Dimoco Europe Gmbh


Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.


 


 


 


Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL


 


---


 


Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote


 


Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen


 


Hyvä asiakkaamme,


 


Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/


 


Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.


 


Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.


 


---


 


Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto


 



@KaisaKos kirjoitti:

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.


Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.


Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.


 


Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.


 


Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.




 


Tilannepäivitys 11.12.2015


 



@TeroRe kirjoitti:

Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:


 


Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.


 


Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.


 


Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä



  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai

  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc


Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.


 


Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.




 


441 kommenttia

gixxeri ! 

 

Tollaista Sonera tuottaa . 

Ne ei nyt millään suostu myöntämään huijjauksen kokoa . 

Sonera on osa jotain kolmatta ja neljättä laskutusorganisaatiota joka on tuonut kännyköihimme huijjauksen mahdollistavan tuotteen . Sonera on tässäasiassa Kuin Eemeli postiauton rahastajana . Pulleaposkinen Potra virkansa takana piilotteleva " keskitysleirin vartia " joka tietää kyllä mitä tapahtuu mutta kasvojen menettämisen pelossa ei myönnä mitään , ei vaikka istuisi haagin sotarikostuomioistuimessa , 

 

Alan tänään peräämään oikeuksiani Minäkin . Minua on kohdannut Sonera-avusteinen huijjaus tämän dimoconin ja nth ag n toimesta . 

Omilla sivuilla kun estoja laittelen lukee näin mobiilimaksusta "Jos haluat estää Mobiilimaksamisen liittymästäsi, niin kytke liittymääsi palvelua vastaava Palveluviestirajoitus".

 

Miksi tätä nyt ei saada nyt yksinkertaisesti laitettua niin että voin kieltää kaikki mobiilimaksut jolloin voin jättää esimerkiksi palveluviestiasetuksista vaikkapa aikuisviihde-eston päälle ja muut avoimiksi. Teknisesti tuon pitäisi olla yksinkertaisesti toteutettavissa.....halu vain tuntuu Soneralta puuttuvan?

 

En halua että mobiilimaksu ominaisuus on missään minun liittymissäni. Mobiilimaksu ei todellakaan ole turvallinen kuten olemme jo huomanneet. 

 

Minun nimissä on nyt 5kpl rampautettuja liittymiä koska kaikki palveluestot pitää olla päällä kun en tiedä minkälaisen mobiilimaksunapin koijarit seuraavaksi keksivät ja vaikkapa laittavat sen kategoriaan hyötypalvelut jolloin viihde-estot eivät sitä estä...mistä minä sen voin tietää.

Kunniamerkki +10

^ Nimenomaan näin.

 

Miten voi olla niin vaikeaa toteuttaa esto, jolla estetään vain mobiilimaksaminen!

Oikeastihan se ei olekaan, vaan kysymys on siitä, ettei sitä HALUTA tehdä, kun on "oma lehmä ojassa".

 

Muut palvelut kuten soitto tai tekstiviestin lähettäminen johonkin maksulliseen palveluun on ihan käyttäjän oma tietoinen teko. Sellainen ei voi tapahtua käyttäjän tietämättä, kuten nyt on näissä mobiilimaksuissa tapahtunut. Nämä estot voidaan sitten tarvittaessa laittaa päälle sellaisille, jotka tekevät sitä vahingossa (miksei tarkoituksellakin) vaikka lapsille jne.

 

Itselleni ei onneksi ole (vielä) tullut näitä mobiilimaksuja, mutta mietin jo hetken, että onko kaikki estot syytä ottaa. Tuntuu tuo huijatuksi ja rahastetuksi joutuminen olevan todella helppoa. Sitten tulee näitä todellisia ja harkittuja tarpeita varten ongelmia täysestojen ollessa päällä. Niinpä en siksi vielä ole toiminut estojen suhteen.

 

Nyt Sonera oikeasti asiat kuntoon ja mahdollsiuus estää vain ja ainoastaan mobiilimaksu joka niin haluaa.

Tästä ei teille muuten hyvä seuraa. Joko olette "leivättömän pöydän ääressä" kohta tai pullikoimalla vastaan teillä ei kohta ole asiakkaita joita yhdessä huijareiden kanssa RAHASTATTE.

