Sain maksukehotuksen Telialta - en ole koskaan ollut Telian asiakas


Miten on mahdollista etta Telia on lahettanyt minulle useamman maksukehotuksen meidan mokille vaikka en/emme ole koskaan ollut/olleet Telian asiakkaita?  Kehotuksesta ei nay mista laskutetaan. Laksun alkuperainen erapaiva oli 29.04.2022.  En ole ollut Suomessa 2021 syyskuun puolivalin jalkeen ennenkuin tulin 9.6.2022 Suomeen mokille?  Onko minun identiteettini jotenkin varastettu?  --- Mika minua erityisesti ottaa kalloon on se etta en loyda miten otan yhteytta Teliaan - paitsi soittamalla - ja kun katsoin tiedot miten soitetaan siina sanotaan etta joutuisin  maksamaan puhelusta.  Hetkinen?!?!?   Nyt olen kayttanyt taman asian kanssa ainakin varttitunnin ellen enemman.  


25 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

minun vähiten huonoin ehdotus on että kirjaudu pankkitunnuksilla tai muulla vahvalla tunnistautumisella, niin jolloin voit chattailla asiakaspalvelu neuvojien kanssa. samalla näet jos sinun nimissäsi on tehty jotein typerää.

 

kyllä, soittaminen asiakaspalvelunumeroon tosiaankin maksaa. eikä edes pakettiliittymät auta tähän.

 

varttitunti kuulostaa vielä pieneltä. on luettu pahempiakin tapauksiakin.

 

yksi mahdollisuus on että lasku on huijauslasku, saajan tilinumero antaa viitettä.

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@Tapestry  kirjoitti:

Miten on mahdollista etta Telia on lahettanyt minulle useamman maksukehotuksen meidan mokille vaikka en/emme ole koskaan ollut/olleet Telian asiakkaita?  Kehotuksesta ei nay mista laskutetaan. Laksun alkuperainen erapaiva oli 29.04.2022.  En ole ollut Suomessa 2021 syyskuun puolivalin jalkeen ennenkuin tulin 9.6.2022 Suomeen mokille?  Onko minun identiteettini jotenkin varastettu?  --- Mika minua erityisesti ottaa kalloon on se etta en loyda miten otan yhteytta Teliaan - paitsi soittamalla - ja kun katsoin tiedot miten soitetaan siina sanotaan etta joutuisin  maksamaan puhelusta.  Hetkinen?!?!?   Nyt olen kayttanyt taman asian kanssa ainakin varttitunnin ellen enemman.  




Tervetuloa Yhteisöön @Tapestry !


 


Jos et ole meiltä tilannut mitään, niin kannattaa varmistaa ettei tosiaan kyseessä ole huijauslasku. Maksuton chattimme palvelee 24/7 jossa voit kysyä kirjautuneena lisätietoja. Minun Teliasta voit myös tarkistaa näkyykö itselläsi aktiivisia tilauksia. Sinun on myös mahdollista jättää yhteydenottopyyntö meille, jolloin soitamme sinulle asiaasi koskien mahdollisimman pian.

Hei,

Kuulostaa aika kummalliselta. Kyllä, Telian asiakaspalvelun soittaminen on maksullista, mikä kummastuttaa. Soittaminen muuttui maksulliseksi jokunen vuosi sitten. Myös se maksaa, että Teliasta päin soitetaan sinulle.

 

Sinulla on nyt nämä tunnukset. Pystytkö kirjautumaan telia.fi-osoitteessa Minun Teliaan? Sieltä pääset Chat-asiakaspalveluun. Toki Chatin pitäisi toimia ilman tunnuksia ja kirjautumista. Mutta tästä en ole aivan varma. Minun Teliasta näet myös, että onko sinulla asiakkuutta ja liittymiä/palveluita Sinun nimelläsi. Harmittavaa, jos identiteettisi on varastettu. Tätä on kyllä ilmennyt ja tavallisten ihmisten numeroista soitetaan huijauspuheluita.

 

Telian laskutukseen ei ole enää suoraa numeroa.

 

t: Telian asiakas

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@Wolfiina  kirjoitti:

Kyllä, Telian asiakaspalvelun soittaminen on maksullista, mikä kummastuttaa. Soittaminen muuttui maksulliseksi jokunen vuosi sitten. Myös se maksaa, että Teliasta päin soitetaan sinulle.




Soittaminen asiakaspalvelunumeroomme on tosiaan maksullista, ja kustantaa hieman liittymätyypistä vaihdellen n. 0,07-0,09 euroa per minuutti. Tämä on nyt vain omaa mutu-tuntumaani, mutta mielestäni monet yritys-ja palvelunumerot ovat tätä nykyä lisämaksullisia eivätkä mene mahdollisesta liittymäpaketistakaan.


Meillä on kuitenkin myös maksuttomia yhteydenottotapoja asiakaspalveluun, kuten juuri vuorokauden ympäri tavoitettavissa oleva chat-palvelumme. 😁>


 


Se ei kuitenkaan maksa, jos meiltä päin soitetaan sinulle. Toki jos sattuisit olemaan ulkomailla ja käytössäsi on suomalainen matkapuhelinliittymä, niin tällöin kaikki vastatut puhelut maksaa niiden vastaanottaja. Tämä tietysti siitä syystä, ettei soittaja välttämättä tiedä missä päin maailmaa parhaillaan olet.

Hei @SannaMKoo 


 


Usealla telialaisella tuntuu olevan käsitys, ettei asiakaspalvelusta asiakkaalle päin soitetut puhelut maksaisi (en tarkoita Telia Helppiä tässä nyt). Kyllä ne maksavat. Minulla on puhelinlaskullani tästä todiste ja näin on ollut jo useamman vuoden ajan, että Teliasta päin soitettu puhelu on maksanut asiakkaalle.


