Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Oyaya
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Asiakkuus ei onnistu luottotietojen vuoksi?

Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.

 

Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.

22 vastausta
Poistettu käyttäjä
 

Kuten ylempänä kirjoitin, Telialla ei taloyhtiöön tulleen nettiyhteyden nopeuden nostaminen onnistu edes ennakkomaksulla.

 

Taloon siis tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi ennakkoon, mutta Telia ei tähän suostunut. Heillä ei kuulemma ole tapana myöntää maksuhäiriöisille liittymiä edes ennakkomaksulla. 

Minulla nyt kuitenkin on liittymä, eli tuo asuntoon automaattisesti tullut yhteys perusnopeudella 10mbps. Telia jopa lähettää ilmaiseksi modeemin kyseistä liittymää varten, mutta ennakkomaksu nopeammasta liittymästä ei tälle firmalle kelpaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin fiksulta liiketoiminnalta, mutta Telialla varmaan tiedetään paremmin. 

Asiakaspalvelija, joka lupasi selvittää asiaa (vaikka kuulemma tiesikin, ettei tule onnistumaan) ja soittaa takaisin heti aamuyhdeksältä, ei koskaan soittanut. Eipä tietenkään. 

 

Koska palveluntarjoaja ei ota minkäänlaista riskiä kun lasku maksetaan aina etukäteen, on ikävän selvää, että Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että sille maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.

 

Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoimmuunisairauteen ja sitten syöpään. Syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on yhtä monta kuin on maksuhäiriöisiäkin, eikä luottotietojen menetys aina johdu välinpitämättömyydestä tai tahallisesta laskujen maksamatta jättämisestä. Onnettomuus ei yleensä tule kello kaulassa.

Maksuhäiriön syyllä ei toki ole merkitystä, mutta jos lasku maksetaan ennakkoon, ei pitäisi olla mitään merkitystä koko maksuhäiriölläkään. 

 

Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen. Telia saa puolestani pitää kymmenen megan tunkkinsa. 

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 484 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Ootko kysyny jo  saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun   operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua

Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria

Ilmasta lainaa siis  ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen  .

Poistettu käyttäjä
 


@MMALINEN  kirjoitti:

Ootko kysyny jo  saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun   operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua

Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria

Ilmasta lainaa siis  ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen  .


Joo, kysyin siis että onko mitään tapaa nostaa nopeutta, vastaus oli tyly ei.

Minusta kyllä ennakkomaksunkin pitäisi riittää, sillähän turvataan se, että operaattori saa rahansa. Ylimääräisen vakuusmaksun vaatiminen asiakkaalta, joka maksaa laskunsa etuajassa on silkkaa v*******a jo valmiiksi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevaa kohtaan. 

Mutta kuten sanottu, onneksi on edelleen tuo Elisan 100mbps liittymä. Kannan paljon mieluummin vähät työkyvyttömyyseläkerahani Elisalle, vaikka liittymästä nyt pitänee vähän enemmän maksaakin kun ei ole enää virallinen taloliittymä. Elisalta on myös kaksi puhelinliittymää ja sieltä voi jopa ostaa osamaksulla, vanhana asiakkaana toki. Maksamatta ei ole jäänyt yksikään lasku tai erä, ja Elisa on pienellä riskillä saanut uskollisen asiakkaan, joka kertoo positiivisista kokemuksistaan muillekin.

Asiakaspalvelukin pelaa: kun aamulla soitin Elisaan kysyäkseni, toimiiko nykyinen yhteys vielä Telian yhteyden auettua, ei asiakaspalvelija ollut varma mutta lupasi selvittää ja soittaa heti takaisin. Ja soittikin, parin minuutin kuluttua. Telian "asiakaspalvelija" sen sijaan ei lupauksestaan huolimatta vaivautunut soittamaan maksuhäiriöiselle takaisin ollenkaan.

Teliasta ei tämän lyhyen, epämiellyttävän kokemuksen perusteella ole mitään positiivista sanottavaa, ja loppujen lopuksi taisi olla ihan hyvä juttu että nopeuden nostaminen ei onnistunut. Lähistöllä asuvalla ystävällä kun kuulemma vastaava Telian talonetti toimii miten sattuu. 