 

 

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.

Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.

Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.

 

Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.

 

Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.

Eli Dimoco tekee satunnaisesti pistokokeita näihin mobiilimaksuja käyttäviin sivustoihin ja jos satunnaisissa pistokokeissa ei löydy mitään erikoista, niin homman oletetaan olevan kunnossa? Miten pystytään toteamaan palvelun olleen säädöksien mukainen koko ajan?

 

esim. Asiakas huomaa laskussa veloituksen, joka on tehty 3 viikkoa sitten. Asiakas tekee Dimocolle selvityspyynnon ja Dimocolta käydään tsekkaamassa että joo kyllä tää sivusto näyttää nyt ihan hyvältä ja kaikki on oikein. Miten voidaan varmistaa, että tilanne on ollut sama silloin 3 vkoa sitten? 

 

Miten Dimocolta on kommentoitu esim. allekirjoittaneen reklamaation käsittelyä muutamassa minuutissa ja monille tulleita robottimaisia vastauksia saman kaavan mukaan, eli ensin sanotaan että tilaus on tehty ja jos asiakas kiistää edelleen, niin sitten ollaan valmiita hyvittämään? Ja edelleen, miksi näitä hyvitetään jos kaikki on ollut oikein?

 

Aiemmin jo sanoitte, että yksittäisiä tapauksia ei käydä täällä julkisesti puimaan, mutta kai näihin nyt voi jotain ihan yleisestikin vastata kun nämä asiat varmasti ihmisiä kiinnostaa...

Sonera, 02/12 vastine kuullostaa hyvältä. Kiitos! Sonera-asiakas vuodesta 1993. Yhtäjaksoinen.

Soneran infoa:

 

Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen
Häiriön alkamisaika: 20.11.2015 17:00
Arvioitu päättymisaika:
Hyvä asiakkaamme,


Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/

Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.

Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.

Lue lisää Sonera Klaanista: http://klaani.sonera.fi/t5/Soneran-asiakkuus-Omat-Sivut/Dimoco-Europe-Gmbh/m-p/114617#M1313

 

 

 

Yo. mukaan on siis odotettavissa hyvitykset käsittämättömistä suorituksista sille hollantilaiselle radiokanavalle ja pornosivulle. Nyt kun tyhmä vielä saisi tietää miten olen voinut joutua tilanteeseen kännykälläni, että olisin tietentahtoen maksanut tuommoisista "palveluista" joita en ole käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään. Siitä tiedosta maksaisin mielelläni Soneralle!

Kunniamerkki +14

@KaisaKos kirjoitti:

 


 


Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.




 


Eli ne ennen 2.11. tapaukset on nyt selvää kauraa, mutta mitään kannanottoa ei ole sitten niihin sen jälkeen ilmenneisiin epäselviin veloituksiin, joita on useita kymmeniä ja ne ovat tapahtuneet toista viikkoa tuon päivämäärän jälkeen. Hauskaa on se, että vaikka "tilanne on korjattu 2.11. ja sen jälkeen kaikki on mennyt ohjeiden mukaisesti", Dimoco on säännönmukaisesti kieltäytynyt hyvittämästä sen jälkeen veloitettua maksua asiakkaalle ensimmäisellä viestillä  mutta suostunut hyvittämään toisella viestillä. Ei musta kuulosta ihan siltä, että kaikki on hienosti ja veloitukset on valideja... Ei kai kukaan hyvittele laskuja joiden perusteet on kunnossa ja asiakas on tuotteesta nauttinut?


 


Eikä tässä varmaan tarvitse edes yrittää herättää Soneran silmiä sille, että iso osa näiden virheveloitusten asiakkaista ei ole edes tiennyt tämän maksutavan olemassaolosta ennen kuin veloitukset ovat laskulle ilmestyneet. Joku kun ei viitsinyt tiedottaa asiakkaille koko palvelun olemassaolosta ennen kuin "kakka osui tuulettimeen". Ei ole muuten mitään kunnon tiedotetta asiasta vieläkään näkynyt, itse ainakin odottelen tässä kunnon kotiin lähetettyä kirjettä uuden luottotiliin verrattavan maksuvälineen liittämisestä liittymälleni. Kyllä mulle sähköpostilla kaiken maailman mainospostia saadaan tulemaan, mutta sanaakaan ei ole mainittu teidän uudesta ja ihanasta mobiilimaksusta. Meinasitteko oikein pitkänkin päälle vedota sitten hoitaneenne tiedotuksen kunnolla kun sonera.fi:ssä on julkaistu yksi tiedote?


 


Siitä puheenollen, mitenkäs ne mobiilimaksuinfo.fi sivustolla mainitut määritykset mobiilimaksunapeille ja sivustoille, tarvitseeko niitä edelleenkään noudattaa, vai meneekö tulevaisuudessakin vihreä OSTA nappi epämääräisine ehtoineen ja "puhelinnumeron automaattisine tunnistamisineen" ilman mainintaa mobiilimaksusta läpi? Mikäli annettuja ohjeita ja reunaehtoja ei tarvitse noudattaa, voitte heittää vaikka vesilintua koko mobiilimaksuinfo.fi sivustolla.


 


Ja mitenkäs sen mobiilimaksun liittymältä estäminen ilman, että joudut rampauttamaan samalla myös palvelutekstarit? Onko tulossa vai huudellaanko täällä porukalla tuuleen ihan turhan takia kun teidän mentaliteetti on kaikki tai ei mitään? Ei pitäis olla kauhean vaikea toteuttaakaan, kaikki on vain kiinni siitä viitsitäänkö palautteisiin reagoida ja erillinen esto tuoda. Vai pelkäättekö, että liian moni ihminen estää mobiilimaksut ja teiltä menee hyvä lypsylehmä jos siitä tehdään liian helppoa?


 


Paljon on vielä kysymyksiä esitetty tässä ketjussa joihin vastausta odotellaan, tämä tiedote ei nyt oikeastaan tuonut mitään uutta tietoa mitä täällä ei olisi aiemmin jo kerrottu noita Dimocon toimintaohjetoiveita ja hyvitysten tekemistä puhelinkaskun kautta lukuunottamatta...

Hyvä KaisaKos ! Soneralla ei taidata vieläkään ymmärtää, että tässä pyörii nyt sama luuppi koko ajan. Kuten meitsi ja monet muut ovat jo aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittaneet, niin EMME ole minkäänlaisessa sopimusuhteessa Dimoco Europe GmbH:n kanssa, vaan sen sijaan Sonera Oyj:n tai jonkun muun suomalaisen verkko-operaattorin kanssa. Olen kuitenkin ohjeittanne pohjalta tehnyt 1. reklamaation Dimocolle la 21.11. ja äsken tein uuden, koska en ole saanut heiltä mitään vastausta. Samaten teille tein 1. reklamaation myöskin

la 21.11.. Siihen tuli teidän Aspasta täysin ympäripyöreä vastaus, joten tein uuden reklamaation ke 25.11. ja siihen sain teidän Aspasta soiton pe 27.11., että jos maksan vain liittymän kk-maksun ja jätän Dimoco/Denyrkan 19,99, niin minulta menee kuulemma luottotiedot. Meitsillä EI ole koskaan ollut luottohäiriöitä, joten tuskin ne nyt ihan noin nopeasti ja helposti menevät ??? Ja lisäksi saan netistä lukea (myös mm. tästä jakeluketjusta), että Dimoco on hyvittänyt näitä Denyrkan maksuja eli myöntävät virheen, mutta eivät ole vastanneet. Eli kyllä vastuu on sillä taholla, jonka kanssa asiakkaalla on sopimus. http://www.mobiilimaksuinfo.fi/ -sivustolla on ihat hyvät ja selkeät ohjeet siitä, että miten tällaisten maksujen veloitusten hyväksyntä tulisi mennä. Itse en ole klikaillut mitään ko. namiskukkeleista. Olen vienyt asian kuluttajaviranomaisten käsittelyyn periaatteellisista syistä, sillä mobiilimaksamisen tulisi olla moderni ja nykyaikainen tapa hoidella maksuja, mutta nyt kun operaattorit pesävät kätensä asiasta ja antavat kaikkien kukkien kukkia, niin mennään ajassa reilusti taaksepäin. Kuluttajat eivät enää luota tällaiseen mobiilimaksamiseen. Mehän emme kuluttajina sovi näitä teknisiä kuvioita, miten rahaliikenne kulkee virtuaalisesti operaattoreiden ja Dimocon tyyppisen firmojen välillä, kuinka laskutustapahtuma syntyy siinä jne.. Nythän on nähty, että asian osalta on olemassa pahoja teknisiä aukkoja, sen ovat myöntäneet sekä Sonera, Elisa että DNA eli sahaatte nyt todella pahasti omaa bisnestänne antaessane asian velloa näin edes takaisin..... 

