Dimoco Europe Gmbh


Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.


 


 


 


Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL


 


---


 


Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote


 


Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen


 


Hyvä asiakkaamme,


 


Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/


 


Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.


 


Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.


 


---


 


Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto


 



@KaisaKos kirjoitti:

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.


Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.


Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.


 


Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.


 


Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.




 


Tilannepäivitys 11.12.2015


 



@TeroRe kirjoitti:

Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:


 


Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.


 


Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.


 


Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä



  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai

  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc


Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.


 


Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.




 


441 kommenttia

Osaavat siis lukea Suomea? Ja myös vastaavat?


@takuurak kirjoitti:

Osaavat siis lukea Suomea? Ja myös vastaavat?


Osaavat, mutta vastaavast jos jaksavat. Minulle eivät vastanneet... 

Ps en videoita ja elokuvia kännykällä katsonut, joten uskokaa jo, että tyhjästä laskutatte!
Niin, jos vastaavat joskus.................? Mitä sitten?
Pankit ottavat vastuun vastaavissa tilanteissa!

Onhan se DNA:kin samassa jamassa sittenkin. Näköjään 2kk vanhoja juttuja ensimmäiset ja laskuttajana ilmeisesti NTH AG. Ei vaan heti sattunut silmään kun googlettelin...

 

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/ip-palveluviestit-1/

Homma etenee. Tuli sähköpostia Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Ohessa pieni pätkä saadusta sähköpostista: 

 

"

1) Huomioittehan seuraavat oikeutenne suomalaisen matkapuhelinoperaattorinne osalta – vaatikaa siis operaattoriltanne perusteettoman veloituksen laskutuksesta luopumista alla kerrotun säännöksen perusteella:

 

http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2015/30.6.2015-viestintapalveluiden-kuluttajansuoja-paranee-1.7.2015/

Operaattorille luottoyhtiön kaltainen vastuu

Yksi keskeinen kuluttajan asemaa parantava säännös koskee teleyrityksen ja myyjän tai palveluntarjoajan yhteisvastuuta. Matkapuhelimien kehityttyä luottokortin tapaiseksi tavaroiden ja palveluiden maksuvälineeksi kuluttajan asema ei saa olla maksutavasta riippuen erilainen. Vastuusääntelyllä edistetään myös kuluttajien luottamusta mobiilimaksamiseen.

Uusi sääntely tulee sovellettavaksi silloin, kun kuluttaja maksaa tavaroita ja palveluja matkapuhelimella, ja maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Jos maksetussa ostoksessa tai tilauksessa on virhe, kuluttaja voi pidättäytyä maksusta tai vaatia hyvitystä myyjän ja palveluntarjoajan lisäksi myös operaattorilta.

128 § (Tietoyhteiskuntakaari 7.11.2014/917)

Teleyrityksen, palveluntarjoajan ja myyjän yhteisvastuu

Kuluttajalla, jolla on oikeus pidättyä maksusta taikka saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus elinkeinonharjoittajalta tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on tämä oikeus myös sitä teleyritystä kohtaan, joka on laskuttanut kuluttajalta kulutushyödykkeen. Teleyritys ei ole kuitenkaan velvollinen maksamaan kuluttajalle enempää kuin on tältä saanut maksuina."

Sen verran on nyt tullut palautetta Dimocon veloituksista laskuilla, että päätettiin pistää hetkeksi seis ko. palveluiden laskutusyhteys. Tutkitaan ja palataan asiaan kun tiedetään tarkemmin, mikä on homman nimi!


 


 


@MiaSL kirjoitti:

Sen verran on nyt tullut palautetta Dimocon veloituksista laskuilla, että päätettiin pistää hetkeksi seis ko. palveluiden laskutusyhteys. Tutkitaan ja palataan asiaan kun tiedetään tarkemmin, mikä on homman nimi!

 

 


Voitko vielä selvittää, miksei asiaan ole puututtu aikaisemmin? Kolmen viikon ajan olette ongelmista tienneet ja jatkuvasti sysänneet vastuun asiakkaalle, ettekä ole tehneet mitään tämän huijauksen lopettamiseksi. Kaiken järjen mukaan tästä olisi pitänyt varoittaa asiakkaita viipymättä ja pistää huijaukselle stoppi. Alunperinkin olette toimineet päin peetä, kun tälläinen mahdollisuus huijaukseen on oletuksena jokaisessa mobiilidataa tukevassa liittymässä ja se pitäisi tajuta erikseen käydä estämässä, vaikka monikaan ei edes tiedä että tälläinen mobiilimaksu on mahdollista.

