Laskujen selaaminen ei onnistu

  • 11 December 2021
  • 15 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Nyt menee kyllä laskujen kanssa entistä pahemmaksi teidän pelleily! Ensin lopetatte sähköpostilaskun muka tietoturvasyistä (vaikka Elisa ja lukuisat muut firmat lähettää ne edelleen sähköpostina), sitten laskuistanne puuttuu viivakoodit ja nyt ei enää pääse hakemaan laskuja lainkaan! Joskus tällä tai viime viikolla oli puhelimeen tullut ilmoitus laskusta ja olisin nyt käynyt hakemassa sen, mutta turha toivo:


 


Miten pidän liittymät ja asiakkuuteni voimassa, kun en pysty maksamaan laskuja? Käsittääkseni lakikin määrää että yrityksen on annettava asiakkaalle lasku / mahdollisuus maksaa. Ainakaan nyt ei ole mitään perusteita lisäperintäkuluille, koska laskuja on mahdotonta maksaa!


 


Joten voisinko saada laskuni vaikka sähköpostiin, kiitos?


 


Ja EN halua e-laskuja, niistä on riesaa jo nytkin aivan tarpeeksi. Ei yhtään uutta enää.


 


 


edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oletko kokeillut sekä laskuja että laskumappia?

 

Minulla vanhat laskut näkyvät molemmissa. Uusia laskuja ei ole. Jos Telia on hiljattain rikkonut jotakin, tulen törmäämään siihen vasta ensi vuonna.

 

Yhteislasku on näköjään vaihtanut itsekseen nimensä Lasku Minun Teliaan 6.5. – 4.7.2021 välisenä aikana. Laskutusosoite on pysynyt tukevasti Ei osoitetta, joksi se muuttui viime talvena.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Nyt näköjään toimii taas, laskut-nappi antaa erilaisen linkin kuin eilenillalla. Mutta vähän huolestuttavaa tämä on että asiakkaan pitää itse tehdä temppuja päästäkseen käsiksi laskuihin, jotka voisi toimittaa sähköpostina - kuten muutkin tekevät.

 

Lakihan sanoo että yrityksen tulee ANTAA asiakkaalle lasku (kun on kyse laskutettavasta asiata). Nyt sitä ei anneta, vaan ilmoitetaan pelkällä tekstiviestillä joka tulee aina jossain tien päällä kiireen keskellä (ainoa tilanne jolloin puhelimeen edes kosketaan) ja sitä kautta asia unohtuu kokonaan (kuten nytkin muistin asian vasta viikkojen pääästä) ja sitten asiakkaan pitää yrittää käyttää järjestelmää joka ei aina toimi.

 

Kaikki tämä olisi vältettävissä kun sähköpostina toimitettaisiin edes linkki omien sivujen laskuun, ja sen linkin käyttämiseksi pitäisi kirjautua sisään. Olisi siis aivan yhtä tietoturvallista kuin nykyisinkin, mutta mikä tässä nyt voi olla näin vaikeaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@SINAD  kirjoitti:

Nyt menee kyllä laskujen kanssa entistä pahemmaksi teidän pelleily! Ensin lopetatte sähköpostilaskun muka tietoturvasyistä (vaikka Elisa ja lukuisat muut firmat lähettää ne edelleen sähköpostina), sitten laskuistanne puuttuu viivakoodit ja nyt ei enää pääse hakemaan laskuja lainkaan! Joskus tällä tai viime viikolla oli puhelimeen tullut ilmoitus laskusta ja olisin nyt käynyt hakemassa sen, mutta turha toivo:


 


Miten pidän liittymät ja asiakkuuteni voimassa, kun en pysty maksamaan laskuja? Käsittääkseni lakikin määrää että yrityksen on annettava asiakkaalle lasku / mahdollisuus maksaa. Ainakaan nyt ei ole mitään perusteita lisäperintäkuluille, koska laskuja on mahdotonta maksaa!


 


Joten voisinko saada laskuni vaikka sähköpostiin, kiitos?


 


Ja EN halua e-laskuja, niistä on riesaa jo nytkin aivan tarpeeksi. Ei yhtään uutta enää.




