Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64828
Kirjoituksia 176339

Telia lopettaa kotisivupalvelun ja ilmoittaa asiasta pelkästään paperikirjeellä



Highlighted

Telia lopettaa kotisivupalvelun ja ilmoittaa asiasta pelkästään paperikirjeellä

Kommentaattori
Viestejä 28 kpl

Telia lopettaa kotisivupalvelun ja ilmoittaa asiasta pelkästään paperikirjeellä

1/34

On selvää ja ymmärrettävää, että Soneran / Telian tarjoiama alusta käyttäjiensä kotisivuille on ollut hiukan auringonlaskun ilmiö.

 

Joskus muistan muistan myös saaneeni tai nähneeni tiedon, että kotisivut eivät enää sisälly uusien asiakkaiden palvelupakettiin.

 

Silloin muistan myös myös nimenomaisesti soittaneeni Soneran tukeen ja tarkistaneeni, että olemassa olevia kotisivuja ei silloin oltu poistamassa vaan ne olivat silloin säilymässä toistaiseksi.

 

Itsekin olen päivittänyt kotisivujani enää vain harvoin ja osittain, viimeksi näköjään 20.12.2016. Ja olisin taas jotain pikkuasiaa varten päivittänyt niitä nyt.

 

Tästä kuten muistakin palveluista (kuten sähköposti ym.) olen etsinyt tarvittaessa tietoja Soneran/Telian omilta sivuilta. Kaivelemalla sieltä löytyykin eri ikäisten, vuosia vanhojen ohjeiden kerrostumia, joista suuri osa on vanhentuneita, mutta lopulta olen sieltä aina jotenkuten löytränyt esim. sähköpostin asetukset.

 

Nytkin rupesin etsimään sieltä tietoja kotisivujen päivittämisestä, kun siinä aina selainversioiden kehittyessä ym. systeemi on hiukan muuttunut, mutta en löytänyt enää omien sivujen ohjeista mitään, vaikka juuri vähän aiemmin olin saanut kaiveltua sieltä sähköpostitilin asetuksiin tarvittavat tiedot.

 

Ja siten menin tänne teidän "yhteisöönne" - joka mielestäni on pelleilyä, koska en minä taarvitse mitään #¤%&/() yhteisöä, vaan ohjeen jonka voin lukea eri asioista ja jos ei siitä selviä, niin yhteystiedot tukeen, josta voi kysyä.  - No, täältä löytyi 10 vuotta vanhoja kysymyksiä vastauksineeen kotisivuihin liittyvistä jutuista ja vuosdien taskaista käyttäjien arvuuttelua keskenään siitä, että ju, uudet asiakkaat ei saa enää kotisivuja, mutta vanhoiulla on kotiusiuvut toistaiseksi, minkä oli jo aikanaan vuosia sitten itse selvitänyt puhelimitse Soneran tuesta.

 

No, sitten menin chattiin, josta usein olen saanut vastauksia. Ja kävikin ilmi, että' kotisivupalvelu olikin lopetettu vuoden vaihteessa. Tästä en ollut tiennyt mitään, koska sivut olivat olleet siellä koko ajan ja ovat siellä (yli määräajan, sattuimalta) vieläkin. Ja että kuulemma niitä enää vuodenvaihteen jälkeen ei ole päässyt päivittämään.

 

Ja tästä kuulemma oli ilmoitettu. Kysyin että mitä kautta, kirjeessä vai sähköpostissa. Asiakaspalvelija  ei tiennyt mutta löysi tiedon että viesti tästä oli kjulemma lähetetty viikolla 19.-25.6.2017. Sähköpostia ei ollut tälöin tästä aiheesta Telialta kuitenkaan tullut, vaikka kyllä muista aiheista koko ajan viikottain.

 

Eli matalan preioreetin mainoksia, joidsen saamatta jäämisestä ei koidu mitään suurta vahinkoa, Telia kyllä viuikoittain lähettelee sähköpostilla.

 

Mutta TÄRKEÄT ILMOITUKSET, JOIDEN SAAMATTA JÄÄMISESTÄ AIHEUTUU ASIAKKAALLE VAHINKOA JA MENETYKSIÄ TELIA LÄHETTÄÄKIN VAIN PELKÄSTÄÄN YHTENÄ PAPERIKIRJEENÄ. Ei käytä sähköpostia. Ei kerro omilla sivuilla, missä luetellaan asiakkaan käytössä olevat palvelut. Ei kähetä sähköisttä kir¨jettä.

 

Mitä varten teillä ne omat sivut on, jos tärkeitä asioista, ja muutokjsista palveluissa,  joista tiedon saamatta jääminen aiheuttaa asiakkaalle vahinkoa ja menetyksiä, ei kerrota siellä?

