Kirjauduin vahingossa Telia Yhteisöön

  • 7 December 2017
  • 3 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Miten täältä yhteisön sivuilta saa itsensä pois? Kirjauduin ihan vahingossa, kun yritin päästä verkkohallintasivuille lukitsemaan verkkoa reitittimen asennuksen yhteydessä. (Siinä onnistumatta, sivu ei avutunut Telian antamalla tunnuksella ja salasanalla. Otin yhteyttä numeroon 020690400 ja asiaa luvattiin selvittää ja ilmoittaa puhelimitse. Tämä tapahtui 30.11. eikä vielä ole tullut vastausta). En todellakaan ymmärrä näistä jutuista yhtään mitään. Mutta nyt kun täällä olen, niin voin kertoa muillekin, miten hienosti ja tasapuolisesti Telia palvelee asiakkaitaan, kuului se sitten tänne yhteisöön tai ei.Täältä maaseudulta, jossa asustelen katkaistaan huomenna kiinteät laajakaistayhteydet. Keväällä kun uusin sopimustani tämmöisestä ei tiedetty vielä mitään. Ei ollut mitään linjojen purkua tiedossa lähi aikoina.Tiedustelin silloin asiaa, koska Eleniakin oli jo ilmoittanut talvella Telialle maakaapelointitöistä ja tulevista tolppien poistoista, joissa kuparilankamme sijaitsivat. Nyt tilalle sitten lykättiin reititin, mikä antaa vain pienen osan aiemmasta (50Mbps) netin nopeudesta. Huonoimmillaan nopeus on alle 1Mbps, parhaimmillaan 15 Mbps, Todella hienoa! Yhteys huononi roimasti ja hinta pysyi samana. Kun asiasta chattailin sain vain tylysti ohjeet sopimuksen irtisanomiselle. Eli jos et kerran ole tyytyväinen, niin vaihda operaattoria! Totesivat teknisella puolella, että varsinkin illalla tämän alueen linkki on niin ruuhkautunut, ettei sopimuehdot täyty. Nopeus on silloin enintään 5Mbps. Huonoista yhteyksistä täällä valitettu vuosikausia. Mokkuloilla ei ole koskaan ollut mitään käyttöä ja puhelinyhteydetkin ovat surkeat. Telialla 4G:ssä on vain pienen pieni tolpan näppylä, 3G.ssä kolme tolppaa. Puhelut katkeavat usein ja pitää toisinaan mennä ulos, jotta löytyisi kenttää. Yrityksemmekin muutti toimistonsa lähimpään kaupunkiin, kun täällä ei toiminut yhteydet autoihin. Kukaan vaan ei tee asialle mitään. Aina luvataan, mutta mitään ei tapahdu. Olisi edes kohtuullista saada jokin hinnan alennus ainakin entisen sopimuskauden loppuun saakka tuosta nettiyhteydestä. Sekin edes vähän laannuttaisi kiukkua. Onko tämmöinen toiminta täysin laillista? Täällä ei oikein pysty etätöitä tekemään. Hienoa Suomi 100 vuotta ja kaiken datan ulkopuolella oleva maaseutu!


 


 


 


edit Merja_J: otsikkoa muokattu


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Hei @Killi53 ja tervetuloa Yhteisöön! Rekisteröintisi voidaan toki peruuttaa mutta eihän se haittaa vaikka sinulla tunnukset tänne onkin. Toivottavasti löydät täältä monta mielenkiintoista keskustelua joista on sinulle hyötyä ja ehkä voit auttaa muita joilla on jotain mielen päällä. Yhteisön faq osion löydät täältä jos haluat tutustua tarkemmin mistä täällä on oikein kyse!

Reitittimen asennuksesta sen verran että millainen reititin sinulla on käytössä? Verkonhallintasivulle meneminen vaihtelee merkistä ja mallista riippuen. Ehkäpä voidaan tässä jeesata jos tiedetään laitteesta enemmän.

