Kuka tai mikä on Tommi J?


  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Äsken kävin omilla sivulla. Ennen kuin kirjauduin omille sivulle luki siinä Tommi J ja kun klikkasin nimeä avautui Kirjautuminen. 

 


23 kommenttia

Nyt kun olen käynyt omilla sivulla, niin Tommi J ei enää ole näkynyt. Tuo nimi oli juuri siinä, mihin oma nimi ilmestyy.

Alkoi ihan mietyttää onko joku kirjautunut minun tabletilla hänen omalle sivulle, mutta kun olen päivisin töissä jää tabletti kotiin. Selailin selaimen historiaa ja ei näkynyt mitään outoa. Tietääkseni kukaan ei ole käynyt minun asunnossani, kun päivisin en ole kotona.

Pystyykö Sonera tarkistamaan kirjautumiset?

Mystiseltä kuulostaa! Ei täältä ikävä kyllä päästä tarkistelemaan kirjautumisia. Onko mitään mahdollisuutta että joku perheen jäsen/sukulainen/ystävä/tuttava olisi päässyt tablettia lainaamaan?

Sanoin kyllä kuka on Tommi J? Ei kukaan ole käynyt lähiaikoina täällä, kun olin kesälomalla. Nyt kun viikko sitten taas alkoi työpäivät, niin en voi tietää onko joku vieras käynyt sillä aikaa, kun olin töissä.
Vahinko vain etten tajunnut ottaa kuvaa siitä, kun hänen nimi oli siinä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tehdäänkö niin että jos vastaavanlainen juttu vielä toistuu, nappase siitä kuva ja ota ylös vielä päivämäärä ja kellonaika niin laitetaan asia eteenpäin tutkittavaksi.

Soitin tänään huoltoon ja kysyin ovatko käyneet minun asunnossani ja ei kuulemma ole. Kerroin mitä on tapahtunut ja hän sanoi, ettei tuon niminen henkilö ole heillä töissä. Eikä huolto saa tulla minun asuntooni, jos en ole antanut lupaa.

 

Kyllä aion ottaa kuvan, koska  en tajunnut silloin ottaa kuvaa, vaan klikkasin hänen nimeään. Taisin pikkasen järkyttyä.

Olen kävässyt joka päivä Soneran sivulla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Uskoisin että tuossa on varmaan joku tekninen häikkä ollut kyseessä. Toivotaan tosiaan että tapaus jää ainutkertaiseksi mutta jos vastaavaa tulee niin tiedät sitten mitä tehdä.

Toivottavasti se jää ainutkertaiseksi, mutta jos tosiaa tapahtuu uudestaan, niin täytynee Soneran ottaa häneen yhteyttä, jos mahdollista. 

Tulipa vielä mieleeni,että miksi pitää kirjautua automaattisesti omalle sivulle, kun kirjaudun foorumille? Kun kirjaudun ulos foorumilta joudun erikseen kirjatumaan ulos myös omilta sivuilta. 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Tulipa vielä mieleeni,että miksi pitää kirjautua automaattisesti omalle sivulle, kun kirjaudun foorumille? Kun kirjaudun ulos foorumilta joudun erikseen kirjatumaan ulos myös omilta sivuilta. 


 


 




Sillä tuodaan helppoutta, nykyään salasanoja ja tunnuksia on joka paikkaan ja liiaksikin asti. Ajatus on se, että yhdellä kirjautumisella olisi sisässä kaikissa sonera.fi -palveluissa. Vielä tämä ei ole täysin totta mutta tulevaisuudessa mahdollisesti. Tähän pitää tuoda mukana myös uloskirjaus yhtä lailla. Omilla Sivuilla on myös automaattinen uloskirjaus x ajan kuluttua joten palveluissa ei ole loputtomiin asti sisällä.

Tässä on huono puoli se, etten pysty seuraamaan tapahtuuko uudestaan tuo Tommi J aihe, jos olen kirjautunut kumpaankin. 

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Tässä on huono puoli se, etten pysty seuraamaan tapahtuuko uudestaan tuo Tommi J aihe, jos olen kirjautunut kumpaankin. 