 


Esimerksiksi Elisalla taitaa olla yhä, että asiakaspalveluun soitetut puhelut ovat ilmaisia. On myös muutama muu asiakaspalvelu, kuten Rinkiin.fi, johon soittaminen on maksutonta.


 


t: Telian asiakas


 


----


 


Muokkaus SannaMKoo: Käyttäjätägi lisätty

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SannaMKoo  kirjoitti:

n. 0,07-0,09 euroa per minuutti.

Suunnilleen tuon verran maksaa normaaleihin puhelinnumeroihin soittaminen.

 

Telian asiakaspalvelulla on epänormaali numero, johon soittaminen maksaa tyypillisesti 0,080,169 €/min.

 


@Wolfiina  kirjoitti:

Esimerksiksi Elisalla taitaa olla yhä, että asiakaspalveluun soitetut puhelut ovat ilmaisia.


Ei. Myös Elisalla on epänormaali numero, johon soittaminen maksaa saman 0,08 – 0,169 €/min, minkä Teliankin asiakaspalveluun.

 

Sen sijaan Globetelillä on normaali lankanumero, eli jos sinulla on puhepaketti, niin menee siitä. Dna:lla ja Moilla on normaalit matkapuhelinnumerot, eli jos sinulla on puhepaketti, niin nekin menevät siitä.

Muistin myös sellaisen asian, että he, joilla ei ole Minun Telia -käytössä tai he eivät käytä asiakkaina sitä säännöllisesti, niin nyt vähän aikaa sitten Telian laskut alkoivat tulla paperisena kirjepostina. Esimerkiksi äidilläni oli sähköpostilasku, niin se alkoi jossain vaiheessa tulla kirjeenä kotiin, kun hän ei käytä Minun Teliaa. Välissä oli ajanjakso, jolloin laskut olisi pitänyt käydä katsomassa Minun Teliassa. Mutta hän ei käynyt ja paperikirje alkoi mystisesti tulla. Sehän on tietysti hyvä juttu, kun hän ei sähköisiä palveluita iäkkäänä seniorina käytä. Olikohan tämä muutos nyt tässä tänä keväänä juuri?

 

Lasku voi olla myös huijauskirje. Niitäkin on tosiaan ollut liikkeellä.

 

Lisäksi, jos maksu on aiemmin jäänyt laskutusrajan alle, eli on ollut summaltaan pieni, niin siitä ei ole laskua tullut. Sitten useampi maksu on laitettu maksuun kerralla.

 

t: Telian asiakas

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@Wolfiina  kirjoitti:

Usealla telialaisella tuntuu olevan käsitys, ettei asiakaspalvelusta asiakkaalle päin soitetut puhelut maksaisi (en tarkoita Telia Helppiä tässä nyt). Kyllä ne maksavat. Minulla on puhelinlaskullani tästä todiste ja näin on ollut jo useamman vuoden ajan, että Teliasta päin soitettu puhelu on maksanut asiakkaalle.


 




Tästä kannattaa olla yhteydessä asiakaspalvelumme suuntaan jos näet että meiltä vastaanotettu puhelu on sinulta veloitettu. Näin ei siis pitäisi olla! Asiakaspalvelussamme pystytään tarkistamaan kyseinen veloitus, milloin se on tullut ja mistä meidän numerostamme soitettuna. 


 


 



@irritus  kirjoitti:


@SannaMKoo  kirjoitti:

n. 0,07-0,09 euroa per minuutti.



Suunnilleen tuon verran maksaa normaaleihin puhelinnumeroihin soittaminen.


 


Telian asiakaspalvelulla on epänormaali numero, johon soittaminen maksaa tyypillisesti 0,080,169 €/min.


 



Mikään erillismaksullinen erikoisnumero ei asiakaspalvelumme numero ole, vaan puhelun veloitamme paikallisverkkomaksun / matkapuhelinmaksun mukaisesti. Eli jos sinulla on esimerkiksi pakettiliittymä käytössäsi, niin hinta on sama kuin jos pakettisi menisi yli ja veloittaisimme yli menneet minuutit. Meidän liittymistämme soitettuna se olisi siis 0,09 euroa per minuutti. 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@Wolfiina  kirjoitti:

Muistin myös sellaisen asian, että he, joilla ei ole Minun Telia -käytössä tai he eivät käytä asiakkaina sitä säännöllisesti, niin nyt vähän aikaa sitten Telian laskut alkoivat tulla paperisena kirjepostina. Esimerkiksi äidilläni oli sähköpostilasku, niin se alkoi jossain vaiheessa tulla kirjeenä kotiin, kun hän ei käytä Minun Teliaa. Välissä oli ajanjakso, jolloin laskut olisi pitänyt käydä katsomassa Minun Teliassa. Mutta hän ei käynyt ja paperikirje alkoi mystisesti tulla. Sehän on tietysti hyvä juttu, kun hän ei sähköisiä palveluita iäkkäänä seniorina käytä. Olikohan tämä muutos nyt tässä tänä keväänä juuri?


 




Totta! Sähköpostilasku poistui tosiaan laskutustavoistamme kokonaan muistaakseni viime vuoden puolella! Lähetimme ennen muutosta erilaisia asiakasviestejä liittyen maksutavan vaihtoon jos käytössä oli juurikin poistuva sähköpostilasku. Tämän hetkiset maksutavat ovat tosiaan tuo lasku Minun Teliaan (ja tekstari-ilmoitus), lasku Kivraan, E-lasku sekä toki myös paperilasku. Erilaisista maksutavoista löydät lisää infoa vielä täältä. Toki kuulostaa nyt siltä, että äidilläsi on tällä hetkellä hänelle mieluinen laskutustapa käytössään!


