttaja kärsii seuraukset.


 


Tekstiviestimaksamisen ja mobiilimaksun suuri ero on se, että tekstiviestimaksussa maksaja lähettää aina itse sen viestin (ts. aloittaa ja vie itse loppuun maksutapahtuman), kun taas mobiilimaksamisessa myyjäosapuoli voi aloittaa maksutapahtuman nettisivullaan ja hyvinkin helposti huijata kuluttajan painamaan naamioitua maksupainiketta. Tästä on jo esimerkkejä muualta Euroopasta, missä näiden maksujen kanssa tapellaan myös.


 


Todella upeaa on myös se, että palvelu on ollut käytössä jo parin vuoden ajan, ja tiedottamisessa on pidetty täyttä hiljaisuutta 99% asiakaskunnasta ollessa täysin tietämätön tämän palvelun ja sen riskien olemassaolosta. Ja nyt pari vuotta käyttöönoton jälkeen "MAPEL julkaisee pian" viralliset ohjeet joita palveluntuottajien on seurattava. Anteeksi mutta mitä hittoa? Eikö yleensä tehdä alusta ja ohjeet valmiiksi ja sitten vasta julkaista palvelu?


 


Jos tämä on tekstiviestimaksamisen uusi sukupolvi, niin käytän itse mieluummin vanhaa sukupolvea. Kuten tästä ketjustakin on nyt saatu lukea, niin kuluttajien konsensun tuntuu olevan, että palvelun pitäisi olla oletuksena pois päältä ja se kytkettäisiin vain pyynnöstä toimintaan.


 


Itse en ainakaan halua näin turvatonta ja väärinkäytösherkkää maksupalvelu omaan liittymääni, joten joudun nyt sitten estämään kaikki palveluviestit liittymästäni. Suosittelen kehittelemään sen erillisen eston/aktivoinnin pelkälle mobiilimaksulle, tai tämä voi aiheuttaa asiakaskatoa muissakin tekstiviestimaksupalveluissa.


@KaisaKos kirjoitti:

Terve @selviiselvii,

 

tuo finnishhere-palvelun maksutoiminnallisuus huomattiin harhaanjohtavaksi lokakuun alussa. Vaadimme Dimocoa korjaamaan maksun hyväksymissivun ja 19.10 korjattu versio oli julkaistu.

 

Kollegani Mikko tarkasti, että maksusivu on asianmukainen ennen kuin se laitettiin tuotantoon ja vielä sen jälkeen.

 

t. Kaisa 

 

 


Siis sen Osta-painikkeen ja muun ohjeistuksen toteuttaminen sivulle on ihan sen "palvelun"tarjoajan vastuulla ja Sonera tarkastaa maksusivun asianmukaisuuden? Tarkistaako säännöllisesti (esim normaalin aikuisviihdesurffailun yhteydessä 🙂 ), voihan sitä muuttaa jos ei muuten meinaa huijaus toimia...

 

Ja pystyykö Sonera muka tarkistamaan että sivustolla ei ole maksutapahtuman generoivaa koodia missään muualla kuin siinä Osta-painikkeessa? Milläs siinä sitten asiakas todistaa ettei ole painanut Osta-painiketta, jos "palvelun"tarjoaja väittää että on.

 

Tuo Dimoco lienee ns. integraattoriyritys, joka myy maksupalvelua eteenpäin näille "palvelun"tarjoajille? Eli Sonera ei edes tiedä mistä Dimocoa käyttävästä "palvelusta" lasku on generoitunut? Onko näillä edes joku Dimocon yhteinen käyttöliittymä maksusivulle vai antaakohan Dimoco vain koodin joka pitää painikkeeseen liittää tyyliin "tätä kun asiakas painaa niin rahaa virtaa..."

 

 

 


@KaisaKos kirjoitti:

5. Näissä tapauksissa on ollut kyse siitä, että Mobiilimaksu oli kuluttajaa harhaanjohtavasti toteutettu. Nyt kun maksutoiminto on korjattu, mielestäni kuluttajalle ei pitäisi olla epäselvää, että sisältö on maksullista. 

 


 

Eli kun YKSI harhaanjohtava palvelu on korjattu niin kaikki on hyvin? Nehän varmaan olikin ainoita nettihuijareita maailmassa?


@PasiS kirjoitti:

Eikö missään välissä ole hiipinyt mieleen, että tälläisen palvelun kuuluminen liittymiin oletuksena olisi pitänyt kertoa myös asiakkaille ? Taas tulee tutut laulun sanat mieleen, menikö hyvin noin omasta mielestäsi ?


"Hei me tienataan tällä! Ei kerrota asiakkaille ennen kuin huomaavat..."

Kaisa: Miten kommentoit tätä : https://blog.malwarebytes.org/online-security/2015/08/watch-out-for-costly-mobile-ads/

 

Miten pystytte suorittamaan valvontaa reaaliajassa ja toteamaan, että tälläistä ei tapahdu? 

