Laittakaa se e-laskutus toimimaan


Hei,

 

Olen tehnyt e-laskusopimuksen kerta toisensa jälkeen uudestaan, poistanut vanhan sopimuksen jne ohjeiden mukaan, mutta silti aina vaan uudestaan tulee lasku vain sähköpostiini. Onko tämä oikeasti vaikea asia saada toimimaan tämän kokoisessa firmassa. Pankkina siis Säästöpankki ja kaikkialta muualta e-laskutus on onnistunut, joten vika lienee teidän päässänne. Madaltaa kynnystä vaihtaa liittymää, kun seuraavan kerran mietinnässä tämä asia.

 

Kiitos.


16 kommenttia

Helou @opopop ja tervetuloa Yhteisöön!


 


Hmm, minkä palvelun laskusta on kyse? Jos käytössäsi on yhteislasku, tulee laskuttajaksi valita laajakaistalasku. Jos taas laskulla on pelkästään matkapuhelinliittymiä, tulee valita matkapuhelinlasku. En tiedä mitkä ohjeet olet aiemmin saanut mutta varmistin nuo vielä. 


Yleistä vikaa ei e-laskujen kytkeytymisessä ole kuulunut. Oletko tehnyt e-laskuttajan poiston ja uudelleen lisäyksen samana päivänä? Jos haluaa varmistaa, että se menee oikein, kannattaa ne tehdä eri päivinä. Laskut kirjataan yleensä pari viikkoa ennen lähetystä, joten voi myös olla ettei uusin e-laskukytkentä ole ehtinyt viimeksi kirjatulle laskulle. 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @opopop ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


E-laskun kytkentä ohjeen ja ongelmatilanteiden ratkaisut näet täältä : https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/laskutus/e-lasku


 


Itsellä ainakin on onnistunut noiden ohjeiden mukaan e-laskujen kytkentä, tarkkana saa kumminkin olla että tiedot on laittanut oikein.


 


Täällä vielä Telian asiakaspalvelun yhteystiedot, jos ei kytkentä onnistu sittenkään : https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot?intcmp=footer-asiakaspalvelun-yhteystiedot

Kunniamerkki +14

@opopop@  kirjoitti:

Hei,

 

Olen tehnyt e-laskusopimuksen kerta toisensa jälkeen uudestaan, poistanut vanhan sopimuksen jne ohjeiden mukaan, mutta silti aina vaan uudestaan tulee lasku vain sähköpostiini. Onko tämä oikeasti vaikea asia saada toimimaan tämän kokoisessa firmassa. Pankkina siis Säästöpankki ja kaikkialta muualta e-laskutus on onnistunut, joten vika lienee teidän päässänne. Madaltaa kynnystä vaihtaa liittymää, kun seuraavan kerran mietinnässä tämä asia.

 

Kiitos.


 

Omakohtaista kokemusta on parin eri firman kanssa kun millään ei meinanneet e-laskusopimukset mennä perille. Molemmissa tapauksissa ongelma ratkesi vasta kun poistin e-laskusopimuksen verkkopankin kanssa, odotin että sieltä saapuu yksi lasku muulla tavalla, ja sitten kun se yksi "ei-e-lasku" oli saapunut tein sopimuksen uudelleen verkkopankissa niin seuraava lasku tuli onnistuneesti e-laskuna.

 

Ongelma ei näissä tapauksissa ole välttämättä sinänsä laskuttajan päässä, vaan siellä e-laskutusoperaattorin rajapinnassa, missä jostain syystä pyynnöt jäävät jumiin. Molemmissa tapauksissa laitoin itse onnistuneen kytkennän jälkeen ko. laskuttajien aspaan tiedon ongelmasta ja prosessista miten se korjaantui ja pyysin välittämään e-laskutusoperaattorilleen/laskutukseen tutkittavaksi. Mitäänhän sieltä ei tietenkään koskaan takaisin kuulunut, mutta olenpahan ainakin raportoinut ongelman ja ovat siitä tietoisia.