E-lasku voisi myös olla yksi näppärä vaihtoehto jos Minun Telia tuntuu haastavalta, tällöin lasku tulisi suoraan äitisi verkkopankkiin hyväksyttäväksi. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ai ettei 020 690 400 ole erillismaksullinen, kun Telia on jopa hakenut Traficomilta poikkeusluvan kytkennän välitykseen 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm maksavaan numeroon!

 

Henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei tuollaista poikkeuslupaa olisi koskaan pitänyt edes myöntää.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@irritus  kirjoitti:

Ai ettei 020 690 400 ole erillismaksullinen, kun Telia on jopa hakenut Traficomilta poikkeusluvan kytkennän välitykseen 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm maksavaan numeroon!


 


Henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei tuollaista poikkeuslupaa olisi koskaan pitänyt edes myöntää.




Tuossa hakemuksessa näyttäisi olevan kyseessä Telia Helppi -palvelut, eli kyseessä siis käyttö-ja asennustukipalvelut. Helpin kautta pystymme auttamaan  kaikenlaisissa laiteasennuksissa, käyttöönotoissa jne. missä ei niinkään ole kyse asioista joita asiakaspalvelumme kautta hoidetaan. Eli nämä ovat kaksi eri palvelua joita tarjoamme. Kyseisiä asennustukipalveluita tarjoavat muutkin firmat, ja hinnat pyörivät aikalailla samoissa.


 


Asiakaspalvelunumeroomme 020 690 400 (pvm+mpm) tulee soittaa silloin jos kaipaat apua meiltä tilattaviin liittymiin tai palveluihin liittyen, tai vaikkapa jos laskutuksessa on jotakin epäselvää. 

Hei Kaikki,


Kiitoksia avusta, ehdotuksista ja muista kommenteista.  Sanon nyt vain uudestaan etta on se poyristyttavaa etta soitto asiakaspalveluun maksaa, koska tuskin moni sinne huvikseen soittaa.  Syyna soittamiseen on varmaan 99% tapauksista ongelmat joka koskee yrityksen tuotetta josta asiakas jo maksaa kuukausittain tai on jo maksanut kokonaan, ja jonka asiakas siksi odottaa toimivan.  Jos tuote toimisi, niin sitten ei tarvitsisi soittaa.  Ja tuote ongelmilla tarkoitan kaikkea mika tuotteeseen kuuluu, oli se sitten laskutus, tai huonot kaytto-ohjeet, jne. 


Jatin asiakaspalvelulle soittopyynnon kuten neuvottiin.  Viela ei ole minulle soitettu.  Mutta, @lasselusse ehdotuksesta kokeilin onnistunko kirjautumaan pankkitunnuksella Minun Teliaan.  Ja sielta loytyi minun 'tili' ja selitys, joskin epatyydyttava:  Ilmeisesti Telia laskuttaa (ja jalleenmyy?) F-Secure Freedome VPN ohjelmaa.  Minulla on Freedome VPN ollut lapparissa ehka 5 vuotta - olen yleensa maksanut vuoden kerralla.  Vuosi sitten minulla oli Freedome VPN service poikki vahan aikaa.  Suomessa ollessani tarvitsin VPN:aa koska monet USA:n government websites estavat kirjautumisen Suomesta/EUsta.  [Jos joku nyt sattuu olemaan kiinnostunut, niin USAn social security administration website ei edes antanyt kirjautua VPN:n kanssa vaikka 'olin USAssa', mutta paasin kierotieta 'menemalla' ensin Kanadaan ja sielta saatoin kirjautua omalle social security 'tilille'.]  Joka tapauksessa, takaisin asiaan -- tassa vaiheessa muisti pettaa, mutta mita ilmeisemmin en maksanut vuoden Freedome pakettia Amerikkalaisella luottokortilla, vaan otin tarjouksen jossa sai kolme kuukautta edullisesti ja sitten vahan kalliimmalla seuraavat kuukaudet.  Jotain hamminkia sitten ilmeisesti tapahtui, koska tama software, joka oli jo lapparissa, pelasi heti mutta laskutus ei alkanut. Ja vasta nyt tata lasku-juttua tutkiessani, loysin avaamattomat sahkopostit Telialta samalta paivalta kuin aloitin Freedomen kayton heinakuussa 2021.  Toisessa sahkopostissa on linkki jonka kautta Freedome voidaan download - mutta sita en tietysti tarvinnut koska  Freedome VPN pelasi kuten ennenkin, enka todellakaan olisi tajunnut etta lasku tulee Telialta.  Ehka sen downloadin yhteydessa olisin voinut aloittaa automaattisen pankkilaskutuksen.  Saan ehka sata meilia paivassa - mainoksia, jne, ja yleensa ne menevat automaattisesti poistoon mutta nama eivat menneet, mutta havisivat silmista kuitenkin paivassa - ja out of sight out of mind. Tasta nyt tuli liian pitka juttu, mutta nyt odotan Telian yhteydenottoa. Mielellani maksan mita nama kuukaudet maksoivat. Mutta en kylla halua maksaa viivastykorkoa ja perimismaksuja koska en ole laskuja saanut ja F-Secure'n ja Telian laskutusyhteistyo ei ilmeisesti oikein pelannut ainakaan viime kesana.    