 


 


 




No toki silloin kun olet kirjautunut ulos molemmista ja kun taas uudelleen menet sivuille niin jos siinä vaiheessa näkyy yläkulmassa jokin muu nimi kuin pitäisi niin sitten tietoja ylös ehdottomasti.

Ajattelin kylläkin, että jos olen foorumissa juttelemassa ja välillä kurkkaan Soneran etusivulle, niin halusin etten ole kirjutunut omalle sivulle saman aikaan. 

 

Tosin en asu tässä foorumissa, niin kuin eräät näyttävät olevan. Eli helpompaa olla pois foorumista. 

Kunniamerkki +14
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Ajattelin kylläkin, että jos olen foorumissa juttelemassa ja välillä kurkkaan Soneran etusivulle, niin halusin etten ole kirjutunut omalle sivulle saman aikaan. 


 


Tosin en asu tässä foorumissa, niin kuin eräät näyttävät olevan. Eli helpompaa olla pois foorumista. 




Käytät eri selainta foorumin katseluun ja Soneran etusivun? Sillähän se ongelma ratkeaa jos kerran kyse ei ole mistään selaimen asetuksista, että muistaisi edellisen käyttäjän kirjautumiset vaan epäilet että kyseessä on Soneran vika.

Minä käytän yleensä chromea, jos sivulla ei ole mainoksia.  Dolphin browseria käytän,  jos chrome ei tue jotain ominaisuuksia  ja Dolphin ei näytä mainoksia. 

 

Ilmeisesti Soneran  vika oli, sillä täällä ei tosiaan kukaan ole käynyt sillä aikaa. Kun muutin vuosi sitten tähän asuntooni oli lukot uudestaan sarjottu.  Minulla on exec avaimet.

 

Kun kirjaudun tälle sivulle, niin kirjaudun automaattisesti myös omille sivulle, vaikka käyttäisin eri selainta yhtäaikaa.

Kunniamerkki +14
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Minä käytän yleensä chromea, jos sivulla ei ole mainoksia.  Dolphin browseria käytän,  jos chrome ei tue jotain ominaisuuksia  ja Dolphin ei näytä mainoksia. 


 


Ilmeisesti Soneran  vika oli, sillä täällä ei tosiaan kukaan ole käynyt sillä aikaa. Kun muutin vuosi sitten tähän asuntooni oli lukot uudestaan sarjottu.  Minulla on exec avaimet.


 


Kun kirjaudun tälle sivulle, niin kirjaudun automaattisesti myös omille sivulle, vaikka käyttäisin eri selainta yhtäaikaa.




Exec avainten kopiosuojaus on päättynyt 2013, eli ne ainakaan eivät turvaa tuo. Jos siitä huolissaan on niin kannattaa vaihtaa lukot vaikka Abloy sentoon. No juu, tuskinpa siellä kukaan on käynyt vain tietokoneella kirjautumassa Soneran sivuille..


 


Jos käytät eri selainta, olettaen että niistä tyhjennetty kaikki evästeet, kirjautumistiedot jne, niin ei ole kovin todennäköistä että kirjautuisit automaattisesti sisään.. Toki sinä klaaniin kirjaudut kun omille sivuille kirjaudut samalla selaimella, kuten aiemmin jo kerrottiin, mutta et jos käytät klaaniin vaikka firefoxia ja Soneran etusivulle vaikka chromea. Kannattaa varmuuden vuoksi tyhjentää kaikki tiedot selaimista joita käytät ja katsoa sitten toistuuko ongelma.

Kyllä exec avaimet on turvaliset,  siten kun lukot on sarjoittu uudestaan. Jos asukkaat hukkaavat avaimia ja tekevät niistä kopiot ei huolto ota niitä vastaan, vaan asukkaat joutuvat maksamaan lukkojen uudet sarjoitukset. 

 

Tietokoneelle ei pääse kukaan muu kuin minä, koska joutuisivat kirjautumaan. Minä käytän yleensä tablettia. 

