Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63867
Kirjoituksia 173939

Dimoco Europe Gmbh



Highlighted

Dimoco Europe Gmbh

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

Dimoco Europe Gmbh

1/439

Minulla on uusimmassa liikkuvan laajakaistan laskussa kyseisen yrityksen nimellä palvelutilaus/sisältöpalvelu 15 euroa.  Liittymä on mokkulassa.  Sillä pystyy toki lähettämään tekstiviestin, mutta olen varma että minä en ole sitä ainakaan lähettänyt (asun yksin).  Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.  Lähetin yritykseen viestiä, katsotaan vastaavatko.

 

 

 

Edit: Muokattu otsikkoa//MiaSL

 

---

 

Edit: TeroRe 20.11.2015 Alla Soneran tiedote

 

Otsikko: Dimoco Europe GmbH ja Mobiilimaksaminen

 

Hyvä asiakkaamme,

 

Mobiilimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla. Hyväksyt maksutapahtuman kauppiaan nettisivustolla tai sovelluksessa, ja ostokset veloitetaan omalla puhelinlaskullasi. Matkapuhelinoperaattori tunnistaa mobiililaitteesi SIM-kortin perusteella, jolloin itse maksutapahtuman toteuttaminen ei edellytä erillistä rekisteröitymistä tai kirjautumista. Lue lisää Mobiilimaksamisesta osoitteesta http://mobiilimaksuinfo.fi/

 

Yhden palvelun toteuttajan kohdalla on ilmennyt epäselviä ja ohjeistuksen vastaisia maksun hyväksyntäsivuja kolmella aikuisviihdesivustolla. Kaikki sivustot korjattiin Dimocon toimesta 2.11. mennessä. Jos laskullasi on palveluveloituksia Dimoco Europe GmbH nimiseltä yritykseltä ennen 2.11.2015, Sonera hyvittää ne automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse olla yhteydessä Sonera asiakaspalveluun.

 

Kyseiset palvelut pystyy halutessaan estämään aktivoimalla aikuisviihteen estävän palveluviestieston Omilla Sivuilla.

 

---

 

Edit: TeroRe 2.12.2015 Alla tuotevastaavan tuore tilannetieto

 


@KaisaKos kirjoitti:

Olemme viime aikoina käyneet asioiden kulun juurta jaksan läpi Dimocon edustajien kanssa.

Ensinnäkin, molemmat olivat samaa mieltä, että etenkin hyvitysten käsittely on viime aikoina ollut epäselvää ja olemme parantamassa tätä. Nyt osa hyvityksistä on mennyt Dimocon kautta tilisiirtoina ja osa meiltä suoraan hyvityksenä liittymälaskulle.

Selkeytämme käytäntöä tämän osalta ja Dimoco luopuu Soneran osalta suorista tilityksistä ja jatkossa hyvitykset hoidetaan keskitetysti suoraan liittymälaskulle.

 

Jatkossakin Dimocon toive on, että asiakkaat pyrkisivät selvittämään mahdolliset palveluiden käyttöön liittyneet epäselvyydet suoraan heidän asiakaspalvelun kanssa joko sähköpostitse tai puhelinpalvelun kautta. Dimocon asiakaspalvelulla on aina tilatusta palvelusta tarkimmat tiedot heti saatavilla sekä suorat yhteydet lopullisen palvelun tarjoajiin mahdollisia jatkoselvityksiä varten. Tämä koskee niin Mobiilimaksua kuin SMS maksamistakin käyttäviä palveluita. Jos asiaa ei jostain syystä saada palveluntarjoajan asiakaspalvelun kanssa selvitettyä, tai asiakas muusta syystä haluaa Soneran selvittävän asiaa, voi selvityspyynnön lähettää myös meille sähköisesti omien sivujen tai palvelupyyntölomakkeen kautta. Selvityspyynnöstä tulisi käydä selväksi mitä liittymää yhteydenotto koskee, mahdollisimman tarkasti mitä selvityspyyntö koskee ja onko aiheesta jo oltu yhteydessä palveluntarjoajaan sekä heidän mahdollinen vastaus tapaukseen liittyen.

