Salasanan uusintaongelma - Palstan käyttäjätunnus - Prepaid


En löydä sivustostanne Palstan käyttäjätunnukseni salasanan uusimiseen liittyvää kohtaa.

En ole firmanne asiakas, vaan prepaid- asiakas, kuten olette jo täsmentäneet.

 

Luulisi tämänkin olevan tehty sivustollanne helpommaksi, koska salasanojen nopea uusimistarve tulee yleensä eteen yllättäen, ja se pitäisi muutenkin uusia riittävän usein eri asiantuntijoiden mukaan.  Tällaisessa tärkeässä hakutilanteessa ei todellakaan kiinnosta plarata hehtaarimainostenne ja kaikkien asiakkaidenne vuosikausien vanhentuneiden salasanakommenttien sekametelissä, eikä kysymysmerkki-helppi-ikkunannekaan auta tällaista kohdennettua asian hakua ollenkaan.

 

Kehittäkääpä tämä sivustonne pian toimimaan ihmisiä varten, joita enemmistö asiakkaistanne kuitenkin on.  Ei toimivaa sivukoodia tarvitse enää uudelleen keksiä, vaan kopioida, koska kilpailijanne ja valtosa verkkokaupoista on tässä asiassa jo pitkällä etumatkalla.

 

Neuvoja odottelen taas, Kiitos !

 


11 kommenttia

Erillistä salasanan vaihto -osiota ei  Yhteisöstä löydy, mutta homma hoituu kätevästi kirjautumissivulla klikkaamalla "unohtuiko tunnukset" -linkkiä. 

Mikäli on rekisteröitynyt käyttäjäksi Telia-tunnuksen avulla, valitaan "Olen rekisteröitynyt rekisteröitynyt Telia-tunnuksella". 
Mikäli rekisteröinnin on hoitanut ns. perinteisesti, onnistuu tämä valitsemalla "Olen rekisteröitynyt erillisellä Yhteisö -tunnuksella". :) 

Edit: Lisäyksenä vielä, kattavasti vinkkejä ja ohjeita Yhteisön käyttöön löydät Apu-osiosta

 Arvoisa RaMaria !

Neuvo ei nyt toiminutkaan.  Ymmärsitköhän nyt oikein ongelmani ?
Siis: Oikeastihan minä nyt vielä tiedän nykyisen salasanani ja haluan muuttaa sen toisenlaiseksi ja paremmin suojaavaksi.
 
Ensimmäinen "unohtuiko tunnukset" -linkistä ei salasanaa saa vaihdettua.
Kirjoittaessani Telia Yhteisön käyttäjätunnukseni pyyntöruutuun, tulee emailiini salasanan palautuslinkkinne "Palauta salasana."
Se taas pompsauttaa näkyviin minun käyttäjätunnuksellani esitäytetyn lomakesivun,
johon minua pyydetään kirjoittamaan "Salasana"  ja  "Salasana uudelleen".

Ja nyt HEP !,
sillä tässä kohtaa juuri MINUN täytyykin tietää se unohtunut salasanani, eikä sitä voi vaihtaa uudeksi millään kirjoitteluvariaatioilla.
Sivu ei mene eteenpäin ellen kirjoita niihin molempiin ruutuihin juuri sitä vanhaa unohtamaani salasanaa.
Sen jälkeen kyllä ruutuun ilmestyy tekstinne "Salasanasi on vaihdettu" ja linkkipainikkeenne "Takaisin Telia-yhteisöön".

Tosiasiassa salasanaani ei vaihdettu enkä itse voinut vaihtaa sitä uudeksi, se oli mahdotonta.
Tuo linkkisarjannehan ei voi auttaa ketään mitenkään eikä missään tapauksessa.
Testatkaa ihmeessä ihan tavallisella järkiajatuksella ja rrauuuhaalliiseestii näitä sivujanne ja linkkejänne ennenkuin oikeasti julkaisette niitä.
Tuollainen puuhastelu on jo noloa ja tuhoisaa asiakastoimintaa pörssifirmassa.

