Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63263
Kirjoituksia 172635

Sähköpostilaskun muutokset

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎13-04-2015
Kirjoituksia: 11
1/51

Sähköpostilaskun muutokset

Miksi ihmeessä menette poistamaan sähköpostilaskutuksen asiakkailtanne!? Onko se minun ongelma, jos joillain asiakkailla ei mene sähköpostit perille tai ne joutuvat roskapostikansioon.

Ainoat vaihtoehdot, mitkä annoitte, on että joko e-lasku (foorumia lukiessani huomannut, ettei toimi sekään) tai joku typerä ohjelma (kivra, mikälie edes on) tai sitten vain lähetätte mulle laskun PAPERISENA kotiin, joka maksaa.

Kuka teillä keksii nämä ideat? Ei ole mun ongelma, jos jollain ei toimi tämä homma. Enkä tosiaan ala maksamaan montaa euroa KAHDESTA eri LASKUSTA.

Ja yritäppä tämä sama tilanne selittää sitten muutamille sukulaisilleni, jotka ovat myös laskunsa saaneet sähköpostiin ja nyt pitäisi alkaa sitten säätämään e-laskuja.

Hävetkää.

Yli 15 vuotta asiakkaana ja nyt ihan tosissani harkitsen, että siirrän liittymäni muualle missä tämä palvelu EI LOPU.

50 vastausta
Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎20-01-2020
Kirjoituksia: 83
2/51

Vs: Sähköpostilaskun muutokset

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon. Me haluamme varmistaa, että asiakkaillamme on mahdollisimman turvalliset ja vaivattomat laskutustavat, kuten esimerkiksi e-lasku.

E-laskusopimus tehdään oman pankin kanssa. Sen voi tehdä esimerkiksi siinä kohtaa, kun uusinta laskua maksaa tai sitten erikseen näillä ohjeilla. E-laskun yhteydessä voit valita käytkö hyväksymässä laskun vai suoraveloitetaanko maksu tililtäsi. Lisätietoja e-laskun asetuksista ja kytkennästä saat omalta pankiltasi.

E-laskun lisäki laskutustapoina on mainitsemasi Kivra sekä laskut voi maksaa myös Minun Telia -sovelluksella. Kivra on digitaalinen postilaatikko, jonka kautta laskuja voi vastaanottaa, maksaa ja arkistoida. Sen kautta on mahdollista myös tarvittaessa hoitaa toisen henkilön maksuasioita. Täältä pääset vielä lukemaan lisää noista vaihtoehtoisista maksutavoista, jotka tulevat korvaamaan sähköpostilaskun tämän vuoden loppuun mennessä.

0 tykkäystä
Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎14-12-2015
Kirjoituksia: 666
3/51

Tämä ei vain nyt käy näin.

En lähde etsimään laskujani ympäri maailmaa mistään xyzåäö-palveluista. Mikäli laskuja ei saa jatkossakin Omilta sivuilta ilman lisämaksuja, niin täältäkin lähtee kaikki Telian maksulliset palvelut saneeraukseen.

Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎20-01-2020
Kirjoituksia: 83
4/51

Moikka @irritus ! Laskut pääsee jatkossakin katsomaan ja maksamaan Omilta sivuilta, eli eivät ole sieltä mihinkään poistumassa.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎08-06-2020
Kirjoituksia: 1
5/51

Minä en halua ottaa e-laskua käyttöön. Onko siis näin, että minun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja saan silti laskuni jatkossa omille sivuille minun teliaan ja pystyn ne sitä kautta maksamaan ilman e-lasku sopimusta? 

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎13-07-2017
Kirjoituksia: 482
6/51

@irritus  kirjoitti:

Tämä ei vain nyt käy näin.

En lähde etsimään laskujani ympäri maailmaa mistään xyzåäö-palveluista. Mikäli laskuja ei saa jatkossakin Omilta sivuilta ilman lisämaksuja, niin täältäkin lähtee kaikki Telian maksulliset palvelut saneeraukseen.

Kukin päättää itse kohdaltaan mitä palveluja käyttää.

Itselläni on ollut e-laskutus käytössä jo toistakymmentä vuotta eikä vain Telian laskujen osalta , vaan myös monien muiden. Nykyään kaikki sähkö- , puhelin- , vakuutus-  ja muut yhtiö sekä verottaja että muut viranomaiset lähettävät halutessasi laskut e-laskuna suoraan pankkiin.

Silloin kaikki laskut todellakin ovat yhdessä ja samassa paikassa eli pankissa. Minulla on pankkini palvelut toimineet ihan kiitettävästi jo kymmenen vuotta. No toki jotakin eroa voi olla riippuen minkä pankin asiakas on.

Highlighted
Konkari
7/51

@emmahoo  kirjoitti:

Onko siis näin, että minun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja saan silti laskuni jatkossa omille sivuille minun teliaan ja pystyn ne sitä kautta maksamaan ilman e-lasku sopimusta? 

Näin minä ymmärrsin @HannaMarikaL vastauksen.

Jos jotakin hänen vastauksestaan poikkeavaa nyt sitten tapahtuisi, niin asiahan ratkeaa hyvin  yksinkertaisesti. Vähennät laskun loppusummasta aiheettomat laskutuslisät ja lähetät Telialle palautetta.

@kustaa1967  kirjoitti:

Niin, Omilla Sivuilla laskutusvalinnat vain ovat hieman arvoitukselliset.