 


------


Muokattu SaJoonas: lisätty tägi

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Tapestry  kirjoitti:

Hei Kaikki,


Sanon nyt vain uudestaan etta on se poyristyttavaa etta soitto asiakaspalveluun maksaa, koska tuskin moni sinne huvikseen soittaa.  Syyna soittamiseen on varmaan 99% tapauksista ongelmat joka koskee yrityksen tuotetta josta asiakas jo maksaa kuukausittain tai on jo maksanut kokonaan, ja jonka asiakas siksi odottaa toimivan.  Jos tuote toimisi, niin sitten ei tarvitsisi soittaa.  Ja tuote ongelmilla tarkoitan kaikkea mika tuotteeseen kuuluu, oli se sitten laskutus, tai huonot kaytto-ohjeet, jne. 


Jatin asiakaspalvelulle soittopyynnon kuten neuvottiin.  Viela ei ole minulle soitettu.



Eihän sinne asiakaspalveluun huvikseen soitella ja erilaisia syitä soitoille tietenkin löytyy. Toiset kaipaavat esimerkiksi opastusta laskujen tulkinnassa, osa haluaa irtisanoa ja muuttaa palveluita mielummin puhelimitse ja onhan niitä erilaisia haasteita, mistä meille soitellaan. Ymmärrän tietenkin, että asiakaspalvelunumeron maksullisuus (pvm/mpm) voi tuntua jostain kohtuuttomalle. Aikoinaan asiakaspalvelunumero oli kokonaan maksuton ja auki yötä päivää, sitä voi vaan kuvitella millaisia soittoja sinne tuli 😬>😆> Oli miten oli, sinulle varmasti soitellaan muutaman arkipäivän kuluessa yhteydenoton jättämisestä 🙂>



Mutta, @lasselusse ehdotuksesta kokeilin onnistunko kirjautumaan pankkitunnuksella Minun Teliaan.  Ja sielta loytyi minun 'tili' ja selitys, joskin epatyydyttava:  Ilmeisesti Telia laskuttaa (ja jalleenmyy?) F-Secure Freedome VPN ohjelmaa. Ja vasta nyt tata lasku-juttua tutkiessani, loysin avaamattomat sahkopostit Telialta samalta paivalta kuin aloitin Freedomen kayton heinakuussa 2021. 


 


Mielellani maksan mita nama kuukaudet maksoivat. Mutta en kylla halua maksaa viivastykorkoa ja perimismaksuja koska en ole laskuja saanut ja F-Secure'n ja Telian laskutusyhteistyo ei ilmeisesti oikein pelannut ainakaan viime kesana.    




Meillä on tosiaan myynnissä F-Secure Freedome. Hyvä, että jonkinlainen selitys tähän asiaan kuitenkin löytyi. Asiakaspalvelun yhteydenoton yhteydessä voidaan katsoa, mitä näiden laskujen kanssa sovitaan. En siihen pysty tässä ottamaan kantaa, vaan asiakaspalvelu tekee sitten päätöksen niiden osalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

On kyllä perin erikoista, että Telialta soitetut puhelut maksaisivat joitain. Minulle on vuosien saatossa soitettu useita kertoja Telialta päin, eikä niistä ole lisälaskua tullut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SannaMKoo  kirjoitti:

Eli nämä ovat kaksi eri palvelua joita tarjoamme.


Sitä paremmalla syyllä olisi parempi, ettei asiakaspalvelun numeroon soittamalla voi vahingossakaan joutua Helpin puolelle, minkä olette nyt poikkeusluvalla tehneet mahdolliseksi.

 


@SaJoonas  kirjoitti:

Ymmärrän tietenkin, että asiakaspalvelunumeron maksullisuus (pvm/mpm) voi tuntua jostain kohtuuttomalle.


Mikäli käyttäisitte tavanomaista lankapuhelinnumeroa asiakaspalveluun, esim. 092–098 tai 0162–0168 alkuista, niin valituksia kohtuuttomista hinnoista tulisi vähemmän. Siinä vaiheessa kun roikut 40 minuuttia jonossa, ylimääräistä puhelinlaskua on kertynyt jo 6,76 € eikä asia etene mihinkään, hermot kiristyvät.

 


@SaJoonas  kirjoitti:

Aikoinaan asiakaspalvelunumero oli kokonaan maksuton ja auki yötä päivää, sitä voi vaan kuvitella millaisia soittoja sinne tuli 😬>😆>


1990-luvun legendaarisen tarinan mukaan asiakaspalvelusta oli saanut jopa lettutaikinareseptin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@irritus  kirjoitti:


@SannaMKoo  kirjoitti:

Eli nämä ovat kaksi eri palvelua joita tarjoamme.




Sitä paremmalla syyllä olisi parempi, ettei asiakaspalvelun numeroon soittamalla voi vahingossakaan joutua Helpin puolelle, minkä olette nyt poikkeusluvalla tehneet mahdolliseksi.


 






Tässä voi tietysti olla mielipide-eroja, mutta itse näkisin hyvänä palveluna sen jos puheluni siirretään suoraan "oikeaan" paikkaan kuin että soitan ensin jonnekin missä selviää että he eivät voi asiassa auttaa, minulle luetellaan erikseen puhelinnumero mikä tulee saada kirjoitettua johonkin ylös, ja sitten vielä lähteä soittamaan uutta puhelua.


 


Kun siirrämme asiakaspalvelussa puhelun Helppiin, niin kerromme aina millainen palvelu kyseessä ja mitä se maksaa. Tietenkään emme puhelua siirrä jos asiakas ei sitä halua.

