Mobiilivarmenne/Sonera/Nordea


Johonkin aina törmää, nyt Mobiilivarmennuksen aloittamiseen Sonera-liittymällä:

Vaihdoin juuri saatavuusongelman takia Soneran asiakkaaksi, mutta kun aloin ottaa Mobiilivarmennetta käyttöön, törmäsin outoon ilmiöön. Tuossa prosessissa Sonera ei hyväksy Nordean tunnistautumista, vaan tylysti ohjaa lähimpään Sonera-kauppaan, jota paikkakunnallani ei ole. Paikkakuntarasismia. Uskon, ettei Sonera ja Nordea ole päässyt liiketaloudellisesti kannattavaan ratkaisuun keskenään. Uhrina on pieni ja voimaton asiakas. Taas Saatavuusongelma.


20 kommenttia


@Jubina kirjoitti:

Johonkin aina törmää, nyt Mobiilivarmennuksen aloittamiseen Sonera-liittymällä:


Vaihdoin juuri saatavuusongelman takia Soneran asiakkaaksi, mutta kun aloin ottaa Mobiilivarmennetta käyttöön, törmäsin outoon ilmiöön. Tuossa prosessissa Sonera ei hyväksy Nordean tunnistautumista, vaan tylysti ohjaa lähimpään Sonera-kauppaan, jota paikkakunnallani ei ole. Paikkakuntarasismia. Uskon, ettei Sonera ja Nordea ole päässyt liiketaloudellisesti kannattavaan ratkaisuun keskenään. Uhrina on pieni ja voimaton asiakas. Taas Saatavuusongelma.




Johtuu kuulemma Nordean (liian) korkeasta hinnoittelusta ko. palvelulle. Viimeksi kun vilkaisin, ei löytynyt myöskään Elisan eikä DNA:n mobiilivarmennesivulta Nordeaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@PasiS kirjoitti:

@Jubina kirjoitti:

Johonkin aina törmää, nyt Mobiilivarmennuksen aloittamiseen Sonera-liittymällä:

Vaihdoin juuri saatavuusongelman takia Soneran asiakkaaksi, mutta kun aloin ottaa Mobiilivarmennetta käyttöön, törmäsin outoon ilmiöön. Tuossa prosessissa Sonera ei hyväksy Nordean tunnistautumista, vaan tylysti ohjaa lähimpään Sonera-kauppaan, jota paikkakunnallani ei ole. Paikkakuntarasismia. Uskon, ettei Sonera ja Nordea ole päässyt liiketaloudellisesti kannattavaan ratkaisuun keskenään. Uhrina on pieni ja voimaton asiakas. Taas Saatavuusongelma.


Johtuu kuulemma Nordean (liian) korkeasta hinnoittelusta ko. palvelulle. Viimeksi kun vilkaisin, ei löytynyt myöskään Elisan eikä DNA:n mobiilivarmennesivulta Nordeaa.


Terve @Jubina ja @PasiS,

 

Kysyin äskettäin Soneran chat-palvelun asiakaspalvelija Tomilta ja mobiilivarmenne-palvelun voi ottaa käyttöön myös Soneran Palvelupisteillä :smileyvery-happy:

 

Missä on lähin Sonera Kauppani? Katso osoitteesta https://www.sonerakauppa.fi/


@Sekunti kirjoitti:


@PasiS kirjoitti:


@Jubina kirjoitti:

Johonkin aina törmää, nyt Mobiilivarmennuksen aloittamiseen Sonera-liittymällä:


Vaihdoin juuri saatavuusongelman takia Soneran asiakkaaksi, mutta kun aloin ottaa Mobiilivarmennetta käyttöön, törmäsin outoon ilmiöön. Tuossa prosessissa Sonera ei hyväksy Nordean tunnistautumista, vaan tylysti ohjaa lähimpään Sonera-kauppaan, jota paikkakunnallani ei ole. Paikkakuntarasismia. Uskon, ettei Sonera ja Nordea ole päässyt liiketaloudellisesti kannattavaan ratkaisuun keskenään. Uhrina on pieni ja voimaton asiakas. Taas Saatavuusongelma.




