Markkinointieston tekeminen


Sonera lähettää markkinointiviestejä sähköpostiosoitteeseeni. Viestin lopussa on linkki markknointiestosivulle, joka pyytää syöttämään kattavan määrän henkilötietoja. On asiatonta, että kieltääkseen sähköpostiin saapuvat markkinointiviestit, henkilön pitäisi luovuttaa Soneralle lisää tietoa itsestään.
 
Jos Sonera haluaa välttää markkinointieston tekemisen toisen nimissä, voisitte varmistusviestillä todentaa, että eston pyytäjällä on pääsy kyseiseen sähköpostiosoitteeseen.
 
Markkinointiviestissä ilmoitetaan tietolähteeksi asiakastietokanta. Soneran CRM-kytkökset vaikuttavat kieltämättä hankalilta, mutta siltä osin, kun olen päässyt asiakkaan käytettävissä olevilla palveluilla asiaa tarkastamaan, kyseinen sähköpostiosoite ei ole asiakastiedoissani.

 

Yritin löytää jonkin muun kanavan, josta olisin voinut pyytää markkinointiestoa kyseiseen sähköpostiosoitteeseen, mutta ilmeisesti kirjeposti olisi ainoa vaihtoehto. Tulee sellainen tunne, että Soneran vastuullisen liiketoiminnan tavoitteet asiakkaan yksityisyyden suojasta eivät ole ylittäneet markkinoinnin tavoitteita, kun verkkopalveluja on rakennettu.


12 kommenttia

Hei ,

onko käytössäsi omat tunnukset joilla voit kirjautua sisään "oma soneraan"? Jos on tee niin ja alalaidasta löydät chatin jossa voit pyytää asiakaspalvelijaa tekemään markkinointikiellon puolestasi. 

 

Muistaakseni löytyy myös tai on ainakin löytynyt omien sivujen kautta optio jossa sai valita suoramarkkinoinnin päälle tai pois päältä.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei karppala!


 


Yksi tapa on lähettää Soneralle täytettynä tämä lomake :


https://www.sonera.fi/asiakastuki/lomakkeet/markkinointiesto/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kenuu90 kirjoitti:

Hei @karppala,


onko käytössäsi omat tunnukset joilla voit kirjautua sisään "oma soneraan"? Jos on tee niin ja alalaidasta löydät chatin jossa voit pyytää asiakaspalvelijaa tekemään markkinointikiellon puolestasi. 


 


Muistaakseni löytyy myös tai on ainakin löytynyt omien sivujen kautta optio jossa sai valita suoramarkkinoinnin päälle tai pois päältä.


 


 




Omat Sivut -> Asiakkuuteni -> Asiakastiedot ja kohdassa Markkinointiviestiasetukset otat pois kaikki sähköpostit tms. mitä siinä on listattu.


 


@kiisseli67 Jos aloittajaa oikein ymmärsin, niin hän taisi tarkoittaa juuri tuota lomaketta. Että hän ei halua noita tietoja antaa, mitä siinä kysytään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hän sanoi ettei kyseistä sähköpostiosoitetta pitäisi olla asiakastiedoissa, joten jotta voi olla varma että kyseessä on varmasti Soneran lähettämä sähköposti niin kannattaa lähettää tuo oikea lomake markkinointiestoon. Vaikka siinä nyt vähän tietoja kyselläänkin ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kiisseli67 kirjoitti:

Hän sanoi ettei kyseistä sähköpostiosoitetta pitäisi olla asiakastiedoissa, joten jotta voi olla varma että kyseessä on varmasti Soneran lähettämä sähköposti niin kannattaa lähettää tuo oikea lomake markkinointiestoon. Vaikka siinä nyt vähän tietoja kyselläänkin ;)




Ja minä taas en osannut sitä lukea... syytetäänkö hellettä? :robotlol:


 


Aloittajalle, oletko varma, että mainokset ovat varmasti Soneran lähettämiä, etteivät ne ole jonkin satunnaisen roskapostittajan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

Hän sanoi ettei kyseistä sähköpostiosoitetta pitäisi olla asiakastiedoissa, joten jotta voi olla varma että kyseessä on varmasti Soneran lähettämä sähköposti niin kannattaa lähettää tuo oikea lomake markkinointiestoon. Vaikka siinä nyt vähän tietoja kyselläänkin ;)




Ja minä taas en osannut sitä lukea... syytetäänkö hellettä? :robotlol:


 


Aloittajalle, oletko varma, että mainokset ovat varmasti Soneran lähettämiä, etteivät ne ole jonkin satunnaisen roskapostittajan?




Täällä sataa, mutta lämmintä on ;)


Tuli vain mieleen mahdollinen roskaposti...


@Purnipsi kirjoitti:

Aloittajalle, oletko varma, että mainokset ovat varmasti Soneran lähettämiä, etteivät ne ole jonkin satunnaisen roskapostittajan?


Kyllä, olen varma, että kyseinen viesti on Soneran lähettämä. Kuinka todennäköisenä pidät, että spammaaja lisäisi markkinointieston linkiksi Soneran web-sivujen URL:n? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@karppala kirjoitti:


@Purnipsi kirjoitti:


Aloittajalle, oletko varma, että mainokset ovat varmasti Soneran lähettämiä, etteivät ne ole jonkin satunnaisen roskapostittajan?




Kyllä, olen varma, että kyseinen viesti on Soneran lähettämä. Kuinka todennäköisenä pidät, että spammaaja lisäisi markkinointieston linkiksi Soneran web-sivujen URL:n? 




Eihän sitä koskaan tiedä, uusimmat huijaukset ainakin pankkien puolella ovat lähes täydellisiä kopioita oikeista sivuista.


 


Tuo Soneran lomake toimii, mutta jos et halua kertoa kysyttyjä tietoja, niin en tiedä, mikä on vaihtoehtoinen väylä. Yleisesti suoramarkkinoinnin kieltämisestä voi lukea täältä: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/ Uskoisi, että myös avoimella tyylillä kirjoitettu ilmoitus/puhelimitse kerrottu riittää.


 


 


@Purnipsi kirjoitti:

Eihän sitä koskaan tiedä, uusimmat huijaukset ainakin pankkien puolella ovat lähes täydellisiä kopioita oikeista sivuista.

 

Tuo Soneran lomake toimii, mutta jos et halua kertoa kysyttyjä tietoja, niin en tiedä, mikä on vaihtoehtoinen väylä. Yleisesti suoramarkkinoinnin kieltämisestä voi lukea täältä: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/ Uskoisi, että myös avoimella tyylillä kirjoitettu ilmoitus/puhelimitse kerrottu riittää.

 

 


Lähdetään nyt siitä, että minun ei erikseen tarvitse todistaa viestin olevan Soneralta. Se on toki mahdollista mm. viestin otsaketietojen perusteella.

 

Hyvä, kun otit puheeksi KKV:n ohjeen. Olen sitä jo lukenutkin ennen tätä keskustelua. Mielenkiintoista siinä on, että yrityksen velvollisuus on pyytää lupaa ennen sähköistä markkinointia. Pystyttekö oman kokemuksenne perusteella aidosti väittämään, että tuon ohjeen vaatimukset toteutuvat? Minä olen kohtuullisen varma, että en ole tällaista lupaa antanut. Jos markkinoinnin mahdollisuudesta olisi minulle kerrottu, en varmasti olisi sellaista lupaa antanut.

 

Sanot, että Soneran markkinointiestolomake toimii. Mihin perustuen väität näin?

 

Olette sivuuttaneet sen, että tämä ongelma on systeeminen. Ei ole kyse vain siitä, että erääseen sähköpostiosoitteeseeni tulee luvatonta markkinointiviestintää. Kyse on siitä, että kielto-oikeuden käyttäminen ei ole mahdollista ilman, että Soneran haltuun päätyy henkilöstä lisää tietoa.

