Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
muddis
Uusi keskustelija
  • 6 custom-general.kudos
  • 13 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Sähköpostilaskun muutokset

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Miksi ihmeessä menette poistamaan sähköpostilaskutuksen asiakkailtanne!? Onko se minun ongelma, jos joillain asiakkailla ei mene sähköpostit perille tai ne joutuvat roskapostikansioon.

 

Ainoat vaihtoehdot, mitkä annoitte, on että joko e-lasku (foorumia lukiessani huomannut, ettei toimi sekään) tai joku typerä ohjelma (kivra, mikälie edes on) tai sitten vain lähetätte mulle laskun PAPERISENA kotiin, joka maksaa.

 

Kuka teillä keksii nämä ideat? Ei ole mun ongelma, jos jollain ei toimi tämä homma. Enkä tosiaan ala maksamaan montaa euroa KAHDESTA eri LASKUSTA.

 

Ja yritäppä tämä sama tilanne selittää sitten muutamille sukulaisilleni, jotka ovat myös laskunsa saaneet sähköpostiin ja nyt pitäisi alkaa sitten säätämään e-laskuja.

 

Hävetkää.

 

Yli 15 vuotta asiakkaana ja nyt ihan tosissani harkitsen, että siirrän liittymäni muualle missä tämä palvelu EI LOPU.

89 vastausta
kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967, hauskaa, että ensin haukut sähköpostin turvattomaksi, mutta heti perään kehut pankkisi lähettämiä tekstiviestejä. Ne ovat kuitenkin aivan yhtä turvattomia kuin sähköpostikin.

 

Osa pankeista, jotka näitä lähettävät, veloittavat niistä rahaa. Toiset eivät taas lähetä sellaisia lankaan. Osa pankeista veloittaa laskujen arkistoinnista vapaajakson jälkeen. Näitä piilokustannuksia tulee varoa.

 

E-lasku on ylisuunniteltu järjestelmä, joka aiheuttaa monimutkaisuudellaan useita ongelmia. Näiden takia e-lasku ei koskaan voi olla ainoa tarjolla oleva laskutustapa.

 

Vaikka teknisesti e-laskua voisi käyttää myös yksittäisiin tai ensimmäisiin laskuihin, useimpien laskuttajien järjestelmät eivät sitä ensimmäistä laskua pysty e-laskuna toimittamaan. Rinnalla on siis pakko pitää muitakin laskutusvaihtoehtoja.

 

Vaikka tilisiirrot kulkevat SEPA:n ansiosta Euroopassa sujuvasti, e-laskut junnaavat puhtaasti kotimaisissa järjestelmissä.


Muut laskutustavat ovat myös e-laskua huomattavasti joustavampia erilaisissa elämän tilanteissa. Mikäli joudut sairaalaan, paperi- ja sähköpostilaskut voi helposti delegoida vaikka sukulaiselle hoidettavaksi.

 

E-lasku sen sijaan onkin jo hankalampi juttu. Mikäli sairaalaan joutumisesi syy on onnettomuus, jossa myös verkkopankkitunnuksesi meni rikki, olet pulassa. Saadaksesi edes luettua e-laskusi, saatat joutua varaamaan tahdistetun ajan pankilta ja ambulanssilta, jotta sinut voidaan roudata paareilla uusimaan verkkopankkitunnuksesi.


No jopas nyt jotakin.  Hymiö Onnellinen

 

Se ilmoitus saapuneesta laskusta joko s-postilla tai tekstarilla ei sisällä muuta kuin tekstin "Sinulle on saapunut yksi tai useampi e-lasku". Siis siinä ei ole mitään yksilöiviä tietoja. Vaikea siitä kenenkään ulkopuolisen on päätellä yhtään mitään.

 

Minun pankkini ei ilmoituksista peri yhtään mitään.

 

Tuohon e-laskun ylisuunnitteluun sanoisin , että on se hyvin paljon helpompi käyttää kuin esim. s-postilasku , jossa joka tapauksessa pitää pankin puolella käydä se lasku varsinaisesti maksamassa ja siihenkin tarvitaan ne pankkitunnukset.

