Telia lopettaa kotisivupalvelun ja ilmoittaa asiasta pelkästään paperikirjeellä


On selvää ja ymmärrettävää, että Soneran / Telian tarjoiama alusta käyttäjiensä kotisivuille on ollut hiukan auringonlaskun ilmiö.

 

Joskus muistan muistan myös saaneeni tai nähneeni tiedon, että kotisivut eivät enää sisälly uusien asiakkaiden palvelupakettiin.

 

Silloin muistan myös myös nimenomaisesti soittaneeni Soneran tukeen ja tarkistaneeni, että olemassa olevia kotisivuja ei silloin oltu poistamassa vaan ne olivat silloin säilymässä toistaiseksi.

 

Itsekin olen päivittänyt kotisivujani enää vain harvoin ja osittain, viimeksi näköjään 20.12.2016. Ja olisin taas jotain pikkuasiaa varten päivittänyt niitä nyt.

 

Tästä kuten muistakin palveluista (kuten sähköposti ym.) olen etsinyt tarvittaessa tietoja Soneran/Telian omilta sivuilta. Kaivelemalla sieltä löytyykin eri ikäisten, vuosia vanhojen ohjeiden kerrostumia, joista suuri osa on vanhentuneita, mutta lopulta olen sieltä aina jotenkuten löytränyt esim. sähköpostin asetukset.

 

Nytkin rupesin etsimään sieltä tietoja kotisivujen päivittämisestä, kun siinä aina selainversioiden kehittyessä ym. systeemi on hiukan muuttunut, mutta en löytänyt enää omien sivujen ohjeista mitään, vaikka juuri vähän aiemmin olin saanut kaiveltua sieltä sähköpostitilin asetuksiin tarvittavat tiedot.

 

Ja siten menin tänne teidän "yhteisöönne" - joka mielestäni on pelleilyä, koska en minä taarvitse mitään #¤%&/() yhteisöä, vaan ohjeen jonka voin lukea eri asioista ja jos ei siitä selviä, niin yhteystiedot tukeen, josta voi kysyä.  - No, täältä löytyi 10 vuotta vanhoja kysymyksiä vastauksineeen kotisivuihin liittyvistä jutuista ja vuosdien taskaista käyttäjien arvuuttelua keskenään siitä, että ju, uudet asiakkaat ei saa enää kotisivuja, mutta vanhoiulla on kotiusiuvut toistaiseksi, minkä oli jo aikanaan vuosia sitten itse selvitänyt puhelimitse Soneran tuesta.

 

No, sitten menin chattiin, josta usein olen saanut vastauksia. Ja kävikin ilmi, että' kotisivupalvelu olikin lopetettu vuoden vaihteessa. Tästä en ollut tiennyt mitään, koska sivut olivat olleet siellä koko ajan ja ovat siellä (yli määräajan, sattuimalta) vieläkin. Ja että kuulemma niitä enää vuodenvaihteen jälkeen ei ole päässyt päivittämään.

 

Ja tästä kuulemma oli ilmoitettu. Kysyin että mitä kautta, kirjeessä vai sähköpostissa. Asiakaspalvelija  ei tiennyt mutta löysi tiedon että viesti tästä oli kjulemma lähetetty viikolla 19.-25.6.2017. Sähköpostia ei ollut tälöin tästä aiheesta Telialta kuitenkaan tullut, vaikka kyllä muista aiheista koko ajan viikottain.

 

Eli matalan preioreetin mainoksia, joidsen saamatta jäämisestä ei koidu mitään suurta vahinkoa, Telia kyllä viuikoittain lähettelee sähköpostilla.

 

Mutta TÄRKEÄT ILMOITUKSET, JOIDEN SAAMATTA JÄÄMISESTÄ AIHEUTUU ASIAKKAALLE VAHINKOA JA MENETYKSIÄ TELIA LÄHETTÄÄKIN VAIN PELKÄSTÄÄN YHTENÄ PAPERIKIRJEENÄ. Ei käytä sähköpostia. Ei kerro omilla sivuilla, missä luetellaan asiakkaan käytössä olevat palvelut. Ei kähetä sähköisttä kir¨jettä.

 

Mitä varten teillä ne omat sivut on, jos tärkeitä asioista, ja muutokjsista palveluissa,  joista tiedon saamatta jääminen aiheuttaa asiakkaalle vahinkoa ja menetyksiä, ei kerrota siellä?

 

Luulisi olevan maailman helpoin asia laittaa kaikki paperilla tulevat kirjeet sinnekin, VCARSINKIN KUN TE JOIKA VIIKKO KERRAN SAATTE LÄHETETYKSI NIITÄ "##¤%%&&/() MAINOKSIAKIN.

 

Ja täällä #¤¤%%&&/( "yhteisössäkin" te roikutatte vuosia vanhoja ajankohtaisuutensa menettäneitä keskusteluketjuja.

 

Mielestäni on yhteiskunnallisesti yleisvaarallinen ilmiö, että mikään taho vielä nykyään lähettää yhtään mitään tärkeää pelkästään paperikirjeinä, ja mielestäni tällaiunen edesvastuutoin järjettömyys tulisi mahdollisimman pian lailla kieltää ja tuilen kansalaisena (koska näköjään on pakko!) aloittamaan aktiivisen  toiminnan tämän päämäärän saavuttamiseksi.