riitauttakaa laskunne  niin  laskua ei tarvi maksaa   siltä osin kuin  lasku sisältää  riidallista  osaa  ennen kuin  asia on selvinny  tietysti tässä on se riski että  lasku on aiheellinen  niin viivästysmaksut  menee  mutta perintään  asia ei voi mennä  ennen kuin asia on ratkennu

ottakaa myös yhteyttä kuluttajaneuvontaan  se on mielestäni  järkevämpää kuin pelkästään kirjotella täällä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kjns kirjoitti:

Ja mitenkäs sen mobiilimaksun liittymältä estäminen ilman, että joudut rampauttamaan samalla myös palvelutekstarit? Onko tulossa vai huudellaanko täällä porukalla tuuleen ihan turhan takia kun teidän mentaliteetti on kaikki tai ei mitään? Ei pitäis olla kauhean vaikea toteuttaakaan, kaikki on vain kiinni siitä viitsitäänkö palautteisiin reagoida ja erillinen esto tuoda. Vai pelkäättekö, että liian moni ihminen estää mobiilimaksut ja teiltä menee hyvä lypsylehmä jos siitä tehdään liian helppoa?

 


Tähän oli vastaus tuolla aikaisemmin:


 



@TeroRe kirjoitti:

Vastauksia kysymyksiisi:


 


4) Mobiilimaksu tulee olemaan jatkossakin automaattisesti päällä ja sen käyttöä asiakas määrittelee itse sopivilla estoilla. Tämä on tässä mielessä sama kuin tekstiviestipalveluiden käyttämisessäkin. Eri maksutavat kulkevat saman laskutusjärjestelmän kautta, ja valitettavasti emme lyhyellä tähtäimellä pysty eriyttämään eri maksutapojen estoja




 


 



@Wimmie kirjoitti:

Olen kuitenkin ohjeittanne pohjalta tehnyt 1. reklamaation Dimocolle la 21.11. ja äsken tein uuden, koska en ole saanut heiltä mitään vastausta. Samaten teille tein 1. reklamaation myöskin


la 21.11.. Siihen tuli teidän Aspasta täysin ympäripyöreä vastaus, joten tein uuden reklamaation ke 25.11. ja siihen sain teidän Aspasta soiton pe 27.11., että jos maksan vain liittymän kk-maksun ja jätän Dimoco/Denyrkan 19,99, niin minulta menee kuulemma luottotiedot. Meitsillä EI ole koskaan ollut luottohäiriöitä, joten tuskin ne nyt ihan noin nopeasti ja helposti menevät ???




 


Eivät mene, olet oikeassa, ei ne ihan viikossa mene kuitenkaan. Mutta jos laskussa eräpäivä lähestyy niin maksa se sellaisenaan ja reklamaation vastauksen jälkeen selviää miten kiistanalaiselle osuudelle käy. Ja hyvä, me voimme myös ottaa asiat tutkintaan puolestasi mutta yleisesti ottaen Dimocolle nämä on parempi osoittaa suoraan koska silloin käsittely on nopeampi kuin yksi välikäsi jää pois välistä. Mutta tutkimme kyllä mekin asiakkaan puolesta jos hän näin haluaa.


 



@Wimmie kirjoitti:

Olen vienyt asian kuluttajaviranomaisten käsittelyyn periaatteellisista syistä, sillä mobiilimaksamisen tulisi olla moderni ja nykyaikainen tapa hoidella maksuja, mutta nyt kun operaattorit pesävät kätensä asiasta ja antavat kaikkien kukkien kukkia, niin mennään ajassa reilusti taaksepäin. Kuluttajat eivät enää luota tällaiseen mobiilimaksamiseen.




