Ulkoistetut puhelinmyyjät kertovat epätosia asioita


Tänne on näköjään turha kirjoitella, kun tänne jätettävään palautteeseen  ei edes juuri taideta vastata, mutta kirjoitanpa kuitenkin.

 

Eli aina silloin tällöin, johonkin aikaan varmaan muutaman viikon välein soneralta soiteltiin ja tarjottiin tv- ja viihdepakettia samaan hintaan kuin kulloinenkin laajakaistaliittymä. En kuitenkaan koskaan tilannut koska en juurikaan katso televisiota, ja vaikka tulisi samaan hintaankin niin vastuu palveluntarjoajan omnaisuutta olevista kalliista härpäkkeistä on kuitenkin riskaabelia.

 

Mutta nyt sitten taas muutama kuukausi sitten "soneralta" soitettiin ja väitettiin että käyttäömäni "telewell" modeemin tukeminen päättyy ja modeemit pitää siksi uusia, ja nyt on tarjolla taas samaan hintaan se viihde- ja televisiopaketti samalla.

 

No kun nnäin sanottiin, niin uskoin, mikäs sitten siinä, jos kerran vanhan modeemin tukeminen päättyy, niin pakkohan se sitten on.

 

Mutta kun joku yksityiskohta kuitenkin oli epäselvä, en enää muista mikä, niin soitin kuitenkin myös taloyhtiöön (koska nykyinen liitttymäni on taloyhtiölaajakaista) ja Telian tukeen. Mutta kummassakaan ei tiedetty mistään modeemin tuen päättymisestä yhtikäs mitään ja vanha modeemi kuulemma toimii niin kuin ennenkin.

 

Ja kun kystyion että kuinkas sitten myyjä väitti toista, niin arveltiin että ehkä ulkoistetuilla myyjillä on epätarkkaa tietoa.

 

En nyt tiedä (enkä niin välitäkään) oliko myyjällä epätarkkaa tietoa vai valehteliko hän härskisti tahallaan siinä toivossa, että monet asiakkaat eivät ehkä tarkista asiaa.

 

Joka tapauksessa peruin tilauksen.

 

Jos tätä ajattelee Telian kannalta niin vaakakupissa on varmaan kolme vaihtoehtoa: 1) asiakas tilaa palvelun eikä kyseenalaista asiaa kun luulee että vaihtoehtoja ei ole. Vahinkoakaan ei aiheudu kun hinta on sama. 2) Asiakas selvittää asioita, toteaa saaneensa väärää tietoa ja peruu tiulauksen. Tästä aiheutuu turhaa ylimääräistä työtä sekä asiakkaalle että Telialle ja palautuksesta varmaan myös kustannuksia Telialle, jotka kuitenkin voidaan kattaa niillä voitoilla, jotka saadaan asiakkailta joille palvelu on tullut myydyksi epätoteen tietoon perustuen ("modeemin tukeminen loppuu"), vaikka nämä eivät välttämättä tarvitsisi itse tv-palvelua. 3) Joku tulee ostaneeksi palvelun tutkimatta asiaa  ja saa vasta perumisajan päätyttyä tietää, että palvelua ei olisikaan ollut pakko tilata. No, kun hinta on sama, niin tuliko vahinkoa vai ei?

 

Eli kysymys siis on lähinnä teoreettinen. Mutta teoriatasolla asia kai menee näin: a) Jos puhelinmyyjä valehtelee tahalllaan, toiminta on epäeettistä, ja epäeettinen toiminta ei ole hyväksyttävää. Ja b) jos puhelinmyyjällä on väärät tiedot, niin toiminta vääriin tietoihin perustuvana on heikkolaatuista ja huonoa siltä osin kuin se perustuu vääriin tietoihin, vaikka myyntimenettely ja kaupattava tuote muuten olisikin ok.

 

Itse tv-paketti sinällään on ihan kiva, ja se voi joskus tulla hankituksikin, jos sattuu muuten olemaan tarvetta sen sisältämille ominaisuuksille, tai kun esim. hankitaan uusi televisio (nyt meillä on joku ikivanha kuvaputkiromu, joka odottaa kierrätykseen vientiä, että uusi saataisiin sisään).

 

Tästä en olisi muuten kirjoittanutkaan, mutta kun nyt kaivoin tämän "yhteisön" esiin kommentoidakseni muuta asiaa, niin kommentoinpa nyt tätäkin.


13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Kyllä täällä Telialaisia käy arkisin, joten voit olla varma, että saat vastauksen Telialta palautteeseesi. Itse olen vain aktiivinen asiakas.


 


Hyvä, että annat palautetta, niin Telia voi kehittää toimintaansa. Toit esille mielestäni tärkeitä pointteja.