 

Nytkin tällaiset tärkeät ilmoitukset olisi jo vuosikausia varmasti pystynyt lähettämään omien sivujen kautta, niin kuin tekevät muutkin tahot, jotkka lähettävät ihmisille tärkeitä viestejä. Esim. pankiltani saan tietoja sähköpostiin saapuneista laskuista (vaikken niitä ilmoitruksia ehkä niin tarvitsisikaan, mutta hyvä että san ). - Samalla kun Telia tärkeistä asioista ilmoittamisessa luottaa paperikirjeisiin, jotka tulevast tai ovat tuilematta periller täysin sattumanvaraisesti.

 

Mutta ei kero niistä omilla sivuilla, josta se joka puhelussa toistuvassa nauhoitteessa kehottaa omien palvelujen ja liittymien tilan ja tiedot tarkistamaan.

 

Mitä virkaa niillä omilla sivuilla on kun tärkeistä asioista ja muutoksista asiakkaan palveluista pidättäydytään niden kautta ilmoittamasta, ja jätertään tärkeät asiat epävarman kirjepostin kadotettaviksi?

 

Ja muiden palvelujen ja liittymien tila kerrotaan ajantasaisesti mutta yhden palvelupakettiin kuuluvan palvelun tila ja muutokset salataan ja jätetään kertomatta.

 

Kas kun ette käytä pullopostia tai kirjekyyhkyjä.

 

Ja joka kerta kun Teliaan soittaa, niin äänite toistaa "katso liittymiesi ja palvelujesi tiulanne omilta sivuilta",

 

Siinähän katsot ja saat katsoa maailman tappiin.


33 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tästä samaisesta asiasta taisikin olla kanssasi juttua tuolla meidän Facebookissa. Vastailin sinne tänään aamusella tarkemmin tiedotuksesta, eli ensimmäisen kerran kirjeet Kotisivupalvelun päättymisestä lähetettiin viime vuoden kesäkuussa joko kirjeellä tai sähköpostilla riippuen siitä onko asiakas ilmoittanut meille sähköpostiosoitettaan. Toinen tiedote lähetettiin samasta asiasta syksyllä. Kieltämättä harmillinen tilanne sinun kohdallasi jos kumpikaan noista tiedotteista ei ole saapunut perille.


 


Laitoin kyselyä Kotisivupalvelusta vastaavalle taholle tuosta domainmaailmasta josko sinne vielä onnistuisi vanhan kotisivun tietojen siirtäminen. Palaan asiaan kunhan saan tarkempaa vastausta. Kiitokset palautteesta joka tapauksessa. Tiedottamisessa on toki aina parantamisen varaa kuten tässäkin nyt kävi ilmi.

Kiitos vasatauksesta, vastasin jo Facebbookinkin puolella.

 

Kuitenkin tuo, että "en olisi ilmoittanut" sähköpostiosoitettani on täysin mahdotonta, koska sähköpostia muista aiheista on tullut Telialta koko ajan, ja lähteenä nimenomaan Puhelin- ja internet-asiakkaiden asiakasrekisteri, jollainen asiakas olen, ja olen ollut jatkuvasti molempien osalta noin vuodesta 2008. (Ja puhelinasiaakkaana jo 1990-luvulta, ja internetasiakkaanin myös jo ennen vuotta 2005). Ja jos kirjeitä olisi pitänyt tulla kaksi, niin outoa on myös että kaksi kirjettä olisi kadonnut. Eräs mahdollinen syy tulee mieleeni, mutta voin palata siihen vaikka yhteydenottolomakkeen kautta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Mikael_L kirjoitti:

Kiitos vasatauksesta, vastasin jo Facebbookinkin puolella.


 


Kuitenkin tuo, että "en olisi ilmoittanut" sähköpostiosoitettani on täysin mahdotonta, koska sähköpostia muista aiheista on tullut Telialta koko ajan, ja lähteenä nimenomaan Puhelin- ja internet-asiakkaiden asiakasrekisteri, jollainen asiakas olen, ja olen ollut jatkuvasti molempien osalta noin vuodesta 2008. (Ja puhelinasiaakkaana jo 1990-luvulta, ja internetasiakkaanin myös jo ennen vuotta 2005). Ja jos kirjeitä olisi pitänyt tulla kaksi, niin outoa on myös että kaksi kirjettä olisi kadonnut. Eräs mahdollinen syy tulee mieleeni, mutta voin palata siihen vaikka yhteydenottolomakkeen kautta.




Joo, totta! Jos meidän lähettämät meilit muuten kulkee niin silloinhan sähköpostiosoite on tiedossa. Jos haluat että asiaa selvitellään tarkemmin mitä kautta tiedotus on kohdallasi hoidettu niin laita yhteystietosi palautelomakkeen kautta tai sitten telia.fi -sivujen yhteydenottolomakkeella niin katsotaan mitä voidaan asialle tehdä.


@Merja_Jkirjoitti:

@Mikael_Lkirjoitti:

Kiitos vasatauksesta, vastasin jo Facebbookinkin puolella.

