Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Arvuuttaja
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 4 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Muistutus laskusta sähköpostiin tai tekstiviestillä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Nykyinen sähköyhtiöni lähettää maksuttoman tekstiviestihuomautuksen kun lasku on jäänyt maksamatta. Ikäänkuin varoituksena jolla voi välttää huomautusmaksun ja turhan paperintuhlauksen! Erinomainen idea. Saisiko sen Sonerallekin? Jos SMS lähettäminen maksaa liikaa, kelpaisi myös sähköposti asiasta. Tällaiset pienet kympin parin laskut tuppaavat usein unohtumaan, jollei verkkopankkiin ole muuten asiaa.

20 vastausta
RaMaria
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 459 custom-general.kudos
  • 1346 custom-general.replies
  • 100 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tämmöstä mahdollisuutta meillä ei tällä hetkellä ole käytössä, mutta ihan kiva ideahan tuo on, mikäli se on toteutettavissa. Lähetän vinkkiä eteenpäin. 🙂

 

Semmonen mahdollisuus meillä kuitenkin on, että kun lasku saapuu, lähetämme siitä tekstaritse muistutuksen puhelimeen. Tämän voi kytkeä kätevästi Omilta Sivuilta > Asiakkuuteni > Laskutustiedot > Muokkaa.

Tämä voisi olla oikein hyvä apu, jos ne laskut tuppaavat sinne verkkopankkiin unohtua, muistaa sitten samantien käydä hyväksymässä.

 

Mikäli joskus käy niin, että liittymä uhkaa sulkeutua maksamattoman laskun vuoksi, tästäkin voidaan viesti lähettää, sen saa kytkettyä Omien Sivujen laskuarkistosta. 🙂

Paina peukkua jos tykkäsit vastauksesta!

aina
Konkari
  • 66 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Kurkkasin "Sonera Tunnuksella" "Omilla Sivuilla" tietojani. Sivulla https://www4.sonera.fi/OmatSivut/customerInfo.do?action=BILLING sanotaan "Voit muokata liittymiesi laskutustietoja." Sellainen puute kuitenkin on, etten keksi mitään tapaa laajakaistaliittymäni laskutustietoja muokata. Joskus on ollut, mutta näköjään kehitys on kehittynyt tyhmempään suuntaan. Laskutustapa pitäisi olla vaihdettavissa ja esimerkiksi sähköpostilaskun viestiosoitteet pitäsi olla nähtävissä ja vaihdettavissa. Liittymän tunnuksilla "Omilla Sivuilla" ei laskutustapaa edes näe.

 

Sähköpostilasku on käytössä niin että Sonera lähettää sekä sähköpostiin viestin että pariin kännykkän tekstiviestin, että laskun voi internettiin mennä katsomaan. Ainakin joskus samaiset ilmoitukset olisi saanut Soneralta myös e-laskuun lisukkeeksi. Soneran netistä luettava lasku on ihan paperisen veroinen muodoltaan, mitä e-laskut pankissa eivät aina ole. Osalla pankkeja saa ilmaiseksi viestin sähköpostiin tai puhelimeen, että verkkopankiin on tullut maksettavaksi lasku.

 

Paperilasku tietty olisi edelleen toimiva jos ei halua laskutusosoitettaan pankkiin. Sonera vain joku vuosi sitten teki sopimusrikkomuksen ryhtyen perimään paperilaskusta laskutuslisää ja sittemmin on laskutuslisää korottanut moninkertaiseksi. Laskuttamisesta veloittamisen laillisuus muutenkin on kyseenalainen. Ahneutta asiakasta kohtaan ja Itellan markkinoiden vaikeutusta.

Näin aina
wheeler
Vakiokalustoa ☆
  • 29 custom-general.kudos
  • 230 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Viitaten tähän laskun tekstiviesti/s-posti muistutukseen, ajattelin hieman päivittää omia tietoja ja varmistaa pari asiaa. Aina kirjoitti paljon asiaa tähän liittyen. Ja todella tärkeätä asiaa!

Olen suunitellut vaihtaa nykyisestä s-postilaskusta e-laskuun. Yhteislasku käytössä, matkapuhelin+liikkuva laajakaista. Koska haluan ilmoitusviestin puhelimeen tai s-postiin, kun e-lasku on lähetetty pankkiin, pyytäisin sonera laskutuksesta vahvistusta seuraavaan: Omilta Sivuilta voi myös aktivoida ilmoitusviestin, tekstiviesti tai s-postiviesti, saapuneesta e-laskusta kun käytössä on yhteislasku. 

  

 

NikoNo
Moderaattori
Moderaattori
  • 665 custom-general.kudos
  • 1503 custom-general.replies
  • 95 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Helpoin tapa on valita e-laskun kytkentävaiheessa, että haluat pankilta sähköposti-ilmoituksen kun lasku on saapunut. Toki tämän valinnan voi myös tehdä omien sivujen kautta yhteislaskulle, kun e-lasku on kytketty.

Suosittelen myös e-laskupalveluun siirtymistä. Se on erittäin kätevä tapa maksaa laskuja ja laskut jäävät kätevästi arkistoon talteen. Välttämättä tuollaista sähköposti ilmoitusta et laskusta tarvitse, sillä laskut tulevat pankkiin 2-3 viikkoa ennen eräpäivää. Ehdit siis näkemään laskut ajoissa, mikäli käyt nettipankissasi edes joka toinen viikko pyörähtämässä.

wheeler
Vakiokalustoa ☆
  • 29 custom-general.kudos
  • 230 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitoksia pikavastauksesta! Kokeilin Soneran e-laskua muutama vuosi sitten. Valitettavasti lasku oli aina "matkalla" 4-5 pv ennenkuin ilmestyi pankkiin. Laskuarkistossa näkyi kyllä. Tämän vuoksi siirryin s-postilaskuun. Nopeampi, ja matkapuhelimeen tulee ilmoitus, ja silloin tietää että lasku on varmasti nettipankissa. Kun ei aina tiedä missä on milloinkin. Nyt on rytmi muuttunut ja e-lasku on luultavasti järkevin. Jos lasku liikkuu nopeammin kun ennen! Kokeilemalla selviää!

Onko "palvelupyyntö" Omilla Sivuilla sopiva kanava pyytää e.laskua? Asiakaspalveluun soitto ei onnistu tällä hetkellä. Kytken vielä tiedot nettipankissa ennen tilausta.   

aina
Konkari
  • 66 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Sukulainen kuoli marraskuussa ja lesken mukaan Soneran laajaḱaistaliittymän laskuja ei sen jälkeen ole tullut. Kuolemaan liittyvää järjestämistä on ollut niin paljon, että laajakaistaan ei ole paneuduttu kunhan se on toiminut. Liittymän paperit oli ja katsoimme liittymän tunnuksilla "Omille Sivuille" mutta eipä sieltä selvinnyt laskutustapa. "Sonera Tunnusta" tuskin oli.

 

Enpä muuta osannut neuvoa kuin kehottaa saada jollain keinoin yhteys Soneran asiakaspalveluun tai käydä Sonera-kaupassa pyytämässä että laajakaistasopimus siirretään ilman palvelukatkoa leskelle, jonka sivupostiosoite tulisi pääpostiosoitteeksi viestit säilyttäen. Kuolleen puolison sähköposti ja matkapuhelinliittymä lopetettaisiin.

 

 

 

Tuli muuten itselleni juuri paperipostissa Soneran laajakaistan karhulasku päivättynä kaksi viikkoa laskun eräpäivän jälkeen. Laskun olin ehtinyt jo myöhässä maksaa. Tässä tilanteessa olisi tietty ollut hyvä kun muutama pankkipäivä eräpäivän jälkeen olisi tupsahtanut muistutus samoihin sähköposteihin ja matkapuhelimiin kuin varsinainen ilmoitus laskusta. Sähköpostia ja tekstiviestejä paremmin toimiva olisi tietty paerilasku, mutta Sonera lisää sille sikamaisen laskutuslisän.

 

E-laskuun en ole innostunut kun verkkopankissa käynti laskun tarkastamiseksi ja maksamiseksi on varsin työläs tai sitten annettava laskuttajan laittaa kätensä pankkitililleni. Ja oikeudellisesti kuluttajaa kyykytetään. Suoramaksu vastaa lähinnä aikaisempaa hyvin toiminutta suoraveloitusta - ennakkotarkastus käy vaivattomasti paperi-ilmoituksesta joka toimii arkistoitavana tositeena ja lasku menee maksuun automaattisesti jos ei ollut tarvetta siihen puuttua. Mutta varmaan Sonera velottaa suoramaksuilmoituksesta kuten ryhtyi tekemään suoraveloitusilmoituksille?

 

 

Näin aina
NikoNo
Moderaattori
Moderaattori
  • 665 custom-general.kudos
  • 1503 custom-general.replies
  • 95 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Soneran puolelta ei voida e-laskua kytkeä, vaan se pitää itse tehdä verkkopankin kautta. Näet uusimmasta laskusta tarvittavat tiedot e-laskun kytkentään, eli yksilöintitiedon. Tämä siitä syystä, että e-lasku on aina pankin ja asiakkaan välinen sopimus, samaan tapaan kuin suoraveloituskin aikanaan. Kun olet kytkennän tehnyt verkkopankista, niin tieto tulee automaattisesti Soneran järjstelmään ja laskutus siirtyy jatkossa sinne.

Oman kokemukseni mukaan e-laskut ilmestyvät nykyään jo samana päivänä verkkopankkiin, kun lasku muodostuu Soneralla. Näin ainakin itselläni Nordean asiakkaana homma toimii.

NikoNo
Moderaattori
Moderaattori
  • 665 custom-general.kudos
  • 1503 custom-general.replies
  • 95 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@aina vastauksia sinun kysymyksiisi...

 

Ymmärrettävästi kuoleman jälkeen riittää kaikenlaista hoidettavaa, joten laajakaista ei varmasti ole päällimmäisenä mielessä. Tämän omistussuhteenmuutoksen saa kätevimmin hoidettua puhelimitse 0200 17000 tai Sonerakaupassa. Mitään katkoksia ei pääse tulemaan ja laskutusosoitteet voidaan samalla muuttaa oikeanlaiseksi.

 

Karhulasku lähtee aina jämptisti 14vrk eräpäivän jälkeen, mutta mikäli laskun on ehtinyt maksamaan ennen karhulaskun saapumista, niin kehoitus on toki aiheeton. Suoramaksu on tosiaan pankkien uusi vastine suoraveloitukselle ja tämä on monille kätevä tapa hoitaa laskut. Mikäli asiakas haluaa laskusta paperisen tositteen postin kautta, niin siitä menee paperilaskun maksu. Sähköpostilaskuna tämä tosite on siis ilmainen.

 

Eikö e-lasku voisi kuitenkin toimia ihan kivasti? Käyt varmasti verkkopankissa maksamassa joitain postin kautta tulevia laskuja kuukausittain, joten samassa yhteydessä huomaat aina saapuneet e-laskut. Itselläni on tapana käydä yleensä kerran viikossa tarkistamassa verkkopankin tilanne ja nykyään tätä toimintoa helpottaa älypuhelimen pankkisovellus. Kannattaisi ainakin testata tuota vaihtoehtoa.

wheeler
Vakiokalustoa ☆
  • 29 custom-general.kudos
  • 230 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Verkkopankkikytkentä on tuttua mutta:

NikoNo kirjoitti:

"Kun olet kytkennän tehnyt verkkopankista, niin tieto tulee automaattisesti Soneran järjstelmään ja laskutus siirtyy jatkossa sinne"

 

Tämä ei toiminut viimeksi kun yritin saada joulukuun laskun e-laskuna. Otin yhteyttä myös soneraan, mutta silti lasku tuli s-postiin.

Nyt olen varmuuden vuoksi poistanut ja uudellen kytkenyt e-laskun nettipankissa. Katsotaan tuleeko tammikuun lasku mihin.

Tämän osion uusimmat keskustelut