Johtuu kuulemma Nordean (liian) korkeasta hinnoittelusta ko. palvelulle. Viimeksi kun vilkaisin, ei löytynyt myöskään Elisan eikä DNA:n mobiilivarmennesivulta Nordeaa.




Terve @Jubina ja @PasiS,


 


Kysyin äskettäin Soneran chat-palvelun asiakaspalvelija Tomilta ja mobiilivarmenne-palvelun voi ottaa käyttöön myös Soneran Palvelupisteillä :smileyvery-happy:


 


Missä on lähin Sonera Kauppani? Katso osoitteesta https://www.sonerakauppa.fi/




Juu, se tieto on siellä tunnistautumissivullakin ja aloittajalla vaan ei Sonera kauppaa ollut enää paikkakunnalla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi 🙂
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 


En mitenkään. Lähinnä aktivoinnin kannalta yksityiskohtaisella tunnistautumisella ja passin kopiolla.

 

S-pankkiin voi liittyä internetissä, mutta muistaakseni sopimukset pitää allekirjoittaa konttorilla. Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole niin lämpimästi suosittelen ottamatta käyttöön mobiilivarmennetta

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 




En mitenkään. Lähinnä aktivoinnin kannalta (yksityiskohtaisella tunnistautumisella).


 


S-pankkiin voi liittyä internetissä, mutta muistaakseni sopimukset pitää allekirjoittaa konttorilla. Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole niin lämpimästi suosittelen ottamatta käyttöön mobiilivarmennetta


 


 




Mobiilivarmenne on sähköinen henkkari. Pankkitunnuksetkin toimivat samoilla periaatteilla ja näin mahdollistaa vahvan tunnistautumisen palveluun. Et saa pankkitunnareitakaan mistä vain. Pankkejakin suljettu sitä tahtia että saa ensin metsästää lähimmän. Se tosiaan harmi että Nokia veloittaa järjettömiä summia ton takia mutta se on bisnes pankeille toi pankkitunnistus. Operaattoritkin haluavat mukaan, mobiilivarmenne muodossa. Kaikessa kyse kuitenkin rahasta.


 


En näe mitään järkeä liittyä netissä ja sitten käydä konttorilla. Mitä se niin kuin nopeuttaa mobiilivarmenteen käyttöönotossa kun kuitenkin joudut menemään Soneran tiskille? Mobiilivarmenteen käyttöönotto on 10min enintään. Ei kuitenkaan mitä ihme tietoja tartte kun perustiedot on jo Soneran asiakasrekisterissä. Ainoa tietenkin että pitää varmentaa kuka oikeasti olet. 


 


1. Tsekataan SIM kortti onko yhteensopiva


2. Allekirjoitetaan mobiilivarmenne sopimus. (henkkaritkin tässä katotaan)


3. Aktivoidaan uusi SIM kortti mobiilivarmenteelle


4. Valmis!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Niin,

 

Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:

- Kirjallinen todistuksen

- Passista kopion

 

Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 


En mitenkään. Lähinnä aktivoinnin kannalta (yksityiskohtaisella tunnistautumisella).

 

S-pankkiin voi liittyä internetissä, mutta muistaakseni sopimukset pitää allekirjoittaa konttorilla. Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole niin lämpimästi suosittelen ottamatta käyttöön mobiilivarmennetta

 

 


Mobiilivarmenne on sähköinen henkkari. Pankkitunnuksetkin toimivat samoilla periaatteilla ja näin mahdollistaa vahvan tunnistautumisen palveluun. Et saa pankkitunnareitakaan mistä vain. Pankkejakin suljettu sitä tahtia että saa ensin metsästää lähimmän. Se tosiaan harmi että Nokia veloittaa järjettömiä summia ton takia mutta se on bisnes pankeille toi pankkitunnistus. Operaattoritkin haluavat mukaan, mobiilivarmenne muodossa. Kaikessa kyse kuitenkin rahasta.

