Mistä löytyy laskut?


Kännykkään tuli tekstarina laskun eräpäivä ja loppusumma. Kirjauduin omille sivuille ja piti käyttäjänimi keksiä. Nyt olen täällä pallo hukassa etsinyt laskuani, jotta sen pääsisin maksamaan, vaan en löydä!! Puoli tuntia tässä ihmetellyt?! En tykkää yhtään tästä Teliasta ja uusista systeemeistä!
Osaisko joku vääntää rautalangasta, mistä löydän laskuni?! Jos tää on tosiaan näin hankalaa, ni kyllä vaihtuu pian operaatori :O


48 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Moikka!


 


Alla äkkiä väsäämäni kuvasarja. Toivottavasti on apua. :smileyhappy:


 



 


Kysy toki reippasti, jos ei vieläkään onnistanut!


 


p.s. Teliaa en edusta, vaan olen kanssa-asiakas ja halukas auttamaan muita asiakkaita pulmatilanteissa osaamiseni puitteissa.

Sama täällä vaidan liittymää, ei minullakaan ole aikaa etsiä omia laskuja telian sivuilta. On liian hankala minulle vaihtaakaa muutkin.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@yupadee kirjoitti:

Sama täällä vaidan liittymää, ei minullakaan ole aikaa etsiä omia laskuja telian sivuilta. On liian hankala minulle vaihtaakaa muutkin.


 




Itse en ainakaan koe tuota sen vaikeammaksi, kuin muillakaan operaattoreilla. Yhtä lailla joutuu kirjautumaan ja sitten sivuilla klikkailemaan laskuarkistot auki. Kokemusta on kaikista isoista operaattoreista. Jokaisella on toki vapaus valita, mistä palvelunsa tilaa.


 


Olisi kiinnostavaa kuulla, miten ennen vanhaa tai jollakulla toisella toimijalla laskut löytyvät helpommin?


 


Jos on E-lasku käytössä, niin se menee sitä paitsi verkkopankkiin ja on luettavissa sieltä. S-postilasku taas tulee linkkinä sähköpostiin ja on avattavissa sieltä perinteisen paperisen laskun formaatissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla, miten ennen vanhaa tai jollakulla toisella toimijalla laskut löytyvät helpommin?


Kaikista hankalin on juuri se kohta, jonka hyppäsit yli muuten hyvää ohjetta kirjoittaessasi. Kirjautumisen jälkeen tulee klikata sivun oikeasta reunasta kolmen vaakaviivan ja ostoskorin välistä ukonkuvaa, tai isommassa ikkunassa valikon ja ostoskorin välistä kiviukon kuvaa.

 

Tuohon ei osu kuin vahingossa. Etenkään, kun vieressä oleva valikko hämää luulemaan, että sieltä löytyisi valintoja. Ei, valinnat eivät olekaan valikossa vaan ukossa/kiviukossa.

 

Onneksi sivustolle voi sentään tehdä suoria linkkejä. Tässä oikotiet, olkaa hyvä:

 

laskut

 

laskuarkisto

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:


Purnipsi kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla, miten ennen vanhaa tai jollakulla toisella toimijalla laskut löytyvät helpommin?




Kaikista hankalin on juuri se kohta, jonka hyppäsit yli muuten hyvää ohjetta kirjoittaessasi. Kirjautumisen jälkeen tulee klikata sivun oikeasta reunasta kolmen vaakaviivan ja ostoskorin välistä ukonkuvaa, tai isommassa ikkunassa valikon ja ostoskorin välistä kiviukon kuvaa.


 


Tuohon ei osu kuin vahingossa. Etenkään, kun vieressä oleva valikko hämää luulemaan, että sieltä löytyisi valintoja. Ei, valinnat eivät olekaan valikossa vaan ukossa/kiviukossa.


