Tarpeettoman littymän peruminen erikoistapauksessa


Aikuinen tyttäreni on autisti ja huhtikuun alusta muutti uuteen asuntoon. Telian puhelinmyyjä soitti hänelle maaliskuussa ja sai myytyä hänelle Telian laajakaistaliittymän tähän uuteen asuntoon. Hän ei tarvitse liittymää koska käyttää - Telian - mobiililaajakaistaa joka on minun sopimuksellani eli nimissäni. Tulimme hänen äitinsä kanssa asiasta tietosiksi toukokuun lopulla ja aloimme selvitellä asiaa. 

 

Tyttäreni on tehnyt minulle valtakirjan hoitaa hänen asioitaan. Soitin Telian asiakaspalveluun josta vastattiin että minä en voi välittää valtakirjaa heille koska he eivät anna sähköpostiosoitteitaan (esim. Fortumin aspa antoi). Asiakaspalvelun henkilö sanoi että asia olisi hoidettava Telian myymälässä paperisen valtakirjan kanssa. Menin seuraavana päivänä Telian myymälään valtakirjan kanssa ja selostin asian: autistiselle tyttärelleni on myyty määräaikainen laajakaista jota hän ei tarvitse eikä ymmärtänyt asiaa kun se hänelle puhelimessa selostettiin joten voisiko liittymän katkaista ilman, että koko sopimuskauden, 24 kk, loppusumma lankeaa maksettavaksi, eli ns. ilman kuluja. 

 

Telian myymälässä minulle sanottiin että paperisella valtakirjalla ei tee mitään, vaan että valtuutus on annettava digitaalisesti omien sivujen kautta. Sen jälkeen minä voisin kirjoittaa reklamaatiolomakkeen jossa selostan asiani. Eikä heillä myymälässä olisi ollut oikeutta katkaista liittymää muutenkaan. 

 

Seuraavana päivänä kirjauduimme tyttäreni pankkitunnuksilla hänen Telia -omille sivuilleen ja aloin etsiä tapaa 1) tallentaa valtakirja portaaliin ja 2) tehdä reklamaatio. Valtakirjan suhteen hyvin sekavien ohjeiden joukosta en löytänyt muuta kuin maininnan että sikäli kuin valtakirjalla on jotain merkitystä jonkin suhteen, se olisi lähetettävä postitse paperisena Vaasaan. Siis sekä Telian aspa että myymälä johtivat harhaan; ensimmäinen ei suostunut ottamaan vastaan sähköpostin liitetiedostoa ja jälkimmäinen väitti että jonkinlainen digitaalinen valtuutuskäytäntö olisi olemassa. 

 

Seuraavaksi aloin etsiä reklamaatiolomaketta, mistä myymälän mies puhui. Ei sellaista ole. On vain yhteisössä annettuja neuvoja siitä että Facebookin kautta tehdyt reklamaatiot "etenevät nopeiten". Tässä tapauksessa rohkenen epäillä koska asia on mutkikas ja jonkinlainen umpisolmu: minun ei oleteta voivan hoitaa asioita valtakirjalla koska en ole tyttäreni laillinen ns. edunvalvoja (eikä varmaan sittenkään), eikä hän itse osaa hoitaa asiaa. 

 

Kirjauduin omille Telian omille sivuilleni ja aloin kirjoittaa tätä viestiä. Kyseessä on erikoistapaus jossa vetoan tyttäreni autismiin. Telian asiakaspalvelusta laajasti olen jo sitä mieltä, ettei yhtiön asiakaspalvelu perustu haluun ymmärtää asiakasta. 

 

Toivon mukaan tämä yhteisöön kirjoittaminen voisi avata yhteyden Telian henkilöön, joka voisi ottaa asian käsiteltäväksi.