 

Olemme käyneet Dimocon kanssa myös läpi palveluiden käyttöönottoon ja valvontaan liittyviä prosesseja. Dimoco on vastuussa siitä, että heidän kauttaan toimivat palvelut toimivat kunkin maan sääntöjen mukaan. He tarkkailevat palveluita teknisen valvonnan lisäksi jokaisessa maassa myös säännöllisillä pistokokeilla. Jos palveluissa havaitaan puutteita, niihin puututaan ja tarvittaessa palvelu suljetaan kokonaan. Juuri tästä on kyse päätöksessä hyvittää kaikki ennen 2.11. tehdyt ostot. Sekä Sonera että Dimoco ovat erittäin pahoillaan, että tässä nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotantoon pääsi palveluita, joiden maksusivut eivät täyttäneet vaatimuksia. Olemme ottaneet opiksi ja teemme kaikkemme, ettei näin pääse tapahtumaan uudestaan. Tulemme myös tekemään parannuksia Mobiilimaksun palveluntarjoajien ohjeisiin yhteistyössä Teleforumin ja muiden Mobiilimaksua tukevien operaattorien kanssa.


 

Tilannepäivitys 11.12.2015

 


@TeroRe kirjoitti:

Tilannepäivitys Dimoco- ja Mobiilimaksu –tapaukseen:

 

Soneran on toiminut Dimocon asiakkaiden palvelujen laskuttajana elokuusta asti. Syyskuussa havaitsimme eräiden palvelujen maksuprosesseissa puutteita. Edellytimme, että maksuprosessit korjataan pelisääntöjen mukaisiksi, ja viimeinenkin Dimocon palvelu korjattiin asianmukaiseksi 2.11.. Päätimme kuitenkin sulkea Dimocon laskutusmahdollisuuden, koska epäselvyydet maksujen ympärillä jatkuivat. Koska maksuprosessit eivät olleet olleet pelisääntöjen mukaisia, Sonera päätti hyvittää automaattisesti maksut jotka olivat syntyneet ennen 2.11.2015.

 

Suljimme Mobiilimaksu –ominaisuuden Dimocolta 18.11. ja aikuisviihdepalveluista laajemminkin joulukuun alussa. Tämän jälkeen mobiilimaksua on voinut käyttää vain Windows Storessa ja eräissä matkalippupalveluissa.

 

Jos havaitset laskussasi vielä epäselvyyksiä tähän asiaan liittyen, ota yhteyttä

  • Soneran asiakaspalveluun, yhteystiedot tai
  • Dimocon asiakaspalveluun, yhteystiedot: 010 309 3581 (ark 9-17) tai sähköpostitse info-fi@mobileinfo.cc

Jos olet jo ollut yhteydessä Soneraan tai Dimocoon, eikä asiasi ole selvinnyt, pyydämme että olet yhteydessä Soneraan vielä uudelleen. Tutkimme jokaisen asiakkaan laskutuksen epäselvyydet kunnes asia on selvä.

 

Palaamme näillä palstoilla asiaan, jos tilanteesta tulee uutta tietoa.


 

438 vastausta
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 371 kpl

31/439

Vuonna 2012 Kuluttajaviraston lakimies vastasi minulle seuraavasti, kun tein ilmoituksen Chapamobile-nimisen puljun huijausviesteistä. Ne tulivat lyhytnumerosta 17115. Googlettamalla tuon löytyy reilusti valittelua, kun aiheettomia laskutuksia on tehty. Tässä tapauksessa silloinen operaattorini, DNA, ja tuota numeroa käyttänyt taho hyvittivät kulut, sillä tilausta ei ollut ikinä tehty, viesti vain "tuli". Syytä ei koskaan saatu selville.

 

Suora lainaus lakimiehen tekstistä, v. 2012:

"Mobiilisisältöpalvelut ovat aiheuttaneet ongelmia kuluttajille jo usean viime vuoden ajan. Olemme neuvotelleet alan toimijoiden ja kattojärjestön kanssa näistä ongelmista. Aikaisemmin suurimpana epäkohtana olivat erityisesti mobiilisisältöpalveluiden kestotilaukset. Neuvotteluiden tuloksena maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan MAPELin jäsenyritykset sitoutuivat ns. vahvistusviestin lähettämiseen. (tilausprosessikuvaus ks. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/mobiilipalvelut/). Tämä vähensi kuluttajille aiheutuvia ongelmia selvästi."

