Liittymän irtisanominen ja kumma viesti Telialta


Tallennuspalvelu päivittyy uuteen ja hinta muuttuu ja palvelu muuttuu - enkä minä tarvitse kumpaakaan muutosta, joten valitsin, että vaihdan toiselle (taloyhtiö)operaattorille. Tuossa asiakastiedotteessa kun lukeekin, että "Halutessasi sinulla on muutoksen vuoksi oikeus irtisanoa sopimuksesi päättymään heti."

 

Mikä tarkoittaa, että homma on sillä sipuli.

 

Niinpä minä sitten meilissä viattomana kyselen Telialta että miten päättyminen sitten hoidetaan ja mitä mä teen laitteille. No, tähän en saanut vastausta, vaan sain täyslaidallisen:

 

"

Sinulla on laajakaistassa ja Telia TV:ssä määräaikainen sopimus voimassa vielä 12.12.2018 asti. 
Ilman purkuperusteita irtisanotusta sopimuksesta perimme loppukauden maksut kertaluontoisesti.

Jos silti haluat irtisanoa veloitamme kuukausiveloitukset sopimuskauden loppuun joulukuulle 2018.

 

Ihan kiva, kiitos vain Telia mutta ei kiitos. Koettakaa olla paremmin perillä omista asiakasviesteistänne ja ratkaisuistanne. Vai oliko toi viimeinen tietoisestikin epäpäteväksi tiedetty yritys uhkailun avulla koettaa saada pidettyä asiakkaana? Aika heikkoa, Telia.

 

Jatkan alkuperäisen kysymykseni kanssa: miten me hoidetaan tuo lopetus? Voitte vastata meilitse.

 

t. Teemu


9 kommenttia

Kunniamerkki +14

En edusta Teliaa, mutta itsekin asiakkaana sain toki saman tiedotteen postissa ja kyseinen lause "Halutessasi sinulla on muutoksen vuoksi oikeus irtisanoa sopimuksesi päättymään heti." tarkoittanee sitä tallennuspalvelu sopimusta koska sitähän se tiedotekin koskee. Ei siis koko iptv palvelusopimusta, tai sen mahdollisia muita lisäpalveluita. Näin ainakin itse ymmärsin sen :)


 


Kannattaa olla asiakaspalveluun yhteydessä asiasta kuitenkin.

Eikun jaa, nyt huomasin: "...sinulla on oikeus irtisanoa sopimuksesi tallennuksesta päättymään heti..."

 

Onpa niljakasta. Elikkä jos en halua maksaa itselleni turhaa lisähintaa, joutuisin pakosta olemaan kytköksissä Teliaan vielä puoli vuotta, mutta ilman aiemmin sopimuksen mukaista ja hintaista tallennuspalvelua? 

 

Oletteko varmoja, että tämä oikeasti on laillista? Minun käsitykseni mukaan moista pakkokytkyä EI saa tehdä, kytkykieltoja on lukuisia muidenkin toimialojen ja tilanteiden osalta.

 

Tässä on kysymyksessä Telian taholta yksipuolinen pakotettu hinnannosto aiemman sopimuksen vastaisesti.

 

Mutta tämä on nyt hyvä selvittää todella nopeasti ja kertakaikkisesti.

 

- Teemu

Niin ja tässähän on vielä se, että se Tallennuspalvelu EI ole vapaasti kilpailtavissa; en voi ostaa ja ottaa sitä esim. DNA:lta, vaan ainoastaan Telialta.

 

Näin ollen Telia olisi voinut laittaa tähän palveluun hintamuutokseksi vielä vaikka 10e enemmän ja silti asiakas olisi ollut edelleen ikäänkuin pakkomaksutilanteessa, koska se olisi ollut halvempaa kuin siirtyä muualle ja maksaa tuplana kaikkea.

 

Ei voi olla  näin.

 

- Teemu

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kannattaa selvitellä tuo asia heti arkena asiakaspalvelun kautta. Täällä yhteisössä kun voidaan vain selvitellä asioita yleisellä tasolla. Toisaalta ehkä jollakulla toisella on vastassa sama juttu, joten tämä keskustelu ehkä auttaa muitakin asian kanssa pähkäileviä.


 


Kyllähän jokaisella operaattorilla omat koukeronsa. Omalla asuinalueella DNA kauppaa johonkin taloon (vuokratalo)KTV-nettiä tarjouksella, toiseen taloon taas vielä edullisemmin, meidän talonyhtiöön johonkin perushintaan ja toiseen taloon jollain yhtiökamppiksella. Vielä lisäksi sitten talot, joissa pelkkä ADSL/VDSL -saatavuus, joissa pakkomyydään vielä mobiilidata kupariverkon liittymän päälle.


 


Mutta tosiaan en minäkään Teliaa edusta, joten en voi kuin toivoa sitä, että asiat seliviävät  aspan kautta mahdollisimman ripeästi.

Niin. Kiitos kommenteista. 

Sinne Telian Chattiin en sitten nyt päässyt.

No joo, tämä jatkuu sitten kun jatkuu...arkena.

 

- Teemu

Kunniamerkki +14

@kumptem1@  kirjoitti:

Niin ja tässähän on vielä se, että se Tallennuspalvelu EI ole vapaasti kilpailtavissa; en voi ostaa ja ottaa sitä esim. DNA:lta, vaan ainoastaan Telialta.


 


Näin ollen Telia olisi voinut laittaa tähän palveluun hintamuutokseksi vielä vaikka 10e enemmän ja silti asiakas olisi ollut edelleen ikäänkuin pakkomaksutilanteessa, koska se olisi ollut halvempaa kuin siirtyä muualle ja maksaa tuplana kaikkea.


