tilaus ilman lupaa


tänään sitten minulle soitettiin ja sanottiin tekevän päivityksia, kysyttiin henk tunnuksia ja epäilin jos silloin, sanoin kuitenkin, höpötti uudesta tilauksesta ja minä ihan topakasti sanoin että mitään ei minulle tarvii vaan entiset pelaa hyvin, sanoi kuitenkin tekevänsä ja onhan siinä 14 pv peruutus aika, sanoin että ei käy, laita tuo esityksesi sähköpostiini niin tutkin sen ajan kanssa ja käyn itse telian liikkeessä jos jotain tarviin. ähköpostia ei kuulunut, otin teliaan yhteyttä ja siellä näkyi että minulle oli tilattu kodin uusi yhteys ja maksut perään! eikä sitä voinut kuulema perua heti vaikka vaadin sitä. huijarit siis soittelevat ja tekevät tilauksia telian sivuilla ollessaan koska siellä näkyi soitto ja tilaus. mihin voi enää luottaa!!


15 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tällainen tilausten pakottaminen ei tietenkään ole meidän toimintatapa, vaan tilaukset pitää aina tehdä vain asiakkaan omalla suostumuksella. Yleensä meidän puhelinmyyjillä ei ole oikeastaan edes mahdollisuutta lähettää tarjouksia sähköpostiin, vaan näistä keskustellaan puhelimitse ja halutessaan tilauksen voi tehdä siitä suoraan. Toki sitten meidän verkkokaupasta löytää myös tuotteiden ja palveluiden esittelyt, sekä tarjouksista infoa tarkemmin.


 


Tämä olisi todella tärkeää selvittää huolella. Voisitko laittaa meille tarkoilla tiedoilla palautteen tästä, niin voidaan kuunnella puhelu ja tehdä sen jälkeen tarvittavat toimenpiteet? Palautteen voisit halutessasi jättää yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa yksityisviestillä.

Seuraavana aamuna soitin teliaan ja siellä luvattiin selvittää tapahtunut ja viedä eteenpäin. Sanottiin että itseasiassa tilausta ei näy enää. Kuitenkin seuraavana aamuna tuli tieto että minulle on lähdössä telialta lähetys, soitin taas sinne ja olin jo aika vihainen, siellä sanottiin että et vaan hae sitä postista niin ei siitä sinulle kuluja tule, ihmettelin sinne että eilen aamuna tilausta ei näkynyt ja nyt kuitenkin on lähetys laitettu. Myöhemmin samana päivänä tuli tarkempi tieto sisällöstä jossa oli jo laitettu postiin uusi kallis (250) reititin. Panin postia teliaan että miten on mahdollista jos tilaus peruttu taholtanne ja kuitenkin lähetys tulee. Joka tapauksessa en sitä hae - saa nähdä mitä muuta siitä seuraa. Harmia ja ajanhukkaa ainakin on tullut aivan riittämiin sekä koko vkl.ppu pilalla tuosta telian toiminnasta. Kaikenlisäksi luottamus meni ihan pohjaan, on vaarallista elää näin kun ei voi luottaa ja toimitaan asiakkaan selän takana ja tehdään laskua tilauksia ilman lupaa ja suostumusta, kun ehdottamasti sanoin että kaikki on hyvin, en tarvitse mitään, en mitään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

En arvaa Telian puolesta tietenkään sanoa, mutta monesti nuo tuotteiden toimitukset ovat hyvin automatisoituja prosesseja. Eli jos joskus tilaus on ollut olemassa, niin laittavat Toijalan varastolta tuotetta liikkeelle. Ja jos tilaus perutaan, niin tuo toimitus tapahtuu niin nopeasti, että se ehti mennä toimitukseen.


 


Jos tavaraa ei nouda postista, niin sehän kyllä ajallaan palaa lähettäjälle. Etäkaupassa on lähtökohtaisesti se 14pv peruutusoikeus, joten en kanssa-asiakkaana näe perustetta sille, miksi tuosta reitittimestä Sinulle kuluja koituisi. Sitä en tiedä, onko parempi odottaa automaattista palautumista vai sitä, että palauttaa laitteen lähetteen kautta ns "oikealla tavalla".

Miksiköhän sitä tarjousta ei voisi laittaa kirjallisesti? Asiakas voisi rauhassa tutustua siihen mitä on ostamassa ja tarvittaessa vaikka keskustella jonkun näistä asioista enemmän ymmärtävän kanssa. Eikö sen kirjallisen tarjouksen sisältö olisi paljon helpompi kummankin tarkistaa kuin käyttää aikaa puheluita kuunnellen.

