Huijauksia Telian nimissä


Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tämä ketju on avattu alunperin Soneran aikaan, jolloin huijauksia alkoi ilmestymään tasaiseen tahtiin verkossa. Tilanne ei ole kuitenkaan rauhoittunut missään vaiheessa, vaan uusia huijauksia ja tietojenkalasteluun viittaavia kyselyitä, jotka on naamioitu Telian nimissä toteutetuksi, ilmestyy tasaiseen tahtiin.

Haasteelliseksi asian tekee se, Telia lähettää myös omia viestejään ja joskus voi olla vaikea tunnistaa, että mitkä ovat Telian omia kyselyitä sekä viestejä. Tämän artikkelin lopusta löydät meidän tällä hetkellä lähettämiämme, aitoja viestejä!

 

Muutamia tällä hetkellä liikkeellä olevia huijauksia, lista päivitetty 10.9.2021:

 

Itsepalvelusivustoille kalastellaan tunnuksia

Huijausviesti, jossa pyydetään tilin vahvistamista

Olet voittanut -ponnahdusikkunahuijaukset

 

Muutama vinkki jolla vältät ansat:

 

1. Jos tietokoneesi tai puhelimesi ruudulle ilmestyy "kysely" johon osallistumalla saat ilmaisen tai 1 euron maksavan uutuuspuhelimen Telialta, niin tämä on huijausta.

2. Jos sinulta pyydetään voittamasi ilmaisen palkinnon vuoksi luottokortin tietoja postimaksuja varten, niin tämä on huijausta ja luottokortiltasi veloitetaan satunnaisia summia.

3. Jos törmäät omituiseen kyselyyn tai arvontaan, niin suosittelen tutustumaan sivun alareunasta löytyviin ehtoihin, mistä näkee tarkemman kuvauksen asiasta.

4. Jos epäilet onko jokin viesti tullut oikeasti Telialta vai onko kyseessä huijaus, niin voit aina tiedustella asiasta tässä ketjussa tai suoraan meidän asiakaspalvelusta.

 

Telialla on liikkeellä muun muassa seuraavia kyselyitä sekä viestejä, nämä ovat ihan aitoja oikeita kyselyitä:

 

 

Tähän ketjuun on koottu ajankohtaiset ja vastaan tulleet huijaukset. Voit myös lisätä tähän ketjuun kuvakaappauksen jos itse bongaat jonkun tietojenkalasteluyrityksen Telian nimissä ja se puuttuu toistaiseksi täältä listalta.


152 kommenttia

Hyvä että tällekkin saatiin oma ketju tänne Klaani Palstalle. Puhutaan kumminkin tärkeistä asioista.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@Windstapper kirjoitti:

Hyvä että tällekkin saatiin oma ketju tänne Klaani Palstalle. Puhutaan kumminkin tärkeistä asioista.




Nämä asiat tuntuu monille ehkä yksinkertaiselta toistamiselta, mutta kuitenkin näihin huijauksiin aina joku haksahtaa. Tärkeä näistä on siis keskustella. Tänne ketjuun voi ihmiset käydä postailemassa vastaavia keissejä, jos omaan mailiin tipahtaa Soneran nimissä jotakin huijausviestiä, niin saadaan heti tietoa levitykseen.

Ilmoitin asiasta Soneraan kun törmäsin lähes identiseen juttuun, lakoninen mies antoi ymmärtää, ettei kiinnosta. Luulisi asiakaspalvelussa edes osattavan kiittää mielenkiinnosta ja ehkä ohjaavan vaikka tänne, eikä vain haukottelevan ?:smileysad:

Moikka @vaari9a ja tervetuloa Klaaniin! :)


 


No jopas, tottahan näiden pitäisi kiinnostaa, sillä kyse on kuitenkin huijauksesta, jossa suoraan annetaan ymmärtää että me olemme tämän takana. Toivottavasti sinua palvellut henkilö kuitenkin laittoi asian eteenpäin. :)


 


Mikäli vastaavaan huijausjuttuun törmäät jatkossa, voit tosiaan huikata siitä tänne, tai ilmoittaa @NikoNo antaman linkin kautta. :)


 


 

Morjensta kaikille!