Hyvä @SannaMKoo ,

 

Kyseiset veloitukset ovat kertyneet useana eri vuonna. Viimeksi edellisenä vuonna eli syksyllä 2021, kun selviteltiin Telian vikatilannetta ja häiriötä, kun Puhelin-sovelluksessa puhelinkeskuksen kautta soitetut puhelut eivät tulleet perille, vaikka puhelin oli verkossa ja auki. Tämä koski kaikkia taloutemme 3 puhelinlaitetta kotiosoitteessamme. 

 

Asia siis lienee jo vanhentunut.

 

Toisaalta hain hyvitystä käyttämättömästä ja minulle "tyrkytetystä" C-more-nettipaketista, jota en edes ladannut ja ottanut koskaan käyttöön. Siihen luvattiin 3 kk ilmainen aloitus. Minulle ei kuitenkaan kerrottu, että se aika ei alakaan siitä lataamisesta, vaan minulle lähetetystä sähköpostista. Eli laskua alkoi kertyä 3 kk:n jälkeen minulle käyttämättömästä, eikä koskaan käyttöön otetusta, palvelusta. Tästä hyvityksen saaminen eli turhasta maksamisen palautus oli kovan työn ja tuskan takana. Aina luvattiin hyvitystä seuraavassa laskussa. Vielä 6 kk:n kuluttua hyvitystä ei oltu tehty, enkä rahojani ollut saanut takaisin. Kyseessä oli 6 euron summa. Lopulta, kun pyysin oma-aloitteisesti siirtämään tämän summan hyvityksen toiselle laskulle, niin se lopulta onnistui. Ilmeisesti Chat-aspan osaamattomuus (laskutusrajasta tietäminen) ja tämä alin laskusumma oli se ongelma. Minun piti siis hoksata asia itse ja kertoa se Chat-aspaan.

 

Eli kärsin nahoissani nämä menneet, ilmeisestikin väärin perustein, laskutetut, Telian minulle päin soittamat puhelut. Olkoon se lahjoitus Telialle. Hyvityksen saaminen niistä on niin suuren työn takana. Pitäisi myös jäljittää ne soitot puhelimesta. Nuo syksyiset puhelut/puhelu sieltä vielä saattavat löytyä, mutta eivät sitä vanhemmat... En nyt muista, että näkyykö laskulla eriteltynä se Telian aspan puhelinnumero vai muu siellä lopussa, kun minulle päin on Telialta soitettu.

 

Lisäksi vielä viime syksynä Chat-aspassa minulle väitettiin, että Telian Puhelin-aspaan soittaminen on maksutonta. Mutta kuten tässäkin keskustelussa on tullut jo moneen kertaan ilmi, niin ei ole ilmaista.

 

t: Telian asiakas

Hyvä @SannaMKoo ,

 

Juurikin tuo Telia Helppi on Puhelin-aspan valikossa numerona 2. Eli jos siitä painaa, niin alkaa Helpin laskutus. Silloin asiakas on soittanut juurikin numeroon 020 690 400.

 

Eli asiakaspalvelunumeroon soittaminen ja valikosta valinta 2 yhdistää Telia Helppiin ja alkaa kalliimpi laskutus. Pitää siis varoa numeroa 2 ja olla osumatta siihen sormellaan, kun numeroa 3 valitsee. 🙂> 

 

Lisäksi usein esim. Chat-aspassa tarjotaan todella helposti vika- ja ongelmatilanteissa Telia Helpin palveluita, vaikka kyseessä on vika Telian omissa laiteissa ja tukiasemissa, eikä asiakkaan laitteessa. Tietämätön asiakas on tässä heikoilla ja häntä saatetaan laskuttaa turhaan Telia Helpin palveluilla. Minulle näitä palveluita tarjottiin hanakasti eli "tyrkytettiin" viimeksi keskiviikkoiltana, kun Chat-aspa ei ymmärtänyt ongelmaani ja ei osannut auttaa siinä.

 

Toki palveluita, kuten Telia Helppia ja C-morea, saa tarjota asiakkaalle ja mainita. Mutta asiakaspalvelijan pitää todella tarkasti haistella asiakkaan tilanne ja tarve. Turhan palvelun tarjoaminen väärässä paikassa vain lisää asiakkaan kiukkuisuutta, kun itse ongelma ei tule hoidetuksi lainkaan.

 

t: Telian asiakas

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14
@Wolfiina  kirjoitti:

Kyseiset veloitukset ovat kertyneet useana eri vuonna. Viimeksi edellisenä vuonna eli syksyllä 2021, kun selviteltiin Telian vikatilannetta ja häiriötä, kun Puhelin-sovelluksessa puhelinkeskuksen kautta soitetut puhelut eivät tulleet perille, vaikka puhelin oli verkossa ja auki. Tämä koski kaikkia taloutemme 3 puhelinlaitetta kotiosoitteessamme. 


 


Asia siis lienee jo vanhentunut.


 


Toisaalta hain hyvitystä käyttämättömästä ja minulle "tyrkytetystä" C-more-nettipaketista, jota en edes ladannut ja ottanut koskaan käyttöön. Siihen luvattiin 3 kk ilmainen aloitus. Minulle ei kuitenkaan kerrottu, että se aika ei alakaan siitä lataamisesta, vaan minulle lähetetystä sähköpostista. Eli laskua alkoi kertyä 3 kk:n jälkeen minulle käyttämättömästä, eikä koskaan käyttöön otetusta, palvelusta. Tästä hyvityksen saaminen eli turhasta maksamisen palautus oli kovan työn ja tuskan takana. Aina luvattiin hyvitystä seuraavassa laskussa. Vielä 6 kk:n kuluttua hyvitystä ei oltu tehty, enkä rahojani ollut saanut takaisin. Kyseessä oli 6 euron summa. Lopulta, kun pyysin oma-aloitteisesti siirtämään tämän summan hyvityksen toiselle laskulle, niin se lopulta onnistui. Ilmeisesti Chat-aspan osaamattomuus (laskutusrajasta tietäminen) ja tämä alin laskusumma oli se ongelma. Minun piti siis hoksata asia itse ja kertoa se Chat-aspaan.


