Huijaustilaus Teliasta

  • 23 November 2017
  • 11 kommenttia
  • 18 katselukertaa

Hei, 

Sain eilen tilausvahvistuksen asiakaspalvelu@telia.fi :  Order Confirmation on Telia Yhteys Kotiin.  Sain tämän sähköpostiini.  Liitteenä oli ilmeisesti tilauksen lasku, joka tuli maksaa ennenkuin tilaus aktivoituu.  En avannut kuitenkaan liitettä.

 

Luonnollisesti en ole tilannut mitään.  Asiakkaan nimi  ja sähköposti oli  oikea, mutta laskutusosoite ja toimitusosoite olivat mitä sattui jossain Vantaalla.

 

Ehkä tällainen huijaaminen on jo niin tavallista, että siihen ei viitsitä Teliassa reagoida. Jätin soittopyynnön eilen  ja lupasivat soittaa tänään tiettyyn aikaan; ei soitettu. Yritin Chattiin, pyydettiin soittamaan asiakaspalveluun.  Soitin asiakaspalveluun ja puhelu päättyi tiedotukseen "palvelussamme on ruuhkaa" ja kysymykseen " anna numerosi, niin soitamme sinulle huomenna". Enpä viitsinyt enää ...

 

Olen ymmärtänyt, että netistä voi hankkia sovelluksia, joista voidaan lähettää yritysten nimissä laskuja yms.  En ole itse niitä aikaisemmin saanut, mutta tällainen mahdollistaa aika helposti monenlaista yrittäjää, koska "ota yhteyttä" kohtaan voidaan sitten laittaa heidän oma "asiakaspalvelu"

 

Tämä toiminta on jo aika lähellä identiteettivarkautta, jossa toisten nimissä tilataan ja tehdään asioita.  Näistä pitäisi olla Telian sivuilla konkreettista varoitusta!


11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Broadband ja tervetuloa Telian yhteisöön!


Tuo tilausvahvistuksen asiakaspalvelu@telia.fi osoite on oikea. Laitoin tästä viestiä Telialle suoraan, että sieltä vastattaisiin tähän.


En itse osaa sanoa olisiko tuossa mahdollisesti samanniminen henkilö ollut kyseessä, joka olisi tilannut Telialta tuotteen ja vahingossa laittanut sinun sähköpostiosoitteen laskutusosoitteeksi. Mutta joka tapauksessa, sinun ei pidä maksaa tuotteita joita et ole tilannut.


Jos paljastuu ihan huijaukseksi koko asia, niin pidä viesti mahdollisesti kumminkin tallessa jotta on todisteita viranomaisia ja rikosilmoitusta varten.


Identiteettivarkaus on vakava asia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Hei @Broadband ja tervetuloa Yhteisöön! Tuo pitäisi ehdottomasti nyt selvittää mahdollisimman pian. Olisiko sinulla mahdollisuutta lähettää tuo saamasi tilausvahvistus vaikka minulle yksityisviestillä. Eli tuolta nimimerkin kautta voisit laittaa sen suoraa minulle vaikka ruutukaappauksena niin katsotaan mikä on homman nimi.


 


Entä oletko meidän asiakkaamme ylipäätään? Jos olet, voit laittaa tuon viestin mukana myös asiakasnumerosi sekä sähköpostiosoitteesi johon vahvistuksen sait. Näin saadaan tämä tutkintaan asap!

Moi,

Tuskin ihan vahinko:) Laskutusosoitteessa ja toimitusosoitteessa minun nimi kummassakin, mutta kummassakin väärä osoite:)

 

Huijauksen näkee helposti, mutta jos on nopea liikkeissään ja maksaa laskut sitä mukaan kuin niitä tulee, niin voi tällaiseen mennä. 

Vaarallisinta on, että voidaan näin helposti lähettää tiedusteluja/laskuja yms. hyvämaineisten yritysten nimissä heidän tietämättään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Broadband kirjoitti:

Moi,


Tuskin ihan vahinko:) Laskutusosoitteessa ja toimitusosoitteessa minun nimi kummassakin, mutta kummassakin väärä osoite:)


 


Huijauksen näkee helposti, mutta jos on nopea liikkeissään ja maksaa laskut sitä mukaan kuin niitä tulee, niin voi tällaiseen mennä. 


Vaarallisinta on, että voidaan näin helposti lähettää tiedusteluja/laskuja yms. hyvämaineisten yritysten nimissä heidän tietämättään.




Tarkoitin tuolla vahingolla sitä, että jos on kyseessä täydellinen nimikaima niin voi sähköpostiosoitekin olla aika samantyylinen ja siten sattua erehdys. Ilmeisesti näin kuitenkaan ei ole ollut?


Muistan lukeneeni vastikään vähän samantapaisesta jutusta, jossa oli kyseessä täydellinen kaima mutta sähköpostiosoite puuttui ja lasku meni väärälle henkilölle kun se laitettiin toisen samannimisen ihmisen sähköpostiin. Sekin onneksi selvisi :)


 


Ikävä kyllä huijauksiakin on paljon liikkeellä ja on hyvä olla tarkkana. Laitoithan viestiä tuosta asiasta tarkemmin Merja_J :lle yksityisviestinä?

