Sähköpostilaskun muutokset


Miksi ihmeessä menette poistamaan sähköpostilaskutuksen asiakkailtanne!? Onko se minun ongelma, jos joillain asiakkailla ei mene sähköpostit perille tai ne joutuvat roskapostikansioon.

 

Ainoat vaihtoehdot, mitkä annoitte, on että joko e-lasku (foorumia lukiessani huomannut, ettei toimi sekään) tai joku typerä ohjelma (kivra, mikälie edes on) tai sitten vain lähetätte mulle laskun PAPERISENA kotiin, joka maksaa.

 

Kuka teillä keksii nämä ideat? Ei ole mun ongelma, jos jollain ei toimi tämä homma. Enkä tosiaan ala maksamaan montaa euroa KAHDESTA eri LASKUSTA.

 

Ja yritäppä tämä sama tilanne selittää sitten muutamille sukulaisilleni, jotka ovat myös laskunsa saaneet sähköpostiin ja nyt pitäisi alkaa sitten säätämään e-laskuja.

 

Hävetkää.

 

Yli 15 vuotta asiakkaana ja nyt ihan tosissani harkitsen, että siirrän liittymäni muualle missä tämä palvelu EI LOPU.


89 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16




Viittaan  tässä lähinnä irtisanomis/sopimusvahvistuksiin  mistä oon jauhanu jo tarpeeksi mitkä nykyää on yhtä tyhjän kanssa kun niissä ei näy mitään yksilöintitietoja   jos niitä ei  sähköpostiin voi laittaa  niin  luulis et omille sivuille vois  mistä ne voi tallentaa omalle koneelle vaikka kyllä jatkossakin  laskuissa pitäis näkyä kenenkä laskusta on kyse 


 mutta kun telia ei näytä  välittävän  asiakkaiden oikeusturvasta niin   liittymät lähtee varmaan


sykksyn mittaan muualle  


 pidän  tärkeenä tietoturvaa mutta yhtä tärkeetä on oikeusturva   että asiakas pystyy todistaan mitän on sovittu .




Lähettämissämme vahvistuksissa sekä laskuissa näkyy aina jokin yksilöintietieto, yleensä useampikin. Kerrotko hieman tarkemmin mikä tai millainen tieto niistä mielestäsi puuttuu? 

Omille sivuille ja/tai sähköpostiin lähetetyt materiaalit pääset aina tallentamaan oman koneesi tiedostoihin. Onko jokin materiaali ollut sellainen, jota et tallentamaan päässyt? 


@Katjane@  kirjoitti:


Viittaan  tässä lähinnä irtisanomis/sopimusvahvistuksiin  mistä oon jauhanu jo tarpeeksi mitkä nykyää on yhtä tyhjän kanssa kun niissä ei näy mitään yksilöintitietoja   jos niitä ei  sähköpostiin voi laittaa  niin  luulis et omille sivuille vois  mistä ne voi tallentaa omalle koneelle vaikka kyllä jatkossakin  laskuissa pitäis näkyä kenenkä laskusta on kyse 

 mutta kun telia ei näytä  välittävän  asiakkaiden oikeusturvasta niin   liittymät lähtee varmaan

sykksyn mittaan muualle  

 pidän  tärkeenä tietoturvaa mutta yhtä tärkeetä on oikeusturva   että asiakas pystyy todistaan mitän on sovittu .


Lähettämissämme vahvistuksissa sekä laskuissa näkyy aina jokin yksilöintietieto, yleensä useampikin. Kerrotko hieman tarkemmin mikä tai millainen tieto niistä mielestäsi puuttuu? 

Omille sivuille ja/tai sähköpostiin lähetetyt materiaalit pääset aina tallentamaan oman koneesi tiedostoihin. Onko jokin materiaali ollut sellainen, jota et tallentamaan päässyt? 