 

Soneran tulisi järjestelmien suunnittelussa ottaa huomioon kielto-oikeuden aito toteutuminen ja tehdä se mahdolliseksi ilman lisätietojen luovuttamista. Näin ovat monet muut asian vakavasti ottaneet yritykset jo tehneet. Olen onnistuneesti päässyt pois monilta markkinointilistoilta luovuttamatta syntymä-aikaani.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Seuraava teksti on suoraan Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulta koskien sähköistä suoramarkkinointia :


 


Sähköinen suoramarkkinointi


Sähköinen suoramarkkinointi, kuten sähköposti- tai tekstiviestimarkkinointi, edellyttää vastaanottajan nimenomaista suostumusta etukäteen. Jos kuluttaja ei ole suostumusta antanut, markkinointiviestin lähettänyt yritys rikkoo



  • tietoyhteiskuntakaaren säännöstä. Säännöksen noudattamista valvoo tietosuojavaltuutettu.

  • kuluttajansuojalakia, jossa kielletään aggressiivisten menettelyjen käyttäminen. Aggressiivisena menettelynä pidetään häirintää, jota voi olla esimerkiksi henkilötietolain tai sähköisen viestinnän tietosuojasta annetun lain vastainen suoramarkkinointi. Kuluttajansuojalain noudattamista valvoo kuluttaja-asiamies.


Kuluttajan on voitava ilmoittaa suostumuksensa vastaanottaa sähköisiä markkinointiviestejä aktiivisella toimenpiteellä, kuten rastittamalla valintaruutu. Yritys ei voi hankkia suostumusta yhteystietojen käyttöön esimerkiksi automaattisesti esitäytetyllä valintaruudulla sopimuksen tekemisen tai markkinoinnin yhteydessä. 


Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:



  • yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt.

  • markkinointiin käytetään samaa välinettä kuin tuotteen ostamiseen käytettiin; esimerkiksi tekstiviestiä voi käyttää, jos tuote on ostettu tekstiviestin välityksellä.

  • kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien lähettämisestä.

  • kuluttajalle on selvästi ja erottuvasti kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudesta kieltää viestien lähettäminen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ota yhteyttä siis Asiakaspalveluun tuosta Markkinointiestosta, täällä Klaanissa ei voi hoitaa tunnistaumista vaativia tehtäviä : https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta


@karppala kirjoitti:

Sonera lähettää markkinointiviestejä sähköpostiosoitteeseeni. Viestin lopussa on linkki markknointiestosivulle, joka pyytää syöttämään kattavan määrän henkilötietoja. On asiatonta, että kieltääkseen sähköpostiin saapuvat markkinointiviestit, henkilön pitäisi luovuttaa Soneralle lisää tietoa itsestään.
 
Jos Sonera haluaa välttää markkinointieston tekemisen toisen nimissä, voisitte varmistusviestillä todentaa, että eston pyytäjällä on pääsy kyseiseen sähköpostiosoitteeseen.
 
Markkinointiviestissä ilmoitetaan tietolähteeksi asiakastietokanta. Soneran CRM-kytkökset vaikuttavat kieltämättä hankalilta, mutta siltä osin, kun olen päässyt asiakkaan käytettävissä olevilla palveluilla asiaa tarkastamaan, kyseinen sähköpostiosoite ei ole asiakastiedoissani.


 


Yritin löytää jonkin muun kanavan, josta olisin voinut pyytää markkinointiestoa kyseiseen sähköpostiosoitteeseen, mutta ilmeisesti kirjeposti olisi ainoa vaihtoehto. Tulee sellainen tunne, että Soneran vastuullisen liiketoiminnan tavoitteet asiakkaan yksityisyyden suojasta eivät ole ylittäneet markkinoinnin tavoitteita, kun verkkopalveluja on rakennettu.




Tuolla joku huikkasikin, että tosiaan Omien Sivujen kautta pääset hallinnoimaan markkinointiviestiasetuksia itse, tai voit myös olla meille päin yhteydessä Omien Sivujen chatin kautta :smileyhappy:

Vastaa