Käytettynä hankittu laite osoittautunut petoksella alunperin hankituksi

  • 20 November 2019
  • 28 kommenttia
  • 136 katselukertaa

Telia on vääryydellä vienyt puhelimemme, jonka olemme vilpittömässä uskossa ostaneet. Tiedoksi sinulle hyvä nimetön asiakaspalvelija ("Otto"?), että teitä ei nyt auta pakoilu, tulemme haastamaan teidät oikeuteen joka tapauksessa. Koska ette vaivautunut antamaan minulle yhteystietojanne, tehdään asiasta sitten julkinen. Olen pyytänyt teitä sovittelemaan asiaa ja luovuttamaan puhelimemme meille vapaaehtoisesti, sen sijaan valehtelitte meille häpeämättömästi usean viikon ajan, pakoilitte yhteydenottojamme ja teitte perustelemattoman päätöksen asiasta, joka ei ole teidän päätettävissänne. Luuletko tosiaan, että oikeudessa menee perustelettomasti läpi "puhelin on meidän"? Mihin lakipykälään perustatte "päätöksenne"? Kunhan olen omat sopimukseni teille maksanut, en edes pieraise teidän suuntaanne enää. Kehotan kaikkia kiertämään tämän valehtelevan firman kaukaa. Tulen levittämään sanaa toiminnastanne jokaiseen mahdolliseen kanavaan. 


 


EDIT AaTanja: muokattu otsikkoa. 


28 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Hei @akuusita ja lämpimästi tervetuloa tänne Yhteisöön! 


 


Pystymme näin Yhteisössä keskustelemaan asioista yleisellä tasolla ilman asiakastietoja tai niihin pääsyä. Tilanne kuulostaa kyllä erikoiselta, pystytkö yhtään enempää avaamaan että mitä tässä on tapahtunut? Tai mitä tarkemmin tarkoitat tuolla puhelimen viemisellä sinulta? 


 


Ikävä kuulla jos yhteydenottoihisi ei ole vastattu tai et ole saanut meiltä pyytämiäsi vastauksia, tällainen ei tietenkään kuulu toimintatapoihimme. Jos tilanne on vaatinut selvitystyötä ja esimerkiksi yhteydenottoja eri tahoihin asiaa selvittääksemme, voi olla että käsittely venähtää mutta tästäkin olisi ollut toki hyvä pitää sinut ajan tasalla. Asiakaspalvelijoillamme ei ole omia yhteystietoja, mutta kaikki yhteydenottokanavamme löytyvät täältä sivulta

Hei Sanna,


 


kyse on puhelimesta, joka takavarikoitiin meiltä poliisin toimesta, ja joka osoittautui petoksella Telialta viedyksi. Takavarikkolain mukaan puhelin olisi pitänyt palauttaa meille, ja tämä oli toki poliisin virhe, ei Telian. Kuitenkin: petoksen ollessa kyseessä vilpitön mieli suojaa jälkimmäistä omistajaa, meitä. Olen varma, että lakimiehenne tietää tämän, mutta joko häntä ei ole konsultoitu jutussa ollenkaan, tai sitten siellä yritetään vain kepillä jäätä, menisikö tämä meille läpi. Olisi ollut mukava keskustella asiasta yhden henkilön kanssa, joka osaisi perustella tekemäänsä päätöstä, mutta siihen ei ole annettu mahdollisuutta. Reklamaation tekoon en myöskään saanut mahdollisuutta. On turhauttavaa yrittää kommunikoida web-lomakkeen kautta tai asiakaspalvelun chatin kautta, kun joka kerta vastassa on eri henkilö, joka ei tiedä asiasta mitään eikä voi tehdä asialle mitään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

En tiedä tarkkaan mitä on tapahtunut tässä  tapauksessa tuon kuvauksen perusteella. Jos on jotain tämän kaltaista niin tässä jotain aiheeseen liittyvää.


 


https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/virkavalta-varoittaa-varastetun-tavaran-nettikaupasta-poliisi-myos-ostaja-voi-syyllistya-rikokseen-14135680


 


Tuolla mainitaan,että tuote kuuluu aina alkuperäiselle omsitajalla kun lukee koko jutun.


Jos tilanne on toinen,olen pahoillani ja toivottavasti asia selviää. Ei ole kiva tuollaista alkaa selvittämään kun ei ole itse mihinkään syyllistynyt. PS. en ole telialla töissä,vain yksi keskustelija palstalla.

Tilanne on tosiaankin erilainen: tuo artikkeli käsittelee varkauksia, joissa ei ole vilpittömän mielen suojaa. Tässä on kuitenkin kyseessä ollut petos, jossa myyjällä on ollut käsissään jonkun toisen henkilöllisyyspaperit sekä alkuperäinen Telialta saatu ostokuitti, jonka sarjanumero on vastannut puhelimessa ollutta sarjanumeroa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/riku-lehti/riku-lehti-2-2018/juristi-vastaa-ostin-verkkokirpparilta-uuden-television-todella-halvalla-mita-tapahtuu-jos-se-olikin-varastettu/


 


Tuossa vielä yksi linkki. Eli tuo vilpitön mieli suojaa sinua ettet joudu rikosvastuuseen ( jos jotain positiivista hakee sentään). Mutta omaisuus menee kuitenkin aina oikealle omistajalle jos sen alkuperä on rikoksella muualta saatu.


 


Varastetun tavaran ostaneelle ei anneta laissa ns. vilpittömän mielen suojaa (Asetus rikoslain voimaanpanemisesta 11 §).


 


Mainitaan tuossa jutussa minkä linkitin,kanattaa lukea. Joten valtettavasti voit vain hakea myyjältä korvausta tuotteesta. Jos jollain on muuta tietoa voi tänne laittaa niin saadaan oikein, jos näissä liitteissä olevat jutut ovat vääriä,netistä kun löytyy paljon tietoa joka suuntaan,tässä kaksi linkkiä jo mitkä valitettavasti ei lupaa hyvää teidän kannalle. Todella harmi jos näin päässyt tapahtumaan ja asia menee näiden tapausten mukaan. Nykyään saa olla varovainen kun noin taitavasti jo asiat tehdään.


 

Asia ei ole näin, kun kyse on petoksesta. Viittaamasi pykälä kuuluu näin: "Jos siitä, mikä näytetään entiseltä haltijalta viedyksi näpistämisen, varkauden, ryöstön tahi kiristämisen kautta, syntyy riita..."


Petosta ei kyseiseen pykälään ole sisällytetty juuri siksi, koska ostajan on erittäin vaikea varmistua esineen laillisuudesta. 

Peräänkuulutan nyt myös Telian vastuuta asiassa. Polisiin mukaan petoksen tapahtumahetkellä vuonna 2018 operaattorit myivät puhelimia osamaksulla yleisesti jopa puhelimitse pelkällä henkilötunnuksella. Kumpi tässä on nyt syyllistynyt huolimattomuuteen, minä vai Telia? Telia ei ole osannut edes todistaa, miten myynti on tapahtunut. Ovatko he edes tarkistaneet henkilöllisyystodistusta tehdessään osamaksusopimuksen? Tähän ei ole saatu vastausta Telialta. Poliisi on pyytänyt turvakameroiden tallenteita, mutta Telia ei ole niitä toimittanut (joko niitä ei ole, tai Telia ei halua niitä toimittaa peläten, että niissä näkyy se, ettei henkkareita ole edes katsottu).


Tämä tarkoittaa sitä, että kuka vain voi ostaa puhelimen liikkeestä osamaksulla jonkun toisen henkilöllisyystunnuksia käyttäen ja myydä näin saadun puhelimen eteenpäin. Mahdollisella toisella ostajalla ei ole mitään keinoa olla varma siitä, että laite on hankittu laillisesti, ja kärsijäksi jää tämä jälkimmäinen ostaja.


 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Toivon mukaan asia on noin ja saatte puhelimen takaisin. Varmaan teliakin voi tähän tarkemmin vastata heidän lakiasioiden puolesta. Tässä on nyt kaksi asiaa mitä katsotaan erillailla. Te olette tietenkin petoksen uhri koska puhelin on teille vääryydellä myyty ja ette ole tehnyt rikosta. Mutta puhelimen myyjä on tehnyt varkauden teliaa kohtaan saaden puhelimen vääryydellä. Jote sen takia katsoin tuota varkauteen liittyvänä asiana. Tässä tapauksessa telia varkauden uhrina saisi tuon puhelimen takaisin. Tuolla rikospäivystys jutussa juuri mainittiin :


 


Jos käy myöhemmin ilmi, että verkkokirpparilta ostamasi televisio onkin varastettu, sinun tulee luovuttaa se alkuperäiselle oikealle omistajalle ilman erillistä korvausta, vaikka olisit ostanut sen vilpittömässä mielessä. Tämä tarkoittaa, että vaikka et tietäisi tai edes epäilisi ostamasi television olevan varastettu


 


Joten vaikka olisi kuinka oikeassa asiassa ja olisi 100% varma tuote olisi laillisesti myyty,niin jos se osoittautuu varastetuksi niin tuote palautuu omistajalle. Tuo onko se petos tai varkaus kenelle niin sen sanoo paremmin tietäjät.  Ei ole tarkoitus riidellä tai lannistaa ja tosiaan toivon oikeuden voittavan,mutta välillä näin ei tapahdu näissä tapauksissa. Jos telialta on puhelin varastettu on heillä oikeus saada se takaisin,te menetiite Puhelin( tai tahaa minkä siitä maksoitte) tämä pitää hakea petoksen tekijältä,harvoin tätä saa mitenkään takaisin,joten pahimmassa tapauksessa te olette huonossa asemassa ja häviätte tämän jutun.


 


Varmaan huomenna joku parempi tietäjä saa tähän suoran vastauksen ja asia selviää,omista oikeuksista pitää huolehtia,mutta toivon mukaan teidän lakimies on sitten kohtuu hintainen jos käy huonosti ja jää puhelin saamatta ja rahat menee oikeuteen.

Petos ja varkaus ovat ihan eri asioita lain näkökulmasta, siksi tuota varkausjuttua on turha tähän sotkea. Telian lakimies tietää tämän kyllä tismalleen, yrittävät nyt vain tätä pakoilutaktiikkaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onkos kyse sitten tämäntapaisesta asiasta :


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f45253ab-51a5-4525-85cc-3bd2afa0d8cb 


Pieni lainaus kyseisestä tekstistä :


"Kysymys on laajasta rikossarjasta, jossa eri liikkeistä on ostettu muun muassa puhelimia, viihde-elektroniikkaa, kodinkoneita ja työkoneita. Yhtiöiden nimiin on hankittu myös autoja ja asuntoja.


Poliisi arvelee, että suuri osa teoista ei ole vielä tullut poliisin tietoon, koska toiselle osapuolelle asia näyttäytyy vain suorittamattomana laskuna."

Vähän samantyyppisestä näyttäisi olevan kyse, tosin tuo on paljon suuremman luokan petos, kun on ostettu asuntoja ja autojakin, ja jätetty sitten maksamatta. Juttu ei kerro, onko niitä yritetty myydä eteenpäin muille vai tulivatko ne vain petostehtailijoiden omaan käyttöön. Näissä pikkujutuissa on se, ettei poliisilla on ole juurikaan intoa lähteä niitä selvittelemään. Meidän tapauksessa petoksen tekijä oli ostanut vain kaksi puhelinta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@akuusita@  kirjoitti:

Vähän samantyyppisestä näyttäisi olevan kyse, tosin tuo on paljon suuremman luokan petos, kun on ostettu asuntoja ja autojakin, ja jätetty sitten maksamatta. Juttu ei kerro, onko niitä yritetty myydä eteenpäin muille vai tulivatko ne vain petostehtailijoiden omaan käyttöön. Näissä pikkujutuissa on se, ettei poliisilla on ole juurikaan intoa lähteä niitä selvittelemään. Meidän tapauksessa petoksen tekijä oli ostanut vain kaksi puhelinta.




Rikoslaissa petos on säädetty rangaistavaksi teoksi ja käsittääkseni jos puhelimet on petoksella hankittu niin ne saa takaisin vasta kun ne on kokonaan maksettu.


Joku paremmin rikoslakia tietävä voisi täydentää asiaa, onko näin?


 


Tympeää asiassa on se että, olette hyvässä uskossa hankkineet puhelimet ilmeisesti ja joudutte uhrin asemaan.


Mutta varsinainen syypää on petoksen tekijä.

Niin, meidän tapauksessamme poliisi ei ole pystynyt tai edes viitsinyt alkaa selvittää petoksen tekijää. Puhelin on siis maksettu -  petoksen tekijälle, jota ei saada kiinni. Kysymys kuuluukin, kenellä on nyt suurin vastuu. Sillä, joka kadotti henkilöpaperinsa eikä ilmoittanut niitä edes kadonneiksi, ja jonka tiedoilla puhelimet ostettiin? (Ja joka voi myös olla itse petoksen tekijä) Vai Telialla, joka möi puhelimet niin, ettei (omien epäilysteni mukaan) ostajan henkilöllisyyttä tarkastettu kunnolla?  Vai minulla, joka tarkastin ostokuitista, että puhelimen sarjanumero vastaa itse laitteessa ollutta numeroa? Laillisen ratkaisun asiasta voi antaa vain tuomioistuin, ja sitä odotellessa puhelin kuuluu sille, keneltä se takavarikoitiin (meille).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@akuusita@  kirjoitti:

Niin, meidän tapauksessamme poliisi ei ole pystynyt tai edes viitsinyt alkaa selvittää petoksen tekijää. Puhelin on siis maksettu -  petoksen tekijälle, jota ei saada kiinni. Kysymys kuuluukin, kenellä on nyt suurin vastuu. Sillä, joka kadotti henkilöpaperinsa eikä ilmoittanut niitä edes kadonneiksi, ja jonka tiedoilla puhelimet ostettiin? (Ja joka voi myös olla itse petoksen tekijä) Vai Telialla, joka möi puhelimet niin, ettei (omien epäilysteni mukaan) ostajan henkilöllisyyttä tarkastettu kunnolla?  Vai minulla, joka tarkastin ostokuitista, että puhelimen sarjanumero vastaa itse laitteessa ollutta numeroa? Laillisen ratkaisun asiasta voi antaa vain tuomioistuin, ja sitä odotellessa puhelin kuuluu sille, keneltä se takavarikoitiin (meille).




Tähän osaa vastata varmaan vain lakimies. Mutta edelleen se petoksen tekijä on syypää ja hänet pitäisi saada kiinni ja tuomita.


Luulisi nyt kumminkin Telian laittavan poliisille vireille asian, jotta syyllinen saataisiin kiinni.


Puhelimia ei ilmeisesti ole maksettu kokonaan vaiko ollenkaan Telialle, niin eikös ne silloin ole vielä Telian omaisuutta?


@kiisseli67@  kirjoitti:


@akuusita@  kirjoitti:

Niin, meidän tapauksessamme poliisi ei ole pystynyt tai edes viitsinyt alkaa selvittää petoksen tekijää. Puhelin on siis maksettu -  petoksen tekijälle, jota ei saada kiinni. Kysymys kuuluukin, kenellä on nyt suurin vastuu. Sillä, joka kadotti henkilöpaperinsa eikä ilmoittanut niitä edes kadonneiksi, ja jonka tiedoilla puhelimet ostettiin? (Ja joka voi myös olla itse petoksen tekijä) Vai Telialla, joka möi puhelimet niin, ettei (omien epäilysteni mukaan) ostajan henkilöllisyyttä tarkastettu kunnolla?  Vai minulla, joka tarkastin ostokuitista, että puhelimen sarjanumero vastaa itse laitteessa ollutta numeroa? Laillisen ratkaisun asiasta voi antaa vain tuomioistuin, ja sitä odotellessa puhelin kuuluu sille, keneltä se takavarikoitiin (meille).




Tähän osaa vastata varmaan vain lakimies. Mutta edelleen se petoksen tekijä on syypää ja hänet pitäisi saada kiinni ja tuomita.


 


-Niin pitäisi, mutta poliisia ei kiinnosta.


 


Luulisi nyt kumminkin Telian laittavan poliisille vireille asian, jotta syyllinen saataisiin kiinni.


 


-Asia on ollut vireillä poliisilla, asianomistajina me ja Telia. Telia ei vain ole edesauttanut jutun selvittämistä käsittääkseni millään lailla, esim. toimittamalla valvontakameroiden kuvia ostajasta tai kertomalla ylipäätään, miten ostajan henkilöllisyys on varmistettu.


 


Puhelimia ei ilmeisesti ole maksettu kokonaan vaiko ollenkaan Telialle, niin eikös ne silloin ole vielä Telian omaisuutta?


 


-Ei, vaan sen omistusoikeus on siirtynyt ostajalle hänen tehdessään osamaksusopimuksen. 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Joka tapauksessa kyseessä luotto eli Telia rahoituksella hankitut laitteet ja rahoitussopimuksessa sanotaan mm. seuraavaa:


14.2 Luotonsaaja on vastuussa oikeudettomista tapahtumista seuraavissa tapauksissa:
a) Luotonsaaja on luovuttanut laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, oikeudettomalle
henkilölle;
b) laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, ovat joutuneet oikeudettoman henkilön haltuun
tai niitä on käytetty oikeudettomasti Luotonsaajan huolimattomuudesta johtuen;
c) Luotonsaaja ei ole toiminut ja/tai ilmoittanut Luotonantajalle välittömästi näiden ehtojen
kohdan 13 (Luotonsaajan velvollisuus ilmoittaa Luotonantajalle turvallisuusrikkomuksista) mu-
kaisesti huomattuaan, että laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, ovat kadonneet, joutune-
et oikeudettoman henkilön haltuun tai niitä on käytetty oikeudettomasti.
Yllä olevien kohtien b) ja c) mukaisissa tapauksissa, Luotonsaajan vastuu laitteiden, joiden
avulla Luottotiliä käytetään, oikeudettomasta käytöstä rajoittuu 150 euroon. Tätä rajoitusta ei
kuitenkaan sovelleta, jos Luotonsaaja on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.


@kiisseli67@  kirjoitti:

Joka tapauksessa kyseessä luotto eli Telia rahoituksella hankitut laitteet ja rahoitussopimuksessa sanotaan mm. seuraavaa:


14.2 Luotonsaaja on vastuussa oikeudettomista tapahtumista seuraavissa tapauksissa:
a) Luotonsaaja on luovuttanut laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, oikeudettomalle
henkilölle;
b) laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, ovat joutuneet oikeudettoman henkilön haltuun
tai niitä on käytetty oikeudettomasti Luotonsaajan huolimattomuudesta johtuen;
c) Luotonsaaja ei ole toiminut ja/tai ilmoittanut Luotonantajalle välittömästi näiden ehtojen
kohdan 13 (Luotonsaajan velvollisuus ilmoittaa Luotonantajalle turvallisuusrikkomuksista) mu-
kaisesti huomattuaan, että laitteet, joiden avulla Luottotiliä käytetään, ovat kadonneet, joutune-
et oikeudettoman henkilön haltuun tai niitä on käytetty oikeudettomasti.
Yllä olevien kohtien b) ja c) mukaisissa tapauksissa, Luotonsaajan vastuu laitteiden, joiden
avulla Luottotiliä käytetään, oikeudettomasta käytöstä rajoittuu 150 euroon. Tätä rajoitusta ei
kuitenkaan sovelleta, jos Luotonsaaja on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.


 


Niin, kun ostaa luotolla jotain, sen omistusoikeus siirtyy heti ostajalle ja sen mukana myöskin vastuu laitteesta: jos myyt sen pois, vastaat silti luoton maksusta Telialle. Jos olet toiminut huolellisesti ja joku sen sinulta varastaa, vastuusi rajoittuu 150 euroon.


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Takavarikoimisesta päättää yleensä poliisiviranomainen. Syyteasian käsittelyssä takavarikoimisesta voi päättää tuomioistuin.


Esineen takavarikointiin voidaan ryhtyä, jos esine oletettavasti voi olla todisteena rikosasiassa. Takavarikko on sallittu myös silloin kun on syytä olettaa, että esine on joltakin viety tai että tuomioistuin kohdistaa esineeseen menettämisseuraamuksen.


 


Tässä sinun tapauksessa petoksen tekijä on harhauttanut sekä myyjää Teliaa että ostajaa eli sinua.