Soirija
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 27 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Anonymous  kirjoitti:

@MMALINEN  kirjoitti:

Ootko kysyny jo  saatko korotettua nopeuden jos maksat vakuusmaksun   operaattorit pitää parempana vakuusmaksua kun ennakko maksua

Koska vakuusmaksua ei tarvii maksaa takas ennen kuin luottotiedot korjaantuu tai vaihtaa operaattoria

Ilmasta lainaa siis  ja kuukausi maksut pitää maksaa kanssa edelleen  .


Joo, kysyin siis että onko mitään tapaa nostaa nopeutta, vastaus oli tyly ei.

Minusta kyllä ennakkomaksunkin pitäisi riittää, sillähän turvataan se, että operaattori saa rahansa. Ylimääräisen vakuusmaksun vaatiminen asiakkaalta, joka maksaa laskunsa etuajassa on silkkaa v*******a jo valmiiksi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevaa kohtaan. 

Mutta kuten sanottu, onneksi on edelleen tuo Elisan 100mbps liittymä. Kannan paljon mieluummin vähät työkyvyttömyyseläkerahani Elisalle, vaikka liittymästä nyt pitänee vähän enemmän maksaakin kun ei ole enää virallinen taloliittymä. Elisalta on myös kaksi puhelinliittymää ja sieltä voi jopa ostaa osamaksulla, vanhana asiakkaana toki. Maksamatta ei ole jäänyt yksikään lasku tai erä, ja Elisa on pienellä riskillä saanut uskollisen asiakkaan, joka kertoo positiivisista kokemuksistaan muillekin.

Asiakaspalvelukin pelaa: kun aamulla soitin Elisaan kysyäkseni, toimiiko nykyinen yhteys vielä Telian yhteyden auettua, ei asiakaspalvelija ollut varma mutta lupasi selvittää ja soittaa heti takaisin. Ja soittikin, parin minuutin kuluttua. Telian "asiakaspalvelija" sen sijaan ei lupauksestaan huolimatta vaivautunut soittamaan maksuhäiriöiselle takaisin ollenkaan.

Teliasta ei tämän lyhyen, epämiellyttävän kokemuksen perusteella ole mitään positiivista sanottavaa, ja loppujen lopuksi taisi olla ihan hyvä juttu että nopeuden nostaminen ei onnistunut. Lähistöllä asuvalla ystävällä kun kuulemma vastaava Telian talonetti toimii miten sattuu. 


Täysin samaa mieltä teliasta. Kunhan huhtikuu koittaa, pääsen eroon viimeisestäkin telian liittymästä ja sitten aivan kaikki elisalle. Siellä kun tosiaan maksuhäiriöinenkin on ihminen, saa vanha asiakas osamaksulla jopa yli 500€uron jne. Telialla ei toimi mikään noista. Ei edes kysymällä. Ei, vaikka olet 12v vanha asiakas eikä yksikään lasku ole jäänyt maksamatta. Noo, onneksi nämä asiat voi kilpailuttaa 😊👍👍👍

 

 

Pysykää hyvät ihmiset kaukana teliasta !!!!!!!

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 484 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Telia ei ole  ymmärtänyt sitä mitä elisassa on ymmärretty 

 että luottotietojen  menettäjiäkin voidaan   palvella  riskittömästi     liiittymissä missä  kulut on kiinteet 

 esim  kiinteet nettiliittymät  ja jos  maksua ei tuu  niin   netti vaan katkastaan 

 tietty rahat peritään 

tällä toiminnalla elisa  saa  rahaa myös luottotiedottomilta 

mitä telia ei saa 

 tässä  elisa toimii hyvin 

 on elisallakin omat  huonot puolensa

 en kiistä  

mutta  kyllä operaattorit  vois oppia toisiltaan  varsinkin  jos  lähtökohta  olis asiakkaiden palveleminen  ja  uskollisena asiakkaana  pysyminen 

mitä se ei kyllä taida millään operaattorilla olla .

MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 107 custom-general.kudos
  • 385 custom-general.replies
  • 24 custom-general.solutions

Maksuhäiriömerkinnät saattavat vaikuttaa niinkin, että tilaus ei mene läpi laisinkaan edes vakuus- tai ennakkomaksulla. Voi olla myös tilanne, että luottotietomerkinnät ei välttämättä vaikuta tilauksen etenemiseen, mikäli meille on pitkä asiakassuhde ja laskut hoidettu meidän suuntaan aina ajallaan. Luottopäätös perustuu automaattiseen tarkastukseen, jonka mukaan sitten etenemme. En osaa ottaa kantaa siihen millaiset perusteet muilla operaattoreilla on palvelun avaamiselle.