 


Eli kärsin nahoissani nämä menneet, ilmeisestikin väärin perustein, laskutetut, Telian minulle päin soittamat puhelut. Olkoon se lahjoitus Telialle. Hyvityksen saaminen niistä on niin suuren työn takana. Pitäisi myös jäljittää ne soitot puhelimesta. Nuo syksyiset puhelut/puhelu sieltä vielä saattavat löytyä, mutta eivät sitä vanhemmat... En nyt muista, että näkyykö laskulla eriteltynä se Telian aspan puhelinnumero vai muu siellä lopussa, kun minulle päin on Telialta soitettu.


 


Lisäksi vielä viime syksynä Chat-aspassa minulle väitettiin, että Telian Puhelin-aspaan soittaminen on maksutonta. Mutta kuten tässäkin keskustelussa on tullut jo moneen kertaan ilmi, niin ei ole ilmaista.




Kanavapakettien ilmaisjaksoja tarjotessa pitäisi tottakai kertoa, että maksuton jakso starttaa heti ja se jatkuu automaattisesti, jos sitä ei peruuteta. Jostain syystä tämä tieto on ilmeisesti sinun kohdallasi jäänyt käymättä läpi. Onhan se yllättävää saada siinä kohtaa lasku, kun ei ole palvelua ottanut käyttöön.


 


Laskutuksesta sen verran, että virheestä laskulla olisi hyvä reklamoida viimeistään 3 kk kuluttua laskun saamisesta. Mitä pidemmälle asia menee, sitä vaikeampi asiaa on selvittää. Jos asiakaspalvelu soittaa sinulle ja vastaanotat puhelun, ei tästä pitäisi laskua sinulle lainkaan tulla. Tämä on totta puhuen ensimmäinen kerta, kun kuulen jotain tällaista.


 


Mitä tulee saamaasi tietoon asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, on siinä varmaan ollut jonkinlainen väärinkäsitys tai virheellistä tietoa asiakaspalvelijalla. Erillistä palvelumaksua ei asiakaspalveluun soittamisesta mene, vaan ainoastaan tuo matkapuhelinverkkomaksu/paikallisverkkomaksu. Maksuttomaksi sitä ei kuitenkaan voi sanoa.


 



@Wolfiina  kirjoitti:

Juurikin tuo Telia Helppi on Puhelin-aspan valikossa numerona 2. Eli jos siitä painaa, niin alkaa Helpin laskutus. Silloin asiakas on soittanut juurikin numeroon 020 690 400.


 


Eli asiakaspalvelunumeroon soittaminen ja valikosta valinta 2 yhdistää Telia Helppiin ja alkaa kalliimpi laskutus. Pitää siis varoa numeroa 2 ja olla osumatta siihen sormellaan, kun numeroa 3 valitsee. 🙂> 


 


Lisäksi usein esim. Chat-aspassa tarjotaan todella helposti vika- ja ongelmatilanteissa Telia Helpin palveluita, vaikka kyseessä on vika Telian omissa laiteissa ja tukiasemissa, eikä asiakkaan laitteessa. Tietämätön asiakas on tässä heikoilla ja häntä saatetaan laskuttaa turhaan Telia Helpin palveluilla. Minulle näitä palveluita tarjottiin hanakasti eli "tyrkytettiin" viimeksi keskiviikkoiltana, kun Chat-aspa ei ymmärtänyt ongelmaani ja ei osannut auttaa siinä.


 


Toki palveluita, kuten Telia Helppia ja C-morea, saa tarjota asiakkaalle ja mainita. Mutta asiakaspalvelijan pitää todella tarkasti haistella asiakkaan tilanne ja tarve. Turhan palvelun tarjoaminen väärässä paikassa vain lisää asiakkaan kiukkuisuutta, kun itse ongelma ei tule hoidetuksi lainkaan.




Yleisesti puhelinvalikkoon soittaessa kannattaa kuunnella huolellisesti valikkorakenne läpi, jotta sieltä valitsee oikean polun oman asian hoitoon. Puhelun maksullisuudesta kerrotaan, kun valitset Telia Helpin puheluvalikosta.

Häiriötilanteissa teemme aina vianrajauksen, jonka tarkoitus on selvittää, onko häiriö Telian palveluissa tai verkossa vai asiakkaan puolella. Ei ole kenenkään etu, että puheluita siirretään lisämaksulliseen numeroon huvikseen, vaan tarkoitus on tarjota siinä vaiheessa Helppiä, jos häiriötä ei löydy erilaisten testausten jälkeen meidän puolelta. Jos käy niin, että Helpistä tulee lasku ja haluat siitä reklamoida, tulee olla yhteydessä suoraan Helpin asiakaspalveluun (0200 600 600 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20 ja la klo 9-16.30).

Asiakaspalvelijoiden tehtäviin kuuluu lisäarvon tuominen, joka voi olla niin maksuton etu tai tarvittaessa laitteissa olevien ongelmatilanteiden ratkaisu. Joskus Helpin kautta saadaan ratkaistua vaikeitakin laitteissa olevia haasteita ja lopputuloksena on erittäin tyytyväinen asiakas. Vaikka joskus meille kaikille voi sattua virhearviointeja, pyrimme aina tietenkin ratkaisemaan asiat mahdollisimman laadukkaasti ja hyvää asiakaskokemusta tuottaen.