 

En näe mitään järkeä liittyä netissä ja sitten käydä konttorilla. Mitä se niin kuin nopeuttaa mobiilivarmenteen käyttöönotossa kun kuitenkin joudut menemään Soneran tiskille? Mobiilivarmenteen käyttöönotto on 10min enintään. Ei kuitenkaan mitä ihme tietoja tartte kun perustiedot on jo Soneran asiakasrekisterissä. Ainoa tietenkin että pitää varmentaa kuka oikeasti olet. 

 

1. Tsekataan SIM kortti onko yhteensopiva

2. Allekirjoitetaan mobiilivarmenne sopimus. (henkkaritkin tässä katotaan)

3. Aktivoidaan uusi SIM kortti mobiilivarmenteelle

4. Valmis!


Helposti sanottu kun tehty! @Jubina-käyttäjä asuu sellaisella paikkakunnalla jossa ei ole kuulema lähitienoillakaan Soneran pisteitä.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:

Niin,


 


Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:


- Kirjallinen todistuksen


- Passista kopion


 


Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)


 




Passin kopio varmasti todistaa sinut kun niiden pitää nähdä kasvotusten. Siinä meni taas turvallisen todennuksen raja kaukana. 


 


Mobiilivarmenne on yhtä vahva kuin pankkitunnukset niin saatko ne postissa passilla lähettämällä? Ei oikein toimi toi ajatusmalli. Jos me haluamme vahvaa suojaa se tarkoittaa käytettävyydessäkin ongelmia aina. 


 


Itse oon sitä mieltä että tää on ihan oikein koska muuten ei ole varma tunnistautumis menetelmä. Verkkopankkitunnukset toimivat siksi koska se on yhtä vahva tunnistusmenetelmä. Sanoppas joku vastaava vahva tunnistusmentelmä joka vastaa verkkopankki tunnistautumista?


 


Kannattaa lukea mobiilivarmenteesta täältä: http://www.mobiilivarmenne.fi/documents/Mobiiliasiointivarmenne-Varmennepolitiikka.pdf


 


4.2 Varmenteen hakijan tunnistaminen
Mobiilivarmenteen hakija tunnistetaan joko käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista tai
henkilökohtaisesti rekisteröijän asiointipisteessä.

Tämä on tarpeeksi selkeä eikä se muutu. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 




En mitenkään. Lähinnä aktivoinnin kannalta (yksityiskohtaisella tunnistautumisella).


 


S-pankkiin voi liittyä internetissä, mutta muistaakseni sopimukset pitää allekirjoittaa konttorilla. Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole niin lämpimästi suosittelen ottamatta käyttöön mobiilivarmennetta


 


 




Mobiilivarmenne on sähköinen henkkari. Pankkitunnuksetkin toimivat samoilla periaatteilla ja näin mahdollistaa vahvan tunnistautumisen palveluun. Et saa pankkitunnareitakaan mistä vain. Pankkejakin suljettu sitä tahtia että saa ensin metsästää lähimmän. Se tosiaan harmi että Nokia veloittaa järjettömiä summia ton takia mutta se on bisnes pankeille toi pankkitunnistus. Operaattoritkin haluavat mukaan, mobiilivarmenne muodossa. Kaikessa kyse kuitenkin rahasta.


 


En näe mitään järkeä liittyä netissä ja sitten käydä konttorilla. Mitä se niin kuin nopeuttaa mobiilivarmenteen käyttöönotossa kun kuitenkin joudut menemään Soneran tiskille? Mobiilivarmenteen käyttöönotto on 10min enintään. Ei kuitenkaan mitä ihme tietoja tartte kun perustiedot on jo Soneran asiakasrekisterissä. Ainoa tietenkin että pitää varmentaa kuka oikeasti olet. 