 

Jos asiakas joutuu tälläisen huijauksen uhriksi, niin miten voitte esim. 2 viikon päästä asiaa tutkiessanne todeta maksutapahtuman oikeellisuuden, jos myyjä on tällä välin muuttanut nettisivunsa uuteen uskoon?

Kunniamerkki +14

Ainiin, vielä yksi asia.


 


Yrittäkää nyt saada maininta mobiilimaksun estämisestä edes omille tukisivuillenne ja Omien sivujen estoluokituksiin.  Palvelu on kuitenkin ollut käytössä jo pari vuotta eikä siitä lue luokituksissa halaistua sana.


 


Tällä hetkellä ainoa tieto siitä, miten sen voi estää löytyy tästä ketjusta. Ja nämäkin ohjeet on vähän vajavaiset sen suhteen, että mikä esto pitää laittaa käyttöön.


 


Jos haluan estää kaikki veloitukset mobiilimaksulla, joudunko laittamaan päälle täyden palvelueston mikä rampauttaa liittymäni myös kaikkien palvelutekstiviestipalveluiden, mukaanlukien yleishyödyllisten ja asiointipalveluiden osalta?


 


Palveluesto (vahvin)


Estoluokka P1 estää lähtevän teleliikenteen palveluryhmiin I, II, III, IV. Estää: yleishyödylliset palvelut, asiointipalvelut, ajanvietepalvelut ja aikuisviihdepalvelut

Ottaakko tästä maksujärjestelmästä selvää vai eikö ottaa.... Tuumaisi nykyajan Shakespeare.

 

Nyt saamani kuvan mukaan, palveluntarjoaja ilmoittaa maksuvälittäjän kautta operaattorille että tallaisesta ja tällaisesta numerosta on "painettu" ostan painiketta??

 

Please, kertokaa minulle että saamani mielikuva on väärä......

Kunniamerkki +14

@selviiselvii kirjoitti:

Ottaakko tästä maksujärjestelmästä selvää vai eikö ottaa.... Tuumaisi nykyajan Shakespeare.


 


Nyt saamani kuvan mukaan, palveluntarjoaja ilmoittaa maksuvälittäjän kautta operaattorille että tallaisesta ja tällaisesta numerosta on "painettu" ostan painiketta??


 


Please, kertokaa minulle että saamani mielikuva on väärä......




 


Saamani käsityksen mukaan se on yksinkertaistettuna noin.


 


Painat nappia nettisivuilla (lue: klikattavaa linkkiä), sivu lähettää ostotiedon operaattorille, operaattori tunnistaa simmisi numeron ja lisää maksun laskuusi ellei estoja ole käytössä. That's it.


 


Just tätä vartenhan luottokorttiostoissa on nykyään varmennuspalvelut, ettei valtuuttamattomia maksuja voi mennä niin helposti. Kiva, että operaattorit haluaa pyyhkiä pöydältä kaiken turvallisuuskehityksen mikä nettimaksamisessa on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana.


KaisaKos kirjoitti: 
Mobiilimaksua käyttää tai tulee käyttämään moni hyödyllinen palvelu. Yksi esimerkki Mobiilimaksua hyödyntävästä palvelusta on Turun seudun joukkoliikenteen maksupalvelu, Föli. Kun astut bussiin voit maksaa lippusi sovelluksella ilman, että sinun tarvitsee alkaa kaivamaan pankkitunnuksia. Voi sanoa, että Mobiilimaksu on tekstiviestimaksamisen seuraava sukupolvi.

 

 



Paitsi kun samaan palveluun on sotkettu aikuisviihdepalvelut ja bussimatka, jää se bussimatka maksamatta niiden liittymän estojen takia.


 


Kysytään taas kerran, kun ei vastausta ole tullut, miksei tästä palvelusta ole informoitu asiakkaita ?

Eli tuossa "ostotapahtumassa" operattori ei missään vaiheessa tiedä onko kyseinen sim-kortti edes käynyt sivustolla, vaan palveluntarjoaja voi lähettää satunnaisen nomeron operattorille, mikä oletusarvoisesti hyväksyy tapahtuman.

Tarkistamatta, tai edes pystymättä tarkistamaan onko osto todellinen vai ei.....

Puhumattakaan sitten toiminnan eettisyydestä....

Kun toiminto on oletusarvoisesti aktivoituna, niin miten on estetty etteivät lapset omilla liittymillään tee ostoksia?

Tuohon informointikysymykseen ei näköjään haluta vastata. Syy lienee se, että operaattorit tienaavat tällä bisneksellä hyvin, eivätkä haluta lopettaa tuottoisaa bisnestä...