Kyllähän minä toki tiedän miksi näin toimitaan ja tiedän myös etteivät partiolaiset tätä syytä saa täällä tunnustaa. Kai tähänkin tarvitaan joku viranomainen puuttumaan kun teleyritysten moraali on mitä on. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Johtava@  kirjoitti:

Miksiköhän sitä tarjousta ei voisi laittaa kirjallisesti? Asiakas voisi rauhassa tutustua siihen mitä on ostamassa ja tarvittaessa vaikka keskustella jonkun näistä asioista enemmän ymmärtävän kanssa. Eikö sen kirjallisen tarjouksen sisältö olisi paljon helpompi kummankin tarkistaa kuin käyttää aikaa puheluita kuunnellen.


Kyllähän minä toki tiedän miksi näin toimitaan ja tiedän myös etteivät partiolaiset tätä syytä saa täällä tunnustaa. Kai tähänkin tarvitaan joku viranomainen puuttumaan kun teleyritysten moraali on mitä on. 




Sitä en tiedä, mikä on syy kirjallisen sopimuksen puuttumiselle. Toki nuo pitäisivät mennä Telian omille sivuille jollain viiveellä, sopimukset/laskut/dokumentit -kansioon ja ainakin minulle sopparit ovat myös sähköpostilla tulleet.


 


Tuskin kukaan toimija perustaa bisnestään silkalle epärehellisyydelle. Se ei vain pidemmän päälle kestäisi. Mitä itse tapahtuneesta ajattelen (olen itse asiakas), niin loppupelissä myyjä on itse vastuussaan toiminnastaan. Petkuttamisen yrittäminen puhelinmyynnissä on sitä paitsi hyvin tyhmää, kun kuitenkin puhelut nauhoitetaan ja myöhemmin voidaan tarkistaa, mitä on tapahtunut. Sitä en voi tietää, ollaanko tässä tarkoituksella epärehellisiä oltu, enkä sitä selvittelekään, mutta hyvin outo tuo sinun kohtaamasi tilanne on ollut. Toivottavasti se nyt ratkeaa parhain päin. Se on totta, että epäselvyyksien setviminen on aikaavievää ja turhauttavaa ylimääräistä työtä.

En nyt lähde sanomaan, että yksikään operaattori tai välttämättä muunkaan alan toimija olisi aivan täysin avoin mainonnassaan ja viestinnässään, mutta Telia menee tässä mielestäni ainakin Suomessa toimivien operaattorien osalta selvästi ikävimmällä linjalla. Enkä muuten usko sekuntiakaan, että viestintä ja mainonta olisi niin epäselvää ihan "vahingossa".

 

Liigan osalta on nähty jo ties minkälaista veivausta, räikeimpänä omakohtaisesti tuo "Passiahan ei missään tapauksessa kannata irtisanoa kesäksi". Taloudellisessa mielessä se nimittäin ehdottomasti kannattaa irtisanoa. "Maksat vain kun pelataan" jalostui kauden mittaan muotoon "maksat vain kuukausilta jolloin pelataan." jne. jne.

 

Eikä tästä paljoa ole aikaa, kun täällä yhteisössä käsiteltiin tapausta, jossa asiakkaalle oli jokin vakuutus kytketty kaupassa laitteeseen, vaikka oli siitä kieltäydytty. Tämä tuli tietysti hoidettua kuntoon, mutta kovin erikoisesti sekin. Telian puolelta lisäksi viestittiin, että asiakkaan itse pitää hoitaa kyseisen vakuutuksen irtisanominen. Todellisuudessahan asia menee niin, että asiakas voi kyseisen asian hoitaa, mutta Telia hyvittää jokaisen sentin kuluja, jota tästä aiheutuu. On se sitten puhelinkulua, matkakulua tai mitä tahansa, jonka pystyy kyseisen asian hoitamiseen osoittamaan. Telialta ei tätäkään missään vaiheessa vahvistettu, vaikka asiakasta oli palloteltu liikkeessä.

 

Itselleni on jäänyt Teliasta Liigan myötä, ja myös aiemmista kokemuksista johtuen, todella negatiivinen kuva. Pisteenä i:n päällä täysin käsittämättömät satuilut miksei sovelluksia kehitetä ym. todellisen syyn ollessa vain ja ainoastaan oman digiboksin tuputtaminen.