 


1. Tsekataan SIM kortti onko yhteensopiva


2. Allekirjoitetaan mobiilivarmenne sopimus. (henkkaritkin tässä katotaan)


3. Aktivoidaan uusi SIM kortti mobiilivarmenteelle


4. Valmis!




Helposti sanottu kun tehty! @Jubina-käyttäjä asuu sellaisella paikkakunnalla jossa ei ole kuulema lähitienoillakaan Soneran pisteitä.


 


 




Pitääpä sitten laittaa pystyyn Sonera piste sinne yhdelle kahdelle henkilölle... Tai ehkä parille sadalle josta 10 käy myymässä max kerran parissa kuukaudessa. Tämä on ihan normaalia ettei kaikkialla ole pistettä mutta kuten mainitsin että korkealla turvallisuudella on käytettävyydessä aina ongelmia. Mutta tähän ei voi tehdä muutosta joten jos ei ole matkalla Sonera pisteelle niin ei kukaan voi asialle paljon tehdä. 


 


Toivottavasti kyseinen henkilö ehtii jossain vaiheessa piipahtamaan oikeassa kaupungissa (ei sellaisessa "kaupungissa" joka on kaupunki mutta tyhjää täynnä -> Eli tuntuu vaan halunut kaupunkinimen mutta näyttää maalaiskunnalta).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:
Entä asiakaspalveluun soittaminen? Pystyisikö jotenkin sitä kautta tunnistautumaan? Vaihtoehtoisesti kannattaa sitten liittyä S-etuasiakkaaksi :)

Miten esität henkkaria puhelimitse? Ei onnistu tämän takia. Mobiilivarmenne = Pankkitunnus tunnistautumisen yhteydessä. Saatkos verkkopankkitunnuksia ihan soittamalla kysymällä? 


En mitenkään. Lähinnä aktivoinnin kannalta (yksityiskohtaisella tunnistautumisella).

 

S-pankkiin voi liittyä internetissä, mutta muistaakseni sopimukset pitää allekirjoittaa konttorilla. Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole niin lämpimästi suosittelen ottamatta käyttöön mobiilivarmennetta

 

 


Mobiilivarmenne on sähköinen henkkari. Pankkitunnuksetkin toimivat samoilla periaatteilla ja näin mahdollistaa vahvan tunnistautumisen palveluun. Et saa pankkitunnareitakaan mistä vain. Pankkejakin suljettu sitä tahtia että saa ensin metsästää lähimmän. Se tosiaan harmi että Nokia veloittaa järjettömiä summia ton takia mutta se on bisnes pankeille toi pankkitunnistus. Operaattoritkin haluavat mukaan, mobiilivarmenne muodossa. Kaikessa kyse kuitenkin rahasta.

 

En näe mitään järkeä liittyä netissä ja sitten käydä konttorilla. Mitä se niin kuin nopeuttaa mobiilivarmenteen käyttöönotossa kun kuitenkin joudut menemään Soneran tiskille? Mobiilivarmenteen käyttöönotto on 10min enintään. Ei kuitenkaan mitä ihme tietoja tartte kun perustiedot on jo Soneran asiakasrekisterissä. Ainoa tietenkin että pitää varmentaa kuka oikeasti olet. 

 

1. Tsekataan SIM kortti onko yhteensopiva

2. Allekirjoitetaan mobiilivarmenne sopimus. (henkkaritkin tässä katotaan)

3. Aktivoidaan uusi SIM kortti mobiilivarmenteelle

4. Valmis!


Helposti sanottu kun tehty! @Jubina-käyttäjä asuu sellaisella paikkakunnalla jossa ei ole kuulema lähitienoillakaan Soneran pisteitä.

 

 


Pitääpä sitten laittaa pystyyn Sonera piste sinne yhdelle kahdelle henkilölle... Tai ehkä parille sadalle josta 10 käy myymässä max kerran parissa kuukaudessa. Tämä on ihan normaalia ettei kaikkialla ole pistettä mutta kuten mainitsin että korkealla turvallisuudella on käytettävyydessä aina ongelmia. Mutta tähän ei voi tehdä muutosta joten jos ei ole matkalla Sonera pisteelle niin ei kukaan voi asialle paljon tehdä. 