Noita koulutettuja laatulauseita "...homma hoituu kätevästi..." ei nyt enää sitten kannata viljellä ollenkaan, kun sivukoodinne on noinkin sekopäistä.
Se höpökurssiaineisto kouluttajineen joutaa nykyaikana silppuriin, kun asiakkaatkin ovat kohta sankaluuriasiantuntijoita järkevämpiä.
Toiseksi: Tuo jälkimmäinen "Apu"-linkki johtaa jälleen samaan "unohtuiko tunnukset" -hässäkkään.

Lopputulos: En voi vaihtaa Telia Yhteisön salasanaani prepaid-asiakkaana koskaan, joten Teliankaan ei kannata turhaan suositella salasanojen uudistamista.


I´m still waiting for "Wind Of Change" from evolution to revolution !

Testasin systeemin itse vielä ja homma toimi kuten pitääkin. 

Oman käyttäjätunnuksen täytön jälkeen sähköpostiin saapuu salasanan palautus -viesti, joka avaa selaimeen linkistä juuri kuvaamasi lomakesivun. Täytin molempii kohtiin uuden salasanani, ja systeemi vaihtoi sen uuden mukaiseksi. :) Kokeilin tätä useammalla selaimella, ja tämä onnistui. Sekä Telia-tunnuksen kautta rekisteröinnillä, että erillisellä Yhteisö-tunnuksella. 
Apu-linkkiäni testasin tässä myös, ja johdattaa Apu-osioon, jossa on apuja esimerkiksi asetusten vaihtoon, viestien kirjoitukseen sekä lukuisiin muihin. Tämä näkyy sisäänkirjautuneena, sekä uloskirjautuneena.

Onkohan muilla ollut tämän/näiden suhteen ongelmia? Itse on pystynyt toistamaan tässä tuota kuvaamaasi tilannetta. :) 

...jatkoa edelliseeni:


AamupäiväTervehdys Teille !

 

Emailiini oli tullut yöllisen kirjoitteluni jälkeen heti kaksikin samanlaista ohjelinkkiä Telia Yhteisö -tiimistä linkattu "Palauta salasana".
Se linkki johti Yhteisö-sivulle jossa "Kirjaudu/Luo tunnus" sivulla on edelleen pitkään ollut teksti: "Valitettavasti jokin meni pieleen. Yritä uudestaan tai palaa takaisin myöhemmin."

 

Ja toistan jälleen: Minä en aio testailla Telia-sivuston bugeja oma-aloitteisesti.
Minä yritän käyttää näitä tietsikkajärjestelmiä pelkästään oman duuni- ja siviilielämäni apuna enkä elämäni koko tarkoituksena.

 

Palautanpas Yhteisö-tietoisuuteenne taas ainutlaatuisen linkkinne testaamisen tärkeyden, ennenkuin taas yhä uudestaan neuvotte asiakasta harhautumaan toimimattomille sivuille.
En todellakaan usko tämän asian olevan ainutlaatuinen klikki sivuavaruudessanne, joten toivottavasti Tele-pulujenne lennonjohto puuttuu tilanteeseen todellisten osaavien koodarien kapasiteetilla.

Oikeissa informaatiotaloissa (tietoliikennevälittäjät, lehtitalot, uutistoimitukset) on kaikelle julkijärjestelmälle vähintään kahdennetut katkottomat järjestelmät, jotta bugien ilmetessä koodeja voidaan korjata rauhassa ja hyvällä kertaluonteisella tuloksella.

 

Retromasiinoilla kehitys menee joka päivä väistämättä eteenpäin newage-adhd-digi-innovaatioiden munauksia väistellen.

 

Vormuloille ja Lamborghineille ei tarvita erillisiä tankkausasemia, koska ne kuitenkin tankataan useammin moottoriremontin yhteydessä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Jep, huomasin tuon itse myös. Outoa että Marialla kuitenkin toimi ok. Ja koska se toimi Marialla ok niin tottakai hän sen linkin sulle postasi.