 

Yhteenvetona edellisistä Telia valitettavasti profiloituu mainonnan, viestinnän ja jopa suoran asiakaskohtaamisen osalta todella hämäräksi toimijaksi. Lisäksi vielä myynnissä täysin läpinäkyvä asiakkaan lypsykarjaksi asettaminen, joka ainakin itselläni nostaa karvat välittömästi pystyyn. Telia ei siis perusta toimintaansa epärehellisyydelle, siitä voimme varmasti olla samaa mieltä, mutta päivittäisessä toiminnassa sitä avoimuutta ja täyttä rehellisyyttä ei myöskään edesauteta. Ja se jos jokin on asiakkaan kannalta ikävää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Purnipsi@  kirjoitti:

En arvaa Telian puolesta tietenkään sanoa, mutta monesti nuo tuotteiden toimitukset ovat hyvin automatisoituja prosesseja. Eli jos joskus tilaus on ollut olemassa, niin laittavat Toijalan varastolta tuotetta liikkeelle. Ja jos tilaus perutaan, niin tuo toimitus tapahtuu niin nopeasti, että se ehti mennä toimitukseen.


 


Jos tavaraa ei nouda postista, niin sehän kyllä ajallaan palaa lähettäjälle. Etäkaupassa on lähtökohtaisesti se 14pv peruutusoikeus, joten en kanssa-asiakkaana näe perustetta sille, miksi tuosta reitittimestä Sinulle kuluja koituisi. Sitä en tiedä, onko parempi odottaa automaattista palautumista vai sitä, että palauttaa laitteen lähetteen kautta ns "oikealla tavalla".




Juuri näin kuten @Purnipsi tässä kertoikin. Eli tilausprosessi on automaattinen ja vaikka tilaus perutaankin, on tuote jo saattanut lähteä tukusta eteenpäin. Jos laitetta ei nouda posista, se palautuu automaattisesti takaisin. Nopeammin palautusprosessi kuitenkin hoituu, jos ilmoittaa postiin että laitteen saa lähettää takaisin.  


@Purnipsi@  kirjoitti:

@Johtava@  kirjoitti:

Miksiköhän sitä tarjousta ei voisi laittaa kirjallisesti? Asiakas voisi rauhassa tutustua siihen mitä on ostamassa ja tarvittaessa vaikka keskustella jonkun näistä asioista enemmän ymmärtävän kanssa. Eikö sen kirjallisen tarjouksen sisältö olisi paljon helpompi kummankin tarkistaa kuin käyttää aikaa puheluita kuunnellen.

Kyllähän minä toki tiedän miksi näin toimitaan ja tiedän myös etteivät partiolaiset tätä syytä saa täällä tunnustaa. Kai tähänkin tarvitaan joku viranomainen puuttumaan kun teleyritysten moraali on mitä on. 


Sitä en tiedä, mikä on syy kirjallisen sopimuksen puuttumiselle. Toki nuo pitäisivät mennä Telian omille sivuille jollain viiveellä, sopimukset/laskut/dokumentit -kansioon ja ainakin minulle sopparit ovat myös sähköpostilla tulleet.


Kysymys siis oli siitä miksi tarjousta ei saa kirjallisena. Sopimus toki on kirjallisena, mutta tarjous pitäisi puhelimessa hyväksyä ja jos sopimuksesta sitten huomaa ettei sopimus vastaa sitä mitä oletti ostaneensa niin tietää että aikaa ja vaivaa on tiedossa. 

 

Kaikki kolme suurta teleyritystä ovat rakentaneet myynnin palkitsemisen järjestelmät sellaiseksi että näiltä ylilyönneiltä ei voi välttyä. Markkinaosuustaistelussa on kadonnut hyvä kauppatapa ja moraali. Yksikään kolmesta ei oman kokemukseni mukaan ole toista parempi. Puhelinmyynnissä pitäisi aina vaatia asiakkaan tietoinen suostumus eikä niin että jos et kiellä niin sallit. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Syitä siihen miksi tarjousta ei yleensä lähetetä kirjallisena on monia. Yksi syy on varmasti ajan puute. Asiakaspalvelu on hektistä ja puhelimessa läpikäydyn tarjouksen kirjoittaminen vaatii aikaa, joka on taas pois seuraavan asiakkaan ajasta. Toinen syy on se että tarjous voi olla asiakaskohtainen, perustuen esim. asiakkaan osoitteeseen tai muuhun tietoon. Kirjallisessa muodossa se voi helpommin päätyä myös sellaiselle, joka ei kyseiseen hintaan/palveluun ole oikeutettu. Tämä puolestaan aiheuttaa ihmettelyä, yhteydenottoja ja ehkä myös pahaa mieltä. Yksi syy on myös tarjousten voimassaoloaika. Esim. asiakas saa tarjouksen sähköpostiin, jonka voimassaoloaika päättyy samana tai seuraavana päivänä. Hän hyväksyy tarjouksen ja päättää tilata palvelun sähköpostitse/yhteydenottolomakkeen kautta. Viestien käsittelyssä on ruuhkaa ja asiakkaan tilaus tulee käsittelyyn vasta kun tarjous on jo päättynyt jolloin palvelua ei ole enää mahdollista toimittaa samalla hinnalla.