 

Toivottavasti kyseinen henkilö ehtii jossain vaiheessa piipahtamaan oikeassa kaupungissa (ei sellaisessa "kaupungissa" joka on kaupunki mutta tyhjää täynnä -> Eli tuntuu vaan halunut kaupunkinimen mutta näyttää maalaiskunnalta).


Niinpä niin,

 

Tai jos ei käy niin voisi olla hankkimatta sitä :D

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

Niin,

 

Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:

- Kirjallinen todistuksen

- Passista kopion

 

Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)

 


Passin kopio varmasti todistaa sinut kun niiden pitää nähdä kasvotusten. Siinä meni taas turvallisen todennuksen raja kaukana. 

 

Mobiilivarmenne on yhtä vahva kuin pankkitunnukset niin saatko ne postissa passilla lähettämällä? Ei oikein toimi toi ajatusmalli. Jos me haluamme vahvaa suojaa se tarkoittaa käytettävyydessäkin ongelmia aina. 

 

Itse oon sitä mieltä että tää on ihan oikein koska muuten ei ole varma tunnistautumis menetelmä. Verkkopankkitunnukset toimivat siksi koska se on yhtä vahva tunnistusmenetelmä. Sanoppas joku vastaava vahva tunnistusmentelmä joka vastaa verkkopankki tunnistautumista?

 

Kannattaa lukea mobiilivarmenteesta täältä: http://www.mobiilivarmenne.fi/documents/Mobiiliasiointivarmenne-Varmennepolitiikka.pdf

 

4.2 Varmenteen hakijan tunnistaminen
Mobiilivarmenteen hakija tunnistetaan joko käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista tai
henkilökohtaisesti rekisteröijän asiointipisteessä.

Tämä on tarpeeksi selkeä eikä se muutu. 


Haloo, kyllä olen tietoinen noista. Tuo olikin lähinnä Soneralla viesti kehittämään laajemmin palvelua. Esimerkiksi videopuhelu, jonka aikana voi lähettää itsestään (Soneran tunnistautunut ja rekisteröitynyt asiakas) tarvittavat dokumentit. Myös henkilökortilla tunnistautuminen on hyvä vaihtoehto, mutta vaatii lisäksi kortinlukijan :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Esimerkiksi Lapin läänissä ei näy juurikaan Sonera kauppoja saati sitten Sonera pisteitä.


Jos ei kuitenkaan halua lähtä varta vasten matkustamaan satoja kilometrejä yhden mobiilivarmenteen takia, niin joko on ilman tai ottaa uuden tilin vaikka OP:sta (eihän siellä ole pakko pitää isoja summia, mutta Osuuspankin verkkotunnuksilla tuo mobiilivarmenteen aktivointi hoituu kyllä näppärästi) ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67 kirjoitti:

Esimerkiksi Lapin läänissä ei näy juurikaan Sonera kauppoja saati sitten Sonera pisteitä.

Jos ei kuitenkaan halua lähtä varta vasten matkustamaan satoja kilometrejä yhden mobiilivarmenteen takia, niin joko on ilman tai ottaa uuden tilin vaikka OP:sta (eihän siellä ole pakko pitää isoja summia, mutta Osuuspankin verkkotunnuksilla tuo mobiilivarmenteen aktivointi hoituu kyllä näppärästi) ;)


@kiisseli67 tein aktivoinnin samalla tavalla mutta ensimmäisellä kerralla sivut kaatuivat :smileytongue:

Mutta seuraava yritys tuotti tulosta ja sain aktivoitua mobiilivarmenteen käyttöön.