 


Onneksi sivustolle voi sentään tehdä suoria linkkejä. Tässä oikotiet, olkaa hyvä:


 


laskut


 


laskuarkisto




Mielenkiintoista, mulla ei ukkoa tarvinnut klikata vaan nuo kentät avautuivat automaattisesti, kun sisäänkirjaus on valmis. Kirjauduin sisään ihan Telian etusivulla ja tein tuon ojeen ihan sen pohjalta. Ilmeisesti toiminnallisuus vaihtelee eri käyttäjien välillä tai sen mukaan, missä sivuille kirjautuu. Se ei ole hyvä juttu, vaan Telian on syytä tutkia se. Ping @TeroRe


 


Tuosta olen samaa mieltä, että valikko ja tuo "käyttäjäkuvake" eivät ehkä ole paras mahdollinen ratkaisu. Toki monessa verkkopalvelussa valikko/vohveli/hampurilaiskuvake mielletään yleiseksi valikoksi, ja sitten tuo oma nimi/profiilikuva käyttäjän hekilökohtaisten asioiden valikoksi. Minulla ei ainakaan ollut ongelmaa navigoida tuolla, mutta sitä en ole väittämään, että tieto välittyisi jokaiselle samalla tavalla ja että joku ei kohtaisi ongelmaa. Käytettävyys ja tiedon löytymisen helppous tuossa kohden voisi ehkä olla parempi.


 


Kokeilin vielä parilla eri selaimella (Edge ja uusin Chrome) kirjautumista Telian etusivuilla, kummallakin avautui tuo 2. kuvani näkymä ihan suoraan kirjautumisprosessin jälkeen.


 


 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kurkkasin iPadilla ja mullakin pitää täpätä tuota ukkelia avatakseni valikon josta löytyy linkki laskuihin.


 


Latasin myös sivun työpöytäversion ja siinä sama juttu. Mutta pitäisi vielä testata tietokoneella varmuuden vuoksi, että olisikohan tässä eroavaisuuksia käyttääkö Omia Sivuja mobiililaitteella vai tietokoneella.


 


Edit: arvailuja vain mutta voiko asiaan vaikuttaa se millä tunnuksella kirjautuu sisälle (Telia/Sonera tunnuksella vs. esim. puhelinnumerolla).


 


Voin kysyä asiaa, palaan kun tiedän mistä on kyse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Asiaan vaikuttaa todellakin se, mistä ja missä tilassa Telian sivustolle saapuu.

Mikäli en ole kirjatutuneena ja saavun https://www.telia.fi/, silloin kirjautumisen jälkeen ukko/kiviukko-lista aukeaa itsekseen, kuten @Purnipsi esitteli.

Mutta jos saavun Yhteisöön kirjautuneena etusivulle https://www.telia.fi/, ukko/kiviukko-lista pitää avata erikseen klikkaamalla ukkoa/kiviukkoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:

Asiaan vaikuttaa todellakin se, mistä ja missä tilassa Telian sivustolle saapuu.

Mikäli en ole kirjatutuneena ja saavun https://www.telia.fi/, silloin kirjautumisen jälkeen ukko/kiviukko-lista aukeaa itsekseen, kuten @Purnipsi esitteli.

Mutta jos saavun Yhteisöön kirjautuneena etusivulle https://www.telia.fi/, ukko/kiviukko-lista pitää avata erikseen klikkaamalla ukkoa/kiviukkoa.




Juurikin näin, ei ole alustasta kiinni (tietokone, puhelin, tabletti) vaan missä vaiheessa kirjautuu Telian sivuille. Ukkoa pitää klikata, jos olet kirjautunut jo Telia tunnuksilla yhteisöön ja siirryt Telian sivuille. Ja jos kirjaudut erikseen Telian sivuille niin tulee tuo Purnipsin näkymä eli laskuosio näkyy suoraan. Ei ollut esim. tabletilla vaikutusta menikö tietokoneversiolla vai ilman.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kiisseli67 kirjoitti:


@irritus kirjoitti:

Asiaan vaikuttaa todellakin se, mistä ja missä tilassa Telian sivustolle saapuu.