 

Pankkitunnuksia käytetään nyky-yhteiskunnassa lukemattomiin tunnistautumistehtäviin ja ei ole vain e-laskujen ongelma , jos pankkitunnukset on rikki. No eipä ole tunnukset minulla olleet koskaan rikki , vaikka olen sitä itse ollut ja nykyään laskun maksu hoituu vaikka puhelimella. Siis vaihtoehtoisia laitteitakin on eikä olla yhden varassa.

 

No kuten jo aiemmikin totesin , kukin valitsee itse toimintatapansa. Osa vain näyttää jämähtäneen viime vuosituhannelle.

 

 

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1057 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:
Osa vain näyttää jämähtäneen viime vuosituhannelle.

Totta, nykymuotoinen sähköposti on 1980-luvulta ja www-sivut 1990-luvulta. Tele ei kylläkään avannut Omia Sivuja heti kuin mahdollista. Niitä joutui odottamaan aika monta vuotta. Hymiö Kieli

kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Osa vain näyttää jämähtäneen viime vuosituhannelle.

Totta, nykymuotoinen sähköposti on 1980-luvulta ja www-sivut 1990-luvulta. Tele ei kylläkään avannut Omia Sivuja heti kuin mahdollista. Niitä joutui odottamaan aika monta vuotta. Hymiö Kieli


Ja sähköpostilasku kuuluu siihen samaan kategoriaan. Hymiö Erittäin onnellinen

Vai mitä arvelet miksi Telia on sulkemassa s-postilaskut???

 

Enpä ole enää vuosiin s-postilaskua tarvinnut. No jonkun verran vielä 2000-luvun alussa , kun kaikilla laskuttajillani ei e-laskua ollut. Sekin on jo historiaa.

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2506 custom-general.kudos
  • 3860 custom-general.replies
  • 334 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967@  kirjoitti:

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:
Osa vain näyttää jämähtäneen viime vuosituhannelle.

Totta, nykymuotoinen sähköposti on 1980-luvulta ja www-sivut 1990-luvulta. Tele ei kylläkään avannut Omia Sivuja heti kuin mahdollista. Niitä joutui odottamaan aika monta vuotta. Hymiö Kieli


Ja sähköpostilasku kuuluu siihen samaan kategoriaan. Hymiö Erittäin onnellinen

Vai mitä arvelet miksi Telia on sulkemassa s-postilaskut???

 

Enpä ole enää vuosiin s-postilaskua tarvinnut. No jonkun verran vielä 2000-luvun alussa , kun kaikilla laskuttajillani ei e-laskua ollut. Sekin on jo historiaa.


Kyllä e-laskut on käteviä, minullakin kaikki laskut e-laskuina. Helppo maksaa vaikka puhelimella pankkisovelluksessa, totta puhuen enimmäkseen käytän puhelinta laskujen maksuun.

Kuititkin saa talteen kätevästi ainakin minun pankin sovelluksesta, kaikki sisältyy vieläpä oman pankin tiliasionnin palvelumaksuun johon sisältyy : 1 pankkikortti (esim yhdistelmäkortti), lähtevät tilisiirrot, saapuvat tilisiirrot, saapuvat viestisiirrot, mobiili kuukausimaksu, verkkopalvelu, siirto/ saapuva maksu..., E-laskun sähköposti-ilmoitus, Saapuva e-lasku internet-palvelu mm.

Toki on tullut sähköpostilaskukin kokeiltua muutaman kerran esim. Elisalla ollut käytössä.

Ei vain ollut minun juttu, kun virtuaaliviivakoodi ei toiminut ja joutui näpyttelemään kaikki yksitellen verkkopankkiin.

Toinen kokemus oli vakuutusyhtiön lasku, joka ei suostunut avautumaan salauksen vuoksi. Tai avautui jos latasin vähemmän turvallisemman sovelluksen sen lukemiseksi sähköpostista.

Soittamalla vakuutusyhtiöön sain heidät lähettämään pdf-tiedostona suoraan sähköpostiini, sittemmin vaihdoin senkin e-laskuksi.

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 498 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jos telia on luopumassa sähköpostilaskuista tietoturvasyistä 

 niin miksi telia ei voi laittaa sopimuksiakin   omillesivuille viestiosioon  laskut  varmaan  kuitenkin  omillasivuilla jatkossakin on  .

 

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 498 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HannaMarikaL@  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon. Me haluamme varmistaa, että asiakkaillamme on mahdollisimman turvalliset ja vaivattomat laskutustavat, kuten esimerkiksi e-lasku.

 

E-laskusopimus tehdään oman pankin kanssa. Sen voi tehdä esimerkiksi siinä kohtaa, kun uusinta laskua maksaa tai sitten erikseen näillä ohjeilla. E-laskun yhteydessä voit valita käytkö hyväksymässä laskun vai suoraveloitetaanko maksu tililtäsi. Lisätietoja e-laskun asetuksista ja kytkennästä saat omalta pankiltasi.

 

E-laskun lisäki laskutustapoina on mainitsemasi Kivra sekä laskut voi maksaa myös Minun Telia -sovelluksella. Kivra on digitaalinen postilaatikko, jonka kautta laskuja voi vastaanottaa, maksaa ja arkistoida. Sen kautta on mahdollista myös tarvittaessa hoitaa toisen henkilön maksuasioita. Täältä pääset vielä lukemaan lisää noista vaihtoehtoisista maksutavoista, jotka tulevat korvaamaan sähköpostilaskun tämän vuoden loppuun mennessä.


Telia pisteellä koskikeskuksessa sanottiin että paperilaskut poistuu ei sähköpostilaskut

Poistuu kumpitahansa niin päärön ratkasu .

IlariJR
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 485 custom-general.kudos
  • 955 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa



@MMALINEN@  kirjoitti:


Telia pisteellä koskikeskuksessa sanottiin että paperilaskut poistuu ei sähköpostilaskut

Poistuu kumpitahansa niin päärön ratkasu .


Siellä on nyt annettu väärää tietoa. Sähköpostilaskut poistuu, mutta paperilasku pysyy edelleen yhtenä laskutusvaihtoehtona. Suosittelemme toki muita sähköisiä laskutustapoja, kuten e-laskua.

IlariJR
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 485 custom-general.kudos
  • 955 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MMALINEN@  kirjoitti:

Jos telia on luopumassa sähköpostilaskuista tietoturvasyistä 

 niin miksi telia ei voi laittaa sopimuksiakin   omillesivuille viestiosioon  laskut  varmaan  kuitenkin  omillasivuilla jatkossakin on  .

 


Tilaus- ja toimitusvahvistukset toimitetaan toki asiakkaan Omien Sivujen viestikeskukseen jo nyt. Viestikeskuksessa nämä materiaalit säilyvät ja ovat aina asiakkaan nähtävillä, tallennettavissa sekä tulostettavissa.

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
  • 90 custom-general.kudos
  • 498 custom-general.replies
  • 9 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@IlariJR@  kirjoitti:

@MMALINEN@  kirjoitti:

Jos telia on luopumassa sähköpostilaskuista tietoturvasyistä 

 niin miksi telia ei voi laittaa sopimuksiakin   omillesivuille viestiosioon  laskut  varmaan  kuitenkin  omillasivuilla jatkossakin on  .

 


Tilaus- ja toimitusvahvistukset toimitetaan toki asiakkaan Omien Sivujen viestikeskukseen jo nyt. Viestikeskuksessa nämä materiaalit säilyvät ja ovat aina asiakkaan nähtävillä, tallennettavissa sekä tulostettavissa.


Jotkut sopimukset tulee esim   joukkupassien ei .

IlariJR
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 485 custom-general.kudos
  • 955 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MMALINEN@  kirjoitti:


Jotkut sopimukset tulee esim   joukkupassien ei .


Kyllä siitäkin pitäisi vahvistus käsittääkseni saapua. Asiakaspalvelussa voidaan tsekata tilanne ja tarvittaessa laittaa siitä kyselyä eteenpäin.