 

Kuitenkin tuo, että "en olisi ilmoittanut" sähköpostiosoitettani on täysin mahdotonta, koska sähköpostia muista aiheista on tullut Telialta koko ajan, ja lähteenä nimenomaan Puhelin- ja internet-asiakkaiden asiakasrekisteri, jollainen asiakas olen, ja olen ollut jatkuvasti molempien osalta noin vuodesta 2008. (Ja puhelinasiaakkaana jo 1990-luvulta, ja internetasiakkaanin myös jo ennen vuotta 2005). Ja jos kirjeitä olisi pitänyt tulla kaksi, niin outoa on myös että kaksi kirjettä olisi kadonnut. Eräs mahdollinen syy tulee mieleeni, mutta voin palata siihen vaikka yhteydenottolomakkeen kautta.


Joo, totta! Jos meidän lähettämät meilit muuten kulkee niin silloinhan sähköpostiosoite on tiedossa. Jos haluat että asiaa selvitellään tarkemmin mitä kautta tiedotus on kohdallasi hoidettu niin laita yhteystietosi palautelomakkeen kautta tai sitten telia.fi -sivujen yhteydenottolomakkeella niin katsotaan mitä voidaan asialle tehdä.


Se  lienee olennaisin kysymys, koska vaikuttaa kovasti epätodenäkönnäiseltä, että kaksi papreriviestiä ja kaksi sähköpostia samasta asiasta olisivat kaikki voineet sattumalta kadota. Pitää vielä laittaa se kysymys erikseen.

Mielenkiintoista huomasin tämän keskustelun. Minullekaan ei ole tullut mitään ilmoitusta palvelun loppumisesta. Ei kirjeellä eikä sähköpostilla. Tarkistin kaikki Soneran/Telian sähköpostit siellä oli vain ilmoituksia huoltokatkoista, laskuista ja katselupakettien tilaamisesta jne.. Katsoin että kotisivut näkyy edelleen toimivan. FTP palvelin ei päästä kirjautumaan kuitenkaan sivuille.  Ei taida Telia paljon perustaa asiakkaistaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Suosittelen @Arsi1946 sinullekin että laitat asiakastietosi meille yleisellä yhteydenottolomakkeella tai kirjaudut telia.fi -sivustolle ja sieltä oman liittymän tiedoista löytyy palvelupyyntölomake jolla voi ottaa yhteyttä. Varmistin asiakasviestinnästä että asiakaskohtaisesti voidaan tarkistaa onko asiakkaalle lähtenyt viestiä juuri tämän asian tiimoilta. Heidän mukaansa tuosta viestittiin viime vuonna yhteensä kolme kertaa, viikoilla 25,42 ja 48. Hyvä tosiaan tutkia jos useampi nyt ilmoittaa ettei ole postia meiltä tuon puitteissa saanut.

Ne asiakastiedothan Telialla tosiaan olisi pitänyt olla olla olemassa koko ajan. Mutta ilmoitin niitä nyt vielä lisää kotisivuosoitetta ja muutohistoriaa myöten.Sähköpostihan sinne tulostei jo yhteydenottolomaketta täytettäessä, vaikka ei jostain syysatä osoitetta. Mutta muistaakseni Soneran piti kuulua niihin tahoihin, joille osoitteen pitäisi mennä suoraan maistraatista.

 

Olen ollut Telen/Soneran/Telian matkapuhelinasiakkaana yhtäjaksoisesti 1990-luvulta samalla puhelinnumerolla ja netti- ja sähköposti- kotisivuasiakkaanakin yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 tai 2008 (ja muutosta johtuneella parin vuoden katkolla lisäksi myös jokusen vuoden sitä ennen vuodesta 2005 taaksepäin), ja joka muutossa olen osoitetietoni päivittänyt ja koko ajan Soneralta/Telialta tullut infoa eri asioista niin sähköpostilla, kirjeillä kuin tekstiviesteillä ja Soneran asiakastietoja käyttäneet puhelinmyyjätkin ovat minut koko ajan tavoittaneet. Ja lisäksi vielä sekä kotisivujeni osoitteen että sähköpostini osoitteen Sonera on minulle palveluntarjoajana itse määrittänyt. Ja joka muuton jälkeen olen tehnyt vielä myös postin edelleenlähetyssopimuksen vuodeksi. Ja niin kauan kuin palvelu on ollut tarjolla, olen muuttoilmoituksessa ruksannut ne tahot, joille tieto menee suoraan.

Ei kyllä kolme kirjettä tai kolme sähköpostiviestiä voi jäädä huomaamatta. Juuri tällaisten varalta talletan kaikki sähköpostini etten vahingosakaan koskaan hävittäisi mitään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Aika hiljaista kotisivupalvelun poistosta on täällä, jonne ilmoitus olisi myöskin kuulunut:

 

Tiedotteet - Ajankohtaista - Asiakastuki - Telia

 

Uutinen tuli minullekin täytenä yllätyksenä. VDSL2-liittymä löytyy, joskin itse sivutilaan en ole koskaan tallentanut mitään.

@irritus: Olen samaa mieltä. Tämä olisi pitänyt mainita asiakastiedotteissa. Kiitos palautteesta, välitän sen eteenpäin!

Ainakin se olisi kuulunut omien sivujen käyttöliittymään yhtenä lisäpalveluna, koska se kerran oli nettiliittymän yksi lisäpalvelu.


@irrituskirjoitti:

Aika hiljaista kotisivupalvelun poistosta on täällä, jonne ilmoitus olisi myöskin kuulunut:

 

Tiedotteet - Ajankohtaista - Asiakastuki - Telia

 

Uutinen tuli minullekin täytenä yllätyksenä. VDSL2-liittymä löytyy, joskin itse sivutilaan en ole koskaan tallentanut mitään.


 


@Merja_Jkirjoitti:

Suosittelen @Arsi1946 sinullekin että laitat asiakastietosi meille yleisellä yhteydenottolomakkeella tai kirjaudut telia.fi -sivustolle ja sieltä oman liittymän tiedoista löytyy palvelupyyntölomake jolla voi ottaa yhteyttä. Varmistin asiakasviestinnästä että asiakaskohtaisesti voidaan tarkistaa onko asiakkaalle lähtenyt viestiä juuri tämän asian tiimoilta. Heidän mukaansa tuosta viestittiin viime vuonna yhteensä kolme kertaa, viikoilla 25,42 ja 48. Hyvä tosiaan tutkia jos useampi nyt ilmoittaa ettei ole postia meiltä tuon puitteissa saanut.


Kyllä tämä on nyt mennyt mennyt niin pelleilyksi kuin vain mennä voi.

 

Laittelin ainakin neljällä eri viestillä kaikkia mahdollisia asiakastietojani tuon yhteydenottolomakkeen kautta ja niistä tuli jokaisesta heti automaattikuittaus sähköpostiini, joka tulostui asiakassrekisteristä lomakkeeseen automattisesti (ja olisi siis pitänyt tulostua niihin saamatta jääneisiin tiedotteisiinkin!)

 

Eilen sitten olikin viimeisestä viestistä tullut vastaanottokuittaus TELIAN YRITYSPALVELUILTA, vaikka olen koko tämän 10 vuotta ollut HENKILÖASIAKAS. Sinne soitin sitten aamulla, eivätkä he tienneet koko asiasta mitään, ja sitäkin sai 10 minuuttia selittää että olen henkilöasiakas.

 

He sitten käänsivät yksityisasiakaspuolelle, joka otti sen kannan, että koko asiaa on turha mitään selvittää, määrittele kopmpensaatio. No kompensaatioksi sovittiin 1 kk laajakaistalasku siinä hötäkässä tämän savoa viäntäneen asiakaspalvelijan kanssa.

 

No, kumminkin olin tehnyt yhteydenottopyynnön sen selvittämiseksi, että oliko sitä viestiä lähtenyt minulle vai ei ja jos niin miksi ei, mutta tästä ei sitten tullut selkoa.

 

Ja tämän selvittämiueksi jätin sitten kuitenkin vielä olisiko jo ollut kuudennen yhdeytenottopyynnön, johon nyt vasta älysin liittää vielä ruutukaappauksen viimeisestä laskustani (pdf ei kelvannut, niin piti ottaa ruutukaappaus), koska siinä nyt näkyy mm. se kotisivuhakemiston nimi joka samalla on käyttäjätunnukseni, jos nyt se vihdoin olisi ollut se "asiakastieto", jota olisi tarvittu (vaikka pakkohan niiden kaikkien on olla siellä rekisterissä, kun se laskukin kerran sieltä samasta rekisteristä  on varmasti tulostunut ja sieltä samasta rekisteristähän niiden saamatta jääneiden ilmoitustenkin olisi pitänyt tulostua)

 

Ja juttelin sitten vielä chatissakin juuri tästä, että onko mahdollista nähdä sieltä, onko se tiedote lähtenyt nimenomaan minulle.

 

Mutta chatin ystävällinen asiakaspalvelija sanoi, ettei hän sitä sieltä näe.

 

Mutta nyt siis kiinnostaisi, että näkeekö sen ylipäätään joku, eli onko se mahdollista saada selville vai ei.

 

Mutta se sitten jää nähtäväksi, näkeekö sitä enää kukaan mistään.

 

Koska kyllä mielestäni meistä kotisivunomistajista yhtenä maksavana asiakasryhmänä olisi pitänyt huolehtia yhtä hyvin kuin muistakin. Ja tahtoisin nyt tietää että oliko huolehdittu.

 

Mutta TÄMÄKIN viesti olisitten näköjään taas ohjautunut sinne YRITYSPUOLELLE. Eli ei pelaa edes tämä yhteydenottopyyntö.

 

Chatin asiakaspalvelija arvelisi että olisivatko viestit voineet mennä roskapostiin, mutta jos kerran Telian mainoksetkaan eivät mene, niin miten kaikista telian maileista juuri nämä nimenomaiset.

 

Siellä asiaksarekisterissähän ne samat tiedot kumminkin ovat aivan väistämättä olleet koko ajan.

 

Ja vielä erikseen, että perjantaina viikko sitten sain täältä asiakaspalvelun chatista  linkin sivuun , jossa oli tarjous telialta domainmaailmaan siirtyville, jossa oli kolme valittavaa pakettia, niille vuoden halvennus ja halukkaille 15 eurolla sivujen siirto valmiiksi tehtynä (sitä en varmaan olisi tarvinnut) ja 2 kk ilmainen kokeilu (sitä olisin mielelläni kokeillut, ja täytin lomakkeen). - Mutta tämä kokeilun tilaaminen ei sitten onnistunutkaan vaan tuli joku virheilmoitus, että "et antanut osavaltiota". - No tämä jo vahvasti viittasi siihen, että tarjouksen päätyttyä tämä viritys ilmeisesti oli poistettu. Ja kun kysyin siitä oliko se nyt facebookissa, niin sieltä selvitettiinkin, että tarjousta ei enää saa, mikä onkin ymmärettävää.