 

Ihan samahan se on kyllä muidenkin operaattoreiden kohdalla ja DNA vaiennut ongelmasta jo 2kk...

 

Muutenkin rupeaa jo korpeamaan tämä teidän asenne hommaan. ASPA toitottaa, että pitää olla viestiestot, ettei pysty tilaamaan näitä palveluita. Kas kun en ole kyllä tilannutkaan, vaan nämä mobiilipalvelut on minulle myyty ihan yksipuolisella sopimuksella. Koko ajan paistaa läpi sellainen asiakkaan syyllistäminen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Alla tiedotteemme asian tiimoilta. Tämä vastaa myös Teekki kysymykseesi.


 


----


 


Hyvä Asiakkaamme,


 


Dimocon kautta tarjottavat palvelut ovat aiheuttaneet runsaasti yhteydenottoja. Tarkempi syyn selvittäminen on vielä kesken, mutta olemme selvittelyn ajaksi päättäneet sulkea ko. palveluiden laskutusyhteyden, kunnes ongelman juurisyy selviää. Toistaiseksi mitään huijaukseen viittaavaa ei palveluista ole löytynyt, mutta on syy mikä tahansa, jotain on selvästi tehty väärin. Kunhan saamme faktat selville, parannamme palvelua, jotta vastaavalta vältyttäisiin tulevaisuudessa!


 


Suurimmat pahoittelut kaikille joille tästä on kertynyt harmia!

Propsit Soneralle siitä, että ilmeisesti nyt asiaa selvitetään. Kertaalleen vielä tämä, mikä jo aiemminkin linkattu:

 

http://www.ripoffreport.com/r/DIMOCO-GmbH/Brunn-am-Gebrige-A-2345/DIMOCO-GmbH-DIMOCO-Americas-also-DIMOCO-EU-country-locations-Serves-as-the-interface-f-1267823

 

Tämän perusteella en kyllä luota siihen, että tämä kyseinen maksunvälittäjä(DIMOCO) koskaan myöntää mitään huijauksia, vaan ilmoittaa kylmästi että palveluita on tilattu ja maksakaa kiitos.

Löysin myös laskustani perättömän maksun 19,99€. Otin yhteyttä Soneraan, joka kehoitti ottamaan yhteyttä Dimocoon. En uskaltanut soittaa kun en tiennyt kuinka kalliita puhelut ovat, joten lähetin sähköpostin. Sähköpostiin tuli vastaus kahden päivän päästä, jossa selitettiin miltä sivulta maksu oli tullut ja että he ovat peruneet nyt tilauksen kyseisellä sivulla.

Lähetin vastauksen jossa kerroin, etten ole kyseisellä sivulla käynyt, joten poistattehan nyt maksun myös operaattorin laskulta. Takaisin tuli viesti, jossa kerrottiin heidän ottaneen palveluntarjoajaan yhteyttä ja he ovat luvanneet hyvittää maksun. Samassa kysyttiin tilinumero ym, jotta maksun palautus mahdollinen. 

Tähän mennessä homma siis sujunut. Nyt vain katsotaan ilmestyykö maksu ikinä tilille...

Puolituntia etsin pädilläni, estot ja rajoitukset minun sonerasta, löytämättä sitä? Toisaalta huomasin keskusteluista, että ei siitä tässä kusetuksessa olisi ollut hyötyä! Ihmettelen, että pankit ottavat vastuun huijauksista, mutta Sonera ei!
Uskalsitko antaa tällaiselle firmalle tilinnumeron?

Kun menet Omille Sivuille, klikkaa liittymääsi ja sen jälkeen Lisäpalvelut-kohdasta valitse pallukka "Saatavilla" tai "Käytössäsi nyt", riippuen siitä, onko liittymässä jo jotain estoja voimassa. Jos ei vielä ole, löytyy tuolta Saatavilla-kohdan alta lisäpalvelut, myös estopalvelut. Jos jotain estoja on jo voimassa, estopalvelut löytyy Käytössäsi nyt-valinnalla. Käy kokeilemassa, ja huikkaa löytyikö.


 

Näen näissä yhteyksiä muutaman vuoden takaisiin palveluviesteihin ja niihin liittyviin kestotilauksiin (soittoäänet, taustakuvat, viikon vitsit jne.) jotka olivat aikamoinen villi-länsi ennen kuin ihmisiä valistettiin ja alalle tuli sääntelyä. Toivon mukaan myös mobiilimaksut saadaan näiden alkukankeuksien jälkeen toimivaksi systeemiksi, koska käteväähän tuo on. Oman haasteensa tietenkin tuovat ulkomaiset toimijat jotka eivät välttämättä aina leiki ihan sääntöjen mukaan.