 


Esim. näistä syistä on parempi että päätös tilauksesta lyödään lukkoon puhelimessa. Se säästää niin asiakkaan kuin asiakaspalvelunkin aikaa. Ja etämyynnissähän on aina 14 vrk perumisoikeus, kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi, joten sitä kannattaa käyttää jos tuleekin yön yli nukuttuaan toisiin ajatuksiin.

Tarjouksen KIRJOITTAMINEN vie aikaa? Voi päätyä jollekin muulle? Just...

Partiolaiset taas tahallaan sekoittavat asiakaspalvelun ja puhelinmyynnin. Ja s tässähän ei ollut kyse siitä että asiakas olisi halunnut tilatun palvelun peruuttaa vaan siitä että hänelle kytkettiin lupaa kysymättä palvelu.

Mutta niin kauan kuin tätä puhelinmyyntiä ei viranomaiset kiellä, niin tämä touhu jatkuu. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Ei, en sekoittanut tahallani mitään vaan vastasin ainoastaan kysymykseen: "Kysymys siis oli siitä miksi tarjousta ei saa kirjallisena."

Toki on ikävää ja harmillista että ketjun aloittajalle on kirjoituksen mukaan kytketty palvelu ilman lupaa. Niin se ei saisi todellakaan mennä. Onneksi puhelu voidaan kuunnella jos hän lähettää tarkemmat asiakastiedot yksityisviestillä kuten meidän ensimmäisessä vastauksessa neuvottiinkin. Näin päästään tutkimaan mitä tuossa on tarkalleen ottaen tapahtunut. 

Se että telia soittaa asiakkaalle ei ole asiakaspalvelua eikä 'tuotteista kertomista'. Se on yksiselitteisesti puhelinmyyntiä ja sen ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla asiakaspalvelusta pois.

Jos ette olisi markkinaosuustaistelussanne kadottaneet hyviä kauppatapoja ja moraalia niin ei tarvitsisi jälkikäteen puheluita kuunnella.

Teleoperaattoreiden ja sähköyhtiöiden myyjiin kannattaa suhtautua samalla varauksella kuin siihen alakoulun luokkakaveriin joka vuosien jälkeen soittaa houkutellakseen mukaan verkostomarkkinointikusetuksen.

 

Kiitos kaikille kantaa ottaneille. Puhelu on nyt kuunneltu ja sain siitä lyhyen selostuksen telialta puhelimitse. Mielestäni ainut jolla perusteella katsottu tilaus puoleltani selväksi on sana "jaa". Sanoin että myyjä oli niin tyrkyttävä ja pakottava että jotain piti sanoa. Tuo yksi sana siis riitti tilauksen tekemiseen. Nyt kone postissa enkä puutu siihen enää millään lailla, sanoivat tänä aamuna että kuluja ei minulle tule vaikka onhan ne soittokulut ja entäs tämä vaiva ja hätä. Tiedoksi toisille että telian sivuilla omat tiedot voi ruksata myyntikiellon soittajille tai ainakin puhelimessa on nappi josta se sulkeutuu joten ei tarvitse kuunnella päällehyökkääviä myyjiä. Olen jo ikäihminen eikä sellainen töykeys kuulu tapoihini mutta nyt on sekin opeteltava jotta täällä voi vielä elää rauhassa kun asiansa hoitaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Johtava@  kirjoitti:

Se että telia soittaa asiakkaalle ei ole asiakaspalvelua eikä 'tuotteista kertomista'. Se on yksiselitteisesti puhelinmyyntiä ja sen ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla asiakaspalvelusta pois.


Jos ette olisi markkinaosuustaistelussanne kadottaneet hyviä kauppatapoja ja moraalia niin ei tarvitsisi jälkikäteen puheluita kuunnella.


Teleoperaattoreiden ja sähköyhtiöiden myyjiin kannattaa suhtautua samalla varauksella kuin siihen alakoulun luokkakaveriin joka vuosien jälkeen soittaa houkutellakseen mukaan verkostomarkkinointikusetuksen.


 




Itse olen jutellut aiheesta useamman mainonnasta ja markkinoinnista perillä olevan kanssa. On hyvin veteen piirretty viiva, milloin ollaan markkinoimassa palvelua tai tuotetta ja milloin ollaan hoitamassa asiakassuhdetta. Se on totta, että myyjällä on oltava pelisilmää, miten eri tilanteissa toimia.


 


Hyvä, että @kukaties ongelma on nyt ratkennut.

Vastaa