Tuskin täydellinen nimikaima - en ainakaan  tiedä olevan toista samanlaista Suomessa:)  Olisi ainakin todellinen yllätys:)  Joo, olen laittanut huijarin viestin Merjalle. Katsotaan, mitä hän sanoo ja onko niitä ollut liikkeellä.  Ainakin Ruotsissa niitä on ollut aika paljon - pankkien nimissä pyydetty pankkikorttien tunnuksia jne.


@kiisseli67 kirjoitti:

@Broadband kirjoitti:

Moi,

Tuskin ihan vahinko:) Laskutusosoitteessa ja toimitusosoitteessa minun nimi kummassakin, mutta kummassakin väärä osoite:)

 

Huijauksen näkee helposti, mutta jos on nopea liikkeissään ja maksaa laskut sitä mukaan kuin niitä tulee, niin voi tällaiseen mennä. 

Vaarallisinta on, että voidaan näin helposti lähettää tiedusteluja/laskuja yms. hyvämaineisten yritysten nimissä heidän tietämättään.


Tarkoitin tuolla vahingolla sitä, että jos on kyseessä täydellinen nimikaima niin voi sähköpostiosoitekin olla aika samantyylinen ja siten sattua erehdys. Ilmeisesti näin kuitenkaan ei ole ollut?

Muistan lukeneeni vastikään vähän samantapaisesta jutusta, jossa oli kyseessä täydellinen kaima mutta sähköpostiosoite puuttui ja lasku meni väärälle henkilölle kun se laitettiin toisen samannimisen ihmisen sähköpostiin. Sekin onneksi selvisi :)

 

Ikävä kyllä huijauksiakin on paljon liikkeellä ja on hyvä olla tarkkana. Laitoithan viestiä tuosta asiasta tarkemmin Merja_J :lle yksityisviestinä?


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Asia nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta toisen henkilötunnuksella voi tehdä paljon tuhoa aikaan, mutta pitää lisäksi tietää henkilön yhteystiedot mahdollista tarkistusta varten. Luottokortilla verkossa maksaessa yleensä riittää taas haltijan, korttinumeron, voimassaoloajan ja turvakoodin tieto. Äkkiäkö vaikkapa tonnin saa kulumaan ellei ole korttirajoituksia tms. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tässä tosiaan oli käynyt niin että joko asiakas oli antanut väärän sähköpostiosoitteen tai se oli tilausta tehtäessä naputeltu väärin. Ketjun aloittajan ja tilaajan nimessä oli vain yhden kirjaimen ero. Onneksi tämä selvisi eikä kyse ollut huijauksesta vaan täysin inhimillinen erehdys. Näitä tulee vastaan aina silloin tällöin. Loppu hyvin, kaikki hyvin :)

Kiitos avusta ja nopsasta reagoinnnista!

//kari

Loppu hyvin kaikki hyvin... ei ihan:) 

Nyt sain tänään Telialta ko. asiakkaan käyttäjätunnukset hänen tilaamaansa laajakaistaan.  Toisin sanoen tilaajan käyttäjätietoja ei ole vieläkään päivitetty;  laitan taas infoa tänne, kun/jos saan ko. asiakkaan tilauksia sähköpostiini:)  Ko. tilaaja ei valitettavasti pääse loggautumaan laajakaistaan, koska minulla on hänen tunnukset:(

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Broadband kirjoitti:

Loppu hyvin kaikki hyvin... ei ihan:) 


Nyt sain tänään Telialta ko. asiakkaan käyttäjätunnukset hänen tilaamaansa laajakaistaan.  Toisin sanoen tilaajan käyttäjätietoja ei ole vieläkään päivitetty;  laitan taas infoa tänne, kun/jos saan ko. asiakkaan tilauksia sähköpostiini:)  Ko. tilaaja ei valitettavasti pääse loggautumaan laajakaistaan, koska minulla on hänen tunnukset:(




Kiitos tiedosta!



@Broadband kirjoitti:

Loppu hyvin kaikki hyvin... ei ihan:) 


Nyt sain tänään Telialta ko. asiakkaan käyttäjätunnukset hänen tilaamaansa laajakaistaan.  Toisin sanoen tilaajan käyttäjätietoja ei ole vieläkään päivitetty;  laitan taas infoa tänne, kun/jos saan ko. asiakkaan tilauksia sähköpostiini:)  Ko. tilaaja ei valitettavasti pääse loggautumaan laajakaistaan, koska minulla on hänen tunnukset:(




Kiitos tiedosta! Asiakkaan sähköpostiosoite on vaihdettu, mutta tuonne olemassaolevalle tilaukselle se näemmä ei ollut muuttunut. Tätä täytyy vielä selvittää, että onko tuo "vika vai ominaisuus" ettei osoitteenmuutos päivity avoimena olevalle tilaukselle. Vaihdamme asiakkaalle uudet tunnukset ja lähetämme ne hänen oikeaan osoitteeseensa. Kiitos sinulle vielä kerran ilmoituksesta ja mukavaa viikonloppua :)

Ei tämä ole mitään uutta.. Itselläni tuli Kesällä jonkun laajakaista-avauslasku kaikkine tietoineen minun sähköpostiin. Ainut mitä oli yhteistä niin Telian asiakkuus. Kävin Telia pisteessä sitä ihmettelemässä ja se otti yhteyden johonkin jossa luvattiin korjata asia. Seuraavassa kuussa sama juttu jälleen. Onneksi tällä kertaa oli osaava kaveri Telian myymälässä ja kertoi "langan" toiseen päähän mitä pitää tehdä SAP-järjestelmässä.

 

Vastaa