 


Tässä kohtaa teimme tosiaan muutoksen ja kannamme vastuumme ja asiakkaan niin halutessa tutkimme epäselviä tilanteita hänen puolestaan. Olemme pahoillamme että emme kerenneet tiedottaa tästä maksutavasta etukäteen.

Kunniamerkki +14

TeroRe kirjoitti
 Eri maksutavat kulkevat saman laskutusjärjestelmän kautta, ja valitettavasti emme lyhyellä tähtäimellä pysty eriyttämään eri maksutapojen estoja



 



Tää ei nyt mun mielestä kelpaa ihan suoraan selitykseksi sille, miksei pelkkää mobiilimaksua pystytä estämään.


 


Mobiilimaksuinfo.fi sivustolla mainitaan seuraavaa:


 


Mobiilimaksun tekninen toteutus


Maksutapahtuman yhteydessä kauppiaan järjestelmästä lähtee mobiililaitteen SIM-kortin perusteella käyttäjän matkapuhelinoperaattorille automaattinen varmistuspyyntö siitä, että kyseisellä liittymällä voidaan suorittaa maksuja eikä liittymän käyttöä ole esimerkiksi palveluestojen, maksamattomien laskujen tai puhelimen vääriin käsiin joutumisen vuoksi rajoitettu tai estetty.


 


Miten käytettävä laskutusjärjestelmä vaikuttaa siihen, ettei operaattori pysty liputtamaan mobiilimaksujärjestelmien kautta tuleviin kyselyihin liittymälle estoa päälle? Väitättekö aivan tosissaan, että koko mobiilimaksujärjestelmä on mukamas rakennettu niin tiiviiseen pakettiin palvelutekstareiden kanssa, ettei niiden estoja pysty eriyttämään? Eikö kenelläkään suunnitteluvaiheessa tullut mieleen, että joku voisi haluta estää toisen muttei toista? Joku toinen asiakas voi haluta estää taas palvelutekstarit mutta jättää mobiilimaksun päälle jos käyttää vaikka Fölin tai HSL:n mobiiliisoftaa ja tilaa lippuja sitä kautta. Otetaan vaikka esimerkiksi kakaroiden kännykkäliittymät, joissa varmaan usein on estot päällä ettei äitin pikku kullannuput tilaile cocista ja karkkia automaatista, tai virtuaalirahaa tietokonepeleissä puhelinlaskulle. Itse taas haluan tuon halvatun mobiilimaksun pois näiden ilmeisten väärinkäytösten estämiseksi, mutta nyt sitten ei tarvitse käyttää palvelutekstareitakaan.


 


Eiköhän laiteta tuo sitten ripin rapin sinne kehityslistan kärkipäähän, että se erillinen estolippu sinne saadaan. Tai teette vaikka manuaalisesti sen eston sinne asiakkaan liittymälle jos asiakas niin vaatii. Tietojärjestelmien ihmeellisessä maailmassa kaikki on mahdollista, kyse on vain siitä halutaanko ja viitsitäänkö.


 

Mutu alkaa:


[Tässä taitaa mukana kummitella tuo operaattorien yhteistyöjärjestö Teleforum, joka lienee tämän Mobiilimaksun takapiru. Eli kukaan operaattori ei pysty itsekseen päättämään uusista estoista, kun yhdessä Teleforumin kanssa on muuta sovittu. Myös kaikkea muuta operaattorien sooloilua estää tämä Teleforumin ja muiden operaattorien mukanaolo. Olisiko "pimeillä lyhdyillä" käyttöönottokin ollut siellä yhdessä sovittu juttu.] Mutu loppuu.


 


Asiasta paremmin tietävät korjatkoon, jos olen mutuineni pahastikin väärässä ja mielellään myös vahvistavat, jos olen oikeassa.

Kunniamerkki +14

PasiS voi hyvinkin olla oikeassa tässä.


 


Mitään suoria vastauksia tai faktatietoa asiaan vaan ei tunnu koskaan saavan keltään. Kaikki julkitulot on enempi (harvoin vähempi) ympäripyöreitä ja epämääräisiä lausuntoja, joissa ei oteta yleensä mitään vastuuta mistään tai kantaa mihinkään, eikä myönnetä virheitä tai ongelmia jottei vain jouduttaisi vastaamaan jostain mitä on tapahtunut.