 


Jälleen on huijausta Soneran nimissä liikkeellä. Olkaa varuillanne!  :)


 


Jälleen liikkeellä, tälläistä tällä kertaa:


 



 

 

Ollut ennenkin: http://klaani.sonera.fi/t5/Soneran-asiakkuus-Omat-Sivut/Kilpailu/td-p/94169 eli vanha huijaus pyörii edelleen.

 

Tavanomaiseen tapaan kieliasussa on merkkejä, ettei suomen kieltä ole osattu. Sitä esiintyy kyllä Soneran jukisessa tekstissäkin (kuten "Sonera Tunnus").

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Jälleen ilmennyt uusi huijausviesti. Sonera EI KOSKAAN ilmoita tällaisia sähköpostilla!


 


Uutta huijauskyselyä pukkaa!

 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Juuri tuli vastaan tällainen huijaus. Emme siis arvo lahjakortteja tällä tavalla!


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Taas yksi syy, miksi käyttää mainonnanesto-ohjelmistoa selaimessa. Vaikkakin sivustojen ylläpitäjät valittavat mainostulojen laskusta, en ainakaan minä laita Adblockia pois päältä jos sivustoilla vilisee kaiken maailman lahjakorttiarvontoja yms. phishing-ilmoituksia. Samalla säästynee huonolla tuurilla mainosten kautta syötettäviltä haittaohjelmilta.

Tuurilla vois saada joulurahaa. Tai sitten menee kaikki! Tänään tuli s-postiin. Onkohan aito Sonera mainos vai.....

 

Näille lahjakorteille ja Joulurahoille on ihan oma ketju: http://klaani.sonera.fi/t5/Soneran-asiakkuus-Omat-Sivut/Huijauksia-Soneran-nimissa/td-p/99343/page/2

Ilmeisesti näille huijauksille ei mahda kukaan yhtään mitään. Hyvin on vähä lohtua siitä että näkee muidenkin erehtyneen Soneran nimissä tuleviin s-posti huijauksiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Näitä huijauksia tulee useasti esim. jos olet osallistunut johonkin kilpailuun/arvontaan netissä ja olet antanut sähköpostiosoitteen osallistumista varten. Itsellä onneksi nuo huijaukset päätyy suoraan roskapostiin gmailissa, joka tunnistaa ne roskapostiksi suoraan. Muissakin sähköpostilaatikoissa kannattaa käyttää roskapostisuodatinta/ilmoittaa roskapostista.

Joo, tällä hetkellä jo noin 3vrk on tullut noin 30min välein samat postit Soneran, Spankin, Nokian, Alepan ja Leijonan lähettäminä.

 

Tämmöinen roskaposti ruuhka täytyy olla automatisoitu jotenkin. Menevät suotimen kautta roskiin mutta kun postin luku väli on useita tunteja, Mozilla Thunderbird tekee 3 - 8 min lajittelu hommia.

 

Alkaa kyllästyttämään ihan tosissan. :smileysad:

Näitä viestejä tulee kyllä jatkuvasti ??? Miten Soneran sähköposti hoitelee homman. Voisiko joku opastaa käyttöä ei toivottujen viestien suhteen ?

Jos laitan suodattimeen estot päälle ja lisäksi lähetetyn viestin osoitteen palautteeksi niin tehoaisiko ??? :smileyhappy:

Monivuotinen kokemukseni oli, että Soneran saapuvan postin palvelimilla on ollut aika pätevät suodattimet roskapostia vastaan. Ei ole kaupattu Rolex-jäljitelmiä eikä venäläisiä naisia. Ilmaisposteista käsittääkseni Gmail osaa suodattaa roskapostia pois.

 

Kun on osoitteensa saanut roskapostituksen kohteeksi, ei liene paljon tehtävissä paitsi käyttää itsekin roskapostisuodatusvälineitä. Tai luopua osoitteesta.

