Palautetta puhelinmyynnistä

  • 15 August 2017
  • 5 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Mistäköhän tämän koko sotkun selittämisen alottaisi. Eilen kesken työpäivän minulle soitteli Telia-TV:tä kauppaava puhelinmyyjä. Oikein asiakasystävällinen nuori mies, joka osasi vedellä oikeista naruista kaupantekotilanteessa. Päätin kerrankin kuunnella mitä hänellä oli tarjottavana, vaikka normaalisti kierrän puhelinmyyjät kaukaa. Kaivoin kynää ja paperia esille, jotta voisin kirjoittaa kaikki hänen sanomansa tarjoukset muistiin jatkoa ajatellen.

 

Ensimmäiseksi hän tarjosi kiinteän nettiliittymäni päälle Telia-TV:tä halpaan hintaan, koska olen ollut pitkään asiakkaana.

Sen jälkeen aloimme puhumaan kanavapaketeista, joiden avulla urheilun seuraaminen kävisi helposti. Hän saikin minulle myytyä kaksi urheilupakettia, jotka minulta löytyikin jo aikaisemmin. Aiemmin olin maksanut näistä paketeista vähemmän toista kautta, mutta koska lajin helppous viehättää, niin päätin ottaa kaikki samalle laskulle Telia-TV:n kautta. Lisäksi vielä kiskaistiin HBO Nordic-tarjous kaupan päälle ja hyvillä mielin toivoteltiin toisillemme päivänjatkot. 

 

Tämän jälkeen alkoikin rumba, joka toivottavasti saatiin äskön päätökseen. Aloin tutkimaan tilausvahvistusta ja ensinnäkin kuukausimaksu paketissa (netti+telia-tv) oli korkeampi kuin oltiin sovittu. Laskulle oltiin myös lätkäisty toimituskustannukset laitteista. Toimituskustannuksista ei ollut sanallakaan mainintaa puhelussa tämän kaverin kanssa. Aloin tutkailemaan tämän jälkeen tilausvahvistusta tarkemmin. Tilauksessa ei näkynyt mitään tilaamiani kanavapaketteja pl. HBO, joka laitettiin kaupanpäälle. Tässä vaiheessa alkoi epäilys valua puseroon, että kaikki ei aivan natsaa odotetulla tavalla. Soitin Telian asiakaspalveluun, josta vain sanottiin oikeiden hintojen muuttuvan ensimmäiseen laskuun. Olin myös chat-palveluun yhteydessä kanavapaketeista, mutta en saanut minkäänlaista vastausta liittyen niihin. 

 

Päivän asiaa haudottuani päätin olla tänään yhteydessä vielä chat-palveluun, jotta saisin varmuuden siitä missä tässä oikein mennään. Asiakaspalvelija alkoi selvittämään tilaustani ja selvisi, että puhelinmyyjä oli lupaillut ummet ja lammet. Sellaista tarjousta minkä hän lupasi minulle ei ollut olemassakaan. Lisäksi mainitsemani toimitusmaksut todella kuuluisivat pakettiin vaikka niistä ei ollut puhetta. Asiakaspalvelija tarkisti myös kanavapakettini, eikä tilauksessa ollut mitään näistä paketeista joita olin tilannut. Näin ollen kaikki meni tässä kaupassa vihkoon. Onneksi tällä kertaa Telian päässä oli hyvin asiansa osaava henkilö, joka otti selvästi asiansa hoitaakseen. Tilaus räätälöitiin kuntoon, tosin hänellä ei ollut mahdollista tarjota samanlaista sopimusta kun puhelinmyyjä oli luvannut, mutta se ei hänen vikansa ollut.