 


Tutkimme asiaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

bergkae kirjoitti:


 
Toiseksi: Tuo jälkimmäinen "Apu"-linkki johtaa jälleen samaan "unohtuiko tunnukset" -hässäkkään.



Hmm, kerrotko tästä lisää? Marian ekassa postauksessa on aivan oikea linkki, tämä siis --> https://yhteiso.telia.fi/t5/help/faqpage Tämä toimii riippumatta oletko sisäänkirjautuneena vai et:


 



  • Jos et ole sisäänkirjautuneena, linkki löytyy herokuvan alapuolelta oikeasta reunasta, siellä lukee "Apu".

  • Jos olet sisäänkirjautuneena, tuo linkki löytyy kun klikkaat kun nimimerkkiä herokuvan oikealla alapuolella ja sieltä valikosta löytyy "Apu"

Kiitos  :lle vaivannäöstä !

 

:n rakentavahenkinen kommentti selvittikin jo toisenlaisia havaintojasi.

Pyydän anteeksi kirjoitukseni mahdollisesta mielenpahoituksesta, mutta tässä hetkessähän me kaikki ollaan saman kyseenalaisesti toimivan koodisekamelskan uhreja.

Siksi minua kiinnostaisi lukea jonkun oikean ja mieleltään terveen tähän asiaan työkseen vaikuttaneen koodin(pommin)purkajankin kommenttia vallitsevasta tilanteesta, jospa joku heistä puhuisi vielä suomea eikä koodia.

 

Yrittelempäs edelleen uudestaan tuota salasanauusintaani tuoreitten vihjeittenne innoittamana, vaan tarvitsen siihen hieman enempi syventymisrauhaa, etten turhaan älisisi omista mokistani yleiseksi ympäristöharmiksi. - Verenpaineeni on koko ajan ollut hyvissä rajoissa oman ulkoilmaviihtyvyyteni vuoksi; tuo mainitsemani digi-omroni on vaan lekurin suosittamaa ikääni liittyvää satunnaisvalvontaa varten.

 

Tiedän ettei näitä juttuja koskaan ratkota oikeaan lopputulokseen hetkessä ja yhden ajatustahon reseptillä, joten arvostan näiden eri firmojen pulinapalstojen olemassaoloa.

Tämä Heimopalstanne auttaa mua koko ajan ja riittävän ripeästi omiin ajattelukykyihini nähden.  Oon Kiitollinen Teiän olemassaolosta siellä näyttöruudun sisällä, joten Pääsiäistä Teille jo nyt ellei muutoin pakinoida (tai panikoida).

 

P.S. "Kirjoitustasi on muutettu, koska viestin tekstissä oli viallinen HTML. Viallinen HTML on poistettu. Lue viestisi uudestaan ja lähetä se jos olet tyytyväinen." -kommentti tulee aina kommentointiruutuuni, vaikka mitenkä puhdasta unicodea yritän naputella.  Ei tämäkään rajapinta toimi oikein.

 

Palajan, kun aika on !

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Laitan tähän ns kuvalliset ohjeet salasanan vaihtoon, kun on kirjautuneena Telia Yhteisöön. Jos tämä vaikka auttaisi useampia löytämään tuon kohdan ;)


 


1.  2.                           3.  4. 


Huom! Klikkaamalla näitä kuvia yksitellen näet ne isompana :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kiitos @kiisseli67 :)

Tuo ykköskuvan valikko on kolme viivaa tosiaan tablet-laitteella selattaessa, puhelimessa sen tilalla on lukko-kuvake ja tietokoneella siinä tilalla on oma nimimerkki ja sen vieressä alaspäin osoittava nuoli.


 


(Tulipa muuten nyt mieleeni että miksihän meillä tuo ikoni on lukko kun puhelimella selaa Yhteisöä, se voisi olla mielestäni ne kolme alekkaista vaakaviivaa kuten tabletissakin. Yhtenenäisyyden ja selkeydenkin takia.)

:n lisäkyselyyn "Apu" -sivulinkistä:

 

- valitsin ulos-kirjautuneena: "Apu"

 

- ja edelleen sen tikapuusta linkin: "Unohdin salasanani ja/tai käyttäjätunnukseni, miten toimin?"