 

Luulisi olevan maailman helpoin asia laittaa kaikki paperilla tulevat kirjeet sinnekin, VCARSINKIN KUN TE JOIKA VIIKKO KERRAN SAATTE LÄHETETYKSI NIITÄ "##¤%%&&/() MAINOKSIAKIN.

 

Ja täällä #¤¤%%&&/( "yhteisössäkin" te roikutatte vuosia vanhoja ajankohtaisuutensa menettäneitä keskusteluketjuja.

 

Mielestäni on yhteiskunnallisesti yleisvaarallinen ilmiö, että mikään taho vielä nykyään lähettää yhtään mitään tärkeää pelkästään paperikirjeinä, ja mielestäni tällaiunen edesvastuutoin järjettömyys tulisi mahdollisimman pian lailla kieltää ja tuilen kansalaisena (koska näköjään on pakko!) aloittamaan aktiivisen  toiminnan tämän päämäärän saavuttamiseksi.

 

Nytkin tällaiset tärkeät ilmoitukset olisi jo vuosikausia varmasti pystynyt lähettämään omien sivujen kautta, niin kuin tekevät muutkin tahot, jotkka lähettävät ihmisille tärkeitä viestejä. Esim. pankiltani saan tietoja sähköpostiin saapuneista laskuista (vaikken niitä ilmoitruksia ehkä niin tarvitsisikaan, mutta hyvä että san ). - Samalla kun Telia tärkeistä asioista ilmoittamisessa luottaa paperikirjeisiin, jotka tulevast tai ovat tuilematta periller täysin sattumanvaraisesti.

 

Mutta ei kero niistä omilla sivuilla, josta se joka puhelussa toistuvassa nauhoitteessa kehottaa omien palvelujen ja liittymien tilan ja tiedot tarkistamaan.

 

Mitä virkaa niillä omilla sivuilla on kun tärkeistä asioista ja muutoksista asiakkaan palveluista pidättäydytään niden kautta ilmoittamasta, ja jätertään tärkeät asiat epävarman kirjepostin kadotettaviksi?

 

Ja muiden palvelujen ja liittymien tila kerrotaan ajantasaisesti mutta yhden palvelupakettiin kuuluvan palvelun tila ja muutokset salataan ja jätetään kertomatta.

 

Kas kun ette käytä pullopostia tai kirjekyyhkyjä.

 

Ja joka kerta kun Teliaan soittaa, niin äänite toistaa "katso liittymiesi ja palvelujesi tiulanne omilta sivuilta",

 

Siinähän katsot ja saat katsoa maailman tappiin.

Vastaa
33 vastausta
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

21/34

Täällä ihan sama tilanne, ei mitään ilmoitusta kotisivupalvelun lopettamisesta, ensimmäinen oire tuli kun en päässyt FTP-palvelimelle päivittämään kotisivujani enää tänä vuonna. Kävin tuki-chatissa, sain tiedon että pitää tehdä häiriöilmoitus. Tein tuon ja minua oli tavoitettu tänään puhelimella ja laitettu perään tekstiviesti asiasta (ks. liitekuvaa).

 

Omilla sivuilla on koko ajan näkynyt tämä tieto (näkyy edelleenkin).

https://www.telia.fi/OmatSivut/mainContent.do?action=BB_SUBSCRIPTION_WWW&internetId=inkiti-4
Kotisivutilaa
Sinulla 25 MB kotisivutilaa käytettävissä
http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria     
Ongelmia? Tee vikailmoitus

 

Samoin kotisivut toimivat yhä tuossa http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria osoitteessa, joten ainoa ongelma on etten pääse FTP-yhteyteen tuonne. Olisi järkevää hoitaa tämä kotisivujen lopettaminen kelvollisella tavalla, varsinkin kun tuolla on tärkeää asiaa menossa.

 

En usko että nuo tiedote-viestit olivat menneet roskapostiin, sillä käytän Mailwasher nimistä apuohjelmaa, jolla tarkistan aina erikseen sähköpostit ennen niiden lataamista itselleni varsinaiseen sähköpostiohjelmaan. Jollei Telia siten erikseen blokkaa roskapostia

 

Olen kieltänyt mainosviestinnän Telialta eli tieto näkyy näin Omilla sivuilla:

Et tällä hetkellä saa tietoa Telian asiakaseduista sähköpostilla etkä tekstiviesteillä.

Olen sallinut muut tiedotteet ts. Omilla sivuilla näkyy nyt näin: Tilaus- ja toimitusvahvistukset toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen ********.*****.**

 

Missä vika? TELIASSA!!!!