Tiedät kyllä että puhun varsinaisesti  liigapaseista ja joukkuepasseista

 missä ei kyllä näkyny mitään yksilöintitietoja   niissä  tilausvahvistus tuli vaan sähköpostiin  missä ei ollu mitään yksilöintitietoja eli  ei voinu  sanoa kenen sopimuksesta kyse  mutta kuitenkin  telialla on nykyään 30 päivän irtisanomisaika siksi on ehdottoman tärkeetä  että  tiedot  on oikein kai tässä   perustellaan  samalla tietoturvalla  miksi sähköpostilaskutkin loppuu  siksi  kaikki sopimukset  pitäis näkyä jatkossa  omilla sivuilla yksilöintitietoineen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@HannaMarikaL@  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.


Kuulostaa aika keksityltä... Voisitte edelleen lähettää sähköpostiin linkin omilla sivuilla olevaan laskuun, mutta siten että laskuun käsiksipääseminen edellyttää kirjautumista omille sivuille, eli laskua ei saisi ilman tunnuksia siitä linkistä auki. Problem solved - ja paljon vähemmällä vaivalla, ainakin asiakkaille.

 

Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.


@SINAD@  kirjoitti:

@HannaMarikaL@  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.


Kuulostaa aika keksityltä... Voisitte edelleen lähettää sähköpostiin linkin omilla sivuilla olevaan laskuun, mutta siten että laskuun käsiksipääseminen edellyttää kirjautumista omille sivuille, eli laskua ei saisi ilman tunnuksia siitä linkistä auki. Problem solved - ja paljon vähemmällä vaivalla, ainakin asiakkaille.

 

Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.


Telia on tainnu päätöksensä tehdä  liittyen laskuihin / vahvistuksiin  mennään  säästöt  edelle oli  se sitten asiakkaan kannalta hyvä tai ei 

eli  taitaa olla parasta ettiä muuta operaattoria joka kuuntelee asiakasta jos semmosia vielä on .

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:


@HannaMarikaL@  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.




Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.




Vastasinkin sinulle tähän aiheeseen tuonne Kivra-artikkeliin. Eli PDF-laskun saat edelleen tulostettua kirjautumalla telia.fi -sivustolle. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@SINAD@  kirjoitti:


@HannaMarikaL@  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.




Kuulostaa aika keksityltä... Voisitte edelleen lähettää sähköpostiin linkin omilla sivuilla olevaan laskuun, mutta siten että laskuun käsiksipääseminen edellyttää kirjautumista omille sivuille, eli laskua ei saisi ilman tunnuksia siitä linkistä auki. Problem solved - ja paljon vähemmällä vaivalla, ainakin asiakkaille.


 


Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.




Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.


Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi@  kirjoitti:

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.


Johtuisikohan juurikin Sonerasta? Minulla on ollut Telian e-lasku jo kolmisen vuotta ja sen aktivointi ja käyttö on ollut ihan jees. No voihan sillä pankillakin olla vähän osuutta asiassa.

 

PS. Kaiken kaikkiaan minulla on ollut jo kymmenkunta vuotta e-laskuja ja tällä hetkellä noin parinkymmenen laskuttajan kanssa. Yhdenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kiisseli67@  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.


Ohhoh. Mikä se noin kankea pankki on??? Ei minun tarvitse paperitulostetta saadakseni klikata kuin kerran tai pari.

 

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


@kustaa1967@  kirjoitti:

@SINAD@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.


Ohhoh. Mikä se noin kankea pankki on??? Ei minun tarvitse paperitulostetta saadakseni klikata kuin kerran tai pari.

 

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


Sehän tässä mun kohdallani on ainakin  ongelmana ja ärsyttää  että telia  tekee kaiken laisia  päätöksiä

 mutta ei perustele niitä oikein  millään  se ei riitä  että sanotaan vaan  jotain ylimalkasta vaan pitäis olla faktoja eli esim että  eu pylälä se ja se  kieltää asian  nythän telia vaan  sanoo että näin on päätetty mutta ei perustele  asiaa millä lakipykälillä

 eli asia  menee täysin telian piikkiin .

Käyttäjätaso 7

En oikein ymmärrä tätä muutosvastarintaa. Käsittääkseni ne laskut jatkossakin näkyvät Telian Minun palveluissa pdf-tiedostona ja sieltä sen voi maksaa kuten ennenkin. Minusta koko sähköposti on ihan turha välivaihe.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kustaa1967@  kirjoitti:

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


No, pääasia että laskut saa vanhaan tapaan PDF:nä omien sivujen kautta!

 

Eli koko episodi pähkinänkuoressa: mikään muu ei nyt tule muuttumaan kuin että tähän asti sähköpostiin tullut ilmoitus tulisi jatkossa puhelimeen tekstarina (mutta pitää käydä säätämässä se niin). Mulle toi PDF on se tärkein muoto nässä, sen voin sitten toimittaa eteenpäin, tulostaa yms. mikä milloinkin on tarpeellista ja ennenkaikkea PDF laskusta näkee kaikki olennaiset tiedot eikä pelkästään että maksa tuolle tilille x euroa (mutta mistä hyvästä?)..

 

Pitäisi muistaa että tekniikan tulee palvella ihmistä, eikä ihmisen tekniikkaa. Valitettavan usein tämä on jo väärin päin. Kun teen itse työkseni tekniikan tutkimusta ja kehittämistä niin usein tulee ärsyyntymistä juuri siitä kun tietää aivan tarkalleen mitä kaikkea tietynlaisen tehtävän toimittaminen todellisuudessa edellyttää, verrattuna siihen mikä on sitten käytännön toteutus monissa asioissa. Tehdään tosi paljon aivan turhaa tai sitten käyttäjän pitää tosissaan palvella laitetta / laite ei tottele käyttäjän pyyntöjä koska se on keinotekoisesti estetty, tämän takia esim. puhelimen joutuu roottaamaan että asetelma saadaan takaisn oikein päin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kustaa1967@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.




Johtuisikohan juurikin Sonerasta? Minulla on ollut Telian e-lasku jo kolmisen vuotta ja sen aktivointi ja käyttö on ollut ihan jees. No voihan sillä pankillakin olla vähän osuutta asiassa.


 


PS. Kaiken kaikkiaan minulla on ollut jo kymmenkunta vuotta e-laskuja ja tällä hetkellä noin parinkymmenen laskuttajan kanssa. Yhdenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.




En tiedä mikä hässäkkä tuossa on ollut, mutta minulla on ollut Soneran ajoilta asti e-lasku tilattuna OP:hen ja se hoitui ihan ohjeiden mukaan. Ei tullut edes sotkua silloin kun laskuni Soneralle/Telialle yhdistettiin yhteislaskuksi. Sitten lasku on vieläpä sillain että itse hyväksyn sen ennenkuin maksan.

Olenko minä oikeasti  ainoa  joka pitäää tätä telian suuntausta  pelkästään  kulujen vähentämisenä

 koska e-lasku  mikä on sinällään ihan hyvä asia 

niin  siinäkin laskun  tiedot menee 3 osapuolelle  ihan selkokielisenä eli pankille  eli pankki näkee  mitä oot ostanu  sun muut tiedot laskuilla  

voi kuullostaa vainoharhaselta   mutta kanattais  miettiä tätäkin asiaa kelle tiedot haluaa antaa .

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


No, pääasia että laskut saa vanhaan tapaan PDF:nä omien sivujen kautta!

 

Eli koko episodi pähkinänkuoressa: mikään muu ei nyt tule muuttumaan kuin että tähän asti sähköpostiin tullut ilmoitus tulisi jatkossa puhelimeen tekstarina (mutta pitää käydä säätämässä se niin). Mulle toi PDF on se tärkein muoto nässä, sen voin sitten toimittaa eteenpäin, tulostaa yms. mikä milloinkin on tarpeellista ja ennenkaikkea PDF laskusta näkee kaikki olennaiset tiedot eikä pelkästään että maksa tuolle tilille x euroa (mutta mistä hyvästä?)..


Niinpä.