Mikäli en ole kirjatutuneena ja saavun https://www.telia.fi/, silloin kirjautumisen jälkeen ukko/kiviukko-lista aukeaa itsekseen, kuten @Purnipsi esitteli.

Mutta jos saavun Yhteisöön kirjautuneena etusivulle https://www.telia.fi/, ukko/kiviukko-lista pitää avata erikseen klikkaamalla ukkoa/kiviukkoa.




Juurikin näin, ei ole alustasta kiinni (tietokone, puhelin, tabletti) vaan missä vaiheessa kirjautuu Telian sivuille. Ukkoa pitää klikata, jos olet kirjautunut jo Telia tunnuksilla yhteisöön ja siirryt Telian sivuille. Ja jos kirjaudut erikseen Telian sivuille niin tulee tuo Purnipsin näkymä eli laskuosio näkyy suoraan. Ei ollut esim. tabletilla vaikutusta menikö tietokoneversiolla vai ilman.




Minulla on eri tunnukset asiakkaana Teliassa kuin täällä yhteisössä, eli joudun siis kirjautumaan Telian sivuilla sisään. Hieman hölmö järjestelmä, toden totta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

No eipä tullut mieleen testailla tuolla tavalla, ajattelin liian suoraviivaisesti asiaa.


 


No mutta, kyselen tästä silti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Siis löytyyhän nämä laskut suoraankin tuosta Telia.fi sivustolta, kun on sinne kirjauduttu. Hieman vierittää vain alaspäin, niin löytyy Laskut kohta ja siellä myös laskuarkisto :)


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tästä ei vielä tässä vaiheessa irronnut mitään sen kummempaa lisätietoa. Mitään vikaa ei tässä kuitenkaan kuulemma ole mutta käymme vielä keskustelua tästä ja palaan vielä uudemman kerran tähän ketjuun.


 


Purnipsi, voimme kokeilla yhdistää tunnuksesi jolloin pääset Omille Sivuille samoilla tunnareilla ja kirjautumisilla?

Ainakin tietokonetta käyttäessä sähköpostilasku on tosi helppo maksaa. Kopioidaan vaan sähköpostilaskussa oleva virtuaaliviivakoodi ja liitetään se verkkopankin "Lue viivakoodi"-kenttään. Omilla sivuilla ei tarvitse käydä ollenkaan, jos laskun loppusummassa ole mitään ihmeellistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@PasiS kirjoitti:

Ainakin tietokonetta käyttäessä sähköpostilasku on tosi helppo maksaa. Kopioidaan vaan sähköpostilaskussa oleva virtuaaliviivakoodi ja liitetään se verkkopankin "Lue viivakoodi"-kenttään. Omilla sivuilla ei tarvitse käydä ollenkaan, jos laskun loppusummassa ole mitään ihmeellistä.




Totta @PasiS! Toinen vaihtoehto ja yksinkertaisempi on laittaa suoraan e-laskutukseen omassa pankissa, jos sellaista ylipäätänsä käyttää. Nimittäin se ajaa saman asian :smileywink:

Itse en ainakaan näin löydä laskua,laskut täppiä kun painaa niin tulee vain että ei laskua?

Mutta kun Irritus:sen lasku arkisto linkkiä kun painaa niin löytyy kyllä lasku mutta puolituntia yritin metsästää

omilta sivuilta niin en löydä kuin viestin että avoin lasku on.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kaski72 kirjoitti:

Itse en ainakaan näin löydä laskua,laskut täppiä kun painaa niin tulee vain että ei laskua?


Mutta kun Irritus:sen lasku arkisto linkkiä kun painaa niin löytyy kyllä lasku mutta puolituntia yritin metsästää


omilta sivuilta niin en löydä kuin viestin että avoin lasku on.




Chat-asiakaspalvelija voi myös sen selvittää. Milloin tuo eräpäivä on? Mietin vain, että ehkä lasku ei ole ihan vielä saatavilla...