 

- jota klikkaamalla saan valintaneuvon seuraavalle sivulle

 

- jonka selitetekstin mukana olevaa olevaa epähavainnollista "tätä linkkiä" klikkaamalla pompsahtaa W7 IE11 viesti: "Tämän sivuston suojausvarmenteessa on ongelma.", josta minun täytyy jatkaa valinnalla. "Jatka tähän sivustoon (ei suositella)." (Arempi kuuliainen taviskäyttäjä lopettaa tähän arveluttavan sivuinformaation vuoksi)

 

- josta päästään edelleen yhteisön kirjautumissivulle, jossa tosin saattaa olla koneyksilöstä riippuen esitäytettynä vanhastaan toimiva kirjautumislinkki (Jos tämä toimii kirjautumisessa niin todennäköisesti taviskäyttäjä EI vaihdakaan omaa salasanaansa ja on uudella laitteellaan jo taas pulassa.)

 

- Kirjautumissivun aivan alareunasta täytyy älytä kelata näkyviin pienillä näytöillä tai suurennetulla selaimella edelleen valinta: "Unohtuiko tunnukset?"

 

- jonka pompsahduksesta edelleen valitsen kahdesta linkistä "Olen rekisteröitynyt erillisellä Yhteisö -tunnuksella "

 

- joka lähettää etukäteen auki klikkailtuun emailiini linkin: "Palauta salasana"

 

- jossa olevan viestin klikaten avaamalla,

 

- ja sen linkkiä klikkaamalla vasta päästään selainsivun valikkoon "Vaihda Telia Yhteisön salasana".

 

- Kirjoittaessani tässä laitteessani jo esivalitun käyttäjätunnuksen jatkeena olevaan "Salasana"

-ikkunaan uuden haluamani salasanan, jota vihjeruutukin neuvoo täydentävästi mainiten vain ääkkösistä ja 8 merkistä, ja ikkunan alapuolelle tulee teksti: "virheellinen salasana".

 

- Virhe aiheutuikin tästä, ettei ohjetekstissä kielletä erikoismerkkejä (minun oli tällä kertaa / ), vaan ainoastaan skandi-ääkkösten käyttö.  Minun salasanani ovat aina sisältäneet erilaisia erikoismerkkejä, jotkä löytyvät sekä FI- että US-näppiksiltä ja ne ovat kelvanneet kaikkiin palveluihin jo vuosikymmenen ajan eri versioina.  Monet international-sivustot kehottavat käyttämään myös näitä lisämerkkejä, joita Telia ei kelpuuta.

 

- Tämä olikin minun käyttäjävirheeni, mutta en ymmärtänyt uuden salasanani hylkäämisen perustetta oikein, joten aiemmin käytin luonnollisesti vanhaa salasanaani edetäkseni taasTelia Yhteisöön, jotta pääsisin näillä teksteilläni viestimään, kuten edeltä näkyy.

 

:lle Kiitos kuvatarkennuksista, vaan omasta selaimestani kirjautuneena en löytänyt tuota "oikealla ylhäällä" -aloituspistettä, joten en pitemmälle kokeillut, koska huomasin kuvistasi tämän johtavan aivan samaan sivusekamelskaan.


Kokonaishuomioita sivustostanne:

 

- Tämä sivustonne oli taas ainutlaatuinen tässä hylkäämistoiminnassaan, ettei ilmoita virheen laatua, tai edes neuvo vihjeikkunassaan oikein, kuten useimmat muut kirjautumissivustot.

 

- Salasanan uusimiseen käyttäjä joutuu avaamaan kymmenen sivulinkkiä. Voisitteko perustella, kuinka Telian näinkin vaikea käyttäjän salasanan uusimismenettely on tässä nykytilassaan turvallisempi, kuin suuren käyttäjämäärän useita vuosia uusimattomat salasanat ?