Telia Yhteisön moderaattori | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Poistettu käyttäjä
 


@MinnaLN  kirjoitti:

Maksuhäiriömerkinnät saattavat vaikuttaa niinkin, että tilaus ei mene läpi laisinkaan edes vakuus- tai ennakkomaksulla. Voi olla myös tilanne, että luottotietomerkinnät ei välttämättä vaikuta tilauksen etenemiseen, mikäli meille on pitkä asiakassuhde ja laskut hoidettu meidän suuntaan aina ajallaan. Luottopäätös perustuu automaattiseen tarkastukseen, jonka mukaan sitten etenemme. En osaa ottaa kantaa siihen millaiset perusteet muilla operaattoreilla on palvelun avaamiselle.


Höpön löpön. Jos luet tuosta ylempää niin siinä kommentoija kertoo, että 12 vuoden asiakkuuden ja aina maksettujen laskujen jälkeenkään Telia ei tule pätkääkään vastaan.

Täysin höpöä on myös väittää, että tilaus ei menisi läpi järjestelmästä maksuhäiriömerkinnän takia. Järjestelmä toimii tasan siten kuin sitä käyttävät ihmiset ovat sen ohjelmoineet toimimaan. 

Sitä, millaiset perusteet muilla operaattoreilla on, en kysynyt, koska Elisan toimintatavan tiedän Telialta kysymättäkin ja se riittää minulle, kiitos vain.

Mutta kiva, että Telialla menee niin hyvin, että on varaa kieltäytyä maksavista asiakkaista, jotka kiinteähintaisen palvelun tilaajina ja etukäteen maksavina eivät olisi yritykselle minkäänlainen riski.

Harva yritys voi näinä aikoina sanoa samaa, joten onnea vain jatkossa valitsemallanne tiellä.

Maksuhäiriöiset eivät Suomesta ainakaan lopu, päinvastoin. Nyt, kun lomautuksia ja irtisanomisia on koko ajan enemmän, heitä tulee jatkuvasti lisää. Toivottavasti Telialle siitä huolimatta riittää jatkossakin niitä hyvin toimeentulevia, maksukykyisiä, "parempia" asiakkaita.

Tai no, oikeastaan toivon, että ei riitä. 

mikkooks
Vakiokalustoa ☆☆
  • 139 custom-general.kudos
  • 258 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions


@Anonymous  kirjoitti:

@mikkooks  kirjoitti:

Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...

 

Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.


Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.

Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.

Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.

Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen. 


En ole mitenkään väheksyvästi kommentoinut maksuhäiriöisiä. Yrityksen puolelta näen ihan normaalina sen, että jälkilaskutuksella ei ole tässä tilanteessa mahdollista palvelua ostaa. Miksi se ei onnistu muulla tapaa on sitten Telian kankeutta, mikä ei myöskään yllätä millään tapaa. Viimeisimmässä viestissäsi povaat maksuhäiriöiden lisääntyvän, koska on paljon lomautuksia ja irtisanomisia. Vastuunpakoilulla viittasin aiemmin siihen, mitä nyt kommentoin tähän viimeisimpään viestiisikin, eli lomautus tai irtisanominen itsessään ei aiheuta yhtään maksuhäiriömerkintää. Kyllä minä olen itsekin kokenut tilanteen, kun 6kk ei tulee rahaa mistään senttiäkään. Silloin otetaan puhelin käteen tai kone syliin ja ollaan yhteydessä niihin tahoihin, joille laskuja on maksettavana. Itse onnistuin melko vähällä vaivalla, kustannuksitta ja ongelmitta siirtämään kaikki laskut ja maksamaan ne pois, kun tulot taas normalisoituivat.

 

En nyt lähde kommentoimaan kenenkään sairaskertomusta täällä, mutta ymmärrystä on kyllä löytynyt ja maksuaikaa saanut, kun vaan on ajoissa ja avoimesti liikkeellä.

Soirija
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 27 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään. 

 

Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios. 

 

PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. 

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 484 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions


@Soirija  kirjoitti:

Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään. 

 

Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios. 

 

PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. 


Ehkä asenteessasikin olisi toivomisen varaa miten suhtaudut maksuiriöihin kun pidät sitä normaalina nykyään 

Ehkä  siksi sulle ei luottoa koroteta   maksuhäiriö ei saa olla koskaan normi ja  automaattisesti hyväksyttävä tilanne.