 

Mobiilivarmenne-palvelussa on yleisimmät pankit;

 

Sonera Mobiilivarmenne: tuetut verkkopankit

 

Muun muassa Danske Bank ja Nordea menettää asemaansa ja asiakkaita liiallisen hinnoittelun vuoksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:

Niin,


 


Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:


- Kirjallinen todistuksen


- Passista kopion


 


Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)


 




Passin kopio varmasti todistaa sinut kun niiden pitää nähdä kasvotusten. Siinä meni taas turvallisen todennuksen raja kaukana. 


 


Mobiilivarmenne on yhtä vahva kuin pankkitunnukset niin saatko ne postissa passilla lähettämällä? Ei oikein toimi toi ajatusmalli. Jos me haluamme vahvaa suojaa se tarkoittaa käytettävyydessäkin ongelmia aina. 


 


Itse oon sitä mieltä että tää on ihan oikein koska muuten ei ole varma tunnistautumis menetelmä. Verkkopankkitunnukset toimivat siksi koska se on yhtä vahva tunnistusmenetelmä. Sanoppas joku vastaava vahva tunnistusmentelmä joka vastaa verkkopankki tunnistautumista?


 


Kannattaa lukea mobiilivarmenteesta täältä: http://www.mobiilivarmenne.fi/documents/Mobiiliasiointivarmenne-Varmennepolitiikka.pdf


 


4.2 Varmenteen hakijan tunnistaminen
Mobiilivarmenteen hakija tunnistetaan joko käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista tai
henkilökohtaisesti rekisteröijän asiointipisteessä.

Tämä on tarpeeksi selkeä eikä se muutu. 




Haloo, kyllä olen tietoinen noista. Tuo olikin lähinnä Soneralla viesti kehittämään laajemmin palvelua. Esimerkiksi videopuhelu, jonka aikana voi lähettää itsestään (Soneran tunnistautunut ja rekisteröitynyt asiakas) tarvittavat dokumentit. Myös henkilökortilla tunnistautuminen on hyvä vaihtoehto, mutta vaatii lisäksi kortinlukijan :)




Ei toi ehkä huono vaihtoehto ole kun nykyaijassa ollaan mutta näin ollaan tässä tilanteessa. Voisihan käyttäjä valittaa Nordeaan että laskisi ne hinnat mutta ei se yhden käyttäjän takia tapahdu. Harmitti se itseäkin kun oman pankin asiakkaana ei saanut netistä suoraan mutta tosiaan olen kaupunkilainen...


 


Tahallisesti Danske ja Nordea korkeasti hinnoittelee koska menettävät muuten tulojaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

Niin,

 

Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:

- Kirjallinen todistuksen

- Passista kopion

 

Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)

 


Passin kopio varmasti todistaa sinut kun niiden pitää nähdä kasvotusten. Siinä meni taas turvallisen todennuksen raja kaukana. 

 

Mobiilivarmenne on yhtä vahva kuin pankkitunnukset niin saatko ne postissa passilla lähettämällä? Ei oikein toimi toi ajatusmalli. Jos me haluamme vahvaa suojaa se tarkoittaa käytettävyydessäkin ongelmia aina. 

 

Itse oon sitä mieltä että tää on ihan oikein koska muuten ei ole varma tunnistautumis menetelmä. Verkkopankkitunnukset toimivat siksi koska se on yhtä vahva tunnistusmenetelmä. Sanoppas joku vastaava vahva tunnistusmentelmä joka vastaa verkkopankki tunnistautumista?

 

Kannattaa lukea mobiilivarmenteesta täältä: http://www.mobiilivarmenne.fi/documents/Mobiiliasiointivarmenne-Varmennepolitiikka.pdf

 

4.2 Varmenteen hakijan tunnistaminen
Mobiilivarmenteen hakija tunnistetaan joko käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista tai
henkilökohtaisesti rekisteröijän asiointipisteessä.

Tämä on tarpeeksi selkeä eikä se muutu. 