 


Operaattorin selvitysvelvollisuudestakin alettiin puhua vasta siinä vaiheessa, kun joku asiakas linkkasi tänne ketjuun lähteen jossa mainittiin ko. velvollisuudesta, sitä ennen pyydettiin vain aina asioimaan suoraan Dimocon kanssa ja väitettiin ettei itsellä ole tässä osaa eikä arpaa.


 


Mä en edelleenkään voi uskoa, kuinka kokonaisvaltaisesti päin prinkkalaa tämä koko mobiilimaksu kaikkine siihen liittyvine asioineen on voitu hoitaa. Tässä on menty metsään niin tuotteistamisessa, julkistuksessa, tiedotuksessa, ohjeistuksessa, käytännön toteutuksessa kuin jälkimarkkinoinnissa ja asiakaspalvelussa, eli oikeastaan ihan kaikessa missä on voitu. Ja edelleenkin täällä vain maalaillaan ruusunpunaisia kuvia tän palvelun loistavuudesta ja hyödyllisyydestä ja vannotaan kautta kiven ja kannon, että 2.11. jälkeen kaikki on ollut täysin hyvin ja oikein ja laillista ja kaunista ja ihanaa ja vertaansa vailla.


 


Ja edelleenkään asiakkaille ei ole toimitettu tämän palvelun palvelukuvausta, käyttöehtoja tai mitään muutakaan dokumentaatioita yhden epämääräisen tiedotteen ja nettisivun lisäksi, ja kukaan asiakas ei ole palvelun käyttöehtoja hyväksynyt tai sen kättäjäksi suostunut. Kas kun ehtoja ja kuvauksia ei ole olemassakaan, eikä hyväksyntiä kysellä kun palvelu vaan päätettiin tuoda ja ottaa käyttöön kysymättä ja kertomatta.

Joo. Onhan tämä ihan käsittämätöntä "urpoilua". Heti alkumetreillä ois pitäny pistää peli poikki, hyvittää veloitukset automaattisesti (pikku summista puhutaan kun reklaamaatioitahan ei paljoa ollut, olikohan n.20 vai mitä se Kaisa sanoi...), myöntää että poskelleen meni monessakin kohtaa ja pahoitella tästä aiheutunutta vaivaa, tehdä homma selkeäksi ja jakaa infoa mobiilimaksusta jne... Rahallisesti olisi ollut operaattoreille pieni menekki, verrattuna siihen mitä menetetään kun asiakkaita pakenee. Hyvin hoidettuna olisi voinut kääntyä operaattorille(sille joka ensimmäisenä tän homman järkevästi hoitaa) voitoksi kun muilta operaattoreilta olisi tullut uusia asiakkaita.

 

Tämähän ei toki operaattoreille käynyt, vaan päätettiin sysätä vastuu asian selvittelystä asiakkaalle, salamyhkäisesti pitää asia pimennossa, syyllistää asiakasta, salailla asioita (jättämällä vastaamatta kaikkiin kiusallisempiin/hankalempiin kysymyksiin) yms. Sinänsä ymmärrettävää että näin on toimittu, koska jos virhe olisi myönnetty, niin saattaisi herätä epäilys asioita päättävien tahojen kyvystä/pätevyydestä omaan virkaansa.:)

 

 

 

Elisan ohjeistuksesta pisti silmään kohta:

 

Ostojen tekeminen voidaan estää tekstiviestiestoilla, estoluokaksi tulee valita joko P1 tai P2.

 

http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/87/?_ga=1.222429403.1707934748.1375988348

 

Tuosta saa kuvan, että P3 tai P4 -luokan tekstiviestiesto ei estäisi mitään mobiilimaksuja.
Soneran ohjeista saa taas kuvan että luokat pätisivät myös mobiilimaksuissa eli P4 estäisi aikuisviihdetyyppiset mobiilimaksut jne.

 

Voisiko tähän saada varmistuksen? Eli onko Soneralla ja Elisalla erilainen toteutus vai onko jomman kumman ohjeet virheelliset?

Kaikissa estoluokissa on aikuisviihde-esto mukana. Jos haluaa säilyttää mahdollisuuden käyttää muunlaisia asiointipalveluja ja estää vain aikuisviihteen, P4 esto sopii mainiosti.


P3:lla saa aikuisviihteen lisäksi estettyä muut ajanvietepalvelut, eli vaikkapa osallistumiset kilpailuihin tai äänestyksiin pystyy estämään tällä.


P1 ja P2 on ne äärimmäiset, eli jos haluaa varmistaa ettei mitään mahdollisuutta ostosten tekoon puhelinliittymän kautta ole, kannattaa valita näistä jompi kumpi. P1 on järein, eli sen kanssa ei onnistu minkään maksullisen palvelun käyttö.


@MiaSL kirjoitti:

Kaikissa estoluokissa on aikuisviihde-esto mukana. Jos haluaa säilyttää mahdollisuuden käyttää muunlaisia asiointipalveluja ja estää vain aikuisviihteen, P4 esto sopii mainiosti.

P3:lla saa aikuisviihteen lisäksi estettyä muut ajanvietepalvelut, eli vaikkapa osallistumiset kilpailuihin tai äänestyksiin pystyy estämään tällä.

P1 ja P2 on ne äärimmäiset, eli jos haluaa varmistaa ettei mitään mahdollisuutta ostosten tekoon puhelinliittymän kautta ole, kannattaa valita näistä jompi kumpi. P1 on järein, eli sen kanssa ei onnistu minkään maksullisen palvelun käyttö.


No tämä on kyllä moneen kertaan selvitetty...

 

 

Mutta siis päteekö sama luokitus Soneralla myös mobiilimaksuihin, kun Elisan ohjeen mukaan heillä ilmeiseti ei?

(linkittämäni Elisan ohjeen mukaan heillä mobiilimaksujen estäminen vaatii P1 tai P2:en)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Elisan ohjeessa ei huomioida kuin se että jos ei halua käyttää mitään maksupalveluita niin kytkee päälle joko P1 tai P2. Meillä ohjeistetaan IMO paremmin koska kerromme että tässä on myös lievempiä skenaarioita olemassa = osa maksupalveluista toimii samalla kun osa on estetty.


 


Pyydä Elisaa täydentämään tuota tekee tekstiä? :)

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Osalla asiakkaistanne lienee pelkona, etteivät nuo kaksi lievintä estoluokkaa (aikuis- ja viihdeviestiesto) estäisi esimerkiksi gixxerin viestissä 308 mainitsemaa hollantilaisen radiokanavan veloitusta. Olisi näin yleisellä tasolla mielenkiintoista kuulla, mihin osaan nettisivua tuo maksunamiska on siellä ollut piilotettuna.

 

Täällä aiemmin keskustelussa esiintynyt suomalainen-täällä.mobi sivusto ei ainakaan eilen näyttänyt täyttävän mobiilimaksuinfo.fi -sivuston määrittelemiä turvallisen maksun tunnusmerkkejä tai ainakaan samankaltaista tunnistettavaa maksuikkunaa ei ollut saatavilla. Ihmettelen edelleen, miksi teleoperaattorit tarjoavat lanseeraamatonta palvelua, jos maksujenvälittäjä (esim. Dimoco Gmbh.) ei kykene varmistamaan, että jokainen sen välittämä palveluntarjoaja noudattaisi standardoitua maksuikkunaa.

 

On totta, ettei Elisa ole sen paremman tätä keissiä hoitanut. Heidän sivuiltaan on todella hankala edelleen löytää tietoa mobiilimaksusta. Tällä viikolla sentään saivat lisättyä yhden hakuehdolla 'mobiilimaksu' tarttuvan alasivun linkin. Tuota kiisselin alla esittämää infoa ei löydy suoraan haulla, koska se on jostain käsittämättömästä syystä sijoitettu yritysten asiakastuen puolelle. Sinne ei kuluttasivuston perushaku löydä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tarkemmat tai täydentävät ohjeet Elisalla estoihin : http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/284/ :smileywink:

menee turhaksi vänkäyksesi täällä Soneran palstalla mutta...