Tärkeää olisi myös että saataisiin asiat korjattua. Ei se nyt niin voi mennä palaute vain otetaan vastaan mutta mitään ei tehdä. Tämä on pieni asia, mutta se toinen mitä varten alkuaan kirjauduin on sen verran surta taitamattomuutta, että semmoista ei olisi pitänyt tapahtua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Mikael_L kirjoitti:

Tärkeää olisi myös että saataisiin asiat korjattua. Ei se nyt niin voi mennä palaute vain otetaan vastaan mutta mitään ei tehdä. Tämä on pieni asia, mutta se toinen mitä varten alkuaan kirjauduin on sen verran surta taitamattomuutta, että semmoista ei olisi pitänyt tapahtua.




Totta. Itse tosin en tiedä, mitä muutoksia palautteen perusteella tehdään jos tehdään, sillä en ole Telian leivissä. Tähän osaavat Telialaiset parhaiten vastata. Luin tuon toisen ketjusi, siinä kieltämättä Telialta on viestintä ollut varsin kepulia. Sen tiedän, että uusiin liittymiin ei kotisivutilaa ole enää saanut, mutta että palvelu poistuisi kokonaan, on uutta. Minullakin on jotkin "pilalla" tehdyt sivut netissä. Enkä ole ainakaan itse saanut mitään kirjettä tai muuta ilmoitusta, että palvelu lakkaa. Tai ainakaan muista sitä.


 


Ymmärrän toki hyvin sen, miten ärsyttävää on se, jos palaute vain jää leijumaan johonkin datapooliin, josta sitä ei kukaan käsittele. Aihe on minulle tuttu opintojeni kautta, sillä oppilaitokseni toiminnan kehittämisessä on ollut haasteita erityisesti palautteen palautteen saamisessa. Opintojaksopalautteiden antaminen on tuntunut yhdentekevältä, kun ei ole ikinä saanut tietää, onko palaute johtanut yhtään mihinkään.


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moro Mikael ja hienoa, että olet tullut Yhteisöön. Tämä on vertaistukiyhteisö jossa jokainen voi jakaa kokemuksiaan ja neuvoa muita ongelmatilanteissa ja niin edelleen. Kuten Purnipsi kertoi niin henksua on arkisin paikalla, moderaattorit tarkalleenottaen ma-pe klo 08-20. Minä pörrään täällä sitten melkein jatkuvasti. Asiaan.


 


Kiitos palautteesta. Milloin tämä tapahtui, siitä lienee aikaa kun puhut Sonerasta? Välitämme tapahtuneen tiedoksi kumppaneistamme vastaavalle joka ottaa asian käsittelyyn.


 


Lyhyesti sanottuna valehtelu tai vedätys ei kuulu toimintatapoihimme eikä myöskään kumppaniemme toimintaan. En tiedä mikä kampanja tai toimeksianto soiton taustalla oli joten en osaa sen kummemmin sanoa mitä myyjä tarkoitti ja haki pointillaan koskien modeemia. Laitan kuitenkin tosiaan tapahtuneen tiedoksi ja jos saan tietoa irti soiton taustalla olevasta kampanjasta niin palaan toki tässä ketjussa asiaan.


 


Pahoitteluni tapahtuneesta ja kiitos kun toit sen esille. Näin voimme parantaa toimintaamme. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Mikael_L Selvittelin vähän näiden soittojen taustoja ja erityisesti sitä millä "kulmalla" he ovat asiakkaisiin olleet yhteydessä. Soitoissa on yleisesti ottaen kerrottu että Telia pyrkii siirtymään Smart tekniikkaan mutta nykyisten modeemien tuen päättymisestä ei ole asiakkaita infottu koska sellaista ei siis ole tiedossa. Palaute on kuitenkin välitetty eteenpäin jotta jatkossa oltaisiin tarkempia asiakaskommunikoinnin suhteen ettei asiakkaalle jää väärää käsitystä asiasta.

Tässä on nyt sitten parin päivän sisään jo kolmas, joka ei ole mitään tietoa saanut. Ja kun perjantaina sain chatin asiakaspalvelijalta linkin siihen tiedotteeseen, joka minun olisi pitänyt saada:

 

http://uutiskirje.posti.telia.fi/a/s/95650727-802babf202585fa21004d38ee7177f17/1867937

 

Niin mikäs muu siellä on lähteenä kuin:'

 

Osoitelähde: Telian internet-palveluiden asiakastietokanta.

 

Ja kun katson niitä maileja, joita Telia on minulle koko viime vuoden ja tämän vuoden lähetellyt useamman kerran kuussa, niin mikäpä löytyy lähteenä sieltä:

 

Osoitelähde: Telian internet- ja matkapuhelinpalveluiden asiakastietokanta.