Haloo, kyllä olen tietoinen noista. Tuo olikin lähinnä Soneralla viesti kehittämään laajemmin palvelua. Esimerkiksi videopuhelu, jonka aikana voi lähettää itsestään (Soneran tunnistautunut ja rekisteröitynyt asiakas) tarvittavat dokumentit. Myös henkilökortilla tunnistautuminen on hyvä vaihtoehto, mutta vaatii lisäksi kortinlukijan :)


Ei toi ehkä huono vaihtoehto ole kun nykyaijassa ollaan mutta näin ollaan tässä tilanteessa. Voisihan käyttäjä valittaa Nordeaan että laskisi ne hinnat mutta ei se yhden käyttäjän takia tapahdu. Harmitti se itseäkin kun oman pankin asiakkaana ei saanut netistä suoraan mutta tosiaan olen kaupunkilainen...

 

Tahallisesti Danske ja Nordea korkeasti hinnoittelee koska menettävät muuten tulojaan.


Totta,

 

Näistä kahdesta pankista olen kuullut eniten risuja kuin ruusuja. Ruusuja Nordea saa helpommasta lainan myöntämisestä - ainakin olen kuullut näin :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:

Niin,


 


Eikö Soneralla ole muuta tunnistautumisen mahdollisuutta eli esimerkiksi lähettämällä sähköisesti:


- Kirjallinen todistuksen


- Passista kopion


 


Jos asuu niin kaukana palveluista ja onhan Soneralla asiakasrekisterissä jo tietoja :)


 




Passin kopio varmasti todistaa sinut kun niiden pitää nähdä kasvotusten. Siinä meni taas turvallisen todennuksen raja kaukana. 


 


Mobiilivarmenne on yhtä vahva kuin pankkitunnukset niin saatko ne postissa passilla lähettämällä? Ei oikein toimi toi ajatusmalli. Jos me haluamme vahvaa suojaa se tarkoittaa käytettävyydessäkin ongelmia aina. 


 


Itse oon sitä mieltä että tää on ihan oikein koska muuten ei ole varma tunnistautumis menetelmä. Verkkopankkitunnukset toimivat siksi koska se on yhtä vahva tunnistusmenetelmä. Sanoppas joku vastaava vahva tunnistusmentelmä joka vastaa verkkopankki tunnistautumista?


 


Kannattaa lukea mobiilivarmenteesta täältä: http://www.mobiilivarmenne.fi/documents/Mobiiliasiointivarmenne-Varmennepolitiikka.pdf


 


4.2 Varmenteen hakijan tunnistaminen
Mobiilivarmenteen hakija tunnistetaan joko käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista tai
henkilökohtaisesti rekisteröijän asiointipisteessä.

Tämä on tarpeeksi selkeä eikä se muutu. 




Haloo, kyllä olen tietoinen noista. Tuo olikin lähinnä Soneralla viesti kehittämään laajemmin palvelua. Esimerkiksi videopuhelu, jonka aikana voi lähettää itsestään (Soneran tunnistautunut ja rekisteröitynyt asiakas) tarvittavat dokumentit. Myös henkilökortilla tunnistautuminen on hyvä vaihtoehto, mutta vaatii lisäksi kortinlukijan :)




Ei toi ehkä huono vaihtoehto ole kun nykyaijassa ollaan mutta näin ollaan tässä tilanteessa. Voisihan käyttäjä valittaa Nordeaan että laskisi ne hinnat mutta ei se yhden käyttäjän takia tapahdu. Harmitti se itseäkin kun oman pankin asiakkaana ei saanut netistä suoraan mutta tosiaan olen kaupunkilainen...


 


Tahallisesti Danske ja Nordea korkeasti hinnoittelee koska menettävät muuten tulojaan.




Totta,


 


Näistä kahdesta pankista olen kuullut eniten risuja kuin ruusuja. Ruusuja Nordea saa helpommasta lainan myöntämisestä - ainakin olen kuullut näin :)




Itse en siksi halunut Nordeaan joten valitsin toisen joka on ihan hyvin toiminut. 

