Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
hvihavai
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tietokoneen takuutodistus

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

Tietokoneen mukana toimitettiin ainoastaan lähete, jossa maininta "SÄILYTÄ TÄMÄ LÄHETE TAKUUKUITTINA!"

 

Lähetteessä ei maininta takuun kestosta taikka myöntäjästä mitään. Nämä tiedot pitäisi olla.

 

Eipä muuta... Asiaa siis hoidetaan muuta kautta, mutta jos keskustelua herättäisi...

 

SIvulta: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

"

Takuun tiedot

Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla. Takuusta pitää selkeästi käydä ilmi:

  • takuun sisältö sekä se, että ostajalla on lainmukaiset oikeudet ja takuulla ei rajoiteta näitä oikeuksia.
  • takuun antaja, voimassaoloaika ja -alue sekä muut takuuseen perustuvien vaatimusten esittämisen kannalta tarpeelliset tiedot, jotka voivat koskea esimerkiksi virheestä ilmoittamista ja takuu-todistuksen esittämistä.

"

6 vastausta
HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 92 custom-general.kudos
  • 342 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tuotteen myyntipakkauksen mukana toimitetaan valmistajan Warranty Card, josta käy ilmi vaadittavat tiedot, kuten esimerkiksi takuun pituus. Meidän lähettämästä takuukuitista käy ilmi tuotteen ostopäivä, josta sitten tuo laitteen takuuaika alkaa.

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

hvihavai
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

väärin. 

 

Koneen mukana ei tullut mitään ei valmistajan takuutodistuksia. Ja mukana ollut Telian "takuukuitti" ei ole riittävä mitenkään.

 

Valmistajan, eli HP:n dokumentteja oli asennusohjeet ja toinen paperi joka oli kait jokin "declaration of conformity". Näissä mainitaan takuu vain asennusohjeissa, jossa viitataan mahdollisesti mukana tulleeseen takuukorttiin taikka että muuten voi pyytää HP:n tuesta. Liitteenä kuva tekstistä. 

 

Lisäksi koneen mukana tuli Telian dokumentteja: lähete (joka siis vajaa takuutodistus), palautuslomake ja saate (jossa ei mitään takuusta).

 

Olen siis saanut Telialta (kun vihdoin sain hyvällä onnella järkevän asiakaspalvelijan kiinni) erikseen pyytämällä "takuutodistuskopion", jossa siis alkamisaika ja mitä tärkeintä takuun kesto.

 

HP:llä sähköisissä takuutiedoissa oli myös väärä alkamisajankohta ja kesto. Joten en heiltä takuutodistusta oikein voinut pyytää, eli nämä olen nyt pystynyt heiltä vaatimaan korjatuiksi.

 

Siis edelleen keskustelun ylläpitämiseksi vastaan ja jatkan.

 

Rajoitettutakuu.jpg

 

 

edit Merja_J: kuva upotettu

 

 

MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 130 custom-general.kudos
  • 469 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@hvihavai@  kirjoitti:

Hei,

 

väärin. 

 

Koneen mukana ei tullut mitään ei valmistajan takuutodistuksia. Ja mukana ollut Telian "takuukuitti" ei ole riittävä mitenkään.

 

Valmistajan, eli HP:n dokumentteja oli asennusohjeet ja toinen paperi joka oli kait jokin "declaration of conformity". Näissä mainitaan takuu vain asennusohjeissa, jossa viitataan mahdollisesti mukana tulleeseen takuukorttiin taikka että muuten voi pyytää HP:n tuesta. Liitteenä kuva tekstistä. 

 

Lisäksi koneen mukana tuli Telian dokumentteja: lähete (joka siis vajaa takuutodistus), palautuslomake ja saate (jossa ei mitään takuusta).

 

Olen siis saanut Telialta (kun vihdoin sain hyvällä onnella järkevän asiakaspalvelijan kiinni) erikseen pyytämällä "takuutodistuskopion", jossa siis alkamisaika ja mitä tärkeintä takuun kesto.

 

HP:llä sähköisissä takuutiedoissa oli myös väärä alkamisajankohta ja kesto. Joten en heiltä takuutodistusta oikein voinut pyytää, eli nämä olen nyt pystynyt heiltä vaatimaan korjatuiksi.


Hyvä homma, että sait tuon tarvisemasi kopion, josta käy suoraa ilmi takuun kesto. KKV sivuilla ei suoraan mainita, että näiden takuutietojen tulisi olla nimenomaan kuitissa.

 

Takuusta pitää selkeästi käydä ilmi:
• takuun sisältö sekä se, että ostajalla on lainmukaiset oikeudet ja takuulla ei rajoiteta näitä oikeuksia.
• takuun antaja, voimassaoloaika ja -alue sekä muut takuuseen perustuvien vaatimusten esittämisen kannalta tarpeelliset tiedot, jotka voivat koskea esimerkiksi virheestä ilmoittamista ja takuu-todistuksen esittämistä.

