Telia ja laitteiden palautukset

  • 21 December 2018
  • 6 kommenttia
  • 658 katselukertaa

Hei

 

Varoituksen sana kaikille, jotka ostatte joululahjaksi jotain Telian liikkeestä. Telia ei tarjoa palautusoikeutta liikkestä ostetuille tuotteille.

 

Itse ostin lapselle kolme kuukautta hukassa olleen puhelimen tilalle uuden joululahjaksi. Kaksi päivää myöhemmin perusteellisen joulusiivouksen yhteydessä se kuitenkin löytyi täysin omituisesta paikasta, joten ajattelin palauttaa puhelimen. Ei onnistu. Viereisessä DNA:n liikkeessä onnistui k.o. puhelimeen ostettujen kuorten palautus ongelmitta.

 

Ja kyllä, tiedän, että liikkeestä ostetuille tuotteille ei ole yleistä palautusoikeutta, mutta suurin osa liikkeistä sen kuitenkin tarjoaa. Tässä tapauksessa menevät perheen liittymät vaihtoon. Valitettavasti asuinpaikallemme ei saa muuta laajakaistaa kuin Telialta, joten se täytyy pitää.

 

Kiitos hyvästä joulumielestä, Telia.

 

Edit NikoNo: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


6 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Moikka @maivou ja tervetuloa Yhteisöön keskustelemaan!


 


Kiitokset hyvästä ja ajankohtaisesta kirjoituksesta. Tämä aiheuttaa toisinaan vähän epäselvyyttä ja hämmennystä ihmisissä, mutta käytännöt on kyllä pyritty tuomaan selvästi myös esiin. Meidän nettisivuilla on erillinen ohjeistus laitteiden palautukseen liittyen. 


 



@maivou@  kirjoitti:

 


Ja kyllä, tiedän, että liikkeestä ostetuille tuotteille ei ole yleistä palautusoikeutta, mutta suurin osa liikkeistä sen kuitenkin tarjoaa. Tässä tapauksessa menevät perheen liittymät vaihtoon. Valitettavasti asuinpaikallemme ei saa muuta laajakaistaa kuin Telialta, joten se täytyy pitää.



Kuten kirjoitatkin, niin liikkeestä ostetuilla laitteilla ei ole yleistä palautusoikeutta. 14 vuorokauden palautusoikeus koskee etäkauppaa, eli asiakaspalvelusta tai verkkokaupasta tilattuja laitteita. Tämä käytäntö perustuu siihen, että etänä asiakas ei voi tutustua laitteeseen, vaan vasta sitten kun sen saa haltuunsa postin kautta. Siitä syystä palautusoikeus on tärkeä olla, jotta kauppaa voidaan tehdä puolin ja toisin reilusti. Liikeessä tilanne on toinen, kun asiakkaalla on mahdollisuus tutustua laitteeseen suoraan siinä liikkeessä, kun saa laitteen heti haltuunsa.


 


Nämä laitteiden palautuskäytännöt on lähes kaikkialla samanlaiset, joten on harmillista jos päädyt sen vuoksi vaihtamaan operaattoria. Suosittelen myös pohtimaan asiaa uudelleen, mikäli liittymät on kuitenkin sinun alueella nyt toiminut hienosti, niin onko järkevää lähteä vaihdoksia tekemään.


 


Kaikesta huolimatta toivottelen sinulle ja perheellesi hyvää joulua!

Tuohon yleiseen laitteeseen tutustumiseen liittyen voisi esimerkiksi joulunaikaan tarjota vaikkapa kuukauden palautusoikeutta liikkeestäkin ostetuille laitteille. Monet varmasti tekevät jouluostoksia isommissa määrin kerralla, jolloin on myös helppo hakea liikkeestä puhelin tai muu laite pukinkonttiin. Tässähän tullaan siihen tutustumiseen, jos laite menee lahjaksi, ei lahjanostajan voi olettaa tutustuvan laitteeseen lahjansaajan puolesta siinä mittakaavassa jossa lahjansaaja eli pääasiallinen käyttäjä tulee tutustumaan.

 

Toki määrittely meneekö puhelin tai laite lahjaksi voisi olla mutkikasta, mutta samalla myös tarpeetonta jos hyvän joulumielen hengessä tuollainen kausikohtainen palautusoikeus tarjottaisiin. Oletettavasti tällä voisi myös olla myyntiä kasvattava vaikutus :)

 

No, kunhan pohdiskelin...

