Maksun saaja?

  • 9 December 2015
  • 6 kommenttia
  • 85 katselukertaa

Maksuvälitysehtojen mukaan maksu välitetään pelkästään tilinumeron perusteella. Siitä huolimatta on hyvä laittaa maksun saajan nimi "maksun saaja" kenttään. Käsittääkseni jostain teknisistä syistä johtuen virtuaaliviivakoodi ei tuotta maksun saajan nimeä vaadittuun kenttään (kuten se tuottaa esimerkiksi viitenumeron). Voitteko lisätä laskun saajan nimen sähköpostiin kun lähetätte laskun. Eli nyt siinä lukee tälläistä:

"
Laskun eräpäivä 11.12.2015
Summa 29,90 euroa
Viitenumero 3154 880

TILINUMERO:

IBAN FI86 5000 0120 0088 25
BIC  OKOYFIHH
"

Ehdotan, että se muutetaan tälläiseksi
"
Laskun eräpäivä 11.12.2015
Summa 29,90 euroa
Viitenumero 3154 880
Saaja Sonera Filial Finland Oy Ab <tai mikä nyt onkaan maksun saajan virallinen nimi>

TILINUMERO:

IBAN FI86 5000 0120 0088 25
BIC  OKOYFIHH
"


6 kommenttia

Ainakin Nordean verkkopankki lisää maksun saajan virtuaaliviivakoodin tietoihin automaattisesti. Ei tosin sähköpostiin.

Onko näin? Mä olen lähes varma, että mulla ei lisää vaikka on Nordea täälläkin. No, pitääpä ensikerralla katsoa tarkasti miten se menee. Joo, en tartte sitä sähköpostiin tietenkään, jos se tulee virtuaaliviivakoodilla pankkiin. Mutta jos ei tule automaattisesti pankin lomakkeeseen, niin sitä varten se olis hyvä saada sähköpostin tekstiin.

M

Kunniamerkki +14

Se maksun saaja -kenttä taitaa tänä päivänä olla lähinnä käyttäjää varten siinä, voit tosiaan kirjottaa siihen mitä tahansa, eikä se näy muualle kuin verkkopankkiisi tai vaikuta laskun maksuun millään tavalla.


 


Käsittääkseni tuohon viivakoodiin ei kai edes pysty lisäämään noin paljoa lisätietoa, vaan se on nimenomaan suunniteltu ja toteutettu siten, että se välittää maksun oleelliset tiedot: summa, eräpäivä, tilinumero, viite. Asiakas saa sitten täyttää tai olla täyttämättä ylimääräisiä kenttiä.


 


Nordeasta puheenollen, ainakin siellä mielestäni toimii niin, että jos kyseessä on ns. tunnettu laskuttaja, järjestelmä täydentää nimitiedon automaattisesti tilisiirrolle kun vahvistat sen.

Kun katsoo vahvistettavia laskuja, kyllä Nordean verkkopankki sen Soneran on sinne muististaan kaivanut ja jollei ole, jos sen kerran täyttää itse, seuraavalla kerralla sen ainakin pitäisi sinne tulla. Verkkopankkihan tallentaa nykyään automaattisesti kaikki maksunsaajat.

Kunniamerkki +14

Tääkin on totta, kerran kun sen sinne itse kirjoitat niin löytyy tulevaisuudessakin.

Juu, se korvaa tiedon jos on "tunnettu", mutta ei pankkikaan ole niin pöhkö, että kysyisi käyttäjältä saajan nimen, jonka sitten järjestelmällisesti ylikirjoittaa. Siihen kenttään kirjoitetulla tiedolla voi olla merkitystä ongelma/erikoistilanteessa ja siksi pankki sitä kysyy. Minä haluaisin kirjoittaa siihen maksun saajan oikean nimen ja siksi se olisi kätevää, että tuo tieto olisi siinä laskun mailibodyssä valmiina. Mutta, kun maksan nordealla kotimaasta normaalisti niin ei tämä nyt maailman suurin ongelma ole eli jos ei se siihen mailiin mahdu niin olkoot ilman.

Vastaa