12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tiktaktok  kirjoitti:

Aikuinen tyttäreni on autisti ja huhtikuun alusta muutti uuteen asuntoon. Telian puhelinmyyjä soitti hänelle maaliskuussa ja sai myytyä hänelle Telian laajakaistaliittymän tähän uuteen asuntoon. Hän ei tarvitse liittymää koska käyttää - Telian - mobiililaajakaistaa joka on minun sopimuksellani eli nimissäni. Tulimme hänen äitinsä kanssa asiasta tietosiksi toukokuun lopulla ja aloimme selvitellä asiaa. 


 


Tyttäreni on tehnyt minulle valtakirjan hoitaa hänen asioitaan. Soitin Telian asiakaspalveluun josta vastattiin että minä en voi välittää valtakirjaa heille koska he eivät anna sähköpostiosoitteitaan (esim. Fortumin aspa antoi). Asiakaspalvelun henkilö sanoi että asia olisi hoidettava Telian myymälässä paperisen valtakirjan kanssa. Menin seuraavana päivänä Telian myymälään valtakirjan kanssa ja selostin asian: autistiselle tyttärelleni on myyty määräaikainen laajakaista jota hän ei tarvitse eikä ymmärtänyt asiaa kun se hänelle puhelimessa selostettiin joten voisiko liittymän katkaista ilman, että koko sopimuskauden, 24 kk, loppusumma lankeaa maksettavaksi, eli ns. ilman kuluja. 


 


Telian myymälässä minulle sanottiin että paperisella valtakirjalla ei tee mitään, vaan että valtuutus on annettava digitaalisesti omien sivujen kautta. Sen jälkeen minä voisin kirjoittaa reklamaatiolomakkeen jossa selostan asiani. Eikä heillä myymälässä olisi ollut oikeutta katkaista liittymää muutenkaan. 


 




Ensimmäiseksi pahoitteluni, että asian hoitaminen on mennyt näin mutkikkaaksi.


 


Ihan täysin varmuudella en tiedä sanoa, että mitä tässä on tapahtunut mutta voi hyvinkin olla, että asiakaspalvelumme on ymmärtänyt asian väärin. Erilaisia valtuutuksia on olemassa kahdenlaisia:


 


1. Valtuutuksen antaminen toiselle henkilölle


2. Virallinen edunvalvonta


 


Ensin mainitussa valtuutettu voi muokata toisen asiakkaan sopimuksia mutta ei esimerkiksi sopia uusia, kun taas viimeksi mainitussa virallinen edunvalvoja voi muokata sopimuksia sekä myös tehdä uusiakin sopimuksia. Tämän vuoksi edunvalvonta vaatii enemmän toimenpiteitä, että se voidaan kytkeä. Asiakas voi puhelimitse myöntää valtuutuksen toiselle henkilölle sekä se onnistuu myös valtakirjan kanssa liikkessämme.


 


Koska tässä meni meillä todennäköisesti ristiin nämä eri valtuutukset sen suhteen, mitä halusitte tehdä, niin tästä todennäköisesti johtuu myös toisistaan ristiriitaiset ohjeet ja siitä pahoittelut vielä kerran.


 



@tiktaktok  kirjoitti:

Seuraavaksi aloin etsiä reklamaatiolomaketta, mistä myymälän mies puhui. Ei sellaista ole. On vain yhteisössä annettuja neuvoja siitä että Facebookin kautta tehdyt reklamaatiot "etenevät nopeiten". Tässä tapauksessa rohkenen epäillä koska asia on mutkikas ja jonkinlainen umpisolmu: minun ei oleteta voivan hoitaa asioita valtakirjalla koska en ole tyttäreni laillinen ns. edunvalvoja (eikä varmaan sittenkään), eikä hän itse osaa hoitaa asiaa. 


 




Jotta saisitte asian eteenpäin niin pyydän, että teet palvelupyynnön Minun Teliasta tai verkkosivuiltamme. Ko. lomake on nimeltään palvelupyyntö mutta sitä kautta voit jättää meille myös reklamaation. Suosittelisin myös lisäämään mukaan linkin tähän Yhteisön ketjuun sekä selittämään asiasi tarkasti, jotta saisimme nyt asian hoidettua maaliin. Asiakaspalvelumme on tarvittaessa vielä yhteydessä, joko tyttäreesi tai teihin molempiin.


