Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 66632
Kirjoituksia 179994

Sähköpostilaskun muutokset



Sähköpostilaskun muutokset

muddis
Uusi keskustelija
Viestejä 13 kpl

Sähköpostilaskun muutokset

1/84

Miksi ihmeessä menette poistamaan sähköpostilaskutuksen asiakkailtanne!? Onko se minun ongelma, jos joillain asiakkailla ei mene sähköpostit perille tai ne joutuvat roskapostikansioon.

 

Ainoat vaihtoehdot, mitkä annoitte, on että joko e-lasku (foorumia lukiessani huomannut, ettei toimi sekään) tai joku typerä ohjelma (kivra, mikälie edes on) tai sitten vain lähetätte mulle laskun PAPERISENA kotiin, joka maksaa.

 

Kuka teillä keksii nämä ideat? Ei ole mun ongelma, jos jollain ei toimi tämä homma. Enkä tosiaan ala maksamaan montaa euroa KAHDESTA eri LASKUSTA.

 

Ja yritäppä tämä sama tilanne selittää sitten muutamille sukulaisilleni, jotka ovat myös laskunsa saaneet sähköpostiin ja nyt pitäisi alkaa sitten säätämään e-laskuja.

 

Hävetkää.

 

Yli 15 vuotta asiakkaana ja nyt ihan tosissani harkitsen, että siirrän liittymäni muualle missä tämä palvelu EI LOPU.

Vastaa
83 vastausta

Katjane
Moderaattori
Viestejä 274 kpl

31/84

@SINAD  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.


Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.


Vastasinkin sinulle tähän aiheeseen tuonne Kivra-artikkeliin. Eli PDF-laskun saat edelleen tulostettua kirjautumalla telia.fi -sivustolle. 

Vastaa
0 tykkäystä

kiisseli67
Lady
Lady
Viestejä 3 496 kpl

32/84

@SINAD  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:

Heippa @muddis ! Sähköpostilasku poistuu kuluttaja-asiakkaiden käytöstä sen vuoksi, että siihen sisältyy tietoturvariskin mahdollisuus. Jos esimerkiksi sähköpostiosoite on virheellinen, voi lasku päätyä väärälle henkilölle. Lisäksi lasku voi helposti myös unohtua sähköpostiin tai ohjautua roskapostikansioon.


Kuulostaa aika keksityltä... Voisitte edelleen lähettää sähköpostiin linkin omilla sivuilla olevaan laskuun, mutta siten että laskuun käsiksipääseminen edellyttää kirjautumista omille sivuille, eli laskua ei saisi ilman tunnuksia siitä linkistä auki. Problem solved - ja paljon vähemmällä vaivalla, ainakin asiakkaille.

 

Kaikki eivät e-laskusta tykkää ja osa (kuten minä) tarvitsee ehdottomasti PDF-muotoisen laskun, jotta ne saadaan maksuun koska kaikkia näistä en maksa itse henkilökohtaisesti. Myöskään mikään sovellus pelkästään laskujenmaksuun tai ylipäänsä puhelimen sotkeminen raha-asioihin ei innosta, kun on paremmat välineet ennestään olemassa.


Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.

Vastaa
0 tykkäystä

Purnipsi
Velho
Velho
Viestejä 2 515 kpl

33/84

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.

Vastaa
0 tykkäystä

kustaa1967
Konkari
Viestejä 604 kpl

34/84

@Purnipsi  kirjoitti:

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.


Johtuisikohan juurikin Sonerasta? Minulla on ollut Telian e-lasku jo kolmisen vuotta ja sen aktivointi ja käyttö on ollut ihan jees. No voihan sillä pankillakin olla vähän osuutta asiassa.

 

PS. Kaiken kaikkiaan minulla on ollut jo kymmenkunta vuotta e-laskuja ja tällä hetkellä noin parinkymmenen laskuttajan kanssa. Yhdenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.