 

Kaksikymmentä minuuttia tätä sotkua selviteltiin ja todennäköisesti loppu hyvin kaikki hyvin. Summien vaihtelut puhelinmyyjän ja oikean tilauksen kesken eivät olleet niin suuria, että talouteni siihen kaatuisi, mutta asiakkaiden huijaamisesta jää aina pitkäksi aikaa huono kuva koko puljusta. Onneksi asia selvisi, mutta jos en olisi itse käynyt tarkkaan kerrankin tilausvahvistusta läpi, niin todennäköisesti olisin saanut pitkään maksella summia teille joista ei oltu sovittu. Sainpahan opetuksen taas, että puhelinkusettajista kannattaa pysyä jatkossakin kaukana. 

 

 


5 kommenttia

Moikka @Abessiivi ja tervetuloa Yhteisöön!

Heti alkuun, isot pahoittelut omasta puolestani. Vaikuttaa siltä, että tässä on nyt tosiaan meidän puolelta mokattu.

Ymmärrän, että tällaisen asiakaskokemuksen johdosta jää huono mielikuva koko yrityksestä, mutta hienoa että sait asiaa nyt kuitenkin jo selvitettyä (ja toivottavasti kaikki on tosiaan nyt ok laskutuksen ja palveluiden osalta).

Laitan ehdottomasti palautetta tästä eteenpäin tuonne myynnin puolelle, jotta jatkossa vältyttäisiin tämän kaltaisilta ikäviltä tilanteilta.

Ihan sama kokemus mulla nyt. Puhelinmyyjät lupaavat ihan mitä sattuu. Todellisuus on sitten karuakin karumpaan. Kuka tällaisten kanssa jaksaa tapella? Ainut, mitä jää käteen, on ajatus siitä, että seuraavalla kerralla (noin vuoden päästä, kun se ainoa etu, joka tässä tarjouksessa oli totta, loppu) vaihdan palveluntarjoajaa: en viitsi lihottaa aina yhtä sutta kun toisiakin on tarjolla.

Puhelinmarkkinointi on törkeää. Ainoa fiksu ratkaisu olisi lopettaa se kokonaan. Törkeää on myös se, että soittaessaan teidän palvelunumeroonne, joka maksaa yli euron minuutti, saa aivan höperöitä vastauksia ja kun sitten selviää, että kyseessä on todella jokin ongelma (enhän muuten palvelunumeroon soittaisikaan), he eivät voi auttaa... Ei me täältä voida auttaa, soita tuonne Teliaan. Mihin mä sitten soitin??? Norjaan vai?

Kun asia saadaan (ehkä) lopulta selvitettyä, eli kanava, jonka pitäisi näkyä saadaan ehkä näkymään myös mobiilin puolella, saan sähköpostiviestin, jossa lukee näin:

 

Moikka,

ja kiitos tilauksestasi. Kanavapakettisi on katsottavissa hetken kuluttua. Tilauksesi

HBO Nordic 9.95 e/kk, Toistaiseksi voimassa oleva sopimus, HBO -kanavapaketti Telia TV mobiilissa veloituksetta (norm. 9,95 e/kk) toistaiseksi nykyisille HBO -tilaajille Telia TV tai Telia Kaapeli TV -palveluissa., 

 

Sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaan, ellei tässä vahvistuksessa ilmoiteta erillistä päättymispäivää.

 

Onko tässäkään viestinnässä mitään järkeä? Minun HBO:ni pitäisi olla maksuton. Tuota viestiä lukemalla ei saa mitään tolkkua - alkaa enemmänkin ihmetellä, onko nyt sitten kuitenkin tullut tilanneeksi jotain maksutonta. 

 

Tämä ei kertakaikkiaan toimi näin. Lähettelemällä milloin mitäkin automaattiviestejä ette palvele asiakkaitanne kunnolla. Mutta se ei ehkä ole tarkoituskaan?

 

Markkinointi on aggressiivista, kaikki muu on sen jälkeen aivan flegmaattista. Saimme uuden modeemin mukana kaksi langatonta lähetintä. Niiden suomenkielinen käyttöohje ja ylipäätään kaikki mukana tulleet ohjeet olivat aivan käsittämättömiä (vääriä?). Netistä löytyi ohje, jolla kapineet sai toimimaan. 

 

Huoh.