 


Harmikseni joudun varoittamaan, että ICT-alan lakon vuoksi palvelupyyntöjen käsittelyajat saattavat hieman viivästyä.


 


Mitä tulee tuohon varsinaiseen asiaan eli laajakaistan irtisanomiseen, en uskalla enkä pysty ikävä kyllä ottamaan kantaa. Käsittelemme reklamaatiot tapauskohtaisesti ja lopputulos selviää, kun se on käsitelty. Toivon, että asia päättyy kuitenkin kannaltanne hyvin.


 



@tiktaktok  kirjoitti:

Toivon mukaan tämä yhteisöön kirjoittaminen voisi avata yhteyden Telian henkilöön, joka voisi ottaa asian käsiteltäväksi.




Yhteisössä neuvomme miten toimia erilaisissa ongelmatilanteissa, jaamme täällä siis yleisiä ohjeita ja vinkkejä. Varsinaisia muutoksia sopimuksiin pääsette tekemään Minun Telian tai vaihtoehtoisesti asiakaspalvelun kautta.
 

Kiitoksia, katsotaan kuinka käy. 

Tänään tiistaina asia tuli hoidettua kuten toivoin ja on loppuun käsitelty. 

Käyttäjätaso 1

@tiktaktok  kirjoitti:

Tänään tiistaina asia tuli hoidettua kuten toivoin ja on loppuun käsitelty. 




Jes hyvä kuulla, että asia on nyt hoidettu ja kunnossa, vaikka harmillisesti meni muutaman ylimääräisen mutkan kautta.

Eipä se nyt mennytkään ihan putkeen, tyttäreni sai juuri postitse maksukehotuksen Telialta ja samaan aiheeseen liittyvän laskun perintäyhtiöltä, jonka nimi on Sergel. Minulle kuukausi sitten nimenomaan tähdennettiin että mitään avoimia laskuja ei tarvitse maksaa ja uusia laskuja ei tule. 

 

Pitänee huomenna taasen aloittaa puhelinrumba alusta! Loma-aikana oletan asioiden hoitumisen olevan tavallistakin tehokkaampaa!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@tiktaktok  kirjoitti:

Eipä se nyt mennytkään ihan putkeen, tyttäreni sai juuri postitse maksukehotuksen Telialta ja samaan aiheeseen liittyvän laskun perintäyhtiöltä, jonka nimi on Sergel. Minulle kuukausi sitten nimenomaan tähdennettiin että mitään avoimia laskuja ei tarvitse maksaa ja uusia laskuja ei tule. 


 


Pitänee huomenna taasen aloittaa puhelinrumba alusta! Loma-aikana oletan asioiden hoitumisen olevan tavallistakin tehokkaampaa!




Kyllähän tämä asia pitää nyt saada selvitettyä, mitä tuon osalta on tapahtunut, jos kaiken on pitänyt olla jo kunnossa. Ikävältä tilanteelta kieltämättä nyt kuulostaa. Uskon, että asia varmasti selviää ja voit soittaa asiakaspalveluumme tai halutessasi asioida esimerkiksi chatin kautta, jossa palvelemme 24/7.

Puhelimitse jonottamalla hoitui äsken, tai näin ainakin sanottiin. Jokin hyvitettävä lasku ei ollut tullut hyvitetyksi jostain syystä jne. Eilen tekemääni palvelupyyntöön oli aikaisemmin tänään vastattu sähköpostitse tavalla, joka antoi ymmärtää että koko asia oli ymmärretty väärin eikä sitä koskeviin kirjauksiin ollut tutustuttu. 

 

Olisikohan tämä nyt tässä. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@tiktaktok  kirjoitti:

Puhelimitse jonottamalla hoitui äsken, tai näin ainakin sanottiin. Jokin hyvitettävä lasku ei ollut tullut hyvitetyksi jostain syystä jne. Eilen tekemääni palvelupyyntöön oli aikaisemmin tänään vastattu sähköpostitse tavalla, joka antoi ymmärtää että koko asia oli ymmärretty väärin eikä sitä koskeviin kirjauksiin ollut tutustuttu. 