Kun esine/esineet on petoksella hankittu, niin se on rikos.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Asia on kimurantti ja harvinainen, todella harmillinen jokaiselle osapuolelle, joka on tähän vyyhteen osallisena. Olemmekin täältä Yhteisöstä niillä tiedoin mitä tässä ketjussa on käynyt esiin antaneeet pyynnön saada sinulle @akuusita lausunnon tähän liittyen. Palaamme tähän viestiketjuun, kun saamme selviteltyä asiaa tarkemmin. Muistutan kuitenkin, että koska kyseessä on avoin keskustelufoorumi, emme siten pääse sen lähemmin tarkastelemaan asiakastietojasi ja kaivelemaan tapahtunutta läpikotaisin. Uskon kuitenkin, että pystymme näin edistämään asian selvittelyä.


 


Kiitokset kaikille teille, jotka olette osallistuneet keskusteluun.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@akuusita, meiltä Telialta lähtee omia viranomaiskanaviamme pitkin aina kaikki pyydetyt materiaalit poliisille, kuten esimerkiksi mainitsemasi kaltaisia turvakameratallenteita, tilaus- ja ostotietoja jne. Yksityisyydensuojan vuoksi emme säilytä turvakameratallenteita loputtomiin, joten on myös poliisin aktiivisuudesta kiinni ovatko tallenteet saatavilla rikostutkinnan avuksi. Tallennamme myös kaikki puhelut nimenomaan turvallisuuden takaamiseksi. Laitemyynnissä noudatamme tarkkaa finanssi- ja pankkialalla käytettyä asiakkaan tunnistamista ennen luottosopimuksen ja kaupan tekoa. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa, sillä se on meidän kaikkien yhteinen etu.


 


Poliisin esitutkinnan yhteydessä tehdään usein takavarikko- ja palautuspäätöksiä. Tällöin poliisi tai mahdollisesti käräjäoikeus päättää kenelle rikollisin keinoin saatu laite luovutetaan. Poliisi palauttaa säännöllisesti Telialle näitä laitteita, ja pidämme niitä lähtökohtaisesti omaisuutenamme, koska poliisi on tutkinnassaan siihen tulokseen tullut. Emme pysty ottamaan kantaa poliisien päätökseen palauttaa laite Telialle tai jollekin muulle osapuolelle. Jos mielestäsi poliisi on tehnyt väärän päätöksen palauttaa laite Telialle, niin olisi hyvä että olisit yhteydessä poliisiin, sillä takavarikointi- ja palautuspäätös on kuten sanottu tullut sieltä.


 


Kun poliisi saa selville epäillyn rikoksen tekijän, on sinulla uhrina oikeus tehdä käräjäoikeuteen korvausvaatimus vahingoistasi. Meille voit jättää halutessasi vielä reklamaatiota tällä yhteydenottolomakkeella. Siihen kannattaa selvennykseksi laittaa vielä linkki tähän ketjuun, ja jos sinulla on muuta dokumenttia aiemmista yhteydenotoista, myöskin niistä mainintoja.


 


Toivon, että saamme yhdessä asiaa eteenpäin ja lopulta päätökseensä.


@AaTanja  kirjoitti:

@akuusita, meiltä Telialta lähtee omia viranomaiskanaviamme pitkin aina kaikki pyydetyt materiaalit poliisille, kuten esimerkiksi mainitsemasi kaltaisia turvakameratallenteita, tilaus- ja ostotietoja jne. Yksityisyydensuojan vuoksi emme säilytä turvakameratallenteita loputtomiin, joten on myös poliisin aktiivisuudesta kiinni ovatko tallenteet saatavilla rikostutkinnan avuksi. Tallennamme myös kaikki puhelut nimenomaan turvallisuuden takaamiseksi. Laitemyynnissä noudatamme tarkkaa finanssi- ja pankkialalla käytettyä asiakkaan tunnistamista ennen luottosopimuksen ja kaupan tekoa. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa, sillä se on meidän kaikkien yhteinen etu.




Poliisin mukaan tapahtumaaikana (kevät 2018) operaattorit ovat yleisesti myyneet laitteita osamaksulla puhelimitse pelkkää hlötunnusta käyttäen. Tapana oli ainakin tuolloin myös merkata liikkeessä hlöllisyys tarkistetuksi esim. passista, vaikka todellisuudessa mitään passia ei ostajalla ollutkaan. Tämä ei vaikuta minusta kovin huolelliselta toiminnalta. 


