Sonera lähettää spämmiä


Omilla sivuillani olen kieltänyt markkinointiviestinnän. Siitä huolimatta Sonera lähettää jatkuvasti mainosspämmiä. Onko tämä tarkalleen ottaen laillista? Mikäli reklamaationi ei tuota tulosta, niin miten minun kannattaisi edetä asiassa? Kantelu?


13 kommenttia

Kunniamerkki +14

Linja tuntuu  nykyään olevan Soneralla ja monella muullakin firmalla sellainen, että jokaisen uuden palvelun tai muutoksen tilauksen yhteydessä pakotetaan antamaan markkinointilupa, jolloin noita kieltoja joutuu tekemään sinne jatkuvasti uudelleen. Lisäksi omien sivujen markkinointiestot olivat muistaakseni vialla jossain vaiheessa eivätkä menneet perille oikein, joka johti mainosten tulemiseen kielloista huolimatta. Tuon kai pitäisi olla jo korjattu tähän mennessä, joten voisit tsekata ensin asetuksen omilta sivuilta ja tehdä tarvittaessa uudelleen.

Tarkistin ennen viestiäni omat asetukset. Markkinointilupaa ei ole. Ainoa sallittu oli sähköinen viestintä tilausvahvistuksen toimittamiseksi. 

 

Soneralla on selvästi tarkka ja ajantasainen tieto siitä, että olen kieltänyt mainosten lähettämisen. He eivät vain piittaa siitä ja lähettävät roskaa sähköpostin tukkoon. Toki voisin filtteröidä tuon sähköpostiohjelmastani, mutta aion olla periaatteellinen ja lopettaa tämän tarvittaessa _vaikeimman_ kautta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JussiSS kirjoitti:

Omilla sivuillani olen kieltänyt markkinointiviestinnän. Siitä huolimatta Sonera lähettää jatkuvasti mainosspämmiä. Onko tämä tarkalleen ottaen laillista? Mikäli reklamaationi ei tuota tulosta, niin miten minun kannattaisi edetä asiassa? Kantelu?




Moikka @JussiSS ja tervetuloa!


 


Asiakastiedotteet tulevat, jos liittymissäsi tapahtuu jotain muutoksia. Tämä on myös kirjattu lakiin. Soneran täytyy lähettää tilausvahvistukset ja tiedotteet liittymää koskevista muutoksista vaikka markkinointilupaa ei olisikaan. Mikäli vielä askaruttaa niin voit katsoa yhdessä Soneran asiakaspalvelijan (esim. Facebookissa tai puhelimitse) kanssa, että markkinointikiellon asetukset ovat kunnossa :)


 


 


 

Minä en puhu nyt tilausvahvistuksista tai tiedotteista. Saan Soneralta jatkuvasti markkinointiviestintää eli ihan rehellisiä mainoksia, joissa kerrotaan uusista tuotteista. Tällaiset viestit ovat omista asetuksistani kielletty. Siitä huolimatta Sonera lähettää niitä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JussiSS kirjoitti:

Minä en puhu nyt tilausvahvistuksista tai tiedotteista. Saan Soneralta jatkuvasti markkinointiviestintää eli ihan rehellisiä mainoksia, joissa kerrotaan uusista tuotteista. Tällaiset viestit ovat omista asetuksistani kielletty. Siitä huolimatta Sonera lähettää niitä. 




Suosittelen katsomaan tuota asiaa Omien Sivujen chat-asiakaspalvelijan kanssa niin eiköhän tuohon löydy ratkaisu :)

Kyse voi olla siitäkin, että esim. Ystävänpäivänä tullut lähes vilpitön Ystävänpäivän toivotus sisälsi myös toivomuksen, että vastaanottaja sallisi jatkossa asiakasviestien lähettämisen. Moni vastaanottaja tulkitsee tälläisenkin jo spämmiksi, mutta lopussa oli pienellä lause:


 


Tämä viesti on asiakashoidollinen, viesti ei sisällä mainontaa eikä edellytä markkinointilupaa. Voit tarvittaessa muokata tietojasi Omilla Sivuilla.


 


Eli vaikka ei ole antanut lupaa asiakasviestien lähettämiseen, saa asiakashoidollisia viestejä, joissa kehoitetaan sallia asiakasviestit. :smileyfrustrated:

Ai, tämä tänään 17.2. lähetetty viesti "Suksi sohvalle, säästä 200 €" olikin ystävänpäivänviesti? Perin erikoista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JussiSS kirjoitti:

Ai, tämä tänään 17.2. lähetetty viesti "Suksi sohvalle, säästä 200 €" olikin ystävänpäivänviesti? Perin erikoista.




Mistä tuollaisia viestejä saa? Oletko varma, että lähettäjä on Sonera? :smileyhappy:


@JussiSS kirjoitti:

Ai, tämä tänään 17.2. lähetetty viesti "Suksi sohvalle, säästä 200 €" olikin ystävänpäivänviesti? Perin erikoista.




Luetun ymmärtäminen... Itse olen viimeksi saanut esimerkkinä käyttämäni viestin, joka siis sisälsi ystävänpäivä toivotuksen.

Soneralta? Sähköposti tulee Soneran osoitteesta, sisältö mainostaa Sonera-kaupan tuotteita ja linkit vievät Soneran kauppaan. Lisäksi alhaalla linkki, joka vie omiin asetuksiin. Omissa asetuksissa markkinointikielto päällä. Olisikohan tässä mahdollisesti kysymys SONERAN mainoksesta? Hmm? Mitä luulette? Ehkä se on DNA joka yrittää tuhota Soneran maineen? Hmm? HMM?

 

Mä en pysty nyt vääntämään tätä enemmän rautalangasta, mutta olen toki erittäin kiinnostunut hyvistä teorioistanne. Jatkakaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

 


Entä jos täytät tämän lomakkeen varmuuden vuoksi @JussiSS:


https://www.sonera.fi/asiakastuki/lomakkeet/markkinointiesto


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JussiSS kirjoitti:

Soneralta? Sähköposti tulee Soneran osoitteesta, sisältö mainostaa Sonera-kaupan tuotteita ja linkit vievät Soneran kauppaan. Lisäksi alhaalla linkki, joka vie omiin asetuksiin. Omissa asetuksissa markkinointikielto päällä. Olisikohan tässä mahdollisesti kysymys SONERAN mainoksesta? Hmm? Mitä luulette? Ehkä se on DNA joka yrittää tuhota Soneran maineen? Hmm? HMM?


 


Mä en pysty nyt vääntämään tätä enemmän rautalangasta, mutta olen toki erittäin kiinnostunut hyvistä teorioistanne. Jatkakaa.




Tarkoituksenani on vain poissulkea muuttujia, jotta asia voidaan ratkaista :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Moikka @JussiSS ja tervetuloa Klaaniin minunkin puolestani. Hyviä ohjeita olet täällä saanut ja suosittelenkin että olet yhteydessä joko Chatin, Facebookin, Twitterin tai jonkin muun kanavan kautta, jotta markkinointiluvat voidaan tarkistaa. Mainitsemasi "suksi sohvalle" -viesti on lähetetty uutiskirjeen tilaajille. Eli kyse ei ole pakollisesta asiakastiedotteesta vaan mainosviestistä.

Littymääsi voidaan halutessasi laittaa mainonnan totaalikielto, jonka jälkeen meiltä tulee laskujen lisäksi vain lakisääteiset tiedotteet. Nekin yleensä sitten vain normi postin mukana mukana. Joku täppä jostain varmaankin puuttuu kun uutiskirje on sähköpostiisi lähtenyt tai sitten olet päivittänyt eston ihan äskettäin ja osoitepoiminta on tehty ennen eston laittamista. Mutta ota yhteyttä niin homma saadaan kuosiin kyllä!

Vastaa