Omat sivut – laskutustiedotOmat sivut – laskutustiedot

Tuossahan ei ole muita valintoja kuin paperi- ja sähköpostilasku. Jos sähköpostiosoitteen jättää pois, lomake ei päästä eteenpäin. Kun haluaa laskunsa Omille Sivuille, se on pakko tehdä kiertäen sähköpostilaskun kautta. Mikäli sähköpostilasku lakkautetaan, niin mitenköhän tuo lomake sen jälkeen toimii?

Toinen ongelma on, että tekstiviestimuistutukseen Telia edellyttää Telian matkapuhelinnumeroa. Näinhän asia ei voi olla, vaan laskutus tulee korjata hyväksymään mikä tahansa matkapuhelinnumero.

Highlighted
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎16-12-2014
Kirjoituksia: 955
8/51

@emmahoo  kirjoitti:

Minä en halua ottaa e-laskua käyttöön. Onko siis näin, että minun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja saan silti laskuni jatkossa omille sivuille minun teliaan ja pystyn ne sitä kautta maksamaan ilman e-lasku sopimusta? 

Kyllä, juuri näin. E-laskusopimusta ei ole toki pakko ottaa käyttöön.

@irritus: Sähköpostilasku poistuu vasta vuoden loppuun mennessä, joten kaikkia tarvittavia toimenpiteitä ei ole vielä tehty. Omat Sivut varmasti vielä muuttuvat tuosta nykyisestä näkymästä.

Highlighted
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎13-07-2017
Kirjoituksia: 482
9/51

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Niin, Omilla Sivuilla laskutusvalinnat vain ovat hieman arvoitukselliset.

Omat sivut – laskutustiedotOmat sivut – laskutustiedot

Tuossahan ei ole muita valintoja kuin paperi- ja sähköpostilasku. Jos sähköpostiosoitteen jättää pois, lomake ei päästä eteenpäin. Kun haluaa laskunsa Omille Sivuille, se on pakko tehdä kiertäen sähköpostilaskun kautta. Mikäli sähköpostilasku lakkautetaan, niin mitenköhän tuo lomake sen jälkeen toimii?

Toinen ongelma on, että tekstiviestimuistutukseen Telia edellyttää Telian matkapuhelinnumeroa. Näinhän asia ei voi olla, vaan laskutus tulee korjata hyväksymään mikä tahansa matkapuhelinnumero.

Kaikki muuttuu Eskoseni kuten Nummisuutareissa sanotaan.

Sähköposti ei enää oikein täytä rahaliikenteelle vaadittuja turvallisuusvaatimuksia ja mielestäni sen voikin jo hiljalleen sulkea.

En oikein ymmärrä ihmisten muutosvastarintaa e-laskutusta kohtaan. Itselläni se on ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta ja toiminut ihan kelvollisesti kuten jo edellä kerroin.

Kaikki laskut e-laskun tapauksessa tulevat suoraan pankkiin ja ne voi siellä tarkastaa ja hyväksyä maksuun tai laittaa automaattimaksatukseen. Pankki myös ilmoittaa saapuneista laskuista pari viikkoa ennen eräpäivää joko s-postilla tai tekstarilla ja vieläpä ihan ilmaiseksi , ainakin minun pankki.

Mikäli laskussa on epäselvyyksiä , niin silloin laskutustavasta riippumatta asia pitää selvittää laskuttajan kanssa.

Highlighted
Konkari
10/51

@kustaa1967, hauskaa, että ensin haukut sähköpostin turvattomaksi, mutta heti perään kehut pankkisi lähettämiä tekstiviestejä. Ne ovat kuitenkin aivan yhtä turvattomia kuin sähköpostikin.

Osa pankeista, jotka näitä lähettävät, veloittavat niistä rahaa. Toiset eivät taas lähetä sellaisia lainkaan. Osa pankeista veloittaa laskujen arkistoinnista vapaajakson jälkeen. Näitä piilokustannuksia tulee varoa.

E-lasku on ylisuunniteltu järjestelmä, joka aiheuttaa monimutkaisuudellaan useita ongelmia. Näiden takia e-lasku ei koskaan voi olla ainoa tarjolla oleva laskutustapa.

Vaikka teknisesti e-laskua voisi käyttää myös yksittäisiin tai ensimmäisiin laskuihin, useimpien laskuttajien järjestelmät eivät sitä ensimmäistä laskua pysty e-laskuna toimittamaan. Rinnalla on siis pakko pitää muitakin laskutusvaihtoehtoja.

Vaikka tilisiirrot kulkevat SEPA:n ansiosta Euroopassa sujuvasti, e-laskut junnaavat puhtaasti kotimaisissa järjestelmissä.

Muut laskutustavat ovat myös e-laskua huomattavasti joustavampia erilaisissa elämän tilanteissa. Mikäli joudut sairaalaan, paperi- ja sähköpostilaskut voi helposti delegoida vaikka sukulaiselle hoidettavaksi.

E-lasku sen sijaan onkin jo hankalampi juttu. Mikäli sairaalaan joutumisesi syy on onnettomuus, jossa myös verkkopankkitunnuksesi meni rikki, olet pulassa. Saadaksesi edes luettua e-laskusi, saatat joutua varaamaan tahdistetun ajan pankilta ja ambulanssilta, jotta sinut voidaan roudata paareilla uusimaan verkkopankkitunnuksesi.