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@  kirjoitti:

Tuohon yleiseen laitteeseen tutustumiseen liittyen voisi esimerkiksi joulunaikaan tarjota vaikkapa kuukauden palautusoikeutta liikkeestäkin ostetuille laitteille. Monet varmasti tekevät jouluostoksia isommissa määrin kerralla, jolloin on myös helppo hakea liikkeestä puhelin tai muu laite pukinkonttiin.



Tämä on kieltämättä ihan mielenkiintoinen ajatus, että juuri joulun aikoihin tarjottaisiin tällaista etua. Tietysti verkkokaupasta tilattuna saa sen 14 vuorokauden peruutusoikeuden tilaukselle, mutta toki sekin voi joidenkin kohdalta mennä vähän tiukalle. En osaa itse ottaa lakitekniseltä kulmalta kantaa, että olisiko tuollainen tilausehtojen muuttaminen väliaikaisesti mahdollisesti juuri joulun ajaksi. Välitän tämän idean ehdottomasti eteenpäin meidän talon sisällä, niin voi oikeat tahot ottaa asiaa pohdittavaksi :smileyhappy:


@NikoNo@  kirjoitti:

@  kirjoitti:

Tuohon yleiseen laitteeseen tutustumiseen liittyen voisi esimerkiksi joulunaikaan tarjota vaikkapa kuukauden palautusoikeutta liikkeestäkin ostetuille laitteille. Monet varmasti tekevät jouluostoksia isommissa määrin kerralla, jolloin on myös helppo hakea liikkeestä puhelin tai muu laite pukinkonttiin.

Tämä on kieltämättä ihan mielenkiintoinen ajatus, että juuri joulun aikoihin tarjottaisiin tällaista etua. Tietysti verkkokaupasta tilattuna saa sen 14 vuorokauden peruutusoikeuden tilaukselle, mutta toki sekin voi joidenkin kohdalta mennä vähän tiukalle. En osaa itse ottaa lakitekniseltä kulmalta kantaa, että olisiko tuollainen tilausehtojen muuttaminen väliaikaisesti mahdollisesti juuri joulun ajaksi. Välitän tämän idean ehdottomasti eteenpäin meidän talon sisällä, niin voi oikeat tahot ottaa asiaa pohdittavaksi :smileyhappy:


Hyvä homma. Näitä tietysti näkee paljon, että palautusaikaa pidennetään joulun aikoina, niin en osannut ajatella että voisi olla joku lakitekninenkin kysymys olemassa, mutta jos palautusoikeutta ei normaalisti ole ollenkaan niin kai sekin on mahdollista. No miettiköön talon sisällä asiasta enemmän tietävät :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuossahan tuo, https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/kaupan-peruminen/


 


lähimyynnissä palautusoikeus on vapaaehtoinen, myyjän hyvää hyvyyttä myöntämä etu. Joten ainakin yleisen oikeuskäytännön perusteella myyjä saa myöntää millaisia etuja suinkin haluaa.

Kunniamerkki +14

@NikoNo@  kirjoitti:

Liikeessä tilanne on toinen, kun asiakkaalla on mahdollisuus tutustua laitteeseen suoraan siinä liikkeessä, kun saa laitteen heti haltuunsa.

 




 


Pitää tähän muuten kommentoida sen verran, että ainakin itse kun kävin hakemassa OnePlus 6:n Telian myymälästä, niin siihen laitteeseen mitä olin ostamassa ei ollut mahdollisuutta tutustua myymälässä ennen kuin kaupat oli tehty. Tässä tapauksessa olisin halunnut nähdä miltä puhelimen väri (uusi punainen vaihtoehto) näyttää livenä, mutta paketin sinettejä ei saa aukaista ennen kauppoja, eikä myymälässä ollut mallina kuin eri värinen versio laitteesta.


 


Tämä on tietysti hyvin normaalia, pakkauksia ei toki mielellään missään kaupassa auota, eikä satojen eurojen hintaisia laitteita pidetä montaa mallina, mutta ihan vain huomiona, että se tutustumismahdollisuus liikkeessä on joiltain osin hyvin rajoitettua.


 


Henkilökohtaisesti suosittelisin Telialle mahdollisuutta ottaa käyttöön 14 vrk palautusaika myös myymälästä ostetuille tuotteille, vähintäänkin avaamattomissa pakkauksissa edelleen oleville (esim. puhelimen paketissa sinetit vielä ehjät jne), mutta mielellään samoilla ehdoin kuin verkkokaupassakin, käyttöön ottamattomille :)

Vastaa