 

Mutta ymäärettävää ei ole, miten tieto tarjouksesta on voinut jäädä tulematta sähköpostiini.

 

Tokihan saan sivuni halutessani domainmaailmaan muuten, ja aion sitä harkitakin, mutta toisin kuin 2 kk ilmainen kokeilu, se pitää harkita ertkseren ajan kanssa. - Siihen juuri se 6 kk olisi ollut sopiuva aika.

 

Eli menetin tämän edun, joka olisi minulle kuulunut, ja nyt minua kiinnostaisi, oliko se oma syyni vai Telian syy. - Eri asia tietty, että näkeekö sitä enää mistään.

 

Ja toinen, minkä menetin, oli se että oliusin poistuville sivuilleni ajoissa voinut laittaa linkin uusille sivuille, niin kuin olen tehnyt aiemminkin kun muuton takia tai muuten sivuni ovat vaihtaneet alustaa.

 

Tokihan nyt voin linkittää sivujeni mahdollisen uuden osoitteen vaikka facebookissa, mutta tämäkin mahdollisuus minulle olisi kuulunut.

 

Ja samaan aikaan kaikkien muiden kilkkeiden ja härpäkkeiden ja lisäpalvelujen tilan on nähnyt Omilla siviolla, mutta tämä yksi maksamaani *******ettiin kuulunut lisäpalvelu oli jätetty sieltä pois. Miksi?

 

Kun nyt googlailin "Telian kotisupalvelun lopettamisella" niin sieltä löytyi esim. yhdistyksiä (jotka onnekseen olivat sattuneet saamaan tiedon), ja olihan omanikin nyt isohko sivusto, joka on aikoinaan ollut linkitettynä esim. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston makupalat -linkkilistaan, monille harrastussivustoille ja muistaakseni ainakin yhteen painettuun kirjaankin.

 

Ja sen puoleen siis kiinnostaisi, että onko vai ei nyt mahdollista nähdä, lähtikö se tieto joitain kautta vai ei.

 

 

 

Ikävä kuulla, että hommaa ei vielä lähdetty selvittämään tuon syvällisemmin. Käsittelemme palvelupyynnöt saapumisjärjestyksessä ja vastauksessa voi kestää muutaman päivän. Suosittelen nyt odottelemaan vielä ensi viikkoon. Uskon, että asiaan palataan kyllä, kunhan tilanne saadaan selvitettyä tarkemmin.

Kerrotko vielä mitä kautta lähetit tuon yhteydenottopyynnön? Jos lähetät sen täältä, niin sen pitäisi ohjautua kuluttajapuolelle.


@IlariJRkirjoitti:

Ikävä kuulla, että hommaa ei vielä lähdetty selvittämään tuon syvällisemmin. Käsittelemme palvelupyynnöt saapumisjärjestyksessä ja vastauksessa voi kestää muutaman päivän. Suosittelen nyt odottelemaan vielä ensi viikkoon. Uskon, että asiaan palataan kyllä, kunhan tilanne saadaan selvitettyä tarkemmin.

Kerrotko vielä mitä kautta lähetit tuon yhteydenottopyynnön? Jos lähetät sen täältä, niin sen pitäisi ohjautua kuluttajapuolelle.


Lähetin sen joka kerta samaa kautta eli omien sivujen kohdasta yhteydenottopyyntö, niin kuin neuvottiin, mutta sieltäkin se näköjään heityilee sattumanvaraisesti kaksiin eri paikkoihin.

 

Sain myös tänään jo vastauksen:

 

Tiedotus kotisivujen päättymisestä on tapahtunut kahdesti
Kesäkuu 2017:  Asiakkaille lähetettiin tiedotteet palvelun päättymisestä sähköpostilla tai kirjeellä, riippuen oliko asiakkaalla sähköpostiosoitetta käytössä.
Syksy 2017: Asiakkaat saivat toisen tiedotteen palvelun päättymisestä
31.12.2017 palvelu päättyi

 

Ongelma kuitenkin on siinä, että minulla on koko ajan ollut telian itsensä määrittelemä sähköpostiosoite käytössä, joka siihen yhteydenottolomakkeeserenkin automaattisesti tulostuu, mutta siitä huolimatta en saanut sen paremmin sähköpostia kuin  kirjettä, vaikka muuten olen koko vuoden 2017 saanut telialya useitya keroja kuussa muuta mailia, jossa lähteenä on se sama asiakasrekisteri, joka ilmoitetaan lähteeksi tuossa saapumatta jääneessäkin ilmoituksessa.

 

Eli se mitä vastauksessa väitetään vaikuttaa olevan epätosi väite.

 

Eikä myöskään vastattu siihen, että näkyykö sieltä jostain, keille kaikille, mitä kautta ja mihin osoitteeseen se tieto on lähtenyt.

 

Sehän minulla omalta osaltani kuulemma olisi jopa oikeus tietää, eli onko se tieto lähtenyt minulle vai ei ja jos niin niin millä osoitteella ja mitä kautta.