Kunniamerkki +14

Sekunti kirjoitti


Muun muassa Danske Bank ja Nordea menettää asemaansa ja asiakkaita liiallisen hinnoittelun vuoksi.




 


Tää ketju alkaa rönsyilemaan aika pahasti off-topiciin, mutta kommentoidaan kuitenkin


 


- Tuskin kukaan alkaa pankkia vaihtamaan sen takia, ettei Nordean tai Dansken verkkopankkitunnuksilla pysty aktivoimaan mobiilivarmennetta. Jos on pari-kolmesataa tonnia asuntolainaa pankissa, niin siinä vaikuttaa vähän muut asiat kuin mobiilivarmenteen saamattomuus oman pankin tunnuksilla netin kautta.


 


- Nordean asiakkailla on käytössä tunnuslukusovellus, jonka avulla tunnistautuminen onnistuu kännykällä ja henk.koht. pin-koodilla. Menee aika rajusti mobiilivarmenteen tontille, joten Nordeaa tuskin kiinnostaa kauheasti saako ko. varmennetta aktivoitua heidän tunnuksilla vai ei. Etenkin kun pankkien TUPAS-palvelu tänä päivänä on huomattavasti laajemmin tuettu kuin mobiilivarmenne.


 


- Päätös olla hyväksymättä Nordean ja Dansken tunnuksia mobiilivarmenteelle on Soneran tekemä. Hinnasta tuo lienee kiinni, koska kuitenkin Soneran verkkokauppa hyväksyy em. pankkien tunnisteet ihan sujuvasti jotta asiakas saa ostaa liittymiä. Mobiilivarmenne kun on ilmainen palvelu, niin ei haluta maksaa turhan paljoa ja ohjataan näiden pankkien asiakkaat tiskille asioimaan. Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon, että Soneran verkkokauppa ei hyväksy mobiilivarmennetta tunnistautumiskeinona.


 


- TUPAS-tunnistautumisen hinta on yleisesti saatavilla olevan tiedon mukaan noin 35-65 senttiä per tunnistus (ja massa-asiakkaille yleensä on vielä omat "nettohinnat"). Olettakaamme, että Nordea ja Danske ovat tuolla jossain yläpäässä haitaria. Tähän päälle tulee sitten vielä pankilta jonkinlainen avaus- ja kuukausimaksu palvelulle, joka varmaan soneran tunnistusmäärillä on luokkaa sentin sadasosia per tunnistus. Tuosta voi jokainen laskea millaisista summista tässä puhutaan... Takana voi tietysti olla myös Soneran tahto preferoida edullisempia pankkeja, millä lähetetään signaali kalliimmille palveluntarjoajille, ja pyritään estämään toisia nostamasta hintojaan.


 


- Ketjun aloittajalla ei oikeastaan ole muuta mahdollisuutta, kuin joskus mennä käymään siellä Sonera Kaupassa henkilökohtaisesti aktivoimassa mobiilivarmenne. Tai sitten pitää vaihtaa pankkia, joka voi olla aika ylilyöty operaatio pelkän mobiilivarmenteen takia.


 


- Verkkopankkitunnuksien ottaminen toisesta pankistakaan on tuskin niin simppeli homma, pankissakin tarvitsee käydä paikan päällä, eikä niitäkään nykyään enää ihan joka niemessä ja notkossa ole. Taitavat pankit yleensä veloittaakin noista tunnuksista jos ei ole jotain nuoriso/opiskelija/kanta-asiakasalennuksia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No ei ole kyllä mitään järkeä vaihtaa pankkia moisen asian takia, mutta voi laittaa toisen tilin (ei ole pakko olla suuria summia) toiseen pankkiin esim. OP:lle jonka verkkotunnuksilla tuo mobiilivarmenteen aktivointi onnistuu.


Jos Soneran pisteet ovat satojen kilometrien päässä, niin ei sinnekään ole järkeä lähtä aktivoimaan mobiilivarmennetta.

Vastaa