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

22/34

Vastataan sitten julkisesti, kun kerran saamassani sähköpostissa on noreply osoite ja sinne ei voi vastata:

 

Moikka, 

Kiitos viestistäsi! Olemme tiedottaneet viime vuonna asiakkaita omien kotisivujen päättymisestä sekä kirjeellä että sähköpostilla. Olemme lähettäneet tiedotteen sähköpostilla heille jotka ovat antaneet meille luvan sähköiseen viestintään. Pääset täältä lukemaan kyseisen tiedotteen http://uutiskirje.posti.telia.fi/a/s/95650727-802babf202585fa21004d38ee7177f17/1867937. 

Et ole antanut meille lupaa lähettää sinulle sähköpostilla tiedotteita joten tästä syystä olemme lähettäneet sinulle tiedotteen kirjeenä kotiin. Tiedote on lähetty sinulle kesällä sekä syksyllä. 

Ollaan yhteydessä! 

Tuire
Telia Asiakaspalvelu

https://www.telia.fi  

 Katsoin tuon linkin tiedotteesta tuosta saamastani vastauksesta ja sellainen kirjeposti ei todellakaan mene ohitse täällä, jos tuollainen vain tulisi postitse meille. Selkeä viesti, jota ei voi erehtyä luulemaan toiseksi.

 

Mutta mutta... miksi en ole tuollaista sitten saanut? Tuo käy yli ymmärrykseni.

Postin jakelu jättää tiistait väliin muutenkin, mutta meneekö siltä muutakin kirjeviestintää hukkaan? Vai eikö tuota ole lähetetty kumminkaan kaikille?

 

Sitten tuosta sähköpostikiellosta:

Sähköpostiosoitteeni on kyllä Telialla tiedossa ja tällaiset tärkeät tiedotteet esim. palvelumuutoksista saavat sinne tulla. Mutta tarkoittaako sähköpostin salliminen samalla tuon Telian lähettämän roskapostin sallimista??? Tuota 5 krt viikossa tapahtuvaa suoramarkkinointia en ole (enkä tule) sallimaan:

Markkinointiluvan avulla saat sinulle räätälöityjä viestejä Telia-yhtiöiden tai Telian yhteistyökumppaneiden parhaista eduista, palveluista tai tapahtumista. Saat viestejä enintään 5 kpl viikossa. Huomaathan, että saatat saada jo hankkimiisi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä viestejä myös ilman erillistä markkinointilupaa. Voit koska tahansa perua tai muokata lupaasi osoitteessa telia.fi tai asiakaspalvelussamme.

 

Ks. liitekuvaa asetuksistani.

 

Tulevatko tuollaiset tärkeät tiedotteet sähköpostiin vai onko niiden edellytyksenä samalla tuon Telian suoramarkkinointiroskan salliminen?

 

t. nimim. Miksi en ole saanut tuollaisia kirjeitäkään?

 

 

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 1 346 kpl

23/34

Laitoimme näistä eteenpäin kyselyä ja palaamme asiaan kunhan saamme vastauksia. 🙂 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

24/34

Ok, kiitos tiedosta. Toivotaan, että tuohon löytyy joku järkevä selitys, miksi tieto ei kulje.

Tässä tapauksessa olisin päivittänyt kotisivujani http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/conclusion.html

uuden tiedon valossa (ks. http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2018/20180021), mutta Telian toiminta estää sen. Samoin kuin se estää www-sivuille minkäänlaisen edelleenohjaus-linkin tekemisen ennen niiden sulkemista. Jokainen kotisivujen ylläpitäjä haluaa toki tiedottaa ajoissa kävijöilleen, että sivut ovat muuttamassa jonnekin muualle (tai loppumassa kokonaan), jos vain saa tiedon tuollaisesta muutoksesta. Käytännössä Telian kangertelevasta tiedotustoiminnasta on aiheutunut itselleni nyt merkittävää haittaa, joten toivon samalla jotain ratkaisua tähänkin puoleen. Kuinka nuo käytännön asiat hoidetaan?

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 943 kpl

25/34

No niin, nyt on asiaa selvitelty perin pohjin. Kävi ilmi että sähköpostiviestinnässä on tapahtunut virhe

ja sen vuoksi se ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaitamme. Tästä syystä kotisivupalvelun lopetuspäivää siirretään. Sivut ovat onneksi edelleen pystyssä ja sen suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Tulemme viestimään asiasta uudestaan asiakkaille kirjeitse.

 

Kiitoksia teille kaikille aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun ja siitä että olette ottaneet asian esille. Näin saatiin tämäkin tilanne ratkaistua parhain päin!

 

Havaitsimme myös, että varsin monella asiakkaalla oli tiedoissaan virheellinen sähköpostiosoite, joten kannattaakin varmistaa, että yhteystiedot ovat ajan tasalla. Ne pääset tarkistamaan täältä kun kirjaudut sisään verkkopankkitunnuksellasi tai Telia-tunnuksella.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

26/34

Hei,

Kiitos tiedosta ja hyvä, että virhe löytyi viimeinkin.