 

Ja silloin siis vaihtoehdot ovat: a) tieto tästä on olemassa ja minun kohdallani tieto joko on lähtenyt siitä ja sitä kautta sillä ja sillä osoittella tai ei ole lähtenyt, b) ei ole tietoa kenelle tieto TODELLISUUDESSA on lähtenyt tai c) tieto on, mutta ei kerrota.

 

Kirjoitin tähän pidemmänkin tekstin, mutta se näköjään väärällä hiiren liikkeellä hävisi.

 

Kun nyt hyväksyin tuon hyvityksen, niin en sitten tiedä luovuinko sillä muista oikeuksistani.

 

Mielestäni kuitenkaan yhtä asiakasryhmää ei olisi saanut kohdella muita huonommin.

 

Koska vaikka kotivuasiakkaiden osuus internet-asiakkaista on vähentynyt, niin koko ajan ollut ja edellen on niitä, joille kotisivut ovat relevantti ja tarpeellinen asia. Sitä vartenhan juuri ne webhotellitkin ovat.

 

Ja kun näin on niin sehän juuri tarkoittaa sitä, että palvelu pitää hoitaa hyvin loppuun asti.

 

Mutta jos kerran tietoa ei niille tule, joilla on sähköpostiosoite, mutta muuta sähköpostia tulee koko ajan, niin silloin se ei ole hyvin hoidettu.

 

Eikä myöskään, jos en saa tietoa, onko se tieto minulle TODELLISUUDESSA lähtenyt, ja jos niin mitä kautta.

 

Nyt saan sitten sydän syrjällään odottaa, koska käy samoin sähköpostin kanssa. Kun nyt sain tästä kotisivuasiasta tietää vasta jälkikäteen niin kysyinkin heti, mikä on tilanne sähköpostin kanssa, ja se kuulemma ei ole poistumasssa.

 

Mutta nyt siis joudun ilmeisesti tänän tästä lähtien varmistamaan hyvissä ajoin ennen joka vuodenavaihdetta, niin kuin huomaan että olisi pitränyt tehdä tämänkin kanssa.

 

Ja niin helppo kuin tämä, siinä kuyin muutkin lisäpalvelut, olisi ollut koodata omiin sivuihin, misträ koko ajhan olen nähnyt kaikkien muidenkin palveluijeni tilanteen!

Copypatesta yllä siis jäi pois lause:

 

"Oletkin jo ollut yhteydessä asiakaspalveluumme ja asia on hoidettu, yhden kk:n hyvitys luvattu sanojesi mukaan."

(Eli kun peräsin sieltä yrityspuolelta, miten se on sinne käänytynyt, ja käännettiin yksityispuolelle).

Ja tosiaan nyt, vaikkei täällä yhteisössä ole kirjautuneen näköjään kuin vähän toistakymmentä ihmistä aina kerralllaan, niiun jo muutamasssa päivässä täältäkin löytyi heti kolme, joille tietoa ei ollut tullut. (Ja tässä gallupissa siis n= 4 jos lasken itseni mukaan ja ei tiedon saaneiden osuus = 100 😵.

Tuo 1 kk laajakaistamaksun hyvitys, johon hätäpäissäni suostuin, kyllä luultavasti on riittävä, enkä näe tarvetta lähteä sitä avaamaan, koska se nyt kai on likimain kai menettämäni tarjousetuuden suuruusluokkaa rahallisesti, mutta se tieto siis on vielä saamatta, että lähtikö se viesti TODELLISUUDESSA minulle ja jos niin millä yhteystiedoilla.

 

Sehän nyt on nähty, että joillekin on jotain mahdollisesti lähetelty, mutta kun täälläkin heti kolme ensimmäistä vastaantulijaa muutamassa päivässä kertoo jääneensä ilman eikä viestin saaneita ole ilmoitytautunut, niin jotain häikkää tuossa selvästi on.

 

Koska jos se on lähetetty niille "joilla on sähköpostiosoite", ja minulla on koko ajan ollut sähköpostiosoite, johon telia muuteenkin jatkuvasti lähettää mailia, mutta mailia ei ole tullut ei tästä asiasta, niin koko väite, että "on lähetetty", on pakko olla epätosi.

 

Ja sitä paitsihan menetin tässaä sen 6 kk, jonka aikana olisin voinut laittaa vanhoille sivuille tiedon osoitteen muuttumisesta. Ja nyt joudun sitten joko etsimään niille uuden sijainnin ja tekemään siirtotyön hätäisesti tai hyväksymään katkon, jos en nyt muilta töiltä ehdi tehdä tätä ilman varoitusaikaa. Normaalihinnalla ilman aloitustarjousta tuo tarjottu korvaava palvelu kyllä näyttää olevan ihan mahdollinen joten sen puoleen harkitsen sitä ihan mielelläni.

 

Mutta sitä tietoa siis kaipaan, että lähtikö se viesti TODELLISUUDESSA.

 

 

 

 

Ja nyt muuten keksinkin, miksi tarvitsen välttämättä tiedon siitä, onko minulle lähtenyt vai ei TODELLISUUDESSA viesti tästä kotisivupalvelun loppumisesta joko sähköpostin kautta, kirjeen kautta vaiko ei kummankaan tai jos on lähtenyt, niin millä osoitteella.

