Telia Laajakaistaliittymän osto ja syrjintä (Reklamaatio)

  • 19 December 2017
  • 4 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Moikka,

 

Soitin Joulukuun alussa Telian asiakaspalveluun sekä myyntiin, koska tarvitsimme laajakaistaliittymän. Taloyhtiössäni oli Soneran laajakaistavalmius kun muutimme kumppanini kanssa uuteen asuntoon. Telian myyjä palveli hyvin ja sovimme, että 100 megainen laajakaistaliittymä avataan muutamassa tunnissa hintaan ~25€ kuukaudessa - oli perjantai.

 

Lauantaina internet ei toiminut, joten soitin uudelleen Telian asiakaspalveluun. He pahoittelivat ja sanoivat, että tapaus ei ole mennyt läpi Telian luotontarkistuksen puolelta. Asiakaspalvelija sanoi, että luotontarkastajat ovat töissä maanantaina seuraavan kerran ja että pärjäisinkö ilman laajakaistaa siihen asti. Mainitsin, että luottotiedoissani ei ole ollut mitään merkintöjä koskaan ja minulla ollut ja on monta toimivaa kuukausimaksuista liittymää (DNA, Sonera, Comviq) Suomessa Ruotsissa jo useiden vuosian ajan.

 

Mainitsin myös, että olen ollut opiskelijana ja asunut Ruotsissa kaksi vuotta sekä matkustanut vaihdossa parissa muussa maassa ja nyt palannut Suomeen. Sanoin, että en mielellään odottele vaan ottaisin liittymän toiselta palveluntarjoajalta. Asiakaspalvelija kuitenkin tarjosi liittymää alennuksella ja suostuin odottamaan viikonlopun yli maanantaihin.

 

Maanantaina Telian asiakaspalvelija soitti ja kertoi, että Ruotsissa asumiseni takia hän tarvitsee Ruotsalaisen henkilötunnuksen luotontarkistukseen. Annoin Ruotsalaisen henkilötunnuksen ja asiakaspalvelija meni selvittämään asiaa. Noin tunnin päästä asiakaspalvelija soitti ja sanoi, että olen asunut pitkään ulkomailla ja luottotietoja kaikista maista ei voida tarkistaa luotettavasti ja heidän pitäisi saada noin 10 kk ennakkomaksu liittymästä. Tämän lisäksi heillä ei ole tietoa maksukäyttäytymisestä maista, joissa olen matkustanut. He kuitenkin selvittivät että luottotietoni olivat kunnossa Suomessa sekä Ruotsissa 28 vuoden ajalta. Minulla ei siis ole ollut mitään merkintöjä ja ainoastaan matkustaminen eri maissa ja asuminen kaksi vuotta Ruotsissa, josta luottotiedot saatiin.

 

Kysyin miksi Telia epäilee, että olen maksukyvytön ja he asiakaspalvelija mainitsi, että he eivät pysty tarkistamaan kaikkien matkustamieni maiden luottotietoja ja siksi eivät luota maksukäyttäytymiseeni.

 

Soitin Kuluttajavirastoon ja he ottivat minuun yhteyttä parin päivän päästä. Kuluttajavirasto oli todennut että Telialla ei ole hyvää syytä periä 10 kuukauden ennakkomaksua asuinpaikan perusteella tai sillä perusteella, että olen matkustanut tai asunut ulkomailla. Heidän mielestään suurin riski on aina kuluttajalla eikä Telialla jos ei maksa laskujaan (minun tapauksessani mitään luottomerkintöjä ei ollut). Soitin Telian asiakaspalveluun uudelleen ja vastauksena oli, että Telia ei aio luopua ennakkomakuista minua kohtaan sen takia koska olen asunut pitkään ulkomailla.

 

Minä koin ja kuluttajavirasto koki, että Telia ei toiminut tässä asiassa oikein. Olemme olleet nyt yli kaksi viikkoa ilman laajakaistaa ja haluaisin selvityksen Telialta miksi telia syrjii ulkomailla asunutta henkilöä, joka on muuttanut takaisin suomeen eikä suostu avaamaan normaalia kuukausimaksullista liittymää?