Mitä tulee yhteyksien loppumiseen niin ainahan se on harmillista jos korvaava yhteys ei ole riittävän hyvä. Tässä tapauksessa ilmeisesti vanha pylväsverkko oli kuitenkin tullut jo tiensä päähän ja yleensähän ne ovat herkkiä vikaantumaan myrskyjen aikana tms. Oliko tässä nyt niin että tuolle alueelle ei ole tulossa parannuksia matkapuhelinverkkoon lähiaikoina? Kuuluvuuspalautteet kirjataan aina verkkosuunnitteluun, mutta nopealla aikataululla ei tokikaan muutoksia tapahdu. Näissä on yleensä monta vaihetta ja sopimusta eri tahojen kanssa ennenkuin asiakas huomaa että jotain on tapahtunut. Rakenteilla olevista verkoista pidetään listaa täällä. Tuosta linkistä voit toki katsoa näkyykö oman paikkakunnan alueella parannuksia. Jos suunnitelmissa ei ole parannuksia niin sitten palautetta telia.fi -sivujen kautta. Kuten sanottu, jokainen palaute menee eteenpäin verkkosuunnitteluun, joten jos naapurillakin on samanlaisia ongelmia, kannattaa myös heitä pyytää laittamaan meille viestiä!

Reititin on HUAWAI 4G Router B525.

Niin no mikäs täällä kirjoitellessa, voi päästellä vähän höyryjä pihalle!

 

Kunpa jotain tapahtuisikin, mutta kun ei! Ollaan täällä oikeasti jo viimeinen vuosikymmen valitettu huonosta puhelimien kuuluvuudesta, jo silloinkin kun oli vasta 2G. Minun lisäkseni moni muu on vuosien varrella asiasta huomauttanut. Ei oikein isot G:t täällä toimi, kun ei edes pikkuG! Yrityksemme muutti läheiseen kaupunkiin juuri tuon ongelman vuoksi ja siitäkin on nyt jo neljä vuotta. Sitä ennen ainakin yhtä kauan on lähetetty tasaisen tappavasti viestejä ja toivottu, että asialle oikeasti tehtäisiin jotain. Aina sanotaan, että olemme kirjanneet  tiedon ja toimittaneet sen eteenpäin ja luvattu perehtyä ongelmaan. Missään ei vaan näy muutosta parempaan. Tässä on 3-5 kilometrin säteellä kolme mastoa. Sitä en tiedä ovatko kaikki Telian. Eikö niitä nyt voisi jotenkin saada toimimaan niin, että homma pelaisi täälläkin. Nyt sitten huonojen puhelinyhteyksien lisäksi pitää kärsiä vielä hitaasta netistäkin, kun linkit ovat ruuhkautuneet entisestään. Sanottiin, että kiinteät menevät poikki 8.12. ja se on kyllä ainoa asia, mikä on pitänyt paikkansa. Ei toimi modeemi nyt enää. Tietsikan kanssa on vähän huono mennä ulos varsinkin sateella ja pakkasella kenttää etsimään, puhelimella se onnistuu. Tämä vaan on ihan toivotonta tuulimyllyjä vastaan taistelua. Mikä siinä sitten pännii, kun mennään muutama kilometri itään, länteen, etelään tai pohjoiseen niin 4G pätkähtää puhelimeen, mutta tässä pienessä kyläkeskuksessa se ei toimi. Ollaan kuitenkin ihan Kanta-Hämeen eteläosassa, ei missään äärettömyydessä. Loppukesästä vetivät tuolta 2,7km päästä mastolta jotain kuitua tässä vieressä olevaan puhelinkeskukseen. Siitä Telialta tiedustellessani, sanottiin, ettei ollut heidän hommia. Ei ole ollut mitään kaapelin vetoa täällä suunnassa. No Telian keskukseen se meni ja Telian kyltit oli työn aikana tienvieressä. Tuskin se kenenkään muun hommia oli. Mikähän "johto" se mahtoi olla? Olisin ihan utelias tietämään. Mahtaisiko tuoda parannusta tälle kulmalle jollakin tavalla? Mutta oikeasti, millainen adressi meidän pitää tehdä? Meitä on kuitenkin useampi kymmenen ellei sata Telian liittymien käyttäjää ja kaikki aivan hiiltyneitä tähän palveluun??!! Onko ainoa vaihtoehto se, mikä minulle eilen chatissä esitettiin: Sorry, ei voi mitään. Sano sopimus irti ja kysele muilta operaattoreilta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Killi53!


Minulla on samanlainen 4G reititin ja verkonhallintasivulle pääset kun kirjoitat selaimen osoiteriville 192.168.8.1


Onko sinulla ne "pupunkorva"antennit modeemissa/reitittimessä kiinni? Valitse sitten asetuksista ulkoiset antennit, jos on. Myös voisit kokeilla laittaa modeemin mobiiliverkkoasetuksista 3G/4G Auto päälle, jos olisi vaikutusta tai lukita eri G:tä sieltä erikseen.


Harmittavaa kun nämä mobiiliverkot ovat vieläkin niin epävarmoja.

Vastaa