 


http://plok1.blogspot.fi/2015/03/helvet-palvelutekstiviestit.html


 


http://plok1.blogspot.fi/2014/10/identifying-mobile-network-users.html


 


 

Tässä vielä linkki Malmwarebytesin blogiin, jossa käsitellään näitä mobiilimaksuhuijauksia. Olen jo aiemmin linkittänyt TheRegister.co.uk:n artikkelin jossa on lainattu tätä blogia...

 

https://blog.malwarebytes.org/online-security/2015/08/watch-out-for-costly-mobile-ads/

Kunniamerkki +14

@Teekki kirjoitti:

Tässä vielä linkki Malmwarebytesin blogiin, jossa käsitellään näitä mobiilimaksuhuijauksia. Olen jo aiemmin linkittänyt TheRegister.co.uk:n artikkelin jossa on lainattu tätä blogia...


 


https://blog.malwarebytes.org/online-security/2015/08/watch-out-for-costly-mobile-ads/




 


Näköjään Malwarebytes on kanssani samoilla linjoilla tämän tekniikan riskeistä. Vaikka tää jonkun disainerin mielestä on mielettömän hieno tapa saada ihmiset ostamaan nopeasta ja miettimättä asioita netissä kännykällä, tässä on nämä varjopuolensa jotka pitäisi myös ottaa suunnittelussa huomioon.


 


"Being able to pay for things online when you have no payment card handy is potentially very useful, but the seeming lack of verification on the device owner’s side – would it really hurt to have to reply to a text confirming you want to make use of a service?"


 


Kuten aiemmin totesin, henkilöhtaisesti toivon että tämä palvelu kokee nopean ja kivuttoman kuoleman. Tämä on turha, tulee aiheuttamaan todella paljon selvitettäviä laskutuksia asiakkaille ja operaattoreille, sekä on toimintatapansa takia todella altis kaikenlaiselle väärinkäytölle. Puhumattakaan lasten tekemistä ostoksista isukkien ja äitykkien maksamilla liittymillä kun pelataan netissä jotain kivaa peliä joka tarjoaa vaikka kivoja virtuaalileluja edullista 15 euron kertamaksua vastaan. Ei varmistuksia, ei vahvistuksia, ei laskuja, ei mitään. Vain napin painallus ja maksu meni laskulle jos liittymälle ei ole laittanut estoja päälle.


 


Tällaisen laskutustavan tarjoaminen vaatisi mielestäni operaattoreille kovennettua vastuuta maksunvälityksestä. Tämän kyseisen maksutavan pitäisi myöskin olla oletuksena pois päältä joka ikisessä liittymässä, ja se aktivoitaisiin päälle vain asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä. Esto ei myöskään saisi olla liitettynä palvelunumeroestoihin, koska palvelunumeroita voi tarvita vaikkei tätä onnetonta keksintöä liittymään kaipaisikaan.

Operaattoreiden vastuuta on jo kovennettu: http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2015/30.6.2015-viestintapalveluiden-kuluttajansuoja-paranee-1.7.2015/

 

Ilmeisesti operaattorit käärivät näistä maksuista itselleen niin ison siivun, että tätä vastuuta yritettiin loppuun asti sysätä asiakkaan harteille ja asiasta oltiin hissun kissun...

 

Koko mobiilimaksu on lanseerattu täysin keskeneräisenä ja tässä muodossaan sisältää vakavia riskejä. Mobiilimaksutapahtuman pitäisi olla standardin mukainen ( http://www.mobiilimaksuinfo.fi/) , kaikkine nappeineen ja varoituksineen, mutta sitä se ei ole. Tämän todistivat itse linkittämällä kuvan (päiväyksellä ‎17-11-2015 17:47) josta ilmenee miltä tämä "mobiilimaksupainikehomma" voi näyttää. :D

 

Erittäin huolestuttavaa on se, että tälläinen maksuominaisuus on kaikessa hiljaisuudessa otettu käyttöön, eikä tästä ole asiakkaita riittävästi infromoitu. Nyt asiakas toimii tietämättään testaajana tässä ja maksaa kulut... 

 

Hattua nostan siitä, että Sonera ja Elisa ovat kuitenkin vihdoinkin reagoineet tähän ja tekevät asialle jotain. Toivottavasti johtaa siihen, että luopuvat näistä turhista veloituksista...