 

Tottakai historia pitä tyhjentää ja verrata uusi historia, niin minä olen tehnytkin. 

 

Taisi olla Tero, kun vastasi, että on helpotettu asiakkaita, kun kirjautuvat foorumille, niin samalla kirjautuvat automaattisesti omille sivulle. 

 

 

Kunniamerkki +14
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Kyllä exec avaimet on turvaliset,  siten kun lukot on sarjoittu uudestaan. Jos asukkaat hukkaavat avaimia ja tekevät niistä kopiot ei huolto ota niitä vastaan, vaan asukkaat joutuvat maksamaan lukkojen uudet sarjoitukset.




Tuohon vielä lisäyksenä, että näin ei välttämättä ole. Exec avaimen kopion voi teettää lähes missä tahansa, eikä siihen tarvita huoltoa tai isännöitsijää eikä välttämättä edes fyysistä avainta. Eikä sillä sarjoituksella ole mitään tekemistä asian kanssa, koska siihen uuteenkin sarjaan voidaan teettää avain samalla tavalla. Toki ei Abloyn toimesta illman avainkorttia, mutta ns pikasuutarilla onnistuu.


Menee jo ohi aiheen, mutta piti kommentoida 😁>

Niin voi kopioida, mutta huolto ei ota niitä vastaan, koska koodi puuttuu avaimista. Minä sain ihan uudet avaimet ja siksi edellinen asukas ei pääse minun asuntooni, vaikka olisi kuinka kopsattu.

Kunniamerkki +14
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Niin voi kopioida, mutta huolto ei ota niitä vastaan, koska koodi puuttuu avaimista. Minä sain ihan uudet avaimet ja siksi edellinen asukas ei pääse minun asuntooni, vaikka olisi kuinka kopsattu.




Entäpäs jos se edellinen asukas kopioi avaimen ennen kuin palautti "oikeat" avaimet huoltoon, sarjat kerrostaloissa usein aika täynnä ja lähellä toisiaan? Silloin hänellä on hallussaa x määrä avaimia jotka avaa asuntosi.  Tai entäpä jos joku muu, satunnainen henkilö? Fakta on se että huolto tai isännöitsijä ei tietäisi kummassakaan tapauksessa yhtään mitään. Eihän näitä voi varmuudella tietää, siksi kannattaa käyttää avainta jonka kopiosuojaus on voimassa tai vaihtoehtoisesti jotain elektronista lukitusjärjestelmää joka vaatii jo ammattilaisen jos haluaa sen avaimen kopioida.

Juurihan minä mainitsin ettei huolto ota vastaan kopioidut avaimet,  koska niistä puuttuu koodi ja näin vältytään ettei edelliset asukkaat pääse minun asuntooni, kun lukot on uudestaan sarjoitettu. 

 

Eli turhaan asukkaat kopioi exec avaimia, kun ne eivät enää toimi samaan lukkoon.

 

Siis tarkoititko sitä, jos edellinen asukas palauttaa kaikki avaimet ja sitä ennen kopioinut? Onneksi minun asuntooni "vaihdettiin" lukot.

Kunniamerkki +14
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Siis tarkoititko sitä, jos edellinen asukas palauttaa kaikki avaimet ja sitä ennen kopioinut? Onneksi minun asuntooni "vaihdettiin" lukot.




Sitähän minä juuri tarkoitin ja totesin että sarjat ovat usein melko täynnä ja siten lähellä toisiaan, niin siitä vanhasta suht helppoa tehdä kopio joka avaa lukon myös sen uudelleen sarjoituksen jälkeen. Olen itse valitettavasti joutunut tämän asian kohteeksi asuessani aiemmessa kämpässä.

Outoa etten ole muutamaan tai moneen tuntiin ollut täällä, mutta silti  äsken soneran etusivulla luki minun nimi. Tero sanoi aiemmin, että jonkun ajan jälkeen kirjautuu ulos automaattisesti. Silti minun nimi roikkui siellä.

Mä oon Tommi mutta en J vaan P

Vastaa