Jopas nyt. Siellä on ollut ilmeisesti jokin hetkellinen bugi juuri silloin kun olet yrittänyt päästä palveluun. Kysäisin asiaa juuri taustajengiltä ja mitään yleistä häiriötä ei laskuissa, eikä laskuarkistoissa ole havaittu, joten jostain satunnaisesta häiriöstä on varmasti ollut kyse. Sähköpostilaskua ei ole takaisin tulossa, mutta toivottavasti jokin näistä olemassaolevista laskutustavoista on sitten se seuraavaksi paras ratkaisu. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Saikos näistä edes sitä ilmoitusta sähköpostiin sen sijaan että se tulee puhelimeen? Sähköpostissa, jonne kaikki muutkin tärkeät asiat tulee sen pystyy jättämään lukemattoman statukselle jos ei heti ehdi reagoida ja sieltä se pomppaa sitten esille kun on aikaa hoitaa juttuja. Olisi aivan huisin paljon parempi kuin SMS, jotka tuppaa jäämään vaan huomiotta kiireen keskellä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@SINAD  kirjoitti:

Saikos näistä edes sitä ilmoitusta sähköpostiin sen sijaan että se tulee puhelimeen? Sähköpostissa, jonne kaikki muutkin tärkeät asiat tulee sen pystyy jättämään lukemattoman statukselle jos ei heti ehdi reagoida ja sieltä se pomppaa sitten esille kun on aikaa hoitaa juttuja. Olisi aivan huisin paljon parempi kuin SMS, jotka tuppaa jäämään vaan huomiotta kiireen keskellä.




No tässä tulee jälleen vastaan se jonka vuoksi sähköpostilaskustakin luovuttiin eli tietoturvasyyt, jonka vuoksi sitä ei toimiteta sähköpostiin. Sama pätee laskuilmoitukseenkin. Jos tuntuu että viestit jäävät huomiotta kiireessä niin kannattaa ehkä niihinkin viritellä sitten joku oma muistutus. Laskuthan erääntyvät pääsääntöisesti samaan aikaan joka kuukausi, joten esimerkiksi puhelimeen joka kuukausi samalle päivälle asetettava muistutus voisi olla paikallaan. Tai joku muu itselle helppo ratkaisu. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J  kirjoitti:

No tässä tulee jälleen vastaan se jonka vuoksi sähköpostilaskustakin luovuttiin eli tietoturvasyyt, jonka vuoksi sitä ei toimiteta sähköpostiin. Sama pätee laskuilmoitukseenkin.


Sähköpostien ja tekstiviestien tietoturva on samaa luokkaa. Molemmat kulkevat verkkokomponenteissa pääosin salaamattomina ja lähettäjän tiedot voi väärentää.

 

Kun kerta lähetätte laskuilmoituksia tekstiviestillä, ei ole mitään kestävää perustetta olla tarjoamatta niitä myös sähköpostitse.

 

Perustelunne ontuvat myös siinä, että Telia Dot-asiakkaille sähköposti on ainoa tapa vastaanottaa laskut. Samoin kaapeli-tv-, Kotinumero- ja Kotipuhe-asiakkaat käyttävät sähköpostilaskua, koska he eivät voi kirjautua Omille Sivuille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Kyllä on aivan tuulesta temmattu perustelu tuo tietoturva! Kaikki muut firmat toimittaa laskuja myös sähköpostina, joko PDF liitteenä (mm. Elisa) tai linkkinä.

 

Vähintään sen ilmoitustekstin voisi toimittaa sähköpostina. Mulle tulee jopa pankistakin ilmoitukset sähköpostina sinne saapuneista laskuista, kuten myös lukuisalta muulta toimijalta. Ei siinä lue muuta kuin että olet saanut laskun, kirjaudu verkkopalveluun jne. Eli ei sitä linkkiä ole aivan pakko olla ja jos olisikin niin sen voisi laittaa niin että vaatii kirjautumisen. Ne pelkät ilmoituksetkin voi kuitenkin tagata lukemattomiksi joten silloin kun on aikaa alkaa hoitaa asioita niin ne näkee kätevästi sitten yhdellä kertaa kaikki.

 

Jotenkin tässä haisee että teillä on joku sairalloisen puhelinriippuvainen kehittämässä näitä palveluita ja hän kuvittelee että pelkän puhelimen ympärillä pyörivä koko elämä on kaikille se oikea tapa. Eniten tätä todistaa se harhaluulo että puhelin olisi muka jotenkin turvallisempi kuin sähköposti.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus  kirjoitti:

Perustelunne ontuvat myös siinä, että Telia Dot-asiakkaille sähköposti on ainoa tapa vastaanottaa laskut. Samoin kaapeli-tv-, Kotinumero- ja Kotipuhe-asiakkaat käyttävät sähköpostilaskua, koska he eivät voi kirjautua Omille Sivuille.


Myös minä sain sähköpostitse laajakaistalaskun aina viime kuuhun asti, kunnes muutin liittymän laskutustietoja (työnantaja vaihtui). Samalla myös laajakaistalasku putosi samaan luokkaan kuin puhelinten laskut eli viivakoodit puuttuu ja ne pitää muistaa itse käydä tsekkaamassa koska ei saa kunnollista ilmoitusta sähköpostiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@irritus  kirjoitti:

Kun kerta lähetätte laskuilmoituksia tekstiviestillä, ei ole mitään kestävää perustetta olla tarjoamatta niitä myös sähköpostitse.


 




Asiana tämä on juuri noin mutta haasteena tässä on se, että meillä ei ole valmiita työkaluja tällaiseen. Jos tällainen uudistus halutaan ja tarvitaan niin se edellyttää meiltä sen rakentamista ja ainakaan tässä vaiheessa en uskalla sitä luvata. Toiveenne on kuitenkin kuultu ja noteerattu, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.


 



@irritus  kirjoitti:

Perustelunne ontuvat myös siinä, että Telia Dot-asiakkaille sähköposti on ainoa tapa vastaanottaa laskut. 




Jos ollaan tarkkana niin Telia Dotissa sähköpostiin ei tule varsinaista laskua vaan se on ainoastaan tiivistelmä laskusta eli maksuerittely. Esimerkiksi tili- ja viitenumeroa siellä ei ole koska maksu menee automaattisesti maksukortilta. Asiakkaamme eivät tiedä, eikä tarvitsekaan tietää mutta teille tiedoksi, että Telia Dot on rakennettu eri järjestelmiin, kuin Telian muut tuotteet. Ja tästä syystä siellä on muitakin hivenen poikkeavia toiminnallisuuksia ja käytänteitä.


 


Sähköpostilaskun loppumisen taustalla on vahvasti tietoturvasyyt. Sähköpostilaskuun liittyy muun muassa roskapostifilttereihin liittyviä haasteita ja lisäksi näin GDPR aikakaudella on tärkeää, että viestit päätyvät oikeisiin osoitteisiin ja oikeille asiakkaille.


Mutta, kuten sanottu, kehitys kehittyy edelleen ja tuomme varmasti uusia maksutapoja tarjolle jollain aikataululla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Esimerkiksi tänään olen asioinut DHL:n, pankin ja jopa verottajan kanssa. Kaikki edellä luetellut tahot, mukaan lukien viranomaiset (verottaja) pystyvät asioimaan sähköpostin kautta. DHL ilmoittaa tullattavan lähetyksen saapumisesta ja viestissä on mukana linkki lähetyksn tietoihin, eikä se edellytä kirjaantumista. Pankki lähettää ilmoituksia jos on tullut laskuja tai viestejä. Vaatii kirjautumisen verkkopankkin, täysin turvallista siis. Verottaja lähettää ilmoituksen, jos on jotain huomioitavaa. Jälleen on kirjaudutava palveluun ennen kuin varsinaisiin asiakirjoihin pääsee käsiksi. Erittäin turvallista siis.


Olette tulkinneet jotain todella pahasti väärin, kannattaisiko herätä? Muu maailma toimii ihan eri tavalla. Kyllä tässä on taustalla se että joku sairalloista mobiilifetissiä sairastava kuvittelee että kaikki ihmiset kulkee puhelin kourassa koko ajan ja siksi ilmoitukset pitää saada vain ja ainoastaan siihen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@SINAD  kirjoitti:


Olette tulkinneet jotain todella pahasti väärin, kannattaisiko herätä? Muu maailma toimii ihan eri tavalla. Kyllä tässä on taustalla se että joku sairalloista mobiilifetissiä sairastava kuvittelee että kaikki ihmiset kulkee puhelin kourassa koko ajan ja siksi ilmoitukset pitää saada vain ja ainoastaan siihen.




Taustalla ei suinkaan ole mobiilifetissi vaan kuten aiemmassa viestissä kerroinkin, niin syy on puhtaasti tietoturvaan perustuva. Sähköpostilaskuun liittyy tällä hetkellä muun muassa roskapostifilttereihin liittyviä haasteita ja lisäksi näin GDPR aikakaudella on tärkeää, että viestit päätyvät oikeisiin osoitteisiin ja oikeille asiakkaille. Ja se miksi laskusta ei lähetetä ilmoitusta sähköpostitse johtuu siitä että meillä ei ole tällä hetkellä valmista työkalua kyseiselle toiminteelle. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Onko sitä työkalua ilmoitusviestien lähetykseen edes tulossa?

 

Esimerkiksi Linuxissa sähköposteja lähettelevän scriptin koodaisi viidessä minuutissa (tietokannan kanssa toki vähän kauemmin), eli sähköpostin lähetys on käyttöjärjestelmätasolla tuettu ja tapahtu yhdellä komennolla. Sensijaan tekstiviestien lähetys ei ole näin yksinkertaista. Miksi siis monimutkaisempi data on osattu toteuttaa mutta yksinkertaista ei? Haisee mobiilifetissille...

Roskapostisuotimethan eivät ole Telian vastuulla vaan se on asiakkaan oma ongelma jos käyttää huonoa roskapostisuodatinta ja sen takia tärkeitä viestejä katoaa. Mielestäni viestien katoilu tällä tavoin ei ole laskuttajan vika, eikä pätevä syy laskun maksamattomuuteen. Se on alkeistason juttu ymmärtää mitä roskapostisuodatin tekee ja valvoa sen toimintaa. Ja jos ei osaa ja/tai potee mobiilifetissiä niin ainahan ne viestit saa sinne puhelimeenkin sitten.

 

Ja koska me saadaan viivakoodit takaisin laskuihin? Kaikilla muilla merkittävillä laskuttajilla nämä löytyy, ainostaan pienet harrastajayhdistykset yms. ovat nyt samassa luokassa kuin Telia että pitää manuaalisesti syöttää laskut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J  kirjoitti:

näin GDPR aikakaudella on tärkeää, että viestit päätyvät oikeisiin osoitteisiin ja oikeille asiakkaille.


Edelleenkään tässä ei ole eroa sähköpostin ja tekstiviestin välillä. Myös tekstiviestin voi lähettää väärään numeroon väärälle henkilölle.

 

Ja miten teillä ei muka ole valmista työkalua? Teillähän on se nykyinen sähköpostilaskutusjärjestelmä. Kai siinä nyt sentään on mahdollisuus vaihtaa viestipohjia? Tietokoneet, joita ohjelmoitiin kytkemällä johtoja wire wrap-tekniikalla olivat kyllä suosittuja 1960-luvulla. Mutta 2020-luvulla? Edelleen käytössä Telialla? Ei kai nyt sentään?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Hyvä huomio - kuten totesin, sain itsekin vielä sähköpostilaskuja viime kuuhun asti ja saisin edelleenkin jos en olisi muuttanut liittymän laskutustietoja. Eli järjestelmät ovat olemassa sekä laskujen/ilmoitusten toimittamiseen sähköpostitse että laskuihin joissa on viivakoodi. Vissiin laskutuksen uudistus on ulkoistettu jollekin aloittelijalle, koska ei edes peruasioita saada kuntoon.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@SINAD  kirjoitti:

Hyvä huomio - kuten totesin, sain itsekin vielä sähköpostilaskuja viime kuuhun asti ja saisin edelleenkin jos en olisi muuttanut liittymän laskutustietoja. Eli järjestelmät ovat olemassa sekä laskujen/ilmoitusten toimittamiseen sähköpostitse että laskuihin joissa on viivakoodi. Vissiin laskutuksen uudistus on ulkoistettu jollekin aloittelijalle, koska ei edes peruasioita saada kuntoon.




@irritus  kirjoitti:




Edelleenkään tässä ei ole eroa sähköpostin ja tekstiviestin välillä. Myös tekstiviestin voi lähettää väärään numeroon väärälle henkilölle.


 


Ja miten teillä ei muka ole valmista työkalua? Teillähän on se nykyinen sähköpostilaskutusjärjestelmä. Kai siinä nyt sentään on mahdollisuus vaihtaa viestipohjia? Tietokoneet, joita ohjelmoitiin kytkemällä johtoja wire wrap-tekniikalla olivat kyllä suosittuja 1960-luvulla. Mutta 2020-luvulla? Edelleen käytössä Telialla? Ei kai nyt sentään?




Tuohon viivakoodi-asiaan olemmekin kommentoineet jo tässä ketjussa, eli se on parhaillaan kehityksen alla ja jos sen osalta keskustelua voidaan tarpeen vaatiessa jatkaa tuolla. 


Muuten tässä oikeastaan kierrellään samojen aiheiden ympärillä joihin @Merja_J jo aiemmin vastailikin. Valmista työkalua ei tähän toiminnallisuuteen tosiaan ole, ja tällä hetkellä ei ole tiedossa että sellaista lähdettäisiin nyt rakentamaankaan. Koko viestiketju palautteineen + toiveineen on kuitenkin välitetty eteenpäin ja ne on siellä noteerattu. Ilmoitamme kyllä jos tähän tulee muutoksia, mutta tällä hetkellä mennään näillä. Uusia maksutapoja on varmasti jossain kohtaa tulossa, ei meillä ole tarkoitus jäädä paikalleen polkemaan. 

Vastaa