Ymmärrän, että juu on liittymät ym. oma diili ja tallennuspalvelu on oma diili. Mutta asia on mun mielestä monisyisempi.
Käyttäjälle, mulle, tämä palvelu on yksi ja ainoa kokonaisuus.
Vaikka nuo ovat eri diilejä, minä ns. nautin niistä yhdessä ja olen ollut valmis maksamaan niistä sen tietyn hinnan X. En siis käytä erikseen palvelua A ja sitten erikseen palvelua B, vaan yhdessä A+B=C
Tämä C on se palvelu, josta minä maksan hinnan X.
Nyt jos osan B hinta nousee , tarkoittaa se, että koko palvelun C hinta nousee.
Jos en korotusta B:hen hyväksy, vaan luovun siitä, palveluni C ei ole enää sama, minkä olen halunnut - olkoonkin että palvelu nyt olisi pari euroa halvempi.
Mulla on tähän esimerkki, testataan miten hyvin toimii. Sanotaan että mun lemppari on pehmisjäätelö strösseleillä, tämän haluan ostaa. Jos kauppias ilmoittaa, että nyt laitamme strösseliin lisää sitä-ja-tätä ja nyt se on sitten kalliimpi, tarkoittaa se minulle, että koko mun lempparin hinta on kalliimpi.
Jos en ota strösseleitä ollenkaan, ei se jätskikään enää maistu, joten en minä sitä jätskiäkään tästä nyt sitten niin haluais, kun ei se ole se sama. Olen pettynyt asiakas. Mutta sitten tuossa olisi tuo viereinen kauppias, joka myisi mulle pehmistä strösseleillä juuri sillä samalla hinnalla, millä tuo aiempikin, ennenkuin sitten alkoi korotella strösselien hintoja ja lisäillä strösseleihin jotain mitä en halua tai tarvitse. Mutta tältä toiselta en voi lemppariani ostaa, enkä erikseen varsinkaan strösseleitä. Ei, saadakseni mitä haluan, minun on vain maksettava lempparista enemmän alkuperäiselle kauppiaalle. Olen pettynyt asiakas. Asiat minun tahollani muuttuivat huonompaan suuntaan.
Get the picture? Kyse on kokonaisuudesta, ei erillisyydestä. Strösselit on tässä se, jossa Telialla on monopoliasema ja niiden yksipuolisella hintamuutoksella koko paketin hinta muuttuu. Ja minulle asiakkaana kokonaispalvelu kallistuu.
Mutta en jaksa tästä tässä enempiä veivata.
Päivänjatkoja itse kullekin.