 

E-laskun mukana tulee aina sen paperilaskun näköisversio pdf-tiedostona pankkiin. Siitä voi sitten katsella kaikki tarpeelliset tiedot tarvittaessa , tehdä mitä tavitsee ja laskun maksukin on vain pari klikkausta. Pankki lähettää ilmoituksen haluaamasi laitteeseen saapuneista laskuista jo pari viikkoa ennen eräpäivää.

 

Jotain pankkikohtaisia eroja varmaan on , mutta ainakin käyttämäni pankin palvelu on toiminut jo kymmenkunta vuotta kiitettävästi.

Käyttäjätaso 7

@MMALINEN@  kirjoitti:

Olenko minä oikeasti  ainoa  joka pitäää tätä telian suuntausta  pelkästään  kulujen vähentämisenä

 koska e-lasku  mikä on sinällään ihan hyvä asia 

niin  siinäkin laskun  tiedot menee 3 osapuolelle  ihan selkokielisenä eli pankille  eli pankki näkee  mitä oot ostanu  sun muut tiedot laskuilla  

voi kuullostaa vainoharhaselta   mutta kanattais  miettiä tätäkin asiaa kelle tiedot haluaa antaa .


Maksatko ostoksia esim. pankkikortilla??

 

Silloinkin pankki periaatteessa tietää mitä olet ostanut ja mistä.

 

Asiakkaan laskuihin ei pankin henkilökunta pääse kirjautumaan , koska se on itsevalitun salasanan/PIN-koodin takana ja käyttää vahvaa tunnistautumista. Pankki näkee vain tilitapahtumien summat ja maksujen saajat.

 

Mikäköhän intressi pankilla olisi tutkia sinun ostoksiasi??? Oletko sattunut kuulemaan pankkisalaisuudesta?? Pankit eivät luovuta tietoja edes viranomaisille asiakkaistaan kuin oikeuden päätöksellä.

E-mail on aina ollut erittäin kätevä kommunikaation muoto. En käsitä, miksi sitä pitää väkisin ja väen vängällä saada muutettua ja poistettua joksikin muuksi.

 

Jos joku ulkopuolinen haluaisi käyttää hyväksensä jonkun tietoja, tuskinpa internet-tarjoajan lasku on se ensimmäinen asia, johon yritetään kajota. MITÄ joku ulkopuolinen hyötyy siitä tiedosta, että lasku on tämän verran ja eräpäivä tuona päivänä, ja viitenumro tämä? Mitä ihmeen tietoturvaa siitä on, että yritetään piilottaa tämä data?

 

Jos laskut joka tapauksessa näkyvät 'omilta sivuilta', asiahan ei ole välttämättä ongelmallinen. Kätevä muistutus vain poistuu, ja on itse muistettava maksaa lasku joka kerta.

 

E-mail-laskun poistuminen on ärsyttävä ja epäkätevä asia minulle, ja tällainen asiakkaan pompotus ja pakotus (ei anneta asiakkaan ITSE päättää ja kustomoida omaa 'tietoturva'tasoaan tai mitään muutakaan, kuinka käyttäjävihamielistä! Ehkä joillekuille e-lasku voi olla parempi vaihtoehto, mutta miksi he, joilla ei koskaan ole ollut pienintäkään ongelmaa e-mail-laskun käytössä, eivät saa tätä laskua itse valita jatkettavaksi?) saa TOSISSAAN harkitsemaan sopimuksen lopettamista ja vaihtamista toiseen firmaan, tai kenties koko internetin käyttämisen siirtämistä kirjastoon, joten sittenpähän ei tarvitse tällaisesta kärsiä.

 

Jos jokin e-lasku, jokin sovellus, tai jokin 'kivra' (mitä tämä tarkoittaa, ja mikä tämä edes on? Tai en oikeastaan edes halua tietää) pakotetaan minulle, se saa minut kyllä samantien lopettamaan Telia-sopimukseni.

 

En halua e-laskua, en halua 'kivraa' (mitä tahansa tämä sitten onkin), en halua mitään sovelluksia - haluan vain maksaa laskuni kätevästi ja nopeasti, sekä kustomoidusti. E-mail oli minulle _TÄYDELLINEN_ vaihtoehto, ja sen poistamisen pakottaminen kyllä tuottaa aiheellista ärtymystä, ja saa minut miettimään, että tarvitsenko internettiä kotona enää ollenkaan.