Vastaa
0 tykkäystä

SINAD
Konkari
Viestejä 686 kpl

35/84

@kiisseli67  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.

Vastaa

kustaa1967
Konkari
Viestejä 604 kpl

36/84

@SINAD  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.


Ohhoh. Mikä se noin kankea pankki on??? Ei minun tarvitse paperitulostetta saadakseni klikata kuin kerran tai pari.

 

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.

Vastaa

MMALINEN
Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 482 kpl

37/84

@kustaa1967  kirjoitti:

@SINAD  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:



Tuosta e-laskuista sen verran, että kyllä minulla ainakin näkyy laskut myös pdf-tiedostona siellä pankin sivuilla tai pystyy avaamaan pdf-tiedostona ja niitä pystyy muokkaamaan tarvittaessa.

Laskun voi myös tulostaa itselle paperilaskuna. Esim. itse tulostan miehen e-laskut paperisena jos niitä tarvitaan veroilmoituksen tekijälle.


Kyllähän ne näkyy siellä.. mutta miljoonan klikkauksen takana, jossa jokaisessa joutuu odottamaan kun nämä "pankin ulkopuoliset palvelut" toimivat tyypillisesti todella hitaasti. Tämänkin takia en pidä e-laskusta. Aivan liian kankea käyttökokemus, liian hidasta minulle. Paperilla oleva lasku on paljon nopeampi, viivakoodinlukija lukaisee siitä koodin noin neljäsosasekunnissa, sen jälkeen hiirellä kuittaus ja se on siinä. Isokin laskupinkka on käsitelty käden käänteessä!

 

Kun ikää alkaa tulla niin kiire vain kasvaa, että ehtisi tehdä mahdollisimman paljon asioita ennen kuin elämä/terveys loppuu... 🙂 Nuoremmilla taas tuntuu olevan aikaa kaikkeen joutavanpäiväiseen näpräämiseen ja olettavat että se kiinnostaa muitakin. Siksi erilaisten asioiden hoito ja monenlaiset nettisivut vaan pelkästään hidastuvat. Jossain välissä pitää kenties nousta jopa koneen ääreltä ja lähteä etsimään puhelinta.... joka on yleensä vähintään eri kerroksessa esim. keittiössä tasolla, kun ei sitä kotona tarvita mihinkään. Sen jälkeen pitää lähteä etsimään vielä silmälaseja, koska ei ikänäöllä näe siitä puhelimesta mitään - ja kas näin saatiin taas poltettua kallista, ainutkertaista elämää jopa minuutteja hukkaan vain turhuuden takia. Mieluumin tuokin aika läheisten tai rakkaiden harrasteiden parissa.

 

Siksipä tämän suunainen kehitys ärsyttää. Erilaisten käyttöliittymien tulisi reagoida nopeammin kuin ihminen ehtii niihin tietoa syöttää, joskus 80-luvulla näin jopa oli mutta nykyään koko ajan vaan hidastuu.

 

Eikä tähän auta edes Telian gigabitin kuituliittymä, koska vika on palveluissa ja niiden sivustoissa.

 

Tiedän myös että laskuja voi säätää automaattisesti maksuun, mutta en halua antaa laskuttajille lupaa laskuttaa mitä hyvänsä ilman että edes tarkistaisin laskuja koskaan. Ainoa poikkeus näissä on itse pyydetyt toistuvat tilisiirrot esim. säästötilille, ne voi hyvin olla automaattisia.


Ohhoh. Mikä se noin kankea pankki on??? Ei minun tarvitse paperitulostetta saadakseni klikata kuin kerran tai pari.

 

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


Sehän tässä mun kohdallani on ainakin  ongelmana ja ärsyttää  että telia  tekee kaiken laisia  päätöksiä

 mutta ei perustele niitä oikein  millään  se ei riitä  että sanotaan vaan  jotain ylimalkasta vaan pitäis olla faktoja eli esim että  eu pylälä se ja se  kieltää asian  nythän telia vaan  sanoo että näin on päätetty mutta ei perustele  asiaa millä lakipykälillä

 eli asia  menee täysin telian piikkiin .