 

- Osa oikeaan johdattavista linkeistänne on jemmattu luettavaan tekstiin niin että jokunen toisarvoinen linkki möllöttää määräävänä samassa näytössä, houkuttaen painamaan asiasta poiketen linkkisarjaa väärille jäljille.  Tässä kohtaa Telian tulisi ymmärtää valtaosan käyttäjistä olevan iäkkäitä sekä tavis-kantasuomalaisia, teknistä kielivalikkoanne ymmärtämättömiä maahanmuuttajia ja vierailijoita, yleensäkin aivan muita kuin olettamianne nokia-enator-hoopee-ammattikuntaa.  Tämän johdosta olisi suotavaa sivustolinkkinne sijaitsevan julki-ikkunan tärkeimmällä näkyvyydellä ja havainnollisuudella korostettuna kaikilla nyisillä päätelaitteilla, eikä ainakaan kolmen hehtaarin mainoksen sivun piilossa olevassa alimmassa reunassa ilman minkäänlaista linkkikorostusta. 

 

- Käyttäisitte näissä tärkeissä asioissa vaan samankaltaisia selkeitä web-sivuformaatteja kuin pankit, verkkokaupat, kilpailijanne ja virastot.  Asiakkaan täytyy pystyä hoitamaan ainakin yksinkertaiset asiat nopeasti ilman lisäkysymyksiä. Pankkien kirjautumispalvelutkin toimivat eri suojausjärjestelmien läpi moninkertaisella nopeudella, vaikka asiakkaalla olisi useampikin hoidettava asia. Idea- ja hömpötyssivustoille voitte jättää tämän nykyisen ihanan leiju-pallero-sfääri-luovuus-formaattinne.
 
- Yhä enemmän on päivittäis-uutimissakin huomautettu päätelaitteiden käyttäjiä salasanojen vaihtamisen tärkeydestä, joten eikö sivuillenne voisi tehdä suoraa uusintalinkkiä ja oikein toimivaa sivukoodia eikä peittää asiaa useamman sivulinkin "unohtunut salasana" -käsitteen taakse ? Salasanahan unohtuu vasta sitten kun sitä ei ole koskaan vaihtanut.

- Te olette nyt osaltanne vaikeuttamassa tämän tärkeän salasanan vaihtotoimenpiteen muodostumista nykyisille ja tuleville käyttäjille itsestään selväksi menettelyksi ja turvaksi tekemällä tällaisia tusinan klikkauksen ja lukuisien mainoksia sisältävien sivulatausten odotusajan kautta taviskuluttajaa harmittavaksi toimenpiteeksi.  Etenkin nyt kasvavalle hyötykäyttäjien adhd-sukupolvelle nopeat peli-some-musa-toiminnat ovat ykkösenä eikä käyttöturvallisuutta ajattele kukaan, tosin ei yrityskäyttäjätkään ennen isoja vahinkoja, koska eivät he edes aio opetella sivukoodienne hienouksia ja poikkeuksia.


Tehkäämme tekniikkaa ihmisiä eikä insinöörejä varten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Muistini mukaan tämä on ensimmäinen kerta kun saamme palautetta tästä asiasta joten kiitos suuresti Kaitsu kun toit epäkohdan esille.


 


En saa sanoa mistä johtuu asioiden laita tässä tapauksessa, enkä voi myöskään kysyä ennenkuin pääsiäisvapaat ovat ohi eli aikaisintaan ensi viikon tiistaina. Arvioisin kuitenkin, että pitkä polku johtunee ainakin osin yhteisöalustasta ja siitä että olemme sen päälle rakentaneet SSO-toteutuksen.


 


Selittelyitä tärkeämpää on kuitenkin se, että asioihin tartutaan ja näin myös teemme, otan kehityslistalleni.


 


Tähän loppuun kommentti tuosta "Salasana unohtunut" -linkistä, ainakin iPhone 6 plussan näytöllä se näkyy suoraan näkymän alareunassa, yhtään skrollaamatta siis. En tosin äkkiseltään tiedä miten se näkyisi esim. pienemmässä näytössä.


 

Vastaa