 

Olisi oikein, että olisi viranomaistaho, jonne voisi lähettää vakavalle näyttäviä haittaposteja, mutta onko? Massamittaista haittaliikennettä aiheuttavat verkko-osoitteet voitaisiin eristää verkosta.

 

Tietenkin roskapostitus on automatisoitua. Nykyisin usein lienee, että viattomien käyttäjien koneita on esimerkiksi viruksilla alistettu rikolliseen käyttöön niin, että niitä voidaan käskeä tekemään roskapostitusta käyttäjän täysin tietämättä. Kaappaajat myyvät pimeillä markkinoilla kaappaamiensa koneiden tietokoneaikaa.

 

0207417057 joku soittelee ja esittelee olevansa "Harri Koponen" tjtn soneralta.

 

olisiko aika laittaa nuo teidän nimellä soittelevat puhelinmyyjät kuriin ?

 

 

 kyllä meiltä soitellaan, esimerkiksi päättyvien sopimuksen vuoksi, liittymäpäivitysten tai vaikkapa kanavapakettien vuoksi. 🙂 Markkinointiluvat voi ottaa pois käytöstä Omien Sivujen "asiakkuuteni" -osiossa, tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. :)


@snafu69 kirjoitti:

 

**** joku soittelee ja esittelee olevansa "Harri Koponen" tjtn soneralta.

 

olisiko aika laittaa nuo teidän nimellä soittelevat puhelinmyyjät kuriin ?

 

 


Myytyyn palveluun tai tuotteeseen liittyvät soitot ovat asiakassuhteen hoitoa. Toki siinä kun palveluntuottaja katsoo asiakseen soittaa, asiakas voi ilmaista mielipiteensä yhteydenotoista. Liittymättömään markkinointiin tarvitaan kuluttajan aktiivisesti antama suostumus.

 

Suoramarkkinoinnin kuluttaja saa kieltää yritykseltä ilmoittamalla myyjälle, näin kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto: 

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/

Varmempi on kysyä sähköpostiosoite johon suoramarkkinoinnin kiellon lähettää. Silloin kiellosta jää  näyttö. Yritykselle annettu kielto on pysyvä. Markkinoijan on kerrottava mistä kuluttajan yhteystiedot on saatu. Ei siis riitä, että tiedot ovat markkinoitavan yrityksen markkinointirekisterissä.

Sain tänä aamuna juuri tällaisen "kyselyn" ja palkintona oli upea puhelin. Olin jo täyttämässä luottokorttitietojani, kun -onneksi- hälyytyskellot alkoivat soida: voiko tämä olla totta? Googlettamalla löysin tämän tiedotteen ja saatoin huokaista helpotuksesta! Pitäisi muistaa: jos joku tarjous on liian hyvä ollakseen totta niin se onkin sitä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@Eevastiina2 kirjoitti:

Sain tänä aamuna juuri tällaisen "kyselyn" ja palkintona oli upea puhelin. Olin jo täyttämässä luottokorttitietojani, kun -onneksi- hälyytyskellot alkoivat soida: voiko tämä olla totta? Googlettamalla löysin tämän tiedotteen ja saatoin huokaista helpotuksesta! Pitäisi muistaa: jos joku tarjous on liian hyvä ollakseen totta niin se onkin sitä.




Hienoa @Eevastiina2, että olit hoksannut googlettaa asiaa, ennenkuin näppäilit tietoja lomakkeelle. Tuo on tosiaan hyvä sääntö, että jos palkinto tai kilpailu tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin se ei ole totta :)

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Uusin huijaus tapahtuu nyt tekstiviestien välityksellä, eli viesti tulee olevinaan Soneralta ja siinä kerrotaan avoimen laskun tiedot ja tilinumero, mutta tämä on huijausta. Sonera ei ikinä lähteä tekstiviestissä tilinumeroa. 

https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2016/02/ttn201602161646.html


 


Onkos toi soneran kysely jossa voi saada galaxy puhelimen huijaus vai mitä?.Voisitte muuten linkittää ton tv-kortin boxiin jo.Nyt ei näyt tilatut kanavavat eikä hd-kanavat. :(

Vastaa