Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Oyaya
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Asiakkuus ei onnistu luottotietojen vuoksi?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Pyytäisin selkeytystä luottotieto-asiaan joka on minulle uusi. Olisin siirtäyt liittymäni black friday -tarjouksen vuoksi telialle, mutta maksuhäiriömerkinnän vuoksi tämä ei onnistunut ollenkaan. En osannut varautua ongelmaan, mutta en myöskään löytänyt verkosta ajankohtaista tarkkaa tietoa... Jos uuden normaalisti laskutettavan liittymän avaus on täysin mahdotonta luottotiedoissa olevan merkinnän takia, toivoisin sekä asiakkaan että asiakaspalvelijoiden ajan säästämiseksi että tämä tieto lukisi jossakin. Tässä tapauksessa myymälässä minulle tarjottiin ainoaksi vaihtoehdoksi liittymän avaamista jonkun muun nimissä, mikä ei sopinut minulle. Maksuhäiriömerkintäni on viime vuonna saatu ja rekisteröity maksetuksi, mutta tällä ei siis ollut vaikutusta asiaan.

Kiitän etukäteen jos joku telian työntekijä vastaisi tähän tiedusteluun.

22 vastausta
Poistettu käyttäjä

@mikkooks@  kirjoitti:

@Anonymous@  kirjoitti:

@mikkooks@  kirjoitti:

Tuli sekin päivä vastaan, kun koen aiheelliseksi puolustaa Telian toimintaa...

Vaikka maksuhäiriömerkintää mukanaan kantavia on nykyään paljon, en itse osaa nähdä mitään ihmeellistä siinä, jos jokin taho ei palveluaan jälkilaskutuksella suostu tällaiselle toimittamaan. Maksuhäiriömerkintä kun kertoo nimenomaan siitä, että jotain on jätetty maksamatta. Ei se yksittäinen lasku itsessään mikään ongelma varmasti ole, mutta ihan ymmärrettävää, että näin toimitaan. Jotenkin omaan korvaan kalskahtaa vastuunpakoilulta vaatia normaalia jälkilaskutusta maksuhäiriömerkinnällä.

Telialla ei onnistu edes ennakkomaksulla. Taloyhtiöön tuli Telian talonetti, jossa 100mbps-yhteyden hinta on alle euron kuukaudessa. Tarjouduin maksamaan sen vaikka kymmeneksi vuodeksi etukäteen, mutta Telia ei tähän suostunut.

Jos lasku maksetaan aina etukäteen niin palveluntarjoajahan ei ota minkäänlaista riskiä, eli Telia toiminnallaan tahtoo vain painottaa, että maksuhäiriömerkinnän syystä tai toisesta saaneet ovat toisen luokan kansalaisia.

Itselläni maksuhäiriömerkintään johtivat sairastuminen ensin vakavaan autoummuunisairauteen ja sitten syöpään. Eli syitä siihen, että laskuja jää maksamatta on monia, eikä kenenkään toistaiseksi terveen ja maksukykyisen kannattaisi kommentoida väheksyvästi maksuhäiriöisiä. Onnettomuus kun voi sattua omallekin kohdalle.

Onneksi talossa toimii edelleen myös entinen Elisan yhteys, jonka pidän mielelläni, Elisalle kun maksuhäiriöinenkin on ihminen. 

En ole mitenkään väheksyvästi kommentoinut maksuhäiriöisiä. Yrityksen puolelta näen ihan normaalina sen, että jälkilaskutuksella ei ole tässä tilanteessa mahdollista palvelua ostaa. Miksi se ei onnistu muulla tapaa on sitten Telian kankeutta, mikä ei myöskään yllätä millään tapaa. Viimeisimmässä viestissäsi povaat maksuhäiriöiden lisääntyvän, koska on paljon lomautuksia ja irtisanomisia. Vastuunpakoilulla viittasin aiemmin siihen, mitä nyt kommentoin tähän viimeisimpään viestiisikin, eli lomautus tai irtisanominen itsessään ei aiheuta yhtään maksuhäiriömerkintää. Kyllä minä olen itsekin kokenut tilanteen, kun 6kk ei tulee rahaa mistään senttiäkään. Silloin otetaan puhelin käteen tai kone syliin ja ollaan yhteydessä niihin tahoihin, joille laskuja on maksettavana. Itse onnistuin melko vähällä vaivalla, kustannuksitta ja ongelmitta siirtämään kaikki laskut ja maksamaan ne pois, kun tulot taas normalisoituivat.

En nyt lähde kommentoimaan kenenkään sairaskertomusta täällä, mutta ymmärrystä on kyllä löytynyt ja maksuaikaa saanut, kun vaan on ajoissa ja avoimesti liikkeellä.

Et varmaan maannut sitä kuutta kuukautta letkuissa sairaalassa? Minä makasin, en tosin ihan kuutta kuukautta mutta sen verran kauan kuitenkin, että ammatinharjoittajan tulot katkesivat useaksi kuukaudeksi kuin seinään, kun Kelakaan ei suostunut maksamaan sairauspäivärahaa ellen hae sitä itse - mihin en siis siinä tilanteessa kyennyt. Kun toivuin sen verran että pystyin asioita hoitamaan, oli vahinko jo tapahtunut, ja kun työkyky ei enää palautunut niin tulot putosivat radikaalisti eivätkä menot kroonisesti sairaalla ainakaan pienene, varsinkin kun pian perään iski vielä toinen vakava sairaus.

Kumma kyllä mainostamaasi ymmärrystä ei siinä tilanteessa minulle herunut, vaikka mitään maksuongelmia ei sitä ennen ollut ollut. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jäänyt kiinni. 

Joten joo, kun ei mitään asiasta tiedä niin ei kannattaisi noin omahyväisesti kommentoida. Hienoa kuitenkin, että itse olit sellaisessa kunnossa että sait omat asiasi hoidettua ja löytyi myös sitä ymmärrystä. Voit taputtaa itseäsi olkapäälle. 

Luuletko oikeasti, etteivät irtisanomiset ja lomautukset vaikuta maksuhäiriöisten määrään? Nousussa maksuhäiriöisten määrä nyt kuitenkin koko ajan on, olipa syy mikä tahansa, ja niin kauan kuin Suomessa ei ole mahdollista esim. hakeutua henkilökohtaiseen konkurssiin niin kyllä ne lukemat jatkossakin lisääntyvät.

Ja vielä selvyyden vuoksi: en ole pyytänyt Telialta luottoa enkä mitään jälkimaksullista, ymmärrän kyllä että sellaisia ei luottotietonsa menettäneelle helposti myönnetä enkä myöskään mitenkään vastusta sitä.

Kritisoin ainoastaan sitä, etten voi maksaa noin kymmenen euron vuosimaksua etukäteen liittymästä, jota en edes halunnut mutta joka nyt asuntoon asukkaalta kysymättä tungettiin. 

Jos nyt olisin vain tuon liittymän varassa, niin nykyisistä työelämään paluuyrityksistä ei tulisi mitään, koska olen kotoa työskentelevä freelancer eikä kymmenen megan liittymä siihen riitä. En siis saisi edes mahdollisuutta yrittää hoitaa asioita kuntoon, kun Telialtakaan ei riitä ymmärrystä edes kymmenen euron edestä. 

Soirija
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 43 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

@MMALINEN@  kirjoitti:

@Soirija@  kirjoitti:

Toista vuosikymmentä asiakkaana ja juu, luottotiedot menneet (jota pidän nykyään ihan normaalina asiana, kun meitä on jo satoja tuhansia). Ja juu, saattaa olla jopa vakava maksuhäiriö. SO WHAT ??? Kaikki Telian ja Telia Financen laskut maksettu AINA ajallaan ja kun sitten kysyt, voisiko luottorajaa nostaa vaikkapa tuhanteen siitä perus 500€:stä vastaus on: EI ONNISTU. Ei niin mitenkään. 

Samaan aikaan selvitellyt Elisan käytäntöjä ja päätös oli helppo: Telialta pois Heti, kun viimeinen määräaikaisuus loppuu huhtikuussa. Puoliso ja lapset lähtivät elisalle jo aiemmin. Adios. 

PS. Ihan työssäkäyvä henkilö olen ja viime vuoden verotettava tulo oli n. 67000€. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. 

Ehkä asenteessasikin olisi toivomisen varaa miten suhtaudut maksuiriöihin kun pidät sitä normaalina nykyään 

Ehkä  siksi sulle ei luottoa koroteta   maksuhäiriö ei saa olla koskaan normi ja  automaattisesti hyväksyttävä tilanne.

Niin...siis tässähän on loppuviimeksi kyse ihan siitä, että ollaan REHELLISIÄ maksavia asiakkaita kohtaan. 

Luottorajojen korottamisista puhutaan kyllä tekstinä ja aspan kommenteissa  kauniisti tyyliin " se on kokonaisharkinnan tulos ja siihen vaikuttaa mm. Aiempi maksukäyttäytyminen jne yms". 