 

Eli Telia ei siis osaa pitää omia tietokantojaan järjestyksessä.

 

Olisi nyt edes kymmenesosa tähän "yhteisöön" pistetyistä henkilötyövuosista pistetty siihen, että asiakkaan kaikki palvelut ja niiden nykytila olisi näkynyt omilla sivuilla.

 

Muta ei, se työpanos on pitänyt pistää siihen, että joka kerta kun kirjoitan tänne, niin pukkaa joyaiun krinkulaa ja kjrenkulaa ja automaattiviestiä.

 

Ja samas sähköpostiosoite tosiaan ollut 10 vuotta yhtäjaksoisesti päivittäisessä käytössä ja kaikki viestit siltä ajalta tallelta. Ja sama puhelinn umeo ollut käytössä 1990-luvulta. Ja sama kotisivu myös kymmenen vuotta yhteen menoon samassa osoitteessa.

 

Ja yhteystiedot, joilla tavoittaa ovat myös koko ajan lukeneet itse kotisivuilla.

 

Siinä ei todellakaan pitäisi tarvita mitään "yrittämistä" että saisi tiedon kulkemaan.

 

Telian asiakasrekisterissä niiden tietojen on koko ajan ollut pakko olla, mutta Telia vain näköjään ei kykene niitä itse sieltä löytämään, vaikka on itse palveluntarjoajana minulle määritellyt niin sähköpostiosoitteen kuin kotisivusoitteen ja on jatkuvasti kyennyt m inut halutessaan tavoittamaan sekä sähköpostilla, kirjeellä että puhelimella.

 

Eikä tiedotetta voi sitten edes omille siville laittaa kun siellä kerran on puhelin ja nettiliittymät ja niiden oheispalvelut kaiikki muutenkin. Mitä se semmoinen peli oikein on?

 

Ja joka kerta kun telialle soittaa, niin nauhoite läyryää, että "tarkista liittymiesi ja palvelujesi tilanne omilta sivuilta".

 

Siinähän tarkistat vaikka maailman tappiin.

Moi @Mikael_L! Vaikuttaa kieltämättä siltä, että tämän tiedotteen osalta on jokin mennyt pieleen meidän päässä. Järjestelmissä on esimerkiksi voinut olla jotain vikaa, jonka vuoksi lähetys on epäonnistunut osalle asiakkaista. Ilman tarkkoja asiakastietoja voimme arvailla todellista syytä asian taustalla. Kuten Merja jo vastasikin toisessa ketjussa, niin tämä olisi hyvä selvittää tarkemmin asiakasviestinnän kanssa. Otathan siis tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin saadaan asia tarkempaan syyniin.

Yhteydenottopyyntö jätetty ja yhteydenottopyyntöä täydennetty sitä mukaa kun näillä muilla kanavilla aloitetuissa keskusteluissa on ilmennyt uusia yleisiä yksityiskohtia.

Siis sikäli kuin se yhteydeottopyyntölomake nyt oli oikea kanava. Asiakaspalveluun en ole vielä soittanut kun kerran viimeksi kehoteettiin jättämään viesti yhteydeottopyyntölomakkeen kautta.

Lomakkeen kautta homman pitäisi hoitua yhtälailla. Toivottavasti asia selviää ja jatkossa tällaista ei pääsisi tapahtumaan.

Tästä en oikeastaan olisi edes kirjoittanut tänne, koska kilttinä ihmisenä en halua syyllistää yksittäistä virheen tehnyttä asiakaspalvelijaa, enkä juuri sen takia ruvennut aikanaan enempää valittamaan kun asia oli selvinnyt, mutta kun olin toisesta, suuremmasta ongelmasta harmissani niin mikä lie paholainen minuun mennyt. Soneran / Telian puhelinmyynti on vuosien varrella ollut kohtuullisen asiallista, arvatenkin sen takia että asiat joita myydään ovat asiallisia ja sellaisia joita itse kukin voi joskus tarvita. Telia varmaan itse voi arvioida, tuleeko siitä liikaa kustannusta, jos laitepaketteja rahdataan edestakaisin, vaikka on niitä kyllä tullut myös ihan omasta harkinnasta peruttua.

Itse alkuperäisessä asiassa lomakkeeseen oli tullut vastaanottokuittaus yrityspuolelta, vaikka olen yksityisasiasiakas. Saapas näkee ja kenkä kuulee, miten asia etenee.

Luulisi, että yrityspuolelta siirtävät asian oikeaan paikkaan käsiteltäväksi. Toivottavasti saat vastauksen pian :)

Vastaa