Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
paavalipohja
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 14 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?

En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.

Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu

70 vastausta
r0uta
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos

@kustaa1967@  kirjoitti:

Lienee vähän pankkikohtaista , mutta minulle tulee pankista ilmoitus saapuneesta laskusta sähköpostiin eikä maksa mitään.

Eiköhän nämä toiminnot (sähköposti-ilmoituksen aktivointi ja laskun tallennus omalle koneelle) ole jokaisessa nykyaikaisessa pankissa mahdollisia. Tarkoitin tässä kylläkin palveluntarjoajan lähettämää sähköposti-ilmoitusta, koska vertasin toimintaa vielä tähän saakka käytössä olleeseen sähköpostilaskuun (joka siis tulee palveluntarjoajalta).

@r0uta@  kirjoitti:

Ja kyllä, yksi tykkää tyttärestä jne. Samoin yksi tykkää e-laskusta jne. Aina ei kyse kuitenkaan ole pelkästään tykkäämisestä, vaan siitä mikä on vaivattomin ja sopivin tapa juuri itselle. Minulle se on ollut sähköpostilasku, koska sähköpostia tulee muutenkin käytettyä useita kertoja päivässä. Sähköposti on aina auki, ei tarvitse kirjautua tai käyttää mitään toista sovellusta vain siksi että pääsee laskuun käsiksi ja saa sen maksettua (ja ladattua koneelle). Tietysti pankkisovellus täytyy avata puhelimessa, mutta se pitää avata joka tapauksessa. Haluan myös arkistoida laskut (pdf) omalle koneelle ja se käy kätevästi siinä samassa. Minäkin toivon että viivakoodi pysyisi jatkossakin laskussa mukana.

Tottumuksista lienee kyse. Minulla ainakin on lähes aina sähköposti ja selain auki ja ei sinne pankkiin kirjautuminen vie kuin muutaman sekunnin , kun sähöpostiin kilahtaa ilmoitus saapuneesta laskusta. Minun pankista voi ladata kopion pdf-muotoisesta laskusta omalle koneelle omaan arkistoon.

Niinpä, tottumuskysymyksiä hyvin pitkälti. Mutta ei pelkästään sitä, vaan kuten mainitsin, mikä on vaivattomin ja sopivin tapa itselle. Sinulle sopii selkeästi e-lasku. Minulle se on ollut sähköpostilasku.

Nyt kun tuota e-laskua niin innokkaasti suosittelet, niin e-laskussa pitää ensin tunnistautua koneella verkkopankkiin (tarvitaan puhelinta), etsiä se e-lasku jostain monen valikon ja klikkauksen takaa kunnes päästään maksuvaiheeseen (eikös tässäkin taas tarvita puhelinta maksun vahvistamiseen). Lisäksi laskun talletus täytyy tehdä vielä erikseen.

Sähköpostilaskussa avaat vain sähköpostista laskun (liite tai linkki), tunnistaudut kerran puhelimen pankkisovellukseen ja skannaat ruudulta laskun viivakoodin, ja talletat avatun laskun koneelle. Lopuksi voi vaikka keitellä kahvit samalla kun kaveri vielä makselee e-laskuaan. 😉 Laskun maksu hoituu siis periaatteellisesti samoin kuin minkä tahansa postissa tulevan paperilaskunkin maksu (tunnistaudutaan kerran pankkisovellukseen ja skannataan viivakoodi).

Juu, aina voidaan miettiä niitä turvallisuusaspekteja Pihtiputaan Mummon näkökulmasta myös. Myönnän että turvallisuusnäkökulmaa ei voi täysin kiistää, mutta aina voidaan pohtia onko "heikoin lenkki" periaate se ainut oikea lähestymistapa ja pakottaa kaikki käyttäjät toimimaan jollakin tietyllä (totutusta poikkeavalla) tavalla. Tai että e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto). Mutta kukin tyylillään ja minkä itselleen vaivattomimmaksi näkee.

Mutta, miksi osa asiakaskunnasta ohjataan edelleen sähköpostilaskun käyttöön samalla kun toisilta se mahdollisuus poistetaan? Jos tämä nykyinen muutos johtuu ns. "tietoturvapuutteista", niin eikö olisi loogista poistaa sähköpostilaskun mahdollisuus kaikilta asiakkailta? Ja miksi näitä muutoksia aina mainostetaan parannuksina ja helpotuksena, kun ne eivät yleensä sitä ole? Joku mainitsi jotenkin että sähköpostilasku on yrityksille jo vanhanaikainen tapa laskuttaa tms. Tästä olen kyllä hyvinkin toista mieltä. Toki sähköposti on vanha keksintö, mutta edelleen yksi yleisimmistä työkaluista/ohjelmista mitä verkossa käytetään. Paperilasku-murroksessa ensimmäinen tarjottu vaihtoehto oli nimenomaan sähköpostilasku (suoraveloituksen, e-laskun ja tekstiviestilaskun ohella). Tähän siirtymistä perusteltiin paperin käytön vähentämisellä ja ties millä ilmastonmuutoksella. Nyt kun suurin osa asiakkaista on saatu pois paperilaskujen piiristä, ollaan poistamassa sähköpostilaskua. Jos sekin nyt sitten poistetaan, niin toivottavasti tilalle tarjotaan jokin vähintään yhtä helppokäyttöinen vaihtoehto (ei, e-lasku ei vieläkään ole helpompi, vaikka Pihtiputaan Mummolle se voisikin olla turvallisempi vaihtoehto).

Edit HannaSu: muokattu hieman lainausta.

(Palstan wanha tunnus: routa)
kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2510 custom-general.kudos
  • 3864 custom-general.replies
  • 334 custom-general.solutions

Ei e-laskun maksaminen ole ollenkaan noin hankalaa. Sen voi asettaa myös menemään automaattisesti tililtä, jolloin saat pelkästään ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestillä että se ja se lasku menee tililtäsi eräpäivänä.

Jos haluat maksaa useamman e-laskun tai hyväksyä ne maksuun niin voit yhdellä kertaa hoitaa ne ilman että jokaiseen erikseen pitäisi joko tunnusluku tai mobiiliavain näpytellä puhelimesta.

Itse maksan laskut tai hyväksyn ne (e-laskuja kaikki toistuvat laskut) puhelimella pankin sovelluksella ja on nopeaa. Pankin sovellukseen kirjaudun sormenjäljellä, katson laskut läpi, muokkaan tarvittaessa ja hyväksyn mobiiliavaimella ( oma keksitty pin-koodi ). Voin tulostaa jopa laskut paperisena itselleni, kun avaan laskun pