Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63272
Kirjoituksia 172651

Laskulla NTH AG



Highlighted
Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 331
11/24

Vs: NTH AG?


@AnttiPyhtaa kirjoitti:

Meillekin oli neidille ilmestynyt onneksi vain 2 3 euron sykäystä. Ja kun tekstarihistoriassa ei ole mitään heräsi epäilys.

Onneksi selvisi tuo Bongon/Instagramin yhteys. Siellä siis sylttytehdas. Laitoin liittymään kaikki palveluestot päälle - ilmeisesti pitäisi estää jatkokustannukset.


Sykäys -termillä laskutettavat palvelut ovat soitettuja palvelupuheluita. Voit lukea asian täältä, kohta 27. :

https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Matkapuhelinliittyman-mallilasku?id=1391

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎18-04-2016
Kirjoituksia: 1
12/24

Vs: NTH AG?

 

Huomasin juuri, Maaliskuu 2016 laskussa, että pojan kännykkälaskuun tippui melkein pari sataa veloitus NTH AG;ltä. Laskussa oli ajanvietopalvelut 17111 numerosta. Oli takonut parina yönä 2,42e hintaisia veloituksia.

Soneran mukaan poika hyväksynyt puhelimeen jonkun haittaohjelman, joko ladannut appsin tai hyväksynyt jonkun mainoksen.

 

Soneran ensimmäinen kommentti oli että pitää maksaa... antavat maksuaikaaHymiö Onnellinen

 

Miten on mahdollista Sonera antaa tuollaisten toimijoiden toimia heidän ympäristössä. Etenkin kun kyseisen toimijan kanssa todettu epäselvyyttä jo aiemmin. Kenen etuja Sonera oikein ajaa, asiakkaan vai tuollaisten huijarifirmojen? Minusta kuluttajaviraston kanta näihin on, että operaattorillakin vastuu näissä. Hehän viime kädessä hyväksyvät kenen kanssa tekevät businestä. Ja on tuossa myös kyse heidän kyvystä valvoa asiakkaiden liittymiä. Jos pienen pojan kännykkä alkaa veloittamaan ajanvietepalveluja, voisi olettaa että jossain huomataan jotain erityistä. Ottakoon oppia vaikka pankeista ja luottokorttifirmoista.

 

Ja miten paljon tuollaisia menee läpi, jos veloitus olisi ollut 10e, maksaisin varmaan mukisematta, mutta tämä ei mene ihan nielemättä.

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎24-08-2015
Kirjoituksia: 503
13/24

Vs: NTH AG?

Sun olisi pitänyt pistää estot päälle pojan puhelimen liittymästä.Joku muukin valitti juuri samasta asiasta ja samasta firmasta.Sonera ei kai pysty estämämään mitenkään tota?.

 

P1+U pitäisi estää maksut noihin numeroihin.Tarkemmin P3+U mutta itse katsoin parhaimmaksi käyttää tota P1+U.Toi P1 estää myös esim kännykkälipun oston ja jos sitä haluaa käyttää niin silloin pitää ottaa toi P3.

https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/laskutusjakayttokulujenhallinta/puhelinliittymanesto...

 

/edit

adblockin asentaminen puhelimeen voi olla ihan kannattavaa myös.Vaatii tosin rootatun puhelimen.

0 tykkäystä
Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎21-02-2015
Kirjoituksia: 1 363
14/24

Vs: NTH AG?

Sehän laskutusliittymässä on ikävää,että tällaiset yllätykset on mahdollisia. Nykyään voidaan niin monella tavalla suorittaa maksu, ihan nettisivulla painiketta klikkaamalla. Toki lisänä kaikenlaiset kk maksulliset palvelut jotka myös voidaan veloittaa puhelinlaskulla. Varmin keino on asettaa estot alaikäisen (miksei myös täysi-ikäisenkin) liittymään tai hankkia prepaid liittymä.
0 tykkäystä
Highlighted
Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 331
15/24

Vs: NTH AG?


@tilasto kirjoitti:
Sehän laskutusliittymässä on ikävää,että tällaiset yllätykset on mahdollisia. Nykyään voidaan niin monella tavalla suorittaa maksu, ihan nettisivulla painiketta klikkaamalla. Toki lisänä kaikenlaiset kk maksulliset palvelut jotka myös voidaan veloittaa puhelinlaskulla. Varmin keino on asettaa estot alaikäisen (miksei myös täysi-ikäisenkin) liittymään tai hankkia prepaid liittymä.

Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline. Operaattori, joka tässä tilanteessa on "luottokorttiyhtiö" ajaa vastuuta kuluttajan suuntaan, vaikka kyllä olisi yhtiön tehtävä selvittää, kenen kanssa ja miten ollaan yhteistyössä. Monesti näissä (kuten saimme Dimocosta lukea) on operaattorin lisäksi mukana palveluntarjoaja (tässä tilanteessa Dimoco), ja sitten vielä itse palvelu. Ketju on pitkä, ja sen myötä vastuut ja tiedot tapahtuneesta hämärtyvät.

 

Itse tein ilmoituksen Kuluttajavirastoon v. 2012 sattuneesta tekstiviestihuijauksesta (sain maksullisen viestin ilman mitään syytä.). Silloin kuluttajaviraston lakimies totesi mm. seuraavaa:

 

---

"Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty."

---

 

Surullista, mutta totta. Maailma on petollinen ja julma paikka.

Highlighted
Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎21-02-2015
Kirjoituksia: 1 363
16/24

Vs: NTH AG?


Purnipsi kirjoitti

Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline.

 


Tämä on totta, itsekin olen monesti miettinyt että asiakas ei välttämättä ymmärrä puhelinliittymän olevan luottokorttiin verrattava väline kun hankkii liittymän. On tosiaan mahdollista saada isojakin laskuja aikaiseksi jopa vahingossa ellei ole riittävän tarkkaavainen. Salaa toki ei mitään tehdä ainakaan yleensä.

 

Jos ajatellaan ihan tyypillistä asiakasta, joka liittymän hankkii niin ehkä vähän paremmin voisi operaattoritkin myyjän toimesta asioista kertoa. Tietoa kyllä löytyy netistä, mutta se pitää osata etsiä.

On tähän toki parannustakin tullut viimeaikoina (mm. asiakaskirjeet)

0 tykkäystä
Highlighted
Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 331
17/24

Vs: Laskulla NTH AG


@tilasto kirjoitti:

Purnipsi kirjoitti

Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline.

 


Tämä on totta, itsekin olen monesti miettinyt että asiakas ei välttämättä ymmärrä puhelinliittymän olevan luottokorttiin verrattava väline kun hankkii liittymän. On tosiaan mahdollista saada isojakin laskuja aikaiseksi jopa vahingossa ellei ole riittävän tarkkaavainen. Salaa toki ei mitään tehdä ainakaan yleensä.

 

Jos ajatellaan ihan tyypillistä asiakasta, joka liittymän hankkii niin ehkä vähän paremmin voisi operaattoritkin myyjän toimesta asioista kertoa. Tietoa kyllä löytyy netistä, mutta se pitää osata etsiä.

On tähän toki parannustakin tullut viimeaikoina (mm. asiakaskirjeet)


Jep, juuri näin. Se, että tieto on saatavilla sopimusehdoissa (joita en edes ole aina saanut sähköisenäkään operaattorilta!) tai muuten hankalasti saatavillla on valitettavaa. Harva tulee ajatelleeksi tai edes tietää mobiilimaksamisesta, vaikka sitä onkin nyt jo mainostettu ja uutisoitu enemmän kuin tuon fiaskon aikoihin.

 

Pitäisi entistä selkeämmin kertoa liittymien eri ominaisuuksista ja mahdollisista käytön vaaranpaikoista. Harva oikeasti tarkoituksella tekee satkun puhelinlaskun palveluviesteillä taikka mobiilimaksuilla.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-06-2020
Kirjoituksia: 2
18/24

Vs: Laskulla NTH AG

I want to report. In 2020, June, this still happens.

 

After so many years Telia did nothing. Telia still have this scam company NTH AG charge their customers and Telia also earn a % fee from children scam money when they help NTG AG collect the money. 

 

My 8 years old daughter saw their advertisement and sent a message to 17111, then she don't understand what the message she received so she send more message to ask what is this and who are them, now I get bill from Telia, 123 euro! Basicly Telia's customer support tell me, yes they are serious scammers, but you must pay us.

 

You know when I get my subscription from Telia I am in a Telia shop, your guy know I am getting this subscription for my  8 years old daughter, he is active suggest which subscription is good for a child usage but he said nothing about the danger of the premium rate service and tell me I have choice to block these service. A few month ago when I inquery subscrpiton deal from Elisa, after they know one of my number is for my child, the first thing they asked me is would I like to block all the premium rate service for the child's number. Unfortunately I didn't go with Elisa but choose stay with Telia.

 

You know if I use my credit card to pay and I get scammed, the credit card company and bank will help me reserve the payment and even block the merchants to use their payment system. Tele operators are different, they allow all these premium rate service by default. It means if I don't explicitly want to stop these, I must have them. And when I get scammed, they claim it's not their fault, there is nothing they can do. Really? What make Tele operator get rid of the duty what a payment company must take? Why all these scams do not let you pay by credit card but phone bill? Because they get caught every time by the bank and credit card company and they get no punishment from Tele operators as long as they split their profit with the operators. 

 

Yes I am the one paid the price for this lesson, but Telia shame on you. The SEK 8 billion fined you paid for your corruption won't be the last. All the dirty money you earned with your scam partners will be paid to your fine one day.

Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 233
19/24

Vs: Laskulla NTH AG

 


@meroda  kirjoitti:

I want to report. In 2020, June, this still happens.

 

After so many years Telia did nothing. Telia still have this scam company NTH AG charge their customers and Telia also earn a % fee from children scam money when they help NTG AG collect the money. 

 

My 8 years old daughter saw their advertisement and sent a message to 17111, then she don't understand what the message she received so she send more message to ask what is this and who are them, now I get bill from Telia, 123 euro! Basicly Telia's customer support tell me, yes they are serious scammers, but you must pay us.

 

You know when I get my subscription from Telia I am in a Telia shop, your guy know I am getting this subscription for my  8 years old daughter, he is active suggest which subscription is good for a child usage but he said nothing about the danger of the premium rate service and tell me I have choice to block these service. A few month ago when I inquery subscrpiton deal from Elisa, after they know one of my number is for my child, the first thing they asked me is would I like to block all the premium rate service for the child's number. Unfortunately I didn't go with Elisa but choose stay with Telia.

 

You know if I use my credit card to pay and I get scammed, the credit card company and bank will help me reserve the payment and even block the merchants to use their payment system. Tele operators are different, they allow all these premium rate service by default. It means if I don't explicitly want to stop these, I must have them. And when I get scammed, they claim it's not their fault, there is nothing they can do. Really? What make Tele operator get rid of the duty what a payment company must take? Why all these scams do not let you pay by credit card but phone bill? Because they get caught every time by the bank and credit card company and they get no punishment from Tele operators as long as they split their profit with the operators. 

 

Yes I am the one paid the price for this lesson, but Telia shame on you. The SEK 8 billion fined you paid for your corruption won't be the last. All the dirty money you earned with your scam partners will be paid to your fine one day.



Hello @meroda and welcome to Telia Yhteisö!

 

First and for all, I’ll ask you if you have already discussed this situation with our customer service, or have you contacted the service provider, in this case NTH AG? If you haven’t already, I strongly suggest you would do so and try solve the case. Primarily, you can solve this by contacting NTH AG, and if you’ve already done that unsuccessfully, our customer service will absolutely be of your service and help you with this. With reclamation cases we can arrange it so with the customer that the disputed sum of money can be left unpaid while the case is being solved. This arrangement can be done only if you contact our customer service, you can’t leave that sum unpaid without a notice.

 

Because this is not a service produced by Telia , we can’t see the contents of this service nor the order information and therefore we cannot intervene in the service’s contents. We have only been in the role of an issuer of the invoice. I am very sorry if the salesperson didn’t tell you about the service restrictions that are possible to be added to your mobile subscription. You can edit restrictions and blocks by logging in to your own information on telia.fi.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎26-06-2020
Kirjoituksia: 2
20/24

Vs: Laskulla NTH AG

@Katjane  Frist of all thanks for your prompt reply. I did contact your customer service through "web chat" and basicly I am told they are serious scammers but I need pay. I also called this NTH AG phone number twice, they let me listen 3 minutes music without picking up the phone. (I was worring I might have to pay premium rate for just calling their number and listen their waiting music) 

 

Since I can not speak Finnish fluent now my wife take over the handling of this matter with Telia and NTH AG. According to my wife, your customer support said we do not need pay the "premium SMS" amount till the dispute is resolved. I thank you for showing some positive attitude to resolve this.

 

NTH AG does not pick up the phone so my wife said she wrote them email and they asked my wife send them my child's ID and the phone bill. Well the phone bill only comes next month and my child is too young to make her own subscription contract so her number is billed combining with mine under my name. After reading so many others here telling their experience about NTH AG I really suspect the legitimate of this NTH AG, I worry do they understand the EU GDPR regulation when they try to collect my child's data and can they protect her privacty and lawfully handle the data they collected.

 

But yes we tried to cooperative with both Telia nad NTH AG and let's see how this matter will develop.