 

Toisin sanoen, niin kauan, kuin voin maksaa laskuni ilman mitään ylimääräisiä kommervinkkejä (tosin jatkuva kirjautuminen omille sivuille on lisävaivaa ennen niin kätevään ja nopeaan asian hoitamiseen), voin ehkä vielä pysytellä asiakkuuden tässä moodissa, mutta jos tästä ruvetaan kampeamaan vähänkään jotain pakollista 'siirtymistä' johonkin yllämainituista kummallisuuksista (tms.), on pakko lähteä tästä vallan muualle.

 

Olen harkitsemassa muuttamista toiseen kaupunkiin, ja ajattelin vain 'jatkaa Telian sopimusta' siellä, mutta koska asia meni nyt näin, todennäköisemmäksi vaihtoehdoksi nyt nousee 'hyvä tilaisuus vaihtaa internet-tarjoajaa'.

 

Miksi asiakkaita pitää aina kiusata? Antakaa meidän olla rauhassa ja vähintäänkin ITSE päättää, miten asiat hoidamme. Miksi sillä on väliä, MITEN saatte rahamme, kunhan saatte joka kolikon uskollisesti joka kuukausi?

 

Miksi pätevien tietokoneenkäyttäjien on kärsittävä köpelöiden tyhmyydestä?

 

Asiakas on englanniksi CUSTOMER. Sana 'CUSTOMIZATION' tarkoittaa sitä, että saa itse säätää asiat mieleisekseen. Toivoisin, että tätä älyvapaata asiakas-kiusaus-pakotus-päätöstä vielä harkittaisiin näiden sanojen syvällisemmän ymmärryksen kanssa.

 

Kiitos.

Käyttäjätaso 7

@Pixelnotation@  kirjoitti:

 

Jos laskut joka tapauksessa näkyvät 'omilta sivuilta', asiahan ei ole välttämättä ongelmallinen. Kätevä muistutus vain poistuu, ja on itse muistettava maksaa lasku joka kerta.

 


Niinpä.

 

S-postilaskun pitäisi poistua vuoden loppuun mennessä. Jos ei halua e-laskua , niin Omilla sivuilla sen laskun voi edelleen maksaa.

 

Voisitteko telialaiset tehdä Omille sivuille ja mobiiliappiin sellaisen lisäyksen , että ne ilmoittaisivat saapuneesta laskusta vaikkapa tekstiviestillä tai sähköpostilla kuten pankit toimivat e-laskun tapauksessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Sähköpostilaskusta luovutaan siitä syystä, koska haluamme jatkossa tarjota vaivatonta ja turvallista maksamista asiakkaillemme. Tämä mahdollistetaan paremmin muilla laskutustavoilla, joita ovat esimerkiksi e-lasku ja Kivra. Kivra on ilmainen digitaalinen postilaatikko, joka kokoaa kaikki meiltä tulevat laskut yhteen paikkaan käsiteltäväksi. Minun Telia sovelluksen kautta sekä omilta sivuilta laskujen maksaminen ja näkyminen jatkuu aivan kuten tähänkin asti, se ei ole siis mihinkään poistumassa.

Sähköpostilaskutuksessa ongelmana on se, että lasku saattaa virheellisen sähköpostiosoitteen myötä päätyä väärälle henkilölle tai se saattaa päätyä roskapostikansioon ja unohtua. @Pixelnotation sinun ei kuitenkaan tarvitse vielä luopua sähköpostilaskutuksesta, sillä tarkkaa aikataulua sen poistumiselle ei ole. Suosittelen kuitenkin, että hyvissä ajoin tutustuu näihin muihin laskutustapoihin ja ottaa käyttöön.


 



@kustaa1967@  kirjoitti:



Voisitteko telialaiset tehdä Omille sivuille ja mobiiliappiin sellaisen lisäyksen , että ne ilmoittaisivat saapuneesta laskusta vaikkapa tekstiviestillä tai sähköpostilla kuten pankit toimivat e-laskun tapauksessa.