 


Ei voi olla  näin.


 


- Teemu




Niin siis sinulla on määräaikainen sopimus Telian kanssa Telia tv palvelusta? Sehän sitoo sekä sinua että operaattoria sen sopimuksen ajan. Ainoastaan tuo tallennus palvelu ei ole määräaikainen vaan sen voi tosiaan irtisanoa sopimuksen aikana tai jos siihen tulee oleellisia muutoksia kuten nyt se hinnankorotus.


 


Pelkästään se että joku toinen operaattori tarjoaisi sinulle halvemmalla samanlaista tai vastaavaa palvelua ei ole määräaikaisen sopimuksen purkuperuste juridisesti. 

Ymmärrän, että juu on liittymät ym. oma diili ja tallennuspalvelu on oma diili. Mutta asia on mun mielestä monisyisempi. 

 

Käyttäjälle, mulle, tämä palvelu on yksi ja ainoa kokonaisuus.

Vaikka nuo ovat eri diilejä, minä ns. nautin niistä yhdessä ja olen ollut valmis maksamaan niistä sen tietyn hinnan X.  En siis käytä erikseen palvelua A ja sitten erikseen palvelua B, vaan yhdessä A+B=C

Tämä C on se palvelu, josta minä maksan hinnan X.

 

Nyt jos osan B hinta nousee , tarkoittaa se, että koko palvelun C hinta nousee.

 

Jos en korotusta B:hen hyväksy, vaan luovun siitä, palveluni C ei ole enää sama, minkä olen halunnut - olkoonkin että palvelu nyt olisi pari euroa halvempi.

 

Mulla on tähän esimerkki, testataan miten hyvin toimii. Sanotaan että mun lemppari on pehmisjäätelö strösseleillä, tämän haluan ostaa. Jos kauppias ilmoittaa, että nyt laitamme strösseliin lisää sitä-ja-tätä ja nyt se on sitten kalliimpi, tarkoittaa se minulle, että koko mun lempparin hinta on kalliimpi.

 

Jos en ota strösseleitä ollenkaan, ei se jätskikään enää maistu, joten en minä sitä jätskiäkään tästä nyt sitten niin haluais, kun ei se ole se sama. Olen pettynyt asiakas. Mutta sitten tuossa olisi tuo viereinen kauppias, joka myisi mulle pehmistä strösseleillä juuri sillä samalla hinnalla, millä tuo aiempikin, ennenkuin sitten alkoi korotella strösselien hintoja ja lisäillä strösseleihin jotain mitä en halua tai tarvitse. Mutta tältä toiselta en voi lemppariani ostaa, enkä erikseen varsinkaan strösseleitä. Ei, saadakseni mitä haluan, minun on vain maksettava lempparista enemmän alkuperäiselle kauppiaalle. Olen pettynyt asiakas. Asiat minun tahollani muuttuivat huonompaan suuntaan.

 

Get the picture? Kyse on kokonaisuudesta, ei erillisyydestä. Strösselit on tässä se, jossa Telialla on monopoliasema ja niiden yksipuolisella hintamuutoksella koko paketin hinta muuttuu. Ja minulle asiakkaana kokonaispalvelu kallistuu.

 

Mutta en jaksa tästä tässä enempiä veivata.

 

Päivänjatkoja itse kullekin.

 

 

Telia siis tässä tilanteesssa monopoliasemassa tuon Tallennuspalvelun hinnoittelun suhteen ja käyttääkin sen hinnan nostoa vipuvartena koko käytännössä koko palvelun hinnan nostolle, koska asiakas ei voi muutakaan; asiakas ei voi lähteä, koska Telia ei ole peruspalvelujen hintaa nostanut kuitenkaan, jolloin asiakas taas olisi voinutkin lähteä. Vaikka käytännössä asiakkaan kannalta kokonaispalvelun hinta on noussut. Vrt. aiempi strösseliesimerkkini.

 

Tämä on sillai ovelasti ja viekkaasti rakennettu tämä hommeli. (En sano, etteikö jokin muukin firma tekisi samoin.)

 

Otetaan vaikka toinen esimerkki jostain vaikka Audin huoltopalvelusta, sanotaan vaikka jokin vuosihuolto, jolloin jokin osa on aina pakko vaihtaa. Nyt jos tämän pakollisen osan hinnan nostaa, nousee koko huollon hinta. Vaikkakin huoltoliike voi näyttää tuntihintojansa, että katso, hinnat on ihan samat, niin silti kokonaishinta on noussut. Minkäs asiakas voi? Kun kerran on pakko juuri tätä Audi-huoltoa käyttää.

 

Tämä on aika lailla sama mitä tämä Telia tässä.

 

No, tiedoksi kuitenkin: olen minä tässä ollut Telian asiakkaana putkeen ties kuinka monta vuotta, eli kai minä olen joskus tyytyväinenkin ollut. Tyytyväisempi ainakin.

Moi @kumptem1! Tallennuspalvelu on tosiaan erillinen lisäpalvelu ja näin ollen myös irtisanomisoikeus koskee pelkästään sitä. Ymmärrän toki pointtisi yhdestä kokonaisuudesta ja laitan ehdottomasti palautteesi eteenpäin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että vaikka hinta nyt nousikin, niin myös Tallennuspalvelun ominaisuudet parantuivat huomattavasti. Ja kehitystyö jatkuu toki tulevaisuudessa. Hinta on myös linjassa muiden vastaavien palveluiden kanssa. Tästä löytyy hyvä vertailu esimerkiksi täältä.

Vastaa