 


Varsinainen lasku tulee paperi-, sähköposti-, netposti- tai e-laskuna. Jolloin sen pitäisi olla myös luettavissa Omilla Sivuilla :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Kaski72 kirjoitti:

Itse en ainakaan näin löydä laskua,laskut täppiä kun painaa niin tulee vain että ei laskua?


Mutta kun Irritus:sen lasku arkisto linkkiä kun painaa niin löytyy kyllä lasku mutta puolituntia yritin metsästää


omilta sivuilta niin en löydä kuin viestin että avoin lasku on.




Jos laskua/laskuja ei näy kun painaa tuota Laskut kohtaa, niin laskua/laskuja ei ole vielä tullut. Mutta samanlailla siellä näkyy myös tuo Arkisto ja sieltä löytyy maksetut laskut.


Minusta yhtä kätevää kuin valmiit linkit.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tuo on kyllä uutta, että laskut ja laskuarkisto eivät olisi tahdissa. Itselläni molemmissa näkyvät samat laskut. Tai siis näkyvät, silloin kun molempiin pääsee.  Juuri äsken laskut jäivät aukematta. Eli sain tällaisen sivun:

 

Yritin pari kertaa uudelleen samalla lopputuloksella. Ehkä neljännellä tai viidennellä yrityksellä laskut suostuivat vihdoin aukeamaan.

 

Ja nyt tätä kirjoittaessani sama juttu uudelleen. Yritin avata laskut uudelleen, mutta sain ne näkyviin vasta useamman F5 reload painalluksen jälkeen.

 


@kiisseli67 kirjoitti:

Hieman vierittää vain alaspäin, niin löytyy Laskut kohta ja siellä myös laskuarkisto


Tarkoitammekohan nyt samaa laskuarkistoa? Minun tarkoittamaani laskuarkistoa ei löydä laskuista, vaan sinne pääsee esimerkiksi reittejä:

 

  • Liittymäsi ja palvelusi | valitse jokin liittymä | Laskuarkisto
  • Ukko/kiviukko | Liittymäni ja palveluni | valitse jokin liittymä | Laskuarkisto
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kiisseli67 kirjoitti:

Siis löytyyhän nämä laskut suoraankin tuosta Telia.fi sivustolta, kun on sinne kirjauduttu. Hieman vierittää vain alaspäin, niin löytyy Laskut kohta ja siellä myös laskuarkisto :)


 



Ja sitten tämä toinen kuva ;)





 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67, kyseessä on toinen laskuarkisto. Minun tarkoittamani laskuarkisto näyttää tältä:

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:

@kiisseli67, kyseessä on toinen laskuarkisto. Minun tarkoittamani laskuarkisto näyttää tältä:


 



Edit. Tuon sinun tarkoittaman laskuarkisto näkymän saa 







@irritus Kyseessä on ihan sama laskuarkisto, minun näkymä vain on hieman erilainen kun olen tabletilla ottanut screenshotin :


 



Tuon sinun tarkoittaman Laskuarkisto näkymän saa, kun klikkaa - Liittymäni - Jotain omaa liittymää ja valitsee - Laskuarkisto. Mutta periatteessa kyseessä on sama arkisto, toisessa pystyy muokkaamaan esim. Laskutustavan vaihtoa ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:


Purnipsi kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla, miten ennen vanhaa tai jollakulla toisella toimijalla laskut löytyvät helpommin?




Kaikista hankalin on juuri se kohta, jonka hyppäsit yli muuten hyvää ohjetta kirjoittaessasi. Kirjautumisen jälkeen tulee klikata sivun oikeasta reunasta kolmen vaakaviivan ja ostoskorin välistä ukonkuvaa, tai isommassa ikkunassa valikon ja ostoskorin välistä kiviukon kuvaa.


 


Tuohon ei osu kuin vahingossa. Etenkään, kun vieressä oleva valikko hämää luulemaan, että sieltä löytyisi valintoja. Ei, valinnat eivät olekaan valikossa vaan ukossa/kiviukossa.