 

Takuun kesto ja tiedot löytyvät ilman muuta järjestelmistämme IMEI:n tai sarjanumeron perusteella laitetta huoltoon viedessä ja takuutodistukseksi käy sitten tämä meidän lähete. Takuun kesto on myös ilmoitettu meidän ja valmistajan sivuilta tai sen voi aina halutessaan varmistaa vaikkapa asiakaspalvelustamme. Mahdollisesta Warranty Cardista käy ilmi takuun pituus, mutta se ostopäivä on sitten ilmoitettu meidän lähetteessä.

Telia Yhteisön moderaattori | iOS | PC | Nintendo | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

hvihavai
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MinnaLN@  kirjoitti:


Hyvä homma, että sait tuon tarvisemasi kopion, josta käy suoraa ilmi takuun kesto. KKV sivuilla ei suoraan mainita, että näiden takuutietojen tulisi olla nimenomaan kuitissa.

Yritätte vain puhua tätä kauniimmaksi Telian osalta. Faktat eivät näemmä mene perille.

 

Takuun kestoa ei mainittu missään asiakirjoissa, ja HP:n järjestelmissä ilmoitettiin kestoksi oli vain 1 vuosi. Kannettava ostettu sillä tiedolla että takuun kesto on 24kk. Eli siis turhauttaa lukea Telian edustajalta vähättelevää tekstiä. Tietoa kestosta ei missään edes epäsuorasti ollut saatavilla, joten turha yrittää selittää mitään.

 

Takuun tiedot pitää olla ostajalla, ei pelkästään myyjän taikka valmistajan omissa järjestelmissä. Eli onko asiakirjan nimi "kuitti", "todistus" taikka mikä tahansa ei ole väliä, siis kun en ymmärrä mitä yrität sanoa tuolla viittauksella "kuittiin". Eli mielestäni tärkein kohta keston lisäksi KKV:n ohjeistuksesta on: "Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla."

 

Toistan siis tietoa kestosta ei ollut missään muodossa ostajan saatavilla ennen kuin sitä erikseen pyysin. Eli jos tieto ainoastaan Telian järjestelmissä sitten että asiakas ei niitä näe, ja ei ole siinä muodossa että Telia ei pystyisi tietoa muuttamaan niin ongelma on olemassa.

 

Jätän tämän tähän, ellei Telian edustaja jotain uutta väärää tietoa yritä tuoda esille. Ei Telia pysty ymmärtämään että jotain ongelmaa taikka väärää tapahtunut.

hvihavai
Uusi keskustelija
  • 5 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ja jos Telian edustaja jotain haluaa vielä jatkaa, niin saa vastata kysymykseen miten Telian näkemyksen mukaan täyttyy kohta: "Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla."

 

SannaMKoo
Moderaattori
Moderaattori
  • 396 custom-general.kudos
  • 634 custom-general.replies
  • 75 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@hvihavai  kirjoitti:

Takuun tiedot pitää olla ostajalla, ei pelkästään myyjän taikka valmistajan omissa järjestelmissä. Eli onko asiakirjan nimi "kuitti", "todistus" taikka mikä tahansa ei ole väliä, siis kun en ymmärrä mitä yrität sanoa tuolla viittauksella "kuittiin". Eli mielestäni tärkein kohta keston lisäksi KKV:n ohjeistuksesta on: "Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla."

 

Toistan siis tietoa kestosta ei ollut missään muodossa ostajan saatavilla ennen kuin sitä erikseen pyysin. Eli jos tieto ainoastaan Telian järjestelmissä sitten että asiakas ei niitä näe, ja ei ole siinä muodossa että Telia ei pystyisi tietoa muuttamaan niin ongelma on olemassa.

 

Jätän tämän tähän, ellei Telian edustaja jotain uutta väärää tietoa yritä tuoda esille. Ei Telia pysty ymmärtämään että jotain ongelmaa taikka väärää tapahtunut.


Pahoittelut että vastauksessamme kesti. Tämä oli meillä tosiaan perusteellisessa selvityksessä ja hyvä kun toit asian ilmi.

 

Tässä tilanteessa takuunantaja on HP, mutta vastaamme myyjänä tietysti tuotteen takuusta kuten omastammekin. Olet siinä kuitenkin oikeassa, että tuo tilauksen yhteydessä toimitettava lähetelista on tällä hetkellä enemmänkin informatiivinen asiakirja, jonka perusteella me pääsemme näkemään tarvittavat takuutiedot.

 

HP:n kautta saatava takuukuitti on riittävä ja se haetaan netistä tai pyydetään erikseen postitse. Ymmärrän että tässä tilanteessa tuo ei suoraan ollut mahdollista jos HP:n tiedoissa takuuaika ja alkamisajankohta olivat jostain syystä väärin. Olemme tästä välittäneet nyt palautteen laitepuolellemme, ja tavoitteena on saada takuuaika näkymään jo suoraan lähetelistassamme! Toivotaan että muutos tapahtuu pikaisesti. 

Telia Yhteisö moderaattori | Samsung Galaxy S21 | Garmin Venu 2S | Lukutoukka | TV-sarjat