Pari lisäkysymystä:

1.) Onko asiasta nyt julkinen tiedote jossain päin Telian sivuja, missä olisi tarkat tiedot tulevasta?

2.) Kuinka kotisivujen kanssa käy tässä siirtymäaikana? Tuonne pitäisi mielestäni sallia takaisin muokkausoikeus, jotta kotisivujen haltijat pääsivät muokkaamaan sivutietojaan ja kertomaan sivujen poistumisesta. Ainakin tänään tulee vielä Access denied virhettä varmasti oikealla salasanalla:

 

Connecting to personal.inet.fi, port 21
Resolving personal.inet.fi...
Connect socket #1580 to 194.251.2**.***, port 21...
220 Service ready for new user.
USER ******-4
331 User name okay, need password for ******-4.
PASS **********
530 Authentication failed.

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 1 481 kpl

27/34

Kotisivutilassa ei ole tällä hetkellä mitään rajoituksia päällä, eli sivuja pitäisi pystyä muokkaamaan aivan normaalisti. Mikäli tämä ongelma ei mene ohi, niin sitten kannattaa olla yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, jolloin voidaan tilannetta tutkia tarkemmin ja hoitaa asia kuntoon. Häiriöilmoituksiin voi olla yhteydessä telia.fi sivuille kirjautumalla chatin kautta tai sitten yhteydenottolomakkeella.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

28/34

Tein häiriöilmoituksen, jossa tämä sisältö:

 

Kotisivulle ei pääse kirjautumaan, vaikka sen pitäisi nyt olla
	mahdollista:
	https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Telia-lopettaa-kotisivupalvelun-ja-ilmoi...

FileZillan loki:
Status:	Resolving address of
	personal.inet.fi
Status:	Connecting to
	194.251.244.142:21...
Status:	Connection established, waiting for
	welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: AUTH TLS
Response: 234 Command AUTH okay; 
starting TLS connection. Status: Initializing TLS... Error: GnuTLS error -110: The TLS connection was non-properly terminated. Status: Server did not properly shut down TLS connection Error: Could not connect to server Vastaavasti WinSCP ilmoittaa lyhyesti: Access denied Ja viimeiseksi Core FTP LE:n ilmoitus: Connecting to personal.inet.fi, port 21 Resolving personal.inet.fi... Connect socket #1696 to 194.251.244.142, port 21... 220 Service ready for new user.
USER ******-4 331 User name okay, need password for *****-4. PASS ********** 530 Authentication failed. TAI sama sitten Telia-tunnuksilla: Connecting to personal.inet.fi, port 21 Resolving personal.inet.fi... Connect socket #1688 to 194.251.244.142, port 21... 220 Service ready for new user. USER t********** 331 User name okay, need password for t********. PASS ********** 530 Authentication failed. Ei siis päästä kirjautumaan, vaikka sama tunnus+salasana -yhdistelmä on käytössä, millä pääsee Telian sivuille häiriöilmoitusta tekemään.

Vertailun vuoksi Kuvat.fi FTP palveluun pääsee ongelmitta. Mistäköhän tämä Telian (?) virhe tällä kertaa johtuu?

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 20 kpl

29/34

Kokeilin mennä kotisivuilleni Filezilla ftp ohjelmalla ja tuli vastaavanlaisia virheilmoituksia.  
Virhe näkyi olevan kohdassa salaus eli piti käyttää vain pelkää FTP.tä ilman salausta niin alkoi toimimaan.

Eli isäntä: personal.inet.fi
Protokolla: FTP –tiedonsiirtoprotokolla
Salaus: käyttää vain pelkää FTP.tä (turvaton)
Kirjautumistyyppi: Normaali
Käyttäjänimi:  oma käyttäjänimi
Salasana: oma salasana

 

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 37 kpl

30/34

Kiitos seikkaperäisestä ohjeesta Arsi! Hymiö Onnellinen

Kokeilin siis tällä kertaa vain FileZillalla ja käyttäen sen SiteManageria (aiemmin olin käyttänyt QuickConnect valintaa, jossa ei voi vaihtaa tuota FTP-yhteystyypiä).

Tässä lokiteksti siitä, kuinka nyt kävi:

 

Status: Resolving address of personal.inet.fi
Status: Connecting to 194.251.244.142:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: USER ********-4
Response: 331 User name okay, need password for ********-4.
Command: PASS *************
Response: 530 Authentication failed.
Error: Critical error: Could not connect to server

 

Liitekuvassa käyttämäni asetukset...

 

Salasanan kirjoitin käsin tai sitten Notepadin kautta leikepöydältä kopioiden, sama lopputulos. Salasanassa on ? ja + merkit. Onkohan Telian FTP niin tyhmä, ettei hyväksy erikoismerkkejä salasanaan?

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.