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@wheeler@  kirjoitti:

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   




Yleistä häiriötä Säästöpankin kautta tehtyihin e-laskukytkentöihin liittyen ei tietoomme ole tullut. Oletko kokeillut poistaa e-laskua verkkopankista ja kytkeä myöhemmin uudelleen, kuten @kjns tuossa aiemmin vinkkasi? :smileyhappy:


@wheeler@  kirjoitti:

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   


Eikös sun pitäisi valittaa säästöpankille asiasta eikä telialle?.Ei sen vanhan e-laskun pidäkkään toimia jos telia vaihtoi danske bankkiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@arapahoe@  kirjoitti:


@wheeler@  kirjoitti:

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   




Eikös sun pitäisi valittaa säästöpankille asiasta eikä telialle?.Ei sen vanhan e-laskun pidäkkään toimia jos telia vaihtoi danske bankkiin.




Jännä kun Osuuspankkiin ei tarvinnut tehdä itse mitään muutosta e-laskuihin, Telian laskut menee oikealle tilille. Onkohan tuo pankkikohtaista? ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
@kiisseli67  kirjoitti:

@arapahoe  kirjoitti:

@wheeler  kirjoitti:

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   




Eikös sun pitäisi valittaa säästöpankille asiasta eikä telialle?.Ei sen vanhan e-laskun pidäkkään toimia jos telia vaihtoi danske bankkiin.




Jännä kun Osuuspankkiin ei tarvinnut tehdä itse mitään muutosta e-laskuihin, Telian laskut menee oikealle tilille. Onkohan tuo pankkikohtaista? ?




Pohdin itsekin samaa, koska minullakin Osuuspankin ns. vanhan e-laskun muutokset tapahtuvat automaattisesti (eli ohjautuvat Telian Danske Bankin tilille) ettei mitään toimenpiteitä tarvitse tehdä käsipelillä.

Kunniamerkki +14

E-laskutussopimushan tapahtuu käytännön tasolla siten, että pankkisi toimittaa laskuttajalle tiedot sinun e-laskujen vastaanotto-osoitteestasi, jonka laskuttaja sitten asettaa laskutusosoitteeksi asiakkuudellesi. Tämän jälkeen laskut lähtevät sähköisestä järjestelmästä vastaanottajan e-laskutusosoitteeseen muun osoitteen sijasta.

 

Laskuttavan osapuolen tilinumeron muutos ei vaikuta olemassa oleviin e-laskutussopimuksiin, koska ainoa mikä muuttuu on laskuttajan laskuille määrittelemä tilinumero johon maksut vastaanotetaan. E-laskujen siirto tapahtuu erillistä rajapintaa pitkin, ja siellä siirtyy vain laskun sisältö standardoidussa muodossa, itse raha siirtyy edelleen pankkien välillä kuten normaaleissa tilisiirroissa.


@arapahoe@  kirjoitti:

@wheeler@  kirjoitti:

Jostain syystä Telia ja Säästöpankki eivät "synkkaa" Minun ongelma on Telia Rahoitus / Säästöpankki. Sen jälkeen kun Telia Rahoitus vaihtoi Danske Bank:iin,  e-laskutus ei ole toiminut. Liittymälaskutus toimi hyvin.   


Eikös sun pitäisi valittaa säästöpankille asiasta eikä telialle?.Ei sen vanhan e-laskun pidäkkään toimia jos telia vaihtoi danske bankkiin.


Molemmille  osapuolille on "valitettu" Molemmat kiistävät virheet / ongelmat. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@wheeler@  kirjoitti:

Molemmille  osapuolille on "valitettu" Molemmat kiistävät virheet / ongelmat. 




Kokeilitko siis jo tehdä uudelleenkytkennän aiemmin ja homma ei toimi siltikään?


@SaJoonas@  kirjoitti:

@wheeler@  kirjoitti:

Molemmille  osapuolille on "valitettu" Molemmat kiistävät virheet / ongelmat. 