 

Jännä homma sinänsä. Kaikkea muuta palvelua kyllä mainostetaan ja tuputetaan, mutta tätä ei... :)

Kunniamerkki +14

@selviiselvii kirjoitti:

Puhumattakaan sitten toiminnan eettisyydestä....


Kun toiminto on oletusarvoisesti aktivoituna, niin miten on estetty etteivät lapset omilla liittymillään tee ostoksia?




 


Aiemmin ketjussa mainittua kommenttia lainatakseni "samoin kuin palveluviesteissä, se on liittymän omistajan vastuulla".

Kunniamerkki +14

@Teekki kirjoitti:

Syy lienee se, että operaattorit tienaavat tällä bisneksellä hyvin, eivätkä haluta lopettaa tuottoisaa bisnestä...




Kyllähän tuossa rahaa liikkuu...


 


Teleoperaattorit ovat perinteisesti käärineet tarjoamistaan tekstiviestimaksuista isot katteet. Ostetun tuotteen tai palvelun hinnasta peräti 20–50 prosenttia on voinut mennä operaattorille.


 


Internetissä tehtävissä mobiilimaksuissa osuus on Kivikankaan mukaan huomattavasti pienempi, enintään 15 prosenttia.


[...]


Korkeista kuluista huolimatta kännykkämaksaminen soittamalla ja tekstiviestillä on saanut suuren suosion. Kivikankaan mukaan pikkuostoja tehdään noin miljoona kuukaudessa. Näistä yli 300 000 on matkalippuja ja yli 100 000 lounasta. Lisäksi muun muassa pikaruokaa, välipaloja, juomia, pysäköintiä ja taloyhtiöiden pesulamaksuja maksetaan paljon puhelimella.


Lähde: Helsingin Sanomat


 

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.

 

http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/

 

Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.

 

Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.


@KristofferAlen kirjoitti:

Ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvin tai huonosti tuo on milläkin sivulla toteutettu, niin ei tätä nyt ihan salaakaan ole markkinoille tuotu.


 


http://www.hs.fi/talous/a1432347340762
http://www.hs.fi/talous/a1432347343842
https://www.dna.fi/dna-oy/asiakastiedotteet?relativeUrl=asiakastiedotteet&id=717
https://oma.elisa.fi/yrityksille/info/tuotteet-ja-palvelut/tuotteet/elisa-mobiilimaksu
http://www.elisa.net/taskussa-kaikki-tarpeellinen-alypuhelin-haastaa-lompakon/


 


Tuossa nyt vain nopealla vilkaisulla löydetyt. Toki esimerkiksi ihan paperinen kirje kotiin tietoiskuna tyyliin "Tiesitkö muuten mitä kaikkea voit nykyään tehdä älypuhelimellasi?" voisi olla paikallaan uusia isoja ominaisuuksia lanseeratessa, mutta eipä sekään takaisi tiedon kulkua kaikille. Tuommoset kun tuppaavat monilla menemään suoraan paperinkeräykseen muiden mainosten mukana.


 


Ja kyllä, huomasin, että tuossa ei ollut joukossa yhtään linkkiä Soneran tiedotteisiin. :)


 


------------------------------------------------------------------------------------------------------


DISCLAIMER: Mielipiteeni ovat omiani, enkä edusta työnantajaani tällä foorumilla. Osallistun keskusteluihin siviilihenkilönä ja kuluttajana. Ylläpito ja moderaattorit vastaavat Soneran puolesta.




Huomasin saman, enkä myöskään lue Hesarin taloussivuja löytääkseni operaattorini tarjoamat palvelut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kyselija kirjoitti:

Mutta olen ymmärtänyt kommenteista että viestien estoluokka P2 (tai P1) estää kaikenlaiset mobiilimaksut riippumatta ostettavan palvelun tyypistä


olenko oikeassa?


 


eli puheluille ei tarvisi estoa (mobiilimaksujen estämiseen)? ja että viestien estoluokka P3 ei estäisi mitään mobiilimaksuja (edes viihde/aikuisviihde)?


 




 


 


Olet oikeassa. Tässä alla aikaisempi viestini sivulta 4, tässä asiasta vielä tarkemmin:


 


 



@TeroRe kirjoitti:

 


Palveluviestiestoilla (rajoituksilla) voidaan estää näiden palveluiden tilaamiset. Jos haluaa estää tällä maksutavalla tilatut


 


- Aikuisviihdepalvelut niin se onnistuu kytkemällä kaikista lievin esto eli "Aikuisviihde-esto"


- Muut palvelut, esimerkiksi ajanvietepalvelut estyvät kytkemällä esto "Viihde-esto"


- Ja niin edelleen


 


EDIT: estot ovat sellaisia että esim. Viihde-esto sisältää Aikuisviihde-eston, ja Hyötyesto sisältää sekä Viihde-eston ja Aikuisviihde-eston ja niin edelleen.


 



 


 


 


 



Vastaa