Niin, tässä tullaan siihen, että kun kaikkia sähköposteja ei avaa, niin Teliakin laskuttaa vaikka palvelua ei ole Telian palvelusta ladattu eli asennettu, download:tu. Näin kävi myös minulle C-moren osalta. En ottanut sitä koskaan käyttöön, mutta lasku tuli.

 

Tässähän on nyt eri tilanne kyseessä.

 

Tässä kohtaa herää kysymys, että mistä tuo VPN Freedom -tilaus on alun perin tehty? Eli onko se tilattu Telialta vai muualta? Mielestäni F-Securelta ei voi suoraan ostaa mitään vai voiko?

 

Myös se, että alussa lasku on voinut tulla sähköpostiin, mutta kun sähköpostilaskutus loppui, niin lasku on tullut Minun Teliaan, jos mitään muutosta asiaan ei ole halunnut tehdä tai tässä tapauksessa tiennyt tehdä.

 

Luulisi, että Telia tulisi tässä tilanteessa asiakastaan vastaan ja ei perisi noita lisäkuluja. Toivotaan näin. Tai ainakin hyvittäisi ne jälkikäteen. Toki tässä taas pitää muistaa nämä minimi laskutusrajat, kuten omassa tapauksessani. Eli hyvitystä ei tullut, kun se meni minimi laskutusrajan alle.

 

t: Telian asiakas

Hyvä @SannaMKoo ,

 

Laskutusvaihtoehdoista jäi puuttumaan suoramaksu, joka äidilläni on käytössä. Hän ei käytä mitään sähköisiä palveluita. Ei edes verkkopankkia.

 

t: Telian asiakas

Kiitos @Wolfiina -- voin vain kuvitella miten turhauttavaa Sinulle on ollut yrittaa kommunikoida C-more laskutuksista.   Joskus tekee mieli luovuttaa etta saa jonkinlaisen rauhan, mutta toisaalta jos kukaan ei taistele periaatteesta, niin sitten asiakkaita kohdellaan huonosti, ja parannusta ei tule jos kukaan ei valita.  Minun erittain lyhyen kokemuksen perusteella ja viesteja luettua en ehka kiirehdi suosittelemaan Teliaa.   


 


Kylla VPN Freedomen saa ostaa ihan suoraan F-Securelta, kuten olen tehnyt jos 5-6 vuotta. Yleensa ostin 1 vuoden kerralla ja maksoin luottokortilla heti pois.  Minulla siis on lapparissa ollut Freedome jo vuosia, ja jos ei ole ollut paljon kayttoa, niin en valttamatta ole sita 'uusinut' heti kun vuosi on loppunut.  


 


Ei vielakaan ole otettu yhteytta Telialta.  Kirjauduin taas pankkitunnuksilla, ja katsoin laskuja - siella on 6 kappaletta, joista muistaakseni 3 on merkitty "Maksettu", ja 3 "Avoin".  Kaikissa on "Laajakaista" maksun kohteena -- se merkkaus ei tietysti pida paikkaansa, mutta edes sita ei mainita mokille postitse tulleissa laskuissa.  Siksi olin niin yllattynyt varsinkin kun Telia on minulle taysin outo 'kauppa'.   Kun katsoo niita ei-maksettuja avoimia laskuja Minun Teliassa niin niissa on sitten lisana edellisten laskujen - siis mukamas-maksettujen - hinnat plus 10e maksukehotus lisukkeet ja uuden kuukauden maksu, ja seuraavissa tulee lisaa kehotusmaksuja, jne.  Laskin etta olen 27.70 euroa oikeasti velkaa, mutta periaatteesta en katso olevani vastuussa koroista tai kehotusmaksuista.  Enka todellakaan katso olevani Telian asiakas - jotenkin vain vahingossa paadyin tanne.  F-Securen ja Telian pitaisi ehka jonkinverran parantaa integrointia tai yhteistyota.  F-Secure ei minulle mitaan huomauttanut maksamattomuudestani - eika sulkenut minua pois VPN:sta.   Ehka Telia on yrittanyt ottaa yhteytta puhelimitse talvella, mutta laitan Suomen DNA puhelimeni parkkiin talveksi niin siten ei yhteydenotto onnistu.  Kuten sanoin aiemmin, ei ole tullut kuin ne kaksi Telia meilia 27.7.2021. 


 


---


Muokkaus SonjaNii: Lisätty mention


 

Hyvä @Purnipsi,

 

Kyllä näin on käynyt, että puhelinlaskuni lopussa on erittelyosuudessa, jossa siis palvelupuhelut listataan, niin näkyneet myös jotkin soitot Telian aspasta tai tuesta mulle päin laskutettuina. En tarkoita tässä nyt Telia Helppiä. Sen palveluita en ole tarvinnut.

 

Soittelemme niin harvoin, että silloin pysyy kärryillä, että kuka on soittanut milloinkin mihin suuntaan.

 

Tämä maksullisuus alkoi, kun Tele Finland yhdistyi Telian kanssa. Siihen asti kaikki oli maksutonta. Tarkoitan siis soittoja aspaan ja tukeen ja sieltä minun suuntaani. Olin Tele Finlandin asiaskas sen historian alusta saakka. Eli uskollinen asiakas. Nyt uuden Telian aikana olen miettinyt muutaman kerran jo, että kannattaako asiakkuutta jatkaa... Mm. asiakaspalvelun taso on laskenut tai se tuntuu vaihtelevan liikaa.

