01-04-2018 12:53
Täällä ihan sama tilanne, ei mitään ilmoitusta kotisivupalvelun lopettamisesta, ensimmäinen oire tuli kun en päässyt FTP-palvelimelle päivittämään kotisivujani enää tänä vuonna. Kävin tuki-chatissa, sain tiedon että pitää tehdä häiriöilmoitus. Tein tuon ja minua oli tavoitettu tänään puhelimella ja laitettu perään tekstiviesti asiasta (ks. liitekuvaa).
Omilla sivuilla on koko ajan näkynyt tämä tieto (näkyy edelleenkin).
https://www.telia.fi/OmatSivut/mainContent.do?action=BB_SUBSCRIPTION_WWW&internetId=inkiti-4
Kotisivutilaa
Sinulla 25 MB kotisivutilaa käytettävissä
http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria
Ongelmia? Tee vikailmoitus
Samoin kotisivut toimivat yhä tuossa http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria osoitteessa, joten ainoa ongelma on etten pääse FTP-yhteyteen tuonne. Olisi järkevää hoitaa tämä kotisivujen lopettaminen kelvollisella tavalla, varsinkin kun tuolla on tärkeää asiaa menossa.
En usko että nuo tiedote-viestit olivat menneet roskapostiin, sillä käytän Mailwasher nimistä apuohjelmaa, jolla tarkistan aina erikseen sähköpostit ennen niiden lataamista itselleni varsinaiseen sähköpostiohjelmaan. Jollei Telia siten erikseen blokkaa roskapostia
Olen kieltänyt mainosviestinnän Telialta eli tieto näkyy näin Omilla sivuilla:
Et tällä hetkellä saa tietoa Telian asiakaseduista sähköpostilla etkä tekstiviesteillä.
Olen sallinut muut tiedotteet ts. Omilla sivuilla näkyy nyt näin: Tilaus- ja toimitusvahvistukset toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen ********.*****.**
Missä vika? TELIASSA!!!!
03-04-2018 19:02
Vastataan sitten julkisesti, kun kerran saamassani sähköpostissa on noreply osoite ja sinne ei voi vastata:
Moikka, Kiitos viestistäsi! Olemme tiedottaneet viime vuonna asiakkaita omien kotisivujen päättymisestä sekä kirjeellä että sähköpostilla. Olemme lähettäneet tiedotteen sähköpostilla heille jotka ovat antaneet meille luvan sähköiseen viestintään. Pääset täältä lukemaan kyseisen tiedotteen http://uutiskirje.posti.telia.fi/a/s/95650727-802babf202585fa21004d38ee7177f17/1867937. Et ole antanut meille lupaa lähettää sinulle sähköpostilla tiedotteita joten tästä syystä olemme lähettäneet sinulle tiedotteen kirjeenä kotiin. Tiedote on lähetty sinulle kesällä sekä syksyllä. Ollaan yhteydessä! Tuire Telia Asiakaspalvelu https://www.telia.fi
Katsoin tuon linkin tiedotteesta tuosta saamastani vastauksesta ja sellainen kirjeposti ei todellakaan mene ohitse täällä, jos tuollainen vain tulisi postitse meille. Selkeä viesti, jota ei voi erehtyä luulemaan toiseksi.
Mutta mutta... miksi en ole tuollaista sitten saanut? Tuo käy yli ymmärrykseni.
Postin jakelu jättää tiistait väliin muutenkin, mutta meneekö siltä muutakin kirjeviestintää hukkaan? Vai eikö tuota ole lähetetty kumminkaan kaikille?
Sitten tuosta sähköpostikiellosta:
Sähköpostiosoitteeni on kyllä Telialla tiedossa ja tällaiset tärkeät tiedotteet esim. palvelumuutoksista saavat sinne tulla. Mutta tarkoittaako sähköpostin salliminen samalla tuon Telian lähettämän roskapostin sallimista??? Tuota 5 krt viikossa tapahtuvaa suoramarkkinointia en ole (enkä tule) sallimaan:
Markkinointiluvan avulla saat sinulle räätälöityjä viestejä Telia-yhtiöiden tai Telian yhteistyökumppaneiden parhaista eduista, palveluista tai tapahtumista. Saat viestejä enintään 5 kpl viikossa. Huomaathan, että saatat saada jo hankkimiisi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä viestejä myös ilman erillistä markkinointilupaa. Voit koska tahansa perua tai muokata lupaasi osoitteessa telia.fi tai asiakaspalvelussamme.
Ks. liitekuvaa asetuksistani.
Tulevatko tuollaiset tärkeät tiedotteet sähköpostiin vai onko niiden edellytyksenä samalla tuon Telian suoramarkkinointiroskan salliminen?
t. nimim. Miksi en ole saanut tuollaisia kirjeitäkään?
05-04-2018 08:44
Laitoimme näistä eteenpäin kyselyä ja palaamme asiaan kunhan saamme vastauksia.
Paina peukkua jos tykkäsit vastauksesta!
06-04-2018 10:29
Ok, kiitos tiedosta. Toivotaan, että tuohon löytyy joku järkevä selitys, miksi tieto ei kulje.
Tässä tapauksessa olisin päivittänyt kotisivujani http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/conclusion.html
uuden tiedon valossa (ks. http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2018/20180021), mutta Telian toiminta estää sen. Samoin kuin se estää www-sivuille minkäänlaisen edelleenohjaus-linkin tekemisen ennen niiden sulkemista. Jokainen kotisivujen ylläpitäjä haluaa toki tiedottaa ajoissa kävijöilleen, että sivut ovat muuttamassa jonnekin muualle (tai loppumassa kokonaan), jos vain saa tiedon tuollaisesta muutoksesta. Käytännössä Telian kangertelevasta tiedotustoiminnasta on aiheutunut itselleni nyt merkittävää haittaa, joten toivon samalla jotain ratkaisua tähänkin puoleen. Kuinka nuo käytännön asiat hoidetaan?
19-04-2018 16:54
No niin, nyt on asiaa selvitelty perin pohjin. Kävi ilmi että sähköpostiviestinnässä on tapahtunut virhe
ja sen vuoksi se ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaitamme. Tästä syystä kotisivupalvelun lopetuspäivää siirretään. Sivut ovat onneksi edelleen pystyssä ja sen suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Tulemme viestimään asiasta uudestaan asiakkaille kirjeitse.
Kiitoksia teille kaikille aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun ja siitä että olette ottaneet asian esille. Näin saatiin tämäkin tilanne ratkaistua parhain päin!
Havaitsimme myös, että varsin monella asiakkaalla oli tiedoissaan virheellinen sähköpostiosoite, joten kannattaakin varmistaa, että yhteystiedot ovat ajan tasalla. Ne pääset tarkistamaan täältä kun kirjaudut sisään verkkopankkitunnuksellasi tai Telia-tunnuksella.
19-04-2018 22:09
Hei,
Kiitos tiedosta ja hyvä, että virhe löytyi viimeinkin.
Pari lisäkysymystä:
1.) Onko asiasta nyt julkinen tiedote jossain päin Telian sivuja, missä olisi tarkat tiedot tulevasta?
2.) Kuinka kotisivujen kanssa käy tässä siirtymäaikana? Tuonne pitäisi mielestäni sallia takaisin muokkausoikeus, jotta kotisivujen haltijat pääsivät muokkaamaan sivutietojaan ja kertomaan sivujen poistumisesta. Ainakin tänään tulee vielä Access denied virhettä varmasti oikealla salasanalla:
Connecting to personal.inet.fi, port 21
Resolving personal.inet.fi...
Connect socket #1580 to 194.251.2**.***, port 21...
220 Service ready for new user.
USER ******-4
331 User name okay, need password for ******-4.
PASS **********
530 Authentication failed.
20-04-2018 10:44
Kotisivutilassa ei ole tällä hetkellä mitään rajoituksia päällä, eli sivuja pitäisi pystyä muokkaamaan aivan normaalisti. Mikäli tämä ongelma ei mene ohi, niin sitten kannattaa olla yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, jolloin voidaan tilannetta tutkia tarkemmin ja hoitaa asia kuntoon. Häiriöilmoituksiin voi olla yhteydessä telia.fi sivuille kirjautumalla chatin kautta tai sitten yhteydenottolomakkeella.
20-04-2018 22:24
Tein häiriöilmoituksen, jossa tämä sisältö:
Kotisivulle ei pääse kirjautumaan, vaikka sen pitäisi nyt olla mahdollista: https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Telia-lopettaa-kotisivupalvelun-ja-ilmoi... FileZillan loki: Status: Resolving address of personal.inet.fi Status: Connecting to 194.251.244.142:21... Status: Connection established, waiting for welcome message... Response: 220 Service ready for new user. Command: AUTH TLS Response: 234 Command AUTH okay;
starting TLS connection. Status: Initializing TLS... Error: GnuTLS error -110: The TLS connection was non-properly terminated. Status: Server did not properly shut down TLS connection Error: Could not connect to server Vastaavasti WinSCP ilmoittaa lyhyesti: Access denied Ja viimeiseksi Core FTP LE:n ilmoitus: Connecting to personal.inet.fi, port 21 Resolving personal.inet.fi... Connect socket #1696 to 194.251.244.142, port 21... 220 Service ready for new user.
USER ******-4 331 User name okay, need password for *****-4. PASS ********** 530 Authentication failed. TAI sama sitten Telia-tunnuksilla: Connecting to personal.inet.fi, port 21 Resolving personal.inet.fi... Connect socket #1688 to 194.251.244.142, port 21... 220 Service ready for new user. USER t********** 331 User name okay, need password for t********. PASS ********** 530 Authentication failed. Ei siis päästä kirjautumaan, vaikka sama tunnus+salasana -yhdistelmä on käytössä, millä pääsee Telian sivuille häiriöilmoitusta tekemään.
Vertailun vuoksi Kuvat.fi FTP palveluun pääsee ongelmitta. Mistäköhän tämä Telian (?) virhe tällä kertaa johtuu?
21-04-2018 13:25
Kokeilin mennä kotisivuilleni Filezilla ftp ohjelmalla ja tuli vastaavanlaisia virheilmoituksia.
Virhe näkyi olevan kohdassa salaus eli piti käyttää vain pelkää FTP.tä ilman salausta niin alkoi toimimaan.
Eli isäntä: personal.inet.fi
Protokolla: FTP –tiedonsiirtoprotokolla
Salaus: käyttää vain pelkää FTP.tä (turvaton)
Kirjautumistyyppi: Normaali
Käyttäjänimi: oma käyttäjänimi
Salasana: oma salasana
21-04-2018 22:23 — muokattu 21-04-2018 22:28
Kiitos seikkaperäisestä ohjeesta Arsi!
Kokeilin siis tällä kertaa vain FileZillalla ja käyttäen sen SiteManageria (aiemmin olin käyttänyt QuickConnect valintaa, jossa ei voi vaihtaa tuota FTP-yhteystyypiä).
Tässä lokiteksti siitä, kuinka nyt kävi:
Status: Resolving address of personal.inet.fi
Status: Connecting to 194.251.244.142:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: USER ********-4
Response: 331 User name okay, need password for ********-4.
Command: PASS *************
Response: 530 Authentication failed.
Error: Critical error: Could not connect to server
Liitekuvassa käyttämäni asetukset...
Salasanan kirjoitin käsin tai sitten Notepadin kautta leikepöydältä kopioiden, sama lopputulos. Salasanassa on ? ja + merkit. Onkohan Telian FTP niin tyhmä, ettei hyväksy erikoismerkkejä salasanaan?
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit sivun yläreunasta.