Täältä apua: https://www.facebook.com/sonera/posts/922129411168150

 

Tuossa viestiketjussa on kaikki tehtävät toimenpiteet ja aivan ensimmäiseksi tulee jäädyttää tuo palveluveloitus.

Ja näin:

 

Nyt tuli vastaus Dimocolta.

 

Jotain on tilattu, mutta eivät kertoneet mitä. Myyjänä on  Denyrko S.R.O. Ilmoitettiin, että olen käynyt sivustolla X, valinnut tuotteen ja minulle on kerrottu tiedot maksuista yms. ja lopuksi olen hyväksynyt tilauksen.

Vastasin välittömästi Dimocolle, että kyseinen sivu on minulle täysin tuntematon enkä ole mitään tilannut ja ilmoitin kyseessä olevan huijaus ja vaadin maksun palauttamista. Laitoin mailiin vielä linkin Malwarebytesin blogin näistä huijauksista...

 

Ja tadaa. 4 minuutin päästä ilmoittivat olleensa Denyrko S.R.O:n yhteydessä, joka haluaa palauttaa rahani...

 

 

 

Morjensta vaan kaikille Dimocon kanssa painiville :)

Olen seuraillut tätäkin ketjua, mutta koska Sonera oli jo keskeuyttänyt nuo siirrot Dimocolle, keskityin taistelemaan oman operaattorini (DNA) kanssa.

Mutta saimme viimein nekin keskeyttämään nuo maksuvälitykset Dimocolle joten on aikaa heitellä tännekkin noita juttuja mitä ollaan selvitelty :)

 

Ensinnäkin, voit tarkastaa mikä palvelu ja kuka on laskutuksen takana Dimocon omasta portaalista:

 

http://services.dimoco.at/customercare/login.html

 

Minulla itselläni siellä oli palveluna "finnishhere" ja palveluntarjoajana (yllätys yllätys) CloudCover SRL

 

No Googlehan on kovaa tavaraa, koska netissä ei mikään koskaan katoa jälkiä jattämättä ;)

Joten löysin hieman tietoja tuosta puljusta....

 

https://www.myip.ms/view/ip_owners/413439/Cloudcover_Srl.html

 

Siellä on tiedot CloudCoverin ylläpitämistä sivustoista ja muuta tietoa..... mutta yllättävintä on nuo kommentit....

 

"Was trying to hack my server...."

"they are hackers for 100%......"

 

Eli se niitten laillisuudesta ja sääntöjenmukaisuudesta.......

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jaahas, kuinka moni myöntää käyneensä jynkkysivuilla?:catlol: 

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/seksisivuilla-surffanneet-soneran-asiakkaat-saaneet-yllatyslaskuja-ei-viitteita-huijauksesta/5567648

Jep kävin juuri tarkistamissa mikä tuo kyseinen sivusto on, jossa minun väitetään käyneen. Kyseessä todellakin on joku osittain suomenkielinen aikuisviihdesivusto. Kyseisellä sivustolla en ole kuitenkaan koskaan aiemmin käynyt, saati sitten tilannut mitään palveluita.

 

 

 

 

Kävinpä vielä uudestaan tarkistamassa kyseisen sivuston, jotta näkisin tuon maksamisen.

 

Sivun ylälaidassa pienellä maininta yhden päivän tilauksesta hintaan 20e. Itseltäni olivat veloittaneet 19.99e. Videon valitsemisen jälkeen avautui iso läpinäkyvä maksuikkuna, jossa iso vihreä osta-nappi ja sen yläpuolella hieman epäselvästi näkyvä ilmoitus maksunsaajasta, puhelinlaskulla veloitettavasta summasta jne.. Teksti näkyy hieman epäselvästi koska kyseinen maksuikkuna on läpinäkyvä ja varoitusteksti sotkeentuu taustalla näkyvään kuvaan. Maksuikkunassa ei ole mitään mobiilimaksu-logoa tms niin kuin pitäisi olla.

 

Osta-nappi myös sijaitsi itselläni sellaisessa paikassa, että jos ruutua scrollaa yhtään hätäisemmin, niin vahingossa tuota nappia painaa hyvinkin helposti.

 

Kaikinpuolin "hyvin" suunniteltu sivusto siis :D

Mites ne joilla on adsl tai kaapeliliittymä, niin pääsevätkö he lainkaan "nauttimaan" noista palveluista, vai saavatko peräti ilmaiseksi? :smileyvery-happy:

Vastaa