 

t: Telian asiakas

Hyvä @SaJoonas,

 

Keskustelu lähtee näköjään rönsyämään. Vastasin edellä olevaan kommenttiin.

 

Usealla, ei omalla kohdallani, syke & ärsytys nousee siinä vaiheessa, kun puhelimesta pitää soittaessa löytää ne numeropainikkeet. Etenkin seniorikansalaisten kohdalla on näin. Tästä palvelunumeroihin soittamisesta on ollut useampikin Facebook-keskustelu paikallisessa asukasryhmässä. Siinä hässäkässä ei ole mitenkään tavatonta, että valitsee väärän numeron. Joskus mm. migreenikohtauksen aikana, osumatarkkuus näppäimiin on huono tai jos motoriikka ei jostain syystä ole normaali. Koen oman toimintani vielä suhteellisen vireänä, ehkä keski-ikäiseksi luokiteltavana henkilönä normaaliksi. Virheitä voi siis sattua. Mietin tässä kohdin noiden numeroiden loogista järjestystä. Kun se nro 3 on se, mitä vika- tai häiriöilmoitusta tehtäessä tarvitaan.

 

Ongelma on juurikin Chat-aspassa, että jos asiakaspalvelija ei ymmärrä asiakkaan ongelmaa oikein, niin hän ohjaa asiakkaan väärään paikkaan. Tässä tuoreessa ongelmatilanteessa (josta on toinen aloitus ja keskusteluketju) on havaittu, että vika on Telian laitteissa, vaikka vianmäärityksen mukaan ongelma paikantuu asiakkaan laitteisiin, kun Telian järjestelmään ei ole kirjautunut mm. epäonnistuneita puheluita. Näin minulle kerrottiin eilen torstaina Puhelin-aspassa. Kaikki puhelut eivät siis tule perille. Asiakaspalvelun mukaan se ei riitä, että ottaa kustakin puhelinlaitteesta (3 kpl) VoLTE eli 4G-puhelut pois päältä täältä asiakkaan päästä. Ne pitää ottaa pois Telian päästä. Olin ottanut 4G-puhelut pois päältä puhelinlaitteista, mutta Telian järjestelmässä tämä ei näkynyt. Harmittavasti tämä 3G-verkkoon pakottaminen ei ole auttanut. Tänään Puhelin-aspasta kerrottiin, ettei tarjottu Telia Helppi -palvelu olisi voinut auttaa tässä asiassa millään lailla, eikä se ollut se oikea paikka. Puhelin-aspa lupasi tarkistaa keskiviikon Chat-aspan keskustelut, että oliko siellä neuvottu väärin ja hän lupasi toimia tämän pohjalta.

 

Tämä eksyi nyt aiheesta. Mutta kerroin tässä esimerkkinä, että miten asia voi mennä monella tavalla vikaan, kun asiakas lähtee tekemään vikailmoitusta Chat-aspaan. Se ei onnistunut. Piti soittaa Puhelin-aspaan, josta myönnettiin, ettei asia kuulu Telia Helpille. Toteutuneen vikailmoituksen termi on/oli kuuluvuuspalaute.

 

Ymmärrän, että suurin osa Telian aspan yhteydenotoista on niitä, ettei osata käytää omia laitteita. Mutta sitten näitä, jossa ongelma on todellinen, niin sitä ongelmaa ei oteta tosissaan, eikä vakavasti. Minullekin, joka opastan näiden laitteiden käyttöä, niin huomaan, että näihin laitteisiin ja sovelluksiin lisätään koko ajan uusia toimintoja ja ominaisuuksia. Aina on uutta opittavaa. Kun sitä on liikaa, niin sitä on liikaa. Perässä ei tahdo pysyä.

 

t: Telian asiakas

Hyvä @Tapestry ,

 

Kiitos vastauksestasi!

 

Onpa kummallinen tilanne. Onkohan se Telian tarjous sitten jotenkin sotkenut tässä tuota Freedomen tilausta. Nytkin siellä on jokin tarjous meneillään (Telian kautta juurikin).

 

Eivätkö Telialta tulleet tekstiviestitkään laskuista tai yhteydenotoista ole tulleet perille suomalaiseen DNA-puhelimeen?

 

Sinulla taitaa olla niin suuri asia laskutuksen kanssa selvitettäväksi, että se taitaa ottaa aikaa. Toivotaan, että Telialta päin soitetaan Sinulle.

 

Omalla kohdallani tuo C-moren kanssa oli niin, että ne turhat laskutukset oli pakko maksaa. Ensin sain hyvityksen olevinaan suoraan eli vähensin laskun loppusummasta sen liikaa laskutetun maksun. Mutta se ei käynyt Telialle, vaan sieltä tuli ns. karhulasku, että olen maksanut liian vähän ja alle sen laskutetun summan!! Eli oli pakko maksaa maksukehoituksen uhalla se 6 euron summa, vaikka olin toiminut Chat-aspan ohjeiden mukaan. Sitten alkoi tämä hyvitystaisto, mikä loppui helmikuussa 2022. Eli tuo vanha konsti, loppusumman hyvitys, ei enää päde Telialla, eikä Chat-aspa sitä tiennyt.

 

En tiedä, että paranisiko asiakaspalvelun taso vaihtamalla esim. Elisaan? Olen siellä aiemmin paininut samankaltaisten asioiden kanssa.

 

Toivotan voimia ja jaksamista taisteluun asian selvittämiseksi!

Vastaa