 

Eli kun telia nyt kumminkin muutaman vuoden sisällä varmaan tulee lopettamaan myös sähköpostipalvelunsa, ja kun telia kumminkin siitäkin varmaan tulee ilmoittamaan samalla tavalla, ja kun tämä kotisivupalvelun lopettamisesta ilmoitaaminenkaan ei nyt onnistunut, niin täysin varmasti on odotettavissa sama sähköpostipalvelunkin kanssa.

 

Mutta kun nyt käytän sähköpostia päivittäin tärkeiden asioiden hoitoon, niin se ei enää käy, vaan kun kerran kotisivujen loppumisesta ilmoittaminen epäonnistui, niin tämä epäonnistuminen on nyt tutkittava, että vältetään tulevaisuudessa sama sähköpostien kanssa.

 

Koska siitä minulle tuleer jo niin paljon haittaa, että sitä ei enää voida sallia.

 

Silloin EI RIITÄ, että ilmoitetaan että on "lähetetty niille, joilla on sähköpostiosoite", kun kerran on niin, että täysin varmasti minulla varmasti on koko ajan ollut sähköpostiosoite, joka täysin varmasti on koko ajan asiakasrekisterissä, mutta silti minulle ei ole sähköpostia tullut tästä asiasta, vaikka koko ajan on tullut Telialta muuta sähköpostia ja Telia vielä on itse ko. osoitteen vuonna 2008 määritellyt samalla kun se on määritellyt kotisuvuosoitteenkin. Eikä myöskään kaksi kirjettä samasta asiasta eri aikoina voi kadota.

 

Silloin Telian pitää OSOITTAA, että Telia on TODELLISUUDESSA lähettänyt ilmoituksen MINULLE (eikä vain yleensä joillekin "kaikille", kun kerran kaikille ei ole lähetetty) ja kertoa mitä kautta (kirje, sähköposti, molemmat, ei kumpikaan ja mihin osoitteeseen, ja jos ei joko kumpaankaan tai jos väärään osoittereseen, niin miksi).

 

Koska jos sähköpostille tulee käymään samoin, niin siitä on jo niin suuri haitta, että on sen estämiseksi nyt jo etukäteen selvitettävä tämä kotisivuasiakin, ettei enää käy toista kertaa samoin.

 

 

 

 

Sähköpostipalvelun lopettamiselle ei ole tässä vaiheessa suunnitelmia. 

Suosittelen nyt, että laitat vielä kertaalleen tulemaan yhteydenottopyynnön asian tutkimiseksi. 
Kuten @Merja_J varmisti asiakasviestinnästä, on nämä mahdollista selvittää asiakaskohtaisesti myös. 
Kun lähetät pyyntöä, laita linkki tähän ketjuun mukaan.


Ymmärrän, että saattaa tuskastuttaa jos useamman pyynnönkin olet jo laittanut tulemaan, mutta uskon myös siihen että tämäkin kyllä vielä selviää. :) 

Täällä ihan sama tilanne, ei mitään ilmoitusta kotisivupalvelun lopettamisesta, ensimmäinen oire tuli kun en päässyt FTP-palvelimelle päivittämään kotisivujani enää tänä vuonna. Kävin tuki-chatissa, sain tiedon että pitää tehdä häiriöilmoitus. Tein tuon ja minua oli tavoitettu tänään puhelimella ja laitettu perään tekstiviesti asiasta (ks. liitekuvaa).

 

Omilla sivuilla on koko ajan näkynyt tämä tieto (näkyy edelleenkin).

https://www.telia.fi/OmatSivut/mainContent.do?action=BB_SUBSCRIPTION_WWW&internetId=inkiti-4
Kotisivutilaa
Sinulla 25 MB kotisivutilaa käytettävissä
http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria     
Ongelmia? Tee vikailmoitus

 

Samoin kotisivut toimivat yhä tuossa http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria osoitteessa, joten ainoa ongelma on etten pääse FTP-yhteyteen tuonne. Olisi järkevää hoitaa tämä kotisivujen lopettaminen kelvollisella tavalla, varsinkin kun tuolla on tärkeää asiaa menossa.

 

En usko että nuo tiedote-viestit olivat menneet roskapostiin, sillä käytän Mailwasher nimistä apuohjelmaa, jolla tarkistan aina erikseen sähköpostit ennen niiden lataamista itselleni varsinaiseen sähköpostiohjelmaan. Jollei Telia siten erikseen blokkaa roskapostia

 

Olen kieltänyt mainosviestinnän Telialta eli tieto näkyy näin Omilla sivuilla:

Et tällä hetkellä saa tietoa Telian asiakaseduista sähköpostilla etkä tekstiviesteillä.

Olen sallinut muut tiedotteet ts. Omilla sivuilla näkyy nyt näin: Tilaus- ja toimitusvahvistukset toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen ********.*****.**

 

Missä vika? TELIASSA!!!!

Vastataan sitten julkisesti, kun kerran saamassani sähköpostissa on noreply osoite ja sinne ei voi vastata:

 

Moikka, 

Kiitos viestistäsi! Olemme tiedottaneet viime vuonna asiakkaita omien kotisivujen päättymisestä sekä kirjeellä että sähköpostilla. Olemme lähettäneet tiedotteen sähköpostilla heille jotka ovat antaneet meille luvan sähköiseen viestintään. Pääset täältä lukemaan kyseisen tiedotteen http://uutiskirje.posti.telia.fi/a/s/95650727-802babf202585fa21004d38ee7177f17/1867937.