Omasta tapauksestani poliisi informoi minua niin, ettei Telia ole pystynyt osoittamaan, miten puhelimen myynti on tapahtunut. 


 




Poliisin esitutkinnan yhteydessä tehdään usein takavarikko- ja palautuspäätöksiä. Tällöin poliisi tai mahdollisesti käräjäoikeus päättää kenelle rikollisin keinoin saatu laite luovutetaan. Poliisi palauttaa säännöllisesti Telialle näitä laitteita, ja pidämme niitä lähtökohtaisesti omaisuutenamme, koska poliisi on tutkinnassaan siihen tulokseen tullut.




Poliisilla ei kuitenkaan ole valtaa päättää laitteen palauttamisesta Telialle, kun sekä Telia että me olemme molemmat vaatineet laitetta haltuumme. Laite olisi tullut pitää takavarikossa, kunnes kiista omistajuudesta on ratkaistu oikeusistuimessa. 


 



Emme pysty ottamaan kantaa poliisien päätökseen palauttaa laite Telialle tai jollekin muulle osapuolelle. Jos mielestäsi poliisi on tehnyt väärän päätöksen palauttaa laite Telialle, niin olisi hyvä että olisit yhteydessä poliisiin, sillä takavarikointi- ja palautuspäätös on kuten sanottu tullut sieltä.

Poliisi irtisanoutuu kaikesta vastuustaan asiassa. Virheellistä poliisin tekemää päätöstä ei käsittääkseni voi kumota edes kantelulla tai poliisirikosilmoituksella.


 


Täten ainoaksi vaihtoehdokseni jää Telian haastaminen oikeuteen, ellette suostu sovittelemaan asiaa mitenkään.


 



Kun poliisi saa selville epäillyn rikoksen tekijän, on sinulla uhrina oikeus tehdä käräjäoikeuteen korvausvaatimus vahingoistasi.

Poliisilla ei ole epäiltyä eikä innokkuutta selvittää tekijää. Juttua ei ole tutkittu käytännössä lainkaan. Minun näkökulmastani Telia saisi vaatia korvausta epäillyltä (jota ei ole) tai selvittää maksamattomat osamaksut sen hlön kanssa, jonka nimissä puhelimet ostettiin.


 



Meille voit jättää halutessasi vielä reklamaatiota tällä yhteydenottolomakkeella. Siihen kannattaa selvennykseksi laittaa vielä linkki tähän ketjuun, ja jos sinulla on muuta dokumenttia aiemmista yhteydenotoista, myöskin niistä mainintoja.

Aiemmin minulle sanottiin Telialta, ettei reklamaation tekeminen ole mahdollista. Tuskin asia tästä on sen kummemmaksi muuttunut?


 



Toivon, että saamme yhdessä asiaa eteenpäin ja lopulta päätökseensä.

Samoin.


 


Edit SannaMKoo: Korjattu lainaukset kohdilleen

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@akuusita@  kirjoitti:




Poliisin mukaan tapahtumaaikana (kevät 2018) operaattorit ovat yleisesti myyneet laitteita osamaksulla puhelimitse pelkkää hlötunnusta käyttäen. Tapana oli ainakin tuolloin myös merkata liikkeessä hlöllisyys tarkistetuksi esim. passista, vaikka todellisuudessa mitään passia ei ostajalla ollutkaan. Tämä ei vaikuta minusta kovin huolelliselta toiminnalta. 


****




Aiemmin minulle sanottiin Telialta, ettei reklamaation tekeminen ole mahdollista. Tuskin asia tästä on sen kummemmaksi muuttunut?


 






Meillä on ollut pidempään (puhutaan siis useamman vuoden ajan) käytäntönä asiakaspalvelussa puhelimitse tehdyissä laitemyynneissä varmistua ostajan henkilöllisyydestä henkilötunnuksen lisäksi myös muiden turvakysymyksien avulla. Jos turvakysymyksiin ei osata vastata tai vastauksissa on jotakin epäselvää, emme ole myyneet laitetta vaan ohjanneet asioimaan Telia Kauppaan henkilöllisyystodistuksen kanssa. Vaihtoehtoisesti toki olemme myös tarjonneet mahdollisuutta ostaa itse verkkokaupasta, jolloin tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ennen ostoa. Näin siis menetellään aina nimenomaan luottosopimuksella tehdyissä kaupoissa. 


