Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63794
Kirjoituksia 173741

IL:Telian myyjä urkki yllättäen Elisan salasanaa



Highlighted

IL:Telian myyjä urkki yllättäen Elisan salasanaa

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

IL:Telian myyjä urkki yllättäen Elisan salasanaa

1/19

Eittämättä ihan yksittäinen tapaus? Telian vähittäismyynnin johtaja kuvaa Iltalehdessä asiaa ”tosi harmilliseksi”. Joku voisi pitää tätä johtajan antamaa määritelmää asiaa vähättelevänä. Toki jos toimintaohje on: "Asiakas voidaan ohjeistaa tarkastamaan kaikki liittymään liittyvät tiedot vallitsevan operaattorin asiakas-, mobiili- tai verkkopalvelusta. Ohjeistuksemme mukaan myyjä voi neuvoa, miten tiedot saa. Mutta on itsestään selvää, että asiakas itse tarkastaa tietonsa niissä tilanteissa", niin kuinkahan usein provisiopalkkauksen mädättämän alan myyjät tässä tietoturvaloukkauksessaan onnistuvat. 

Jotain on jossain perustavanlaatuistesti pielessä, kun kaikkein operaattorien kohdalla näitä 'valitettavia yksittäistapauksia' tulee ilmi jatkuvasti ja ilmitulleet lienevät vain jäävuoren huippu eikä KKV:lläkään ole jostain syystä halua tähän moraalittomaan toimintaan puuttua.

0 tykkäystä
18 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 500 kpl

2/19
0 tykkäystä
Highlighted

Herrasmies
Herrasmies
Viestejä 2 065 kpl

3/19

Valitettavasti myyjä on Iltalehden artikkelin perusteella toiminut vastoin Telian toimintaohjeita ja tietosuojaa. Telia ei tietenkään voi kommentoida yksittäistapauksia, mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan. Näin yleisellä tasolla omia käyttäjätunnuksia ei tule luovuttaa missään vaiheessa.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 105 kpl

4/19

Vuonna 2005 kun ostin kameran, niin ohjeissa luki rekisteröi kamerasi valmistajan sivuilla. Sivulle kun meni, siihen aukesi lomake, jossa pyydettiin antamaan sähköposti osoite, käyttäjätunnus ja salasana. Kuinkahan moni antoi oman sähköpostinsa käyttäjätunnuksen ja salasanan. 

Tutuilta kun kysyi, he sanoivat käyttäjätunnuksen ja salasanan tarkoittavan, että pääset sitten niillä niinkuin valmistajan sivuilta katselemaan omia tietoja. Siis ei omia tietoja siihen kohtaan, vaikka olivatkin samassa läjässä.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Herrasmies
Herrasmies
Viestejä 2 065 kpl

5/19

@klontti  kirjoitti:

Vuonna 2005 kun ostin kameran, niin ohjeissa luki rekisteröi kamerasi valmistajan sivuilla. Sivulle kun meni, siihen aukesi lomake, jossa pyydettiin antamaan sähköposti osoite, käyttäjätunnus ja salasana. Kuinkahan moni antoi oman sähköpostinsa käyttäjätunnuksen ja salasanan. 

Tutuilta kun kysyi, he sanoivat käyttäjätunnuksen ja salasanan tarkoittavan, että pääset sitten niillä niinkuin valmistajan sivuilta katselemaan omia tietoja. Siis ei omia tietoja siihen kohtaan, vaikka olivatkin samassa läjässä.

 

 


Asiahan nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta muistan hyvin Habbo Hotel -virtuaalipelin kulta-aikana oli paljon sivustoja, joissa luvattiin kuuta taivaalta ja tarvitsi vain antaa käyttäjätunnukset lomakkeella 😂

 

Tähän varmasti moni teini haksahti ennen kuin oli liian myöhäistä vaihtaa salasana..

 

0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 351 kpl

6/19

@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.

 

Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 500 kpl

7/19

@ReOlivia  kirjoitti:

@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.

 

Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 

Niinpä niin.

 

Ohjeet ovat ohjeita , mutta niiden noudattaminen näyttää olevan kovin vajavaista. Esimiesten tulee valvoa alaistensa toimintaa eikä voivotella , että ei tämä ole ohjeiden mukaista toimintaa.

 

Jos henkilöllä on asiakkuuksia toisilla operaattoreilla , niin niiden tiedot eivät  kuulu Telialle pennin vertaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

8/19

@Sekunti  kirjoitti:

 mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan.


Etkä varmaan voi kertoa mistä tämän tiedät ja mitä tiedät?

Kukaan ei koskaan tule avaamaan mitä nämä tarvittavat toimenpiteet ovat ja miten ne estävät tämän tapahtumisen uudelleen

Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

9/19

@ReOlivia  kirjoitti:

@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.

 

Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 

Jos ja kun ohjeenne on edelleen että uusasiakashankintaa provisiopalkalla tekevä myyjä haluaa uhrin marketin käytävällä rupeavan omia tietojaan kilpailijan verkkopalvelusta myyjän innokkaiden neuvojen mukaan tarkastamaan, niin ei teitä tietoturva tunnu kiinnostavan.

Jotain vikaahan teidän rekrytointipolitiikassa, perhedytyksessä tai palkkausmallilla on ollut ja on, jos ja kun näitä lain ja hyvän kauppatavan venytyksiä tulee kerta toisensa jälkeen esiin.

 

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Herrasmies
Herrasmies
Viestejä 2 065 kpl

10/19

@Johtava  kirjoitti:

@Sekunti  kirjoitti:

 mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan.


Etkä varmaan voi kertoa mistä tämän tiedät ja mitä tiedät?

Kukaan ei koskaan tule avaamaan mitä nämä tarvittavat toimenpiteet ovat ja miten ne estävät tämän tapahtumisen uudelleen


Olivia avasi aihetta paremmin ylhäällä olevassa kommentissa. ⬆️

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.