Sähköpostiosoitteeni lakkasi toimimasta outlook.com;n päin


 

Tulee vaan toistuvasti alla oleva herja, posti on toiminut vuosia ongelmitta. Yritin ratkoa tätä googlen avulla, mutta ymmärrys loppui. Osaako joku auttaa?? Suuret kiitokset jo etukäteen.

 

- SMTP protocol diagnostic: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [62.71.2.229] weren't sent.

Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (AS3140)

 

En todellakaan ymmärrä syytä miksi blokataan...


14 kommenttia


@junkant1 kirjoitti:

 


Tulee vaan toistuvasti alla oleva herja, posti on toiminut vuosia ongelmitta. Yritin ratkoa tätä googlen avulla, mutta ymmärrys loppui. Osaako joku auttaa?? Suuret kiitokset jo etukäteen.


 


- SMTP protocol diagnostic: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [62.71.2.229] weren't sent.


Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (AS3140)


 


En todellakaan ymmärrä syytä miksi blokataan...




Liittyisikö tähän Telian häiriötiedotteeseen: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1516604419949

Liittyisikö tähän Telian häiriötiedotteeseen: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1516604419949

 

Toivottavasti näin jotten ole ainut asiakas joka on blokkauksen kohde. Olen käyttänyt tuota pp.inet.fi varmaan jo 20 vuotta ongelmitta niin langallisesti kuin mobiilistikin enkä ole nähnyt syytä toistaiseksi vaihtaa. Luulisi Telian kokoisella hyvin menestyvällä firmalla olevan laittaa panoksia asiaan, että asia tulisi kuitenkin nopeammin kuntoon - tästähän on kuitenkin jo viikko aikaa.


 



ole nähnyt toistaiseksi syytä vaihtaa, mutta jos alkaa tökkimään täytyy siirtyä vihdoin kokonaan siitä pois.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tätä ongelmatilannetta selvitellään parhaillaan yhdessä Microsoftin kanssa. Mitään aikatauluja en uskalla lupailla asian suhteen, mutta voitte olla varmoja että tehdään parhaamme tilanteen ratkaisemiseksi. Toivotaan tosiaan, että tämä saadaan piakkoin kuntoon!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@junkant1 kirjoitti:

Liittyisikö tähän Telian häiriötiedotteeseen: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1516604419949


 


Toivottavasti näin jotten ole ainut asiakas joka on blokkauksen kohde. Olen käyttänyt tuota pp.inet.fi varmaan jo 20 vuotta ongelmitta niin langallisesti kuin mobiilistikin enkä ole nähnyt syytä toistaiseksi vaihtaa. Luulisi Telian kokoisella hyvin menestyvällä firmalla olevan laittaa panoksia asiaan, että asia tulisi kuitenkin nopeammin kuntoon - tästähän on kuitenkin jo viikko aikaa.




 





ole nähnyt toistaiseksi syytä vaihtaa, mutta jos alkaa tökkimään täytyy siirtyä vihdoin kokonaan siitä pois.




Ei tässä Teliaa kannata syyttää, Microsofthan on Telian blokannut ja he voivat tehdä mitä tahansa. Suomessa tälläinen toiminta on laitonta oikeastaan. Sitä voidaan kutsua tietoliikenteen häirinnäksi, kun se tehdään tarkoituksella kun viestiliikennettä estetään tällä tavoin ja siitä on aika isot rangaistuksetkin olemassa. 


 


Se että näitä tapauksia tulee, niin esimerkiksi jonkun käyttäjätili palvelussa murretaan tai kotiverkosta lähetetään roskapostia murretun tietokoneen kautta. Vaikka on palvelimilla rajoittimia ja suodattimia, niin näillä teknillisillä keinoilla kun ei voida 100% suodattaa roskapostia, ilman että oikeasti tärkeät postit menevät suodattimeen ja se on sitten iso ongelma. 


 


Itse boikotoisin Microsoftin/Googlen kaltaisia roskapostisuodattimia, joista ei mitään saa selkoa miten toimivat eivätkä suostu mitään kertomaankaan oikeasti. Heillä tietysti ei mitään vikaa ole ja ei heitä paljon kiinnostakkaan. Heillä kun on suurinosa asiakkaista sielä palvelussaan. 


 


Telialla varmasti tehdään parhaansa, samaa työtä kun olen tehnyt useammankin kerran kun Microsoft päättänyt estää. Näillä kun asiakaspalvelu on mitä on ja vastaukset sieltä kestää useamman päivän ja vastaukset sitten sellaisia ympäripyöreitä ettei tiedä mitä tekee postipalveluiden ylläpitäjänä vaikka eihän vika taaskaan ole Teliassa. Telia kun ei ole estänyt mitään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jep, ongelmahan on se, kun jonkun tili kaapataan ja ruvetaan lähettämään spämmiä tolla tilillä. Eikä välttämättä tarvitse olevan kovinkaan aggressiivista lähetystä. Riittää, että jokin algoritmi toteaa viestiliikenteen olevan spämmiä ja näin viestit päätyvät roskapostiin.


 


 


Ehkä Microsoftin Hotmail/Outlook-palvelun surkuhupaisampi filtteröinti oli Microsoftin oman Onedrive-palvelun ilmoitus täyttyneestä tilasta. Se oli nimittäin mennyt roskapostiin, vaikka ihan aito MS:n itsensä lähettämä viesti...

Ja häiriö on edelleen päällä. Ollut ainakin jo viikon verran.

 

Failed; 5.3.0 (other or undefined mail system status)

Remote MTA eur.olc.protection.outlook.com: network error


- SMTP protocol diagnostic: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [62.71.2.234] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (AS3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [HE1EUR01FT016.eop-EUR01.prod.protection.outlook.com]
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@karix, niin kuin @olkitu kertoi kirjoituksessaan niin tuo on todella hidas ja tuskallinen prosessi. Ei auta kuin toivoa parasta :smileyembarrassed:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jep, Microsoftin kokoinen firma voi tehdä ihan mitä lystää ja antaa ongelman jatkua niin kauan kuin vain haluavat. Telian ei auta kuin yrittää tuota selvittää, mutta Microsoftin prioriteettilistan kärjessä tuo ei varmasti ole. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Sähköpostiliikenteessä häiriöitä hotmail.com, live.com ja outlook.com osoitteisiin


 


Häiriön alkamisaika: 22.01.2018 08:00:00


 


5.2.2018 Päivitys: Viankorjaustoimenpiteet jatkuvat edelleen.

Hotmail.com, live.com ja outlook.com osoitteisiin lähetetyt viestit Telian inet.fi -loppuisista osoitteista eivät mene perille vastaanottajille. Vika on tunnistettu ja korjaavat toimenpiteet ratkaisun löytämiseksi ovat käynnissä. Häiriötilanne johtuu roskapostiliikenteestä ja kyseistä liikennettä ehkäistään mm. väärinkäytettyjen sähköpostitilien sulkemisella.

Korjaamme yhteyksiäsi,

Telia


 


 


Lähde: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1516604419949

Tiedoksi Iki ry:n uudelleenlähetyspalvelun käyttäjille

 

Yhtenä 'korjaavana toimenpiteenä' Hotmail & co. ongelmaan Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan sähköpostiliikenteen, eli jos olet Iki:n päässä ohjannut osoitteeseen <nimi>@iki.fi lähetetyt emailit Telian postilaatikkoon, ne ovat todennäköisesti olleet torstai 15.3.2018 illasta alkaen Iki:n serverin lähetysjonossa, koska Telia ei ota niitä vastaan. Telian edustaja väitti kerran viikonlopun aikana että esto olisi poistettu, mutta ainakaan minulle ei ole to 15.30 klo 18:37 jälkeen tullut yhtään emailia iki.fi:n kautta, vaikka jonossa on ainakin muutama lähettämäni testiviesti. Iki:n tilanäyttösivun mukaan viestijono Telian suuntaan pitenee tasaisen tappavaa tahtia.

 

Ei, en minä tiedä miten iki.fi:sta tulevan liikenteen estäminen vähentää Telialta lähtevää roskapostia. Ehkä moinen toimenpide saa Telian näyttämään jotenkin muuten 'kunniallisemmalta' Microsoftin tai Googlen silmissä ..

 

Oma ratkaisuni oli määritellä sähköpostilaatikko toisella operaattorilla, ja ohjata Iki-liikenne sinne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Miksi et @KalaEemeli ota mielummin ilmaista gmailin sähköpostiosoitetta ja lähetä sinne nuo iki.fi sähköpostit?


Moni on näin tehnyt, koska gmailissa on oppiva roskapostisuodatin, ilmaista tilaa vaikka kuinka paljon ja sujuvampi käyttää kuin operaattoreiden sähköpostilaatikot.


Itse en ole koskaan ottanut operaattoreiden sähköpostilaatikoita käyttöön, koska ne ovat kooltaan niin mitättömiä.

@KalaEemeli, nyt pitäisi viimeistään iki.fi:n kautta kulkevat viestit tulla perille. Oletko saanut puuttuvat viestit jo?

Eilen (ma 19.3.) iltapäivällä alkoi viestejä taas tippua Telian postilaatikkoon, ja myös iki.fi:n viestijonojen tilanäytön mukaan eilen n. klo 14:30 alkoi Telian jono taas vetää. Viime torstai-illan (15.3) ja eilisen puolen päivän välissä ei ainakaan minulle tullut iki.fi:n kautta yhtään viestiä, vaikka perjantaina (16.3.) iltapäivällä Telian aasiakaspalvelu-chat väittikin iki.fi-eston otetun pois päältä.


@kiisseli67kirjoitti:

Miksi et @KalaEemeli ota mielummin ilmaista gmailin sähköpostiosoitetta ja lähetä sinne nuo iki.fi sähköpostit?

Moni on näin tehnyt, koska gmailissa on oppiva roskapostisuodatin, ilmaista tilaa vaikka kuinka paljon ja sujuvampi käyttää kuin operaattoreiden sähköpostilaatikot.

Itse en ole koskaan ottanut operaattoreiden sähköpostilaatikoita käyttöön, koska ne ovat kooltaan niin mitättömiä.



Google tietää minusta ihan tarpeeksi tekemieni nettihakujen perusteella - en minä sille viitsi ihan tarkoituksella vielä kaikkea sähköpostiani lähettää.

 

Toki tiedän, että kyllä se nekin saa, jos haluaa, mutta saapahan nähdä hakemisen vaivan. Mitä enemmän kyseenalaisesti toimiva taho joutuu itse tekemään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä käry käy.

Vastaa