 


Telia Kaupoissa ollaan myös huolellisia henkilöllisyyden todentamisessa henkilöllisyystodistuksella ja jokainen myyjä on ohjeistettu tarkistamaan henkilöllisyys ennen laitteen myyntiä rahoitussopimuksella. 


 


Kuten aiemmin keskustelussa todettiin, niin pystymme täällä Yhteisössä tilannetta käymään läpi vain näin yleisellä tasolla. Halutessasi voit siis tosiaan lähestyä meitä vielä tuolla ylempänä linkatulla yhteydenottolomakkeella. En pysty lupaamaan että tilanne tai päätös aiemmasta muuttuisi, mutta vain siten näemme mitä asian eteen on aiemmin tehty, miten tilannetta selvitetty jne. Mukaan voit juuri linkata esimerkiksi tämän täällä käydyn keskustelun jotta asiakaspalvelija pääsee heti hommaan kiinni.

Laitoin nyt vielä kerran selvityspyynnön nettilomakkeenne kautta.

 

Minua kiinnostaa se, että jos tarkistatte henkilöllisyydet noin tarkkaan, miksi petoksia kuitenkin onnistutaan Teliaa kohtaan tekemään kymmeniä vuosittain (poliisin mukaan)? Mitä keinoja käyttämällä useimmat petoksen tekijät onnistuvat teossaan? Miten suuri osuus niistä selvitetään?

 

Tässä minun keississäni tekijä onnistui viemään teiltä myös toisen melko arvokkaan puhelimen, joten luulisi, että Teliakin haluaa asian selvitettyä. Valitettavasti poliisi on suhtautunut koko juttuun nihkeästi, ja on vaikuttanut siltä ettei jutun selvitys kiinnosta poliisia eikä Teliaa, mikä on omituista.

 

Jos tämä juttu tosiaan jää tähän enkä saa poliisia tekemään asian selvityksen eteen mitään, voin vain sanoa ettei osamaksusopimuksella ostettua puhelinta tule ikinä ostaa yksityiseltä myyjältä, koska riski petoksella ostetun laitteen ostamiseen on liian suuri, eikä laitteen laillisuudesta voi olla ikinä varma. (Vaikka olisimme tehneet kaupat Telian liikkeessä, tekijä ei olisi jäänyt kiinni, sillä puhelinta ei ollut suljettu vielä tuolloin.) 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@akuusita  kirjoitti:

 


Minua kiinnostaa se, että jos tarkistatte henkilöllisyydet noin tarkkaan, miksi petoksia kuitenkin onnistutaan Teliaa kohtaan tekemään kymmeniä vuosittain (poliisin mukaan)? Mitä keinoja käyttämällä useimmat petoksen tekijät onnistuvat teossaan? Miten suuri osuus niistä selvitetään?


 




Hyvä kysymys, tässä pätee varmasti se mikä pätee monessakin muussa jutussa, että vaikka olisi kuinka huolellinen vain niin vahinkoja voi tapahtua. Mitään onnistuneiden petosten elementtejä ei varmasti ole hyvä lähteä enempää näin netissä avaamaan, mutta nykypäivänä rikolliset saattavat olla harmittavan hyviä tekemisissään.


 


On kuitenkin tässäkin tapauksessa hyvä muistaa, että onnistuneiden petosten lukumäärä koko rahoitussopimuksella myytyihin puhelimiin on hyvin hyvin pieni. Niin asiakaspalvelussa, kuin myös Telia Kaupassa on onnistuneesti estetty monet petosten yritykset ja jatkamme huolellista tekemistä jatkossakin jotta näitä tapahtuisi mahdollisimman vähän. Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin harmituksen kun näin on tapahtunut omalle kohdallesi.

Sain nyt vastauksen asiakaspalvelustanne. Kuten arvelinkin, en saanut edelleenkään minkäänlaisia laillisia tai muitakaan perusteluja päätöksellenne. Ilmeisesti näemme sitten oikeudessa asian tiimoilta, koska ette suostu asiasta mitenkään keskustelemaan.

Vastaa