 

Viime aikoina kuluttajan asema on kuitenkin huonontunut jälleen, koska toimijat ovat siirtyneet pois kestotilausten tarjoamisesta eikä alan itsesääntelyyn sisältyvä vahvistusviestivaatimus koske yksittäisten viestien avulla toimitettavaa palvelua. Tällä hetkellä kyse on usein tietokilpailuista, joissa jokainen vastaanotettu viesti maksaa erikseen. Palveluiden markkinoinnissa  palvelun hinta tai ehdot ovat usein ilmoitettu harhaanjohtavasti. Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty.

 

Käynnissä olevassa Tietoyhteiskuntakaari-lakihankkeessa pyrimme puolestaan vaikuttamaan siihen, että operaattoreille säädettäisiin luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu laskutuksen oikeellisuudesta. Näin mobiilisisältöpalveluita koskevia maksuja laskuttavat operaattorit kantaisivat enemmän vastuuta siitä, keiden toimijoiden palveluista syntyviä maksuja he perivät.

----

 

Juurikin tuo, että luodaan uusia palvelumuotoja, heti kun edellisen ongelmat on saatu ratkottua (kestotilauspalvelu - varmistusviesti). Jos yhtään on uskominen Dicomosta kärsivien kirjoituksiin, ei tuo taho ole kertaakaan varmistanut, mitä on tilattu ja miten.

 

Kyllä operaattorin pitäisi kytkeä tuo palveluntarjoaja irti verkostaan, ainakin siksi ajaksi, että nämä epäselvät laskutukset on saatu perinpohjin ratkottua.

 

Toki on liittymän käyttäjän vastuulla, että liittymää käytetään asiallisesti. Mutta, jos ja kun kierot, jopa rikolliset tahot naamioivat taikka muuten harhauttavat käyttäjiä uskomaan lupauksia. Tai sitten yksinkertaisesti kiertävät sovittuja sääntöjä ja käytäntämalleja. Se, että esim. puhelin keskellä yötä itsekseen tilailee palveluita, ei ole mitenkään ymmärrettävää (pl. haittaohjelma laittessa).

 

Myös se, että operaattorin vastuu olisi kuin luottokorttiyhtiöllä - eli hyväksyisi veloittajaksi vain asiallisia tahoja ja kantaisivat vastuun siitä, että laskutus on aiheellista ja järkevää, varmasti toisi selkeyttä moneenkin asiaan.

 

Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 734 kpl

32/439

Tässä on nyt selkeästi tosiaan ollut kyse mobiilimaksusta, eli nykyään usealla palveluntarjoajalla on verkkosivuillaan mahdollisuus maksaa verkkopankin lisäksi myös mobiilimaksulla. Tälle on palveluntarjoajan sivuilla oma painikkeensa. Mobiilimaksumahdollisuuden voi estää tilaamalla liittymälle palveluviestieston, kuten aiemmin onkin todettu.

 

Jos tuntuu että Dimocolle soittaminen on hankalaa, tai liian tyyristä, kannattaa olla yhteydessä yritykseen sähköpostilla info-fi@mobileinfo.cc, tai Dimocon sivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 74 kpl

33/439

Tänne myös tuli kyseiseltä lafkakta veloitus 19.99e, vaikka en ole mitään tilannut. Soneralta ohjeistettiin ottamaan yhteyttä tuohon firmaan. Puheluihin tuo kyseinen firma ei vastaa. Sähköpostiakin laitoin, mutta saa nähdä vastataanko siihenkään. Mulla oli viihde-esto palveluviesteissä, mutta se ei näitä estä vaan pitää estää kaikki palveluviestit. Pikaisella googlettamisella näitä ei ole tullut DNA:n asiakkaille lainkaan, eli taitaa olla operaattorin vaihto edessä.

Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 74 kpl

34/439

Soittaminen on hankalaa kun puheluihin siellä ei vastata. DNA:n asiakkaille näitä perusteettomia veloituksia ei jostain syystä ilmeisesti ole tullut, vaikka sekin kuuluu mobiilimaksujärjestelmään. Operaattorin vaihto siis edessä...