Et ole antanut meille lupaa lähettää sinulle sähköpostilla tiedotteita joten tästä syystä olemme lähettäneet sinulle tiedotteen kirjeenä kotiin. Tiedote on lähetty sinulle kesällä sekä syksyllä.

Ollaan yhteydessä!

Tuire
Telia Asiakaspalvelu

https://www.telia.fi  

 Katsoin tuon linkin tiedotteesta tuosta saamastani vastauksesta ja sellainen kirjeposti ei todellakaan mene ohitse täällä, jos tuollainen vain tulisi postitse meille. Selkeä viesti, jota ei voi erehtyä luulemaan toiseksi.

 

Mutta mutta... miksi en ole tuollaista sitten saanut? Tuo käy yli ymmärrykseni.

Postin jakelu jättää tiistait väliin muutenkin, mutta meneekö siltä muutakin kirjeviestintää hukkaan? Vai eikö tuota ole lähetetty kumminkaan kaikille?

 

Sitten tuosta sähköpostikiellosta:

Sähköpostiosoitteeni on kyllä Telialla tiedossa ja tällaiset tärkeät tiedotteet esim. palvelumuutoksista saavat sinne tulla. Mutta tarkoittaako sähköpostin salliminen samalla tuon Telian lähettämän roskapostin sallimista??? Tuota 5 krt viikossa tapahtuvaa suoramarkkinointia en ole (enkä tule) sallimaan:

Markkinointiluvan avulla saat sinulle räätälöityjä viestejä Telia-yhtiöiden tai Telian yhteistyökumppaneiden parhaista eduista, palveluista tai tapahtumista. Saat viestejä enintään 5 kpl viikossa. Huomaathan, että saatat saada jo hankkimiisi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä viestejä myös ilman erillistä markkinointilupaa. Voit koska tahansa perua tai muokata lupaasi osoitteessa telia.fi tai asiakaspalvelussamme.

 

Ks. liitekuvaa asetuksistani.

 

Tulevatko tuollaiset tärkeät tiedotteet sähköpostiin vai onko niiden edellytyksenä samalla tuon Telian suoramarkkinointiroskan salliminen?

 

t. nimim. Miksi en ole saanut tuollaisia kirjeitäkään?

 

 

 

Laitoimme näistä eteenpäin kyselyä ja palaamme asiaan kunhan saamme vastauksia. :) 

Ok, kiitos tiedosta. Toivotaan, että tuohon löytyy joku järkevä selitys, miksi tieto ei kulje.

Tässä tapauksessa olisin päivittänyt kotisivujani http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/conclusion.html

uuden tiedon valossa (ks. http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2018/20180021), mutta Telian toiminta estää sen. Samoin kuin se estää www-sivuille minkäänlaisen edelleenohjaus-linkin tekemisen ennen niiden sulkemista. Jokainen kotisivujen ylläpitäjä haluaa toki tiedottaa ajoissa kävijöilleen, että sivut ovat muuttamassa jonnekin muualle (tai loppumassa kokonaan), jos vain saa tiedon tuollaisesta muutoksesta. Käytännössä Telian kangertelevasta tiedotustoiminnasta on aiheutunut itselleni nyt merkittävää haittaa, joten toivon samalla jotain ratkaisua tähänkin puoleen. Kuinka nuo käytännön asiat hoidetaan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

No niin, nyt on asiaa selvitelty perin pohjin. Kävi ilmi että sähköpostiviestinnässä on tapahtunut virhe


ja sen vuoksi se ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaitamme. Tästä syystä kotisivupalvelun lopetuspäivää siirretään. Sivut ovat onneksi edelleen pystyssä ja sen suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Tulemme viestimään asiasta uudestaan asiakkaille kirjeitse.


 


Kiitoksia teille kaikille aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun ja siitä että olette ottaneet asian esille. Näin saatiin tämäkin tilanne ratkaistua parhain päin!


 


Havaitsimme myös, että varsin monella asiakkaalla oli tiedoissaan virheellinen sähköpostiosoite, joten kannattaakin varmistaa, että yhteystiedot ovat ajan tasalla. Ne pääset tarkistamaan täältä kun kirjaudut sisään verkkopankkitunnuksellasi tai Telia-tunnuksella.

Hei,

Kiitos tiedosta ja hyvä, että virhe löytyi viimeinkin.

Pari lisäkysymystä:

1.) Onko asiasta nyt julkinen tiedote jossain päin Telian sivuja, missä olisi tarkat tiedot tulevasta?

2.) Kuinka kotisivujen kanssa käy tässä siirtymäaikana? Tuonne pitäisi mielestäni sallia takaisin muokkausoikeus, jotta kotisivujen haltijat pääsivät muokkaamaan sivutietojaan ja kertomaan sivujen poistumisesta. Ainakin tänään tulee vielä Access denied virhettä varmasti oikealla salasanalla:

 

Connecting to personal.inet.fi, port 21
Resolving personal.inet.fi...
Connect socket #1580 to 194.251.2**.***, port 21...
220 Service ready for new user.
USER ******-4
331 User name okay, need password for ******-4.
PASS **********
530 Authentication failed.

 

Vastaa