 


Tuolla Elisan estoluokkasivulla ei puhuta mitään mobiilimaksuista, ainoastaan palvelunumeroista ja tekstiviesteistä

http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/284/

 

Kun sieltä menee linkkiin "Miten voin estää ostot verkkopalveluista?", saa sivun jossa ei puhuta mitään eri tyyppisistä (eri luokkiin kuuluvista) mobiilimaksupalveluista vaan

"Ostojen tekeminen voidaan estää tekstiviestiestoilla, estoluokaksi tulee valita joko P1 tai P2"

http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/87/

 


 

lähinnä mietin että jos tuo esto on jotenkin Viestintäviraston/Teleforumin tms. koordinoimana toteutettu kaikilla operaattoreilla samalla tavalla ja Elisa onkin osannut ohjeistaa sen niin kuin se on ja Soneralla kuvitellaan sen olevan niin kuin se pitäisi olla (?)

 

Mutta kun Soneralaiset näin sanovat niin uskon että ne estoluokat laijittelevat myös mobiilimaksut eri luokkiin palvelun tyypin mukaan...

 

...vaikka usein nuo estoluokat on esitetty puhelinnumeroiden mukaan (esim. "Asiointi-palvelunumerot 0600, 16xxx") ja mobiilimaksussahan ei viesti/puhelu mene mihinkään palvelunumeroon.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 Juurihan laitoin edelliseen viestiin linkin, missä näkyy tarkemmin estoluokat Elisalla. Siellä on myös selitetty tarkemmin mitä kukin esto koskee. Jos laitat P4 eston et voi edes taksia tilata.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kiisseli67 kirjoitti:

@kyselija Juurihan laitoin edelliseen viestiin linkin, missä näkyy tarkemmin estoluokat Elisalla. Siellä on myös selitetty tarkemmin mitä kukin esto koskee. Jos laitat P4 eston et voi edes taksia tilata.


Tarkoitin P1 eston, joka on vahvin. P4 ei estä taksin tilaamista esim.0600-alkuisesta numerosta. :smileytongue:

Estoluokat on kyllä tuttuja kun niiden kuvaus on sama kaikilla operaattoreilla kun ne on Viestintäviraston määräämiä.

 

Mutta edelleen yritän vääntää rautalangasta: onko ne mobiilimaksupalvelutkin varmasti jaettu samoihin palveluryhmiin?

 

   1) palveluryhmä I: yleishyödylliset palvelut;
   2) palveluryhmä II: asiointipalvelut;
   3) palveluryhmä III: ajanvietepalvelut;
   4) palveluryhmä IV: aikuisviihdepalvelut.


Sieltä Elisan sivuilta saisi sellaisen kuvan ettei ole, kun mobiilimaksun kohdalla ei ole mitään mainintaa palveluryhmistä:

 

"Voit maksaa matkapuhelimella ja mobiililaajakaistalla tekemiäsi verkkopalveluostoja matkapuhelinlaskullasi. Palveluntarjoaja voi halutessaan tarjota maksutapaa perinteisten maksutapojen rinnalla. Palveluntarjoaja tunnistaa käytössäsi olevan liittymän ja palvelu veloitetaan kyseisen liittymän laskulla. Vaikka tunnistus tehdään automaattisesti, tulee jokainen ostos silti hyväksyä erikseen.

 

Ostojen tekeminen voidaan estää tekstiviestiestoilla, estoluokaksi tulee valita joko P1 tai P2."

 

Vastaava teksti myös Windows-kaupan ostojen kohdalla:

 

"Ostojen tekeminen Windows-kaupassa voidaan estää tekstiviestiestoilla. Liittymälle tulee tällöin valita joko P1 tai P2 -estoluokka."*

 

Eli tuon mukaan Elisalla P2 (tai P1)-tekstiviestiesto estäisi kaikki mobiilimaksut, mutta P3 (tai P4) ei estäisi mitään? Riippumatta siitä minkä tyyppistä huij.. "palvelua" Dimoco sillä kertaa yrittää välittää...

 

Mutta onko Soneralla asia toisaan toisin?

 

*) toki vahinko-ostojen estäminen Windows-kaupassa kannattaa tehdä laittamalla puhelimen Lompakko-sovellukseen suojakoodi

Vastaa