Kokeilitko siis jo tehdä uudelleenkytkennän aiemmin ja homma ei toimi siltikään?


Viimeisen uudelleenkytkennän jälkeen en ole päässyt testaamaan. Tällä hetkellä ei ostotarvetta joten testaus siirtyy. 

Palaan asiaan.

Kunniamerkki +1

@opopop@  kirjoitti:

Hei,


 


Olen tehnyt e-laskusopimuksen kerta toisensa jälkeen uudestaan, poistanut vanhan sopimuksen jne ohjeiden mukaan, mutta silti aina vaan uudestaan tulee lasku vain sähköpostiini. Onko tämä oikeasti vaikea asia saada toimimaan tämän kokoisessa firmassa. Pankkina siis Säästöpankki ja kaikkialta muualta e-laskutus on onnistunut, joten vika lienee teidän päässänne. Madaltaa kynnystä vaihtaa liittymää, kun seuraavan kerran mietinnässä tämä asia.


 


Kiitos.




Hei - Aivan sama ongelma ollut minullakin! Käytin viimeksi Telian chat-palvelua, jolloin selvisi, että laskun viitenron lisäksi tilaukseen pitää naputella myös 7-numeroinen yksilöintitieto, joka löytyy laskulta samasta kohtaa kuin pvm. Ikkuna avautuu vasta sen jälkeen kun olet naputellut viitenron - :)


 


Edit ReOlivia: Muokattu allekirjoitus. Automaattisen allekirjoituksen voi kytkeä profiilin asetuksista, jolloin se tulee aina lähettämäsi viestin loppuun :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
@TseiTsei  kirjoitti:
Hei - Aivan sama ongelma ollut minullakin! Käytin viimeksi Telian chat-palvelua, jolloin selvisi, että laskun viitenron lisäksi tilaukseen pitää naputella myös 7-numeroinen yksilöintitieto, joka löytyy laskulta samasta kohtaa kuin pvm. Ikkuna avautuu vasta sen jälkeen kun olet naputellut viitenron - JJ:)

Niinpä niin. Näissä saa olla tarkkana, että täyttää e-laskun lomakkeen tiedot oikein omassa verkkopankissa. Ymmärsinkö oikein, että kytkit e-laskun Telia laajakaista- lanka- ja yhteislaskulle @TseiTsei? Siinä tuota vaaditaan. Esimerkiksi pelkässä Telia matkapuhelin/liikkuva netti e-laskun tiedoissa vaaditaan viimeisimmän laskun viitenumero ja lisäksi siitä laskulta ensimmäinen matkapuhelinnumero. Osuuspankissa e-laskun kytkennät ovat minulla aina onnistuneet ja tiedot päivittyvät muutamassa päivässä Omille Sivuille, jos kytkentä on onnistunut onnistuneesti :smileyhappy:


 



 


 

Olisin pannut kanavapaketin (Telia-TV) E-laskuna mutta Telialla kyllä monta E-laskumahdollisuutta Nordeassa.... mutta ei yhtään vaihtoehtoa kanavapaketille....

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@VIHREA10@  kirjoitti:

Olisin pannut kanavapaketin (Telia-TV) E-laskuna mutta Telialla kyllä monta E-laskumahdollisuutta Nordeassa.... mutta ei yhtään vaihtoehtoa kanavapaketille....




Hyvä huomio! Kanavapaketin laskutus Telia TV:ssä kulkee samasta paikkaa kuin Laajakaista, -lanka- ja yhteislasku. Telia TV -palvelu käytännössä lukeutuu siis laajakaistapalveluksi, mutta toki laskutusnimike voisi olla selkeämpi.


 


Kanavapaketin e-laskutuksen pystyt siis kytkemään tällä ohjeella, jos seurailet tuota eteenpäin kohdasta "Laajakaista-, kotipuhelin- ja yhteislasku"

Vastaa