Vastaa
0 tykkäystä

kustaa1967
Konkari
Viestejä 604 kpl

38/84

En oikein ymmärrä tätä muutosvastarintaa. Käsittääkseni ne laskut jatkossakin näkyvät Telian Minun palveluissa pdf-tiedostona ja sieltä sen voi maksaa kuten ennenkin. Minusta koko sähköposti on ihan turha välivaihe.

Vastaa

SINAD
Konkari
Viestejä 686 kpl

39/84

@kustaa1967  kirjoitti:

Kyllähän se paperilasku toistaiseksi jatkuu , tosin maksullisena , mutta s-postilasku ei enää täytä EU:n pankeilta ja laskuttajilta vaatimia turvallisuusmääräyksiä ja siten jostakin on aika luopua. Harva enää hevoskärryilläkään ajaa.


No, pääasia että laskut saa vanhaan tapaan PDF:nä omien sivujen kautta!

 

Eli koko episodi pähkinänkuoressa: mikään muu ei nyt tule muuttumaan kuin että tähän asti sähköpostiin tullut ilmoitus tulisi jatkossa puhelimeen tekstarina (mutta pitää käydä säätämässä se niin). Mulle toi PDF on se tärkein muoto nässä, sen voin sitten toimittaa eteenpäin, tulostaa yms. mikä milloinkin on tarpeellista ja ennenkaikkea PDF laskusta näkee kaikki olennaiset tiedot eikä pelkästään että maksa tuolle tilille x euroa (mutta mistä hyvästä?)..

 

Pitäisi muistaa että tekniikan tulee palvella ihmistä, eikä ihmisen tekniikkaa. Valitettavan usein tämä on jo väärin päin. Kun teen itse työkseni tekniikan tutkimusta ja kehittämistä niin usein tulee ärsyyntymistä juuri siitä kun tietää aivan tarkalleen mitä kaikkea tietynlaisen tehtävän toimittaminen todellisuudessa edellyttää, verrattuna siihen mikä on sitten käytännön toteutus monissa asioissa. Tehdään tosi paljon aivan turhaa tai sitten käyttäjän pitää tosissaan palvella laitetta / laite ei tottele käyttäjän pyyntöjä koska se on keinotekoisesti estetty, tämän takia esim. puhelimen joutuu roottaamaan että asetelma saadaan takaisn oikein päin.

Vastaa
0 tykkäystä

kiisseli67
Lady
Lady
Viestejä 3 496 kpl

40/84

@kustaa1967  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Itselläni vain jäänyt huono maku e-laskuista. Taannoin kun Soneralle se piti saada tehtyä, niin ei onnistunut millään.Vuoron perään pankki ja Sonera syyttelivät toisiaan ja paperilaskua vain pukkasi. Lopulta siirryttiin takaisin sähköpostilaskuun. Pitääpä katsella, mitä jatkossa pitää tehdä.


Johtuisikohan juurikin Sonerasta? Minulla on ollut Telian e-lasku jo kolmisen vuotta ja sen aktivointi ja käyttö on ollut ihan jees. No voihan sillä pankillakin olla vähän osuutta asiassa.

 

PS. Kaiken kaikkiaan minulla on ollut jo kymmenkunta vuotta e-laskuja ja tällä hetkellä noin parinkymmenen laskuttajan kanssa. Yhdenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.


En tiedä mikä hässäkkä tuossa on ollut, mutta minulla on ollut Soneran ajoilta asti e-lasku tilattuna OP:hen ja se hoitui ihan ohjeiden mukaan. Ei tullut edes sotkua silloin kun laskuni Soneralle/Telialle yhdistettiin yhteislaskuksi. Sitten lasku on vieläpä sillain että itse hyväksyn sen ennenkuin maksan.

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.