 


Onneksi sivustolle voi sentään tehdä suoria linkkejä. Tässä oikotiet, olkaa hyvä:


 


laskut


 


laskuarkisto




Tässä asiassa olen @irritus kanssasi samaa mieltä, että voisi olla nuo suorat linkit laskuihin ja laskuarkistoon heti Telian/Omien Sivujen etusivulla kun on sinne kirjautuneena. Löytyisi nopeammin ?

Olisi varmaan liian yksinkertaista, jos arkisto olisi aina arkisto tai aina mappi, riippumatta millä vehkeellä omille sivuille kirjautuu. Nyt hyvää tarkoittava ohjeistuskin näyttää vähintääkin sekavalta, kun samasta asiasta puhutaan ihan erillä nimellä ja näkymäkin ihan erilainen tabletilla ja tietokoneella. Yrittiköhän kysyjä löytää laskuja puhelimella ?

Kiitos! Nyt löysin oikeaan paikkaan, mutta lasku, josta tuli jo viikko sitten ilmoitus tekstiviestillä, ei edelleenkään ole näkyvissä/maksettavissa. Löysin kuitenkin kaikki vanhat laskut. Kaitpa se lasku sinne ilmestyy joku päivä. Tulis vaan se tekstari-ilmo vasta sitten, kun laskukin on näkyvissä... joo, nää on näitä. Edelleenkään en osaa etsiä laskua oikeesta paikasta, mutta onneks on nyt laittamasi linkit... Ei tää kalkkis pysy mukana näissä... kohta palkattava nuorempaa sakkia hoitamaan mun laskut ja huijaamaan rahat :D

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi, halusit tietää, miten laskujen avaaminen on muilla operaattoreilla helpompaa kuin Telialla. Muut operaattorit eivät ole piilottaneet laskuja sivuiltaan kuten Telia, vaan ne ovat koko ajan hallintasivujen käyttöliittymässä tarjolla.

 

Kun Telia otti nykyisen sivuston käyttöönsä, pari ensimmäistä kertaa Omilla Sivuilla käydessäni jouduin kirjautumaan koko sivustolta ulos ja kirjautumaan takaisin sisään, koska en käsittänyt, minne laskut ja liittymät oikein hävisivät. Vasta kun umpimähkään kokeilin klikata sinne sun tänne, löysin vahingossa kiviukon, jonne nämä asiat piiloutuvat sen jälkeen, kun olet käynyt yhden kerran jossakin Telian sivustolla.

 

Muiden operaattoreiden hallintasivustoilta laskun löytää silmäilemällä sanaa lasku. Telialla täytyy ensin opetella muutama hieroglyfi. Ja sen jälkeen muistaa, pitikö laskun nähdäkseen klikata , , Ѭ vaiko sittenkin ?

Dna:lla tervetuloa-sivun kaksi ensimmäistä elementtiä ovat linkit laskuihin, jotka on tällä hetkellä jaettu heillä kahteen eri järjestelmään.

 

Dna:n uudessa liittymänhallinnassa laskut ovat aina helposti saatavilla yläpalkin toisesta valinnasta.

 

 

Dna:n vanhassa liittymänhallinnassa laskut ovat aina helposti saatavilla vasemman palstan seitsemännestä valinnasta.

 

Elisalla laskut ovat aina helposti saatavilla vasemman palstan kolmannesta valinnasta. Lisäksi tervetuloa-sivulla laskuja tarjotaan myös keskeltä ruutua.

 

Tosin, Telian sivuston epäselkeys ei ole mitenkään ainutlaatuista. Tässä esimerkki Alditalkin hallintasivustosta. Mistä arvelisitte löytävänne liittymän saldon ja sen voimassaolon?

 

 

Itse yrittäisin ensin Konto, joka tarkoittaa tiliä. Mutta ei, liittymän saldo ei ole tuolla, vaan se on piilotettu muotokuvaan.

 

Liittymän voimassaolo ei sitten löydy sen paremmin Kontosta kuin muotokuvastakaan. Voimassaolo on ripoteltu valikon SIM / SIM-Karten Daten taakse.

Vastaa