Highlighted

Lady
Lady
Viestejä 3 421 kpl

35/439

@Teekki kirjoitti:

Tänne myös tuli kyseiseltä lafkakta veloitus 19.99e, vaikka en ole mitään tilannut. Soneralta ohjeistettiin ottamaan yhteyttä tuohon firmaan. Puheluihin tuo kyseinen firma ei vastaa. Sähköpostiakin laitoin, mutta saa nähdä vastataanko siihenkään. Mulla oli viihde-esto palveluviesteissä, mutta se ei näitä estä vaan pitää estää kaikki palveluviestit. Pikaisella googlettamisella näitä ei ole tullut DNA:n asiakkaille lainkaan, eli taitaa olla operaattorin vaihto edessä.


Operaattoria vaihtamalla tuskin paranee, sillä kaikilla operaattoreilla on ollut ongelmia mobiiliviihteen kanssa. Esim. DNA : http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/24/asiakas-maksaa-aina

Laita muuten se viihde-esto myös palvelupuheluihin, palveluviestiesto ei yksinään riitä. Ota kuluttajaneuvojaan yhteyttä, jos et saa tuota Dimecoa kiinni millään.http://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/asiointi/kuluttajaneuvonta/

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 734 kpl

36/439

Mobiilimaksamiseen liittyviä yhteydenottoja on tainnut tulla kaikille operaattoreille, sen verran uusi juttu kyseessä.

Jos tuntuu ettei palveluntarjoajaan saa soittamalla yhteyttä, kannattaa laittaa sähköpostilla viestiä, tai ottaa yhteyttä heidän sivuiltaan löytyvällä yhteydenottolomakkeella.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 74 kpl

37/439

Esto laitettu ja ehkä näitä ei enää tule mutta tämä yksikin 20e:n turha maksu on minulle riittävä syy operaattorin vaihtoon. Kai operaattorillakin pitäisi olla joku vastuu, ettei heidän kauttaan voi tehdä perusteettomia velotuksia...? Tiedän kyllä että myös DNA:lla on vastaava "mobiilimaksusopimus". Siitä huolimatta jostain syystä heidän asiakkailleen näitä ei ole ilmeisesti tullut. Kuluttajaneuvontaankin otin jo sähköpostitse yhteyttä.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 15 kpl

38/439
Dimocolle on nyt soitettu, ei vastata. Laitettu sähköpostia, ei vastausta. Laitettu palautelomakkeella samat asiat kuin sähköpostilla, ei vastausta. Onko nyt ainoa vaihtoehto maksaa kiltisti huijaus veloitus ja Sonera antaa kyseisen firman jatkaa huijauksiaan tilittämällä rahat omilta asiakkaitaan Dimocolle. Ei kuulosta kovin reilulta?
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 74 kpl

39/439

Yhteyksiä otettu Dimocoon, vailla vastauksia. Kuluttajaneuvonnasta ssnottiin, ettei operaattori voi sysätä vastuuta pelkästään asiakkaalle, eli  seuraavaksi siis yhteyttä Eurooopan Kuluttajaneuvontaan ja Kuluttajariitalautakuntaan. Suosittelen tätä muillekin... DNA:n asiakkaat eivät ole tästä samasta asiasta vielä valittaneet pikaisen Googletuksen perusteella, eli jostain syystä näyttää siltä ettei heille ole tullut näitä perusteettomia maksuja.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 15 kpl

40/439

Ote kuluttajaviraston sivulta 

 

Lapsen tekemiin tilauksiin voi vaatia
kaupan perumista

 

Jos lapsesi on ostanut kännykällä tai tilannut verkkosivuilta tuotteen ilman suostumustasi tai velaksi, vaadi operaattorilta tai kännyköihin palveluita tarjoavalta yritykseltä kaupan purkamista tai asian sovittelua. Tee tämä kohtuullisessa ajassa siitä, kun sait tietää ostoksesta. Riitatilanteessa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

 

Ei tässä Sonerakaan voi käsiään pestä tästä asiasta varsinkaan kun minun kohdalla on kyse lapsen liittymästä.

 

Naurettavinta tässä asiassa on se että kun laitoin kaikki estot kaikkiin liittymiin niin en voi soittaa Sonera Aspaan ja kun Soneran kanta on mitä on näihin huijaus laskuihin niin en taida uskaltaa ottaa estojakaan pois soiton ajaksi koska minun itseni käyttämä numeron on Dimocon tiedossa valituksen takia.

 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.