Noo, kyllähän ainakin minulle on tullut HYVIN selväksi tämän "kokonaisharkinnan" toimintatapa. Sillä ei ole p*skankaan väliä, vaikka olisit ollut uskollisena asiakkaana toistakymmentä vuotta, maksanut joka *******n laskun ajallaan ja hankkinut telian kautta vaikka mitä liittymiä ja palveluita. Kun auta armias sinulla on se hiiiiirveä maksuhäiriö tai huuuuuu..vaikkapa vakava maksuhäiriö, niin se on satavarma, että luottorajojen korotukset yms tyssäävät samantien siihen. Että sellaista "KOKONAISharkintaa". Eikä voida suoraan sanoa tätä, vaikka ties montako kertaa olen aspasta yrittänyt asian todellista laitaa kysyä. 

Ei väkisin 😊

mikkooks
Vakiokalustoa ☆☆
  • 139 custom-general.kudos
  • 259 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Et varmaan maannut sitä kuutta kuukautta letkuissa sairaalassa? Minä makasin, en tosin ihan kuutta kuukautta mutta sen verran kauan kuitenkin, että ammatinharjoittajan tulot katkesivat useaksi kuukaudeksi kuin seinään, kun Kelakaan ei suostunut maksamaan sairauspäivärahaa ellen hae sitä itse - mihin en siis siinä tilanteessa kyennyt. Kun toivuin sen verran että pystyin asioita hoitamaan, oli vahinko jo tapahtunut, ja kun työkyky ei enää palautunut niin tulot putosivat radikaalisti eivätkä menot kroonisesti sairaalla ainakaan pienene, varsinkin kun pian perään iski vielä toinen vakava sairaus.

Kumma kyllä mainostamaasi ymmärrystä ei siinä tilanteessa minulle herunut, vaikka mitään maksuongelmia ei sitä ennen ollut ollut. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jäänyt kiinni. 

Joten joo, kun ei mitään asiasta tiedä niin ei kannattaisi noin omahyväisesti kommentoida. Hienoa kuitenkin, että itse olit sellaisessa kunnossa että sait omat asiasi hoidettua ja löytyi myös sitä ymmärrystä. Voit taputtaa itseäsi olkapäälle. 

Luuletko oikeasti, etteivät irtisanomiset ja lomautukset vaikuta maksuhäiriöisten määrään? Nousussa maksuhäiriöisten määrä nyt kuitenkin koko ajan on, olipa syy mikä tahansa, ja niin kauan kuin Suomessa ei ole mahdollista esim. hakeutua henkilökohtaiseen konkurssiin niin kyllä ne lukemat jatkossakin lisääntyvät.

Ja vielä selvyyden vuoksi: en ole pyytänyt Telialta luottoa enkä mitään jälkimaksullista, ymmärrän kyllä että sellaisia ei luottotietonsa menettäneelle helposti myönnetä enkä myöskään mitenkään vastusta sitä.

Kritisoin ainoastaan sitä, etten voi maksaa noin kymmenen euron vuosimaksua etukäteen liittymästä, jota en edes halunnut mutta joka nyt asuntoon asukkaalta kysymättä tungettiin. 

Jos nyt olisin vain tuon liittymän varassa, niin nykyisistä työelämään paluuyrityksistä ei tulisi mitään, koska olen kotoa työskentelevä freelancer eikä kymmenen megan liittymä siihen riitä. En siis saisi edes mahdollisuutta yrittää hoitaa asioita kuntoon, kun Telialtakaan ei riitä ymmärrystä edes kymmenen euron edestä. 

En ole nimenomaan sinua syyttänyt oman tilanteesi hoitamisesta, vaan yleisellä tasolla kirjoittanut asiasta. Irtisanomiset ja lomautukset vaikuttavat maksuhäiriöiden määrään vain välillisesti. Valveutunut henkilö alkaa tällaisen tilanteen osuessa kohdalle hoitaa asioitaan niin, että saa muutoksia maksuaikatauluun ym. Ei heti tarvitse luovuttaa, vaan yrittää pitää asiansa kunnossa. Kohdallasi tuo oli tietysti hankalaa jos ei ole läheisiä hoitamaan asioita puolestasi, mutta kuten edellä totesin, en lähde tässä kenenkään sairaskertomuksen tai tällaisen yksittäisen tapauksen pohjalta muutenkaan asiaa puimaan. Yrityksen kannalta edelleen pidän lähtökohtaisesti järkevänä rajoittaa palvelujen saatavuutta tai laskutustapoja, jos on ko. merkintä rekisterissä. Se on kieltämättä typerää, ettei edes etukäteen maksamalla voi ostaa haluamiaan palveluja. Siihen on varmaan syynä Telian kivikautinen laskutusjärjestelmä, jolle tällainen on täysin ylivoimainen tehtävä.