Laskutus ja viivästyslaskut kuolemantapauksessa

  • 4 January 2019
  • 2 kommenttia
  • 20 katselukertaa

Laskutuksessa olisi kyllä mielestäni parantamisen varaa poikkeustapauksissa. Huolehdin äitini kuoltua hänen liittymän lopetukset heti marraskuun ensimmäisinä päivinä. Liittymät olivat voimassa laskutuskauden loppuun. Hänellä oli e laskusopimus, joka lakkasi hänen kuoltua. Nämä laskut palautuivat telialle takaisin, josta ne saapuivat postin kautta koti-osoitteeseen, niinkuin aina on tapana. Nettilaskussa , joka oli palautunut takaisin ja tuli postissa,oli eräpäivä heti, mutta kun laskut menevät maksupalvelun kautta juridisista syistä, lasku maksu viivästyi. Nyt sitten tuli viivästysmaksu ajalta 24.11- 23.12. Mielestäni kun liittymät on irtisanottu hyvissä ajoin ja kyseessä on kuolleen ihmisen laskut niin on kyllä hivenen härskiä laskuttaa viivästysmaksua sellaisista laskuista, joiden maksunopeuteen ei voi vaikuttaa. Olkoonkin yrityksellä kuinka automaattinen laskutus tahansa. Ei sillä että konkurssiin menisin n. 6 euron laskusta mutta ihan periaatteen vuoksi halusin herätellä toimintatavoista. Toivottavasti toimintatapaan tulisi muutos, koska surun äärellä olisi muutakin tekemistä kuin selvitellä näitä viivästysmaksuja.


 


Edit ReOlivia: Muokattu otsikkoa


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Taisku72@  kirjoitti:

Laskutuksessa olisi kyllä mielestäni parantamisen varaa poikkeustapauksissa. Huolehdin äitini kuoltua hänen liittymän lopetukset heti marraskuun ensimmäisinä päivinä. Liittymät olivat voimassa laskutuskauden loppuun. Hänellä oli e laskusopimus, joka lakkasi hänen kuoltua. Nämä laskut palautuivat telialle takaisin, josta ne saapuivat postin kautta koti-osoitteeseen, niinkuin aina on tapana. Nettilaskussa , joka oli palautunut takaisin ja tuli postissa,oli eräpäivä heti, mutta kun laskut menevät maksupalvelun kautta juridisista syistä, lasku maksu viivästyi. Nyt sitten tuli viivästysmaksu ajalta 24.11- 23.12. Mielestäni kun liittymät on irtisanottu hyvissä ajoin ja kyseessä on kuolleen ihmisen laskut niin on kyllä hivenen härskiä laskuttaa viivästysmaksua sellaisista laskuista, joiden maksunopeuteen ei voi vaikuttaa. Olkoonkin yrityksellä kuinka automaattinen laskutus tahansa. Ei sillä että konkurssiin menisin n. 6 euron laskusta mutta ihan periaatteen vuoksi halusin herätellä toimintatavoista. Toivottavasti toimintatapaan tulisi muutos, koska surun äärellä olisi muutakin tekemistä kuin selvitellä näitä viivästysmaksuja.




Hei,


 


tuo on kyllä erittäin valitettavaa, että automaattisissa järjestelmissä inhimillisyys on vähissä. En Telian puolesta pysty kommentoimaan, mutta kanssa-asiakkaana automatiikan kylmyys on kieltämättä kohtuutonta - erityisesti kun suru on läsnä. Huomiosi on siis erittäin hyvä ja toivottavasti Telialla otetaan huomioon, olisiko toimintatapaa mahdollista kehittää tahdikkaammaksi ja tuoda järjestelyyn hitunen inhimillisyyttä. Kuten mainitsit, läheisen kuoltua on merkittävämpiäkin asioita selvitettävinä kuin automaattisten järjestelmien aiheuttamat sotkut, joille ei edes ole voinut yhtään mitään.


 


Edit ReOlivia: Muokattu otsikkoa

Tilanne on ollut valitettava ja laskutus saattaa tuntua kylmältä. Liittymien irtisanominen hoidetaan välittömästi kun tieto kuolemasta meille tulee, ja laskutus päättyy myös siihen päivään. Jälkikäteisen laskutuksen takia saattaa irtisanomisen jälkeen vielä uusi lasku lähteä, ja siinä veloitetaan irtisanomispäivään asti. Mikäli laskua ei ole mahdollista maksaa ajoissa, voi siihen läheinen tehdä vielä maksusopimuksen, jolloin vältytään viivästysmaksuilta/maksukehoitukselta. 


 


Kiitos huomiostasi ja välitän tämän viestin eteenpäin, jotta asiaa voidaan tulevaisuutta varten pohtia.


 


Edit: Korjattu otsikko

Vastaa