Minullekin soitteli kesällä nuori puhelinmyyjä. Yleensä en ikinä anna aikaani ja ei näköjään olisi kannattanut tässäkään tilanteessa. Hän sai minut jatkamaan telia viihde paketin sopimusta vastineeksi uudesta paremmasta digiboksista. Tuo vanha digiboxi on niin surkea että ei mitään järkeä. Nyt minulla on määrä aikainen sopimus 2018 vuoden puolelle, mutta uutta digiboksia en ole vieläkään saanut.

 

On viimeinen kerta kun puhun yhtään mitään puhelinmyyjille. Täyttä *******usta joka ikinen puhelu. Haluan joko sen uuden paremman digiboksin niinkuin sovittiin tai sitten määräaikainen sopimus on purettava jotta voin vaihtaa vaikka elisan parempaan viihdepakettiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Frostop kirjoitti:

Minullekin soitteli kesällä nuori puhelinmyyjä. Yleensä en ikinä anna aikaani ja ei näköjään olisi kannattanut tässäkään tilanteessa. Hän sai minut jatkamaan telia viihde paketin sopimusta vastineeksi uudesta paremmasta digiboksista. Tuo vanha digiboxi on niin surkea että ei mitään järkeä. Nyt minulla on määrä aikainen sopimus 2018 vuoden puolelle, mutta uutta digiboksia en ole vieläkään saanut.


 


On viimeinen kerta kun puhun yhtään mitään puhelinmyyjille. Täyttä *******usta joka ikinen puhelu. Haluan joko sen uuden paremman digiboksin niinkuin sovittiin tai sitten määräaikainen sopimus on purettava jotta voin vaihtaa vaikka elisan parempaan viihdepakettiin.




Parhaimman avun saat, kun olet suoraan yhteydessä Telian asiakaspalveluun. Itsellesi mieluisimman yhteydenottoväylän voit valita täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot Kenenkään ei soisi kokevan tuollaista, että luvataan jotain, eikä sitten mitään kuulu. Asiaan tulee varmasti selkeys, kunhan olet tuonne aspaan yhteydessä.


 


ps. En itse edusta Teliaa.


@Purnipsi kirjoitti:


@Frostop kirjoitti:

Minullekin soitteli kesällä nuori puhelinmyyjä. Yleensä en ikinä anna aikaani ja ei näköjään olisi kannattanut tässäkään tilanteessa. Hän sai minut jatkamaan telia viihde paketin sopimusta vastineeksi uudesta paremmasta digiboksista. Tuo vanha digiboxi on niin surkea että ei mitään järkeä. Nyt minulla on määrä aikainen sopimus 2018 vuoden puolelle, mutta uutta digiboksia en ole vieläkään saanut.


 


On viimeinen kerta kun puhun yhtään mitään puhelinmyyjille. Täyttä *******usta joka ikinen puhelu. Haluan joko sen uuden paremman digiboksin niinkuin sovittiin tai sitten määräaikainen sopimus on purettava jotta voin vaihtaa vaikka elisan parempaan viihdepakettiin.




Parhaimman avun saat, kun olet suoraan yhteydessä Telian asiakaspalveluun. Itsellesi mieluisimman yhteydenottoväylän voit valita täältä: https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot Kenenkään ei soisi kokevan tuollaista, että luvataan jotain, eikä sitten mitään kuulu. Asiaan tulee varmasti selkeys, kunhan olet tuonne aspaan yhteydessä.


 


ps. En itse edusta Teliaa.




Hei @Frostop ja pahoittelut harmillisesta kokemuksestasi. Ilman muuta selvitämme tälläisen tapauksen ja lupauksista pidetään kiinni. Jos et ole vielä asiakaspalvelun kautta asiaa selvitellyt, niin olethan yhteydessä sinne, kuten @Purnipsi tuossa jo ystävällisesti vinkkasikin. Tarvittaessa puhelu voidaan kaivella esille, joten luvatut asiat kyllä voidaan todentaa. 

Vastaa