 


Olisikohan tämä nyt tässä. 




Hyvä kuulla, että sait hoidettua asian. Varmasti on tuon osalta nyt kaikki kunnossa, eikä laskuja tai muistutuksia laajakaistasta enää tule. 

Asia ei ole tullut hoidetuksi 22.7., vaan tyttäreni sai tänään uuden samaan asiaan liittyvän perintäkirjeen Sergel-perintäyhtiöltä. Viimeksi Telian aspaan soittaessani palveluhenkilö sanoi ettei Sergelin laskuista pidä välittää vaan että ne tulevat nollatuiksi siinä samalla. Eivät ole tulleet; entäpä sitten seuraava askel, ulosottaja? Milloinkahan hän ottaa yhteyttä. 

 

Nyt olemme tilanteessa että tämä ei jää enää tähän. TELIAN ASIAKASPALVELUSSA KUKAAN EI OTA MISTÄÄN VASTUUTA EIKÄ MYÖSKÄÄN OSAA MITÄÄN. 

 

Perästä kuuluu.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@tiktaktok  kirjoitti:

Asia ei ole tullut hoidetuksi 22.7., vaan tyttäreni sai tänään uuden samaan asiaan liittyvän perintäkirjeen Sergel-perintäyhtiöltä. Viimeksi Telian aspaan soittaessani palveluhenkilö sanoi ettei Sergelin laskuista pidä välittää vaan että ne tulevat nollatuiksi siinä samalla. Eivät ole tulleet; entäpä sitten seuraava askel, ulosottaja? Milloinkahan hän ottaa yhteyttä. 


 


Nyt olemme tilanteessa että tämä ei jää enää tähän. TELIAN ASIAKASPALVELUSSA KUKAAN EI OTA MISTÄÄN VASTUUTA EIKÄ MYÖSKÄÄN OSAA MITÄÄN. 


 


Perästä kuuluu.




No nyt ei kyllä kuulosta ihan normaalilta, jos tyttäresi on saanut perintäkirjeen kyseisen liittymän osalta, vaikka asian piti olla kunnossa ja laskutuksen päättyä. Tämän Yhteisön kautta on vaikea sanoa, mitä tässä on tapahtunut ja mistä syystä näin on käynyt. Pahoittelut puolestani, että sinulla on tuollainen mielikuva asiakaspalvelustamme. Ehdottomasti haluamme kyllä selvittää asiat asiakkaan kanssa, jos jotain epäselvyyttä tai sekaannusta on tapahtunut. Voisitko vielä ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin saadaan tämä asia selvitettyä. 

Soitin suoraan perintäfirmaan missä sanottiin että Telian peruutus on "jonossa" minkä perusteella perintäfirman edustaja sanoi katkaisevansa perinnän siltä seisomalta. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@tiktaktok  kirjoitti:

Soitin suoraan perintäfirmaan missä sanottiin että Telian peruutus on "jonossa" minkä perusteella perintäfirman edustaja sanoi katkaisevansa perinnän siltä seisomalta. 




Vaikuttaisi siltä, että tuolloin parisen viikkoa sitten meidän asiakaspalvelun kautta on tehty laskutuksen osalta perinnän poistopyyntö, mutta sen käsittelyssä on kestänyt, jonka vuoksi tuo uusi perintäkirje on saapunut. Toki tämä on vain arvailua, mutta näin voisin tässä kuvitella käyneen. Hieno kuitenkin kuulla, että perintä on nyt katkaistu ja nyt varmastikin tämän osalta asia on saatu päätökseen. Vielä kerran pahoittelut puolestani, että asian selvitykseen on mennyt aikaa ja ihan mutkitta tämä ei ole mennyt. Toivon, ettei tästä jää ikävää kuvaa sinulle tai tyttärellesi, ja voitte jatkossakin asioida kanssamme.

Vastaa