Kiitos tästä palautteestasi, laitoin viestiä kehitykseen, josko kyseinen tekstari-ilmoitus olisi mahdollista saada.

Kivra oli ihan näppärä sovellus. Tulee notifikaatio uudesta laskusta ja voit vaikka tulostaa laskun siitä näppärästi. Ihan hyvin korvaa meilin.

Missäköhän vaiheessa se hemmetin lasku tulee sitten sinne kivraan? olen sen itselleni hankkinut pakosta kuukausi sitten, eikä laskun laskua ole sinne tullut. Asiakaspalvelusta sanotaan, että posti lähtee kuitenkin mun omaan sähköpostiin. Mikä idea tässä on? Miksi se edes piti hankkia jos ne perhanan laskut tulee edelleen mun sähköpostiin?


Voisitteko ihan oikeasti selvittää asiakkaalle SELKEÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ, että MITEN asiakkaan pitää toimia, että saa laskunsa KÄTEVÄSTI itselleen PDF-muodossa, että voi sen tulostaa omiin arkistoihin.

 

Ja ei, en halua edelleenkään sitä helkkarin e-laskua ja tuo kivrakaan ei tunnu oikein toimivan.

 

Mikäli tämä oikeasti menee näin hemmetin vaikeaksi, vaihdan kilpailijalle.


Sähköpostilaskutuksessa ongelmana on se, että lasku saattaa virheellisen sähköpostiosoitteen myötä päätyä väärälle henkilölle tai se saattaa päätyä roskapostikansioon ja unohtua.

 

Miksi tämän pitäisi kiinnostaa minua, jolla jo on toimiva sähköposti ja jolle tulee ne laskut jo ylipäätänsä suoraan, eikä edes mene roskapostikansioon tai unohdu? Miksi sellaiset asiakkaat eivät saa ITSE päättää, että mitä tapaa käyttää.


@muddis@  kirjoitti:

Voisitteko ihan oikeasti selvittää asiakkaalle SELKEÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ, että MITEN asiakkaan pitää toimia, että saa laskunsa KÄTEVÄSTI itselleen PDF-muodossa, että voi sen tulostaa omiin arkistoihin.


1. mene https://www.telia.fi/

2. kirjaudu Telia tunnuksillasi

3. mene tänne:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Klikkaa laskua.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@muddis@  kirjoitti:

Missäköhän vaiheessa se hemmetin lasku tulee sitten sinne kivraan? olen sen itselleni hankkinut pakosta kuukausi sitten, eikä laskun laskua ole sinne tullut. Asiakaspalvelusta sanotaan, että posti lähtee kuitenkin mun omaan sähköpostiin. Mikä idea tässä on? Miksi se edes piti hankkia jos ne perhanan laskut tulee edelleen mun sähköpostiin?



Voisitteko ihan oikeasti selvittää asiakkaalle SELKEÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ, että MITEN asiakkaan pitää toimia, että saa laskunsa KÄTEVÄSTI itselleen PDF-muodossa, että voi sen tulostaa omiin arkistoihin.


 


Ja ei, en halua edelleenkään sitä helkkarin e-laskua ja tuo kivrakaan ei tunnu oikein toimivan.


 


Mikäli tämä oikeasti menee näin hemmetin vaikeaksi, vaihdan kilpailijalle.




@Osku neuvoikin polun siihen miten löydät PDF:n laskusta telia.fi-sivuilta.


 


Jos olet rekisteröitynyt Kivraan ja vahvistanut sähköpostiosoitteesi, olet valmis ottamaan laskut vastaan Kivraan sekä saat sähköpostiisi saapumisilmoituksen Kivraan tulleesta laskusta. Yhteisöstä emme näe asiakastietojasi tai laskujen tilannetta, joten suosittelen tästä olemaan vielä asiakaspalveluumme yhteydessä, josta tiedot voidaan tarkastaa. Laskutussähköpostiosoitteen pitäisi olla meillä sama kuin Kivrassa.

Vastaa