 

Terveisin.

 

 

 

 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tervehdys @Asiakas12345! :smileyhappy:


 


Asiasi mitä ilmeisemmin liittyy aikaisempaan kirjoitukseesi:


https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Telia-Laajakaistaliittyman-osto-ja-syrjinta-Reklamaatio/m-p/161002#M4138


 


@RaMaria lausetta lainaten:


"Hei @Asiakas12345 ja tervetuloa Yhteisöön. 


Liittymäsopimuksen saamiseksi on useita ehtoja, joiden tulee täyttyä. Meillä täytyy esimerkiksi olla varsin kattavasti dataa asiakkaan luottotiedoista liittymän avaamista vastaan.


Nyt en tästä osaa sanoa tarkemmin mitä tässä on taustalla sinun kohdallasi.
Täällä Yhteisössä emme valitettavasti voi myöskään tutkia tätä tarkemmin, sillä tätä kautta emme käsittele asiakastietoja.


Parhain reitti olisikin, jos jätät meille tästä esimerkiksi yhteydenottopyynnön
Yhteidenottopyynnön perusteella olemme sitten sinuun yhteydessä tämän asian tiimoilta."


 


Jos haluat, niin kirjallisen reklamaation voit lähettää Telialle postitse seuraavanlaiseen osoitteeseen:

Reklamaatiot
Telia Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400, 65101 VAASA

Voit tehdä reklamaation myös Telia.fi:ssä.


Lähde: Yritystiedot

Hei,

 

Kiitos viestistä! Olen lähettänyt kaksi reklamaatiopyyntöä Telialle. Asia ei ole ratkennut, koska Telian vastaus reklamaation oli, että he eivät voi muuttaa luottopäätöstä. En siis saanut vastausta ongelmaani miksi liittymäni ei mennyt luottotarkistuksesta läpi. Sain tiedon, että luottotietoni ovat Ruotsissa ja Suomessa täysin kunnossa, mutta silti Telia haluaa ennakkoon 10 kuukauden liittymämaksut, koska he eivä luota asiakkaaseen.

 

Mielestäni Telian toimiminen on tässä tapauksessa loukkaavaa.

 

Telia vastasi, että luottopäätös perustuu moneen eri seikkaan, jotka johtuvat siitä että olen matkustanut ulkomailla ja asunut mm. Ruotisissa. Perustuuko päätös siis asuinpaikkaani?

 

Terveisin

 

 

Lisäisin vielä tähän sen, että en tällä hetkellä Telia ei voi aktivoida laajakaista liittymää ilman noin 10 kuukauden ennakkomaksua, koska olen viimeiden kahden vuoden aikana asunut ja mm. Ruotsissa ja matkustanut muissa maissa. Tämän takia Telia ei voi avata minulle laajakaistaliittymää ja laskuttaa normaalisti kuukausittain. Luottotietoni siis Suomessa kunnossa koko ikäni ja Ruotsissa kunnossa koko asumiseni ajan.

 

Telia siis tarkisti luottotietoni automaattisesti puhelimessa, kun tilasin liittymän ja Telia pyysi Ruotsin henkilötunnustani puhelimessa minulta ja tarkisti luottotietoni myös Ruotsissa.

 

Toivoisin, että tämä asia ratkeaa ja saataisiin jonkinlainen sopu aikaiseksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Ymmärrän että tämä asia vaivaa ja harmittaa sinua. Tätä kautta emme kuitenkaan pääse tarkistamaan asiakastietojasi emmekä siten myöskään perusteita luottopäätökselle. Jos ja kun päätöstä ei muuteta, olisiko mahdoton ajatus että tilaus tehtäisiin kumppanisi nimelle? Jos hänen tiedoillaan liittymän avaus onnistuisi ilman ennakkomaksua niin saisitte kaistan sitten samantien käyttöön.

Vastaa