Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Juggis77
Uusi jäsen
  • 1 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Luottopäätös tilauksen yhteydessä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei! Minulla on luottotiedot menneet, mutta ilokseni huomasin kun otin Telialta laajakaistan ja modeemin, sekä kännykkäliittymän ja vielä puhelimenkin rahoituksella niin en joutunut maksamaan vakuus maksuja tai mitään. Laitteet ovat tulleet js yhteydet toimivat. Nyt vaan pelkään että joku huomaa 'mokansa' ja yhteydet katkaistaan.

Eli onko tässä tapahtunut kämmi vai katsotteko tilanteen aina tapauskohtaisesti? 

Edit NikoNo: tarkennettu otsikkoa

39 vastausta
IlariJR
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 485 custom-general.kudos
  • 955 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.

Iirogreijer
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@IlariJR@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.


Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?

IlariJR
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 485 custom-general.kudos
  • 955 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Iirogreijer@  kirjoitti:

@IlariJR@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.


Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?


Se on totta, etteivät asiakaspalvelijat pysty päätökseen vaikuttamaan. He kuitenkin näkevät jo hieman tarkemmin mistä luottopäätös johtuu ja voivat tulla siihen johtopäätökseen, että se ei tule luotonvalvonnassa muuttumaan. Näin Yhteisön kautta emme valitettavasti pysty käsittelemään asiakastietoja, mutta voit toki kokeilla ottaa asiakaspalveluun uudestaan yhteyttä esimerkiksi chatin kautta

Iirogreijer
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@IlariJR@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:

@IlariJR@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.


Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?


Se on totta, etteivät asiakaspalvelijat pysty päätökseen vaikuttamaan. He kuitenkin näkevät jo hieman tarkemmin mistä luottopäätös johtuu ja voivat tulla siihen johtopäätökseen, että se ei tule luotonvalvonnassa muuttumaan. Näin Yhteisön kautta emme valitettavasti pysty käsittelemään asiakastietoja, mutta voit toki kokeilla ottaa asiakaspalveluun uudestaan yhteyttä esimerkiksi chatin kautta


Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä

 

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori
  • 831 custom-general.kudos
  • 1163 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Iirogreijer@  kirjoitti:


Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä

 


Nyt en kyllä osaa sanoa mistä syystä alkuvuonna on liittymän avaaminen onnistunut ja nyt ei. Onko kenties tullut uusia tuoreempia merkintöjä jotka tähän vaikuttaisivat, mene ja tiedä. Suomen Asiakastiedostahan voi selvittää omat luottotiedot niin halutessaan. Se on maksutonta kerran 12 kk aikana. Tuota kannattaa hyödyntää niin voi varmistua mitä mahdollisia merkintöjä omat luottotiedot sisältävät. 

| Telia Yhteisön moderaattori | Apple iPhone 12 | Apple Watch SE | C More
MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 498 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Telia pitää  sua selvästi  riski asiakkaana  siksi ei myönnä  vaikka  rahat  tulee taatusti saamaan vaikka perinnän kautta

toisin on    jos maksat vakuusmaksun  niin  otat  yritykselle kuuluvan riskin 

  etkä konkurssi tilanteessa   lähes varmasti  saa rahojas  koska  oon  perijöistä   viimesimpiä siksi en  kannusta ketään  maksaan vakuusmaksuja  sitä paitsi  on ilman nettiä   ja  puhelinta pärjätty .

Iirogreijer
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Merja_J@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:


Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä

 


Nyt en kyllä osaa sanoa mistä syystä alkuvuonna on liittymän avaaminen onnistunut ja nyt ei. Onko kenties tullut uusia tuoreempia merkintöjä jotka tähän vaikuttaisivat, mene ja tiedä. Suomen Asiakastiedostahan voi selvittää omat luottotiedot niin halutessaan. Se on maksutonta kerran 12 kk aikana. Tuota kannattaa hyödyntää niin voi varmistua mitä mahdollisia merkintöjä omat luottotiedot sisältävät. 


Ei ole, vaan päinvastoin, merkinnät poistuivat helmikuun lopussa, poislukien tuo yksi ref merkintä joka sinne jäi. Ja sain nämä 2liittymää tammikuun aikana jolloin merkintöjä vielä oli enemmän. Ja tiedän luottotietojeni tilanteent tällä hetkellä koska mulla on luottotietoraportti kysely päällä 9.90€/kk. Että siinä se ei ole kiinni. Ilmeisesti päätöksiä tehdää pärtstäkertoimen mukaan😁

Iirogreijer
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MMALINEN@  kirjoitti:

@Iirogreijer@  kirjoitti:

Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?


Telia pitää  sua selvästi  riski asiakkaana  siksi ei myönnä  vaikka  rahat  tulee taatusti saamaan vaikka perinnän kautta

toisin on    jos maksat vakuusmaksun  niin  otat  yritykselle kuuluvan riskin 

  etkä konkurssi tilanteessa   lähes varmasti  saa rahojas  koska  oon  perijöistä   viimesimpiä siksi en  kannusta ketään  maksaan vakuusmaksuja  sitä paitsi  on ilman nettiä   ja  puhelinta pärjätty .


Mutta kun ei ole edes mahdollista maksaa edes vakuusmaksua

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2506 custom-general.kudos
  • 3860 custom-general.replies
  • 334 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei @Iirogreijer !

Laitan tähän kopioituna @tilasto :n kirjoituksen parin vuoden takaa, siinä on hyvin kattavasti selvitetty tuo ns. prosessi luottopäätöksen takana.

Lähde:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Luottopaatos-tilauksen-yhteydessa/td-p/1... 

 

Vs: Luottopäätös tilauksen yhteydessä

Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.

 

Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.

 

Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa. 

Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Iirogreijer
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kiisseli67@  kirjoitti:

Hei @Iirogreijer !

Laitan tähän kopioituna @tilasto :n kirjoituksen parin vuoden takaa, siinä on hyvin kattavasti selvitetty tuo ns. prosessi luottopäätöksen takana.

Lähde:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Luottopaatos-tilauksen-yhteydessa/td-p/1... 

 

Vs: Luottopäätös tilauksen yhteydessä

Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.

 

Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.

 

Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa. 

Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.


Kiitos, kyllähän ton sillon aikasemmin luin, mutta ihmettelen vain sitä käytätäntöä, että liittymät saa, vaikka merkintöjä olisi enemmän. Mutta nyt kun tilanne parempi niin ei saa edes laitetta, niin sitä ihmettelen. Ja ei, lyhyitä työsuhteita taikka mitään muutakaan noista ei ole, paitsi se ref, joka tosin on reilu vuosi sitten hoidettu pois. Mutta ehkä sitten olen jollai tasolla telialle riski asiakas, mutta eikö nämä olisi sillon jo pitänyt ottaa huomioon liittymää tilatessa? Et jos tässä tilanne on muuttunut paremmaksi sen jälkeen, niin luottareiden osalta ainakin parempaan suuntaan