Aikuinen tyttäreni on autisti ja huhtikuun alusta muutti uuteen asuntoon. Telian puhelinmyyjä soitti hänelle maaliskuussa ja sai myytyä hänelle Telian laajakaistaliittymän tähän uuteen asuntoon. Hän ei tarvitse liittymää koska käyttää - Telian - mobiililaajakaistaa joka on minun sopimuksellani eli nimissäni. Tulimme hänen äitinsä kanssa asiasta tietosiksi toukokuun lopulla ja aloimme selvitellä asiaa.
Tyttäreni on tehnyt minulle valtakirjan hoitaa hänen asioitaan. Soitin Telian asiakaspalveluun josta vastattiin että minä en voi välittää valtakirjaa heille koska he eivät anna sähköpostiosoitteitaan (esim. Fortumin aspa antoi). Asiakaspalvelun henkilö sanoi että asia olisi hoidettava Telian myymälässä paperisen valtakirjan kanssa. Menin seuraavana päivänä Telian myymälään valtakirjan kanssa ja selostin asian: autistiselle tyttärelleni on myyty määräaikainen laajakaista jota hän ei tarvitse eikä ymmärtänyt asiaa kun se hänelle puhelimessa selostettiin joten voisiko liittymän katkaista ilman, että koko sopimuskauden, 24 kk, loppusumma lankeaa maksettavaksi, eli ns. ilman kuluja.
Telian myymälässä minulle sanottiin että paperisella valtakirjalla ei tee mitään, vaan että valtuutus on annettava digitaalisesti omien sivujen kautta. Sen jälkeen minä voisin kirjoittaa reklamaatiolomakkeen jossa selostan asiani. Eikä heillä myymälässä olisi ollut oikeutta katkaista liittymää muutenkaan.
Seuraavana päivänä kirjauduimme tyttäreni pankkitunnuksilla hänen Telia -omille sivuilleen ja aloin etsiä tapaa 1) tallentaa valtakirja portaaliin ja 2) tehdä reklamaatio. Valtakirjan suhteen hyvin sekavien ohjeiden joukosta en löytänyt muuta kuin maininnan että sikäli kuin valtakirjalla on jotain merkitystä jonkin suhteen, se olisi lähetettävä postitse paperisena Vaasaan. Siis sekä Telian aspa että myymälä johtivat harhaan; ensimmäinen ei suostunut ottamaan vastaan sähköpostin liitetiedostoa ja jälkimmäinen väitti että jonkinlainen digitaalinen valtuutuskäytäntö olisi olemassa.
Seuraavaksi aloin etsiä reklamaatiolomaketta, mistä myymälän mies puhui. Ei sellaista ole. On vain yhteisössä annettuja neuvoja siitä että Facebookin kautta tehdyt reklamaatiot "etenevät nopeiten". Tässä tapauksessa rohkenen epäillä koska asia on mutkikas ja jonkinlainen umpisolmu: minun ei oleteta voivan hoitaa asioita valtakirjalla koska en ole tyttäreni laillinen ns. edunvalvoja (eikä varmaan sittenkään), eikä hän itse osaa hoitaa asiaa.
Kirjauduin omille Telian omille sivuilleni ja aloin kirjoittaa tätä viestiä. Kyseessä on erikoistapaus jossa vetoan tyttäreni autismiin. Telian asiakaspalvelusta laajasti olen jo sitä mieltä, ettei yhtiön asiakaspalvelu perustu haluun ymmärtää asiakasta.
Toivon mukaan tämä yhteisöön kirjoittaminen voisi avata yhteyden Telian henkilöön, joka voisi ottaa asian käsiteltäväksi.