puhelimen vaihto

  • 13 July 2016
  • 4 kommenttia
  • 50 katselukertaa

Ostin liikkeestä puhelimen, mutta haluaisinkin vaihtaa sen toiseen. Onnistuuko? Tähänastisten googlettelujen perusteella joku saa vaihtaa, toinen ei. Miten on?

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei aansu ja tervetuloa Klaaniin!


 


Kilpailu -ja kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavaa :


Palautusoikeus


Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.


Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos:



  • Yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.

    Jos yrityksellä ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67 kirjoitti:

Hei aansu ja tervetuloa Klaaniin!

 

Kilpailu -ja kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavaa :

Palautusoikeus

Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.

Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos:

  • Yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.

    Jos yrityksellä ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.

Tässä tapauksessa suosittelen @aansu ottamaan yhteyttä liikkeeseen josta ostit puhelimen niin asia ratkeaa alta aikayksikön :)

Kunniamerkki +14

Juu, suosittelen ottamaan yhteyttä myyjäliikkeeseen ja kyselemään sieltä.


Onko luuri ostettu jostain kaupasta vai Sonera Kaupasta? Soneran liikkeissä nimittäin ei ole palautusoikeutta, eikä pääsääntönä yksikään liike suostu vaihtamaan puhelinta toiseen / purkamaan kauppaa jos puhelin on jo otettu käyttöön.


@kjns kirjoitti:

Juu, suosittelen ottamaan yhteyttä myyjäliikkeeseen ja kyselemään sieltä.


Onko luuri ostettu jostain kaupasta vai Sonera Kaupasta? Soneran liikkeissä nimittäin ei ole palautusoikeutta, eikä pääsääntönä yksikään liike suostu vaihtamaan puhelinta toiseen / purkamaan kauppaa jos puhelin on jo otettu käyttöön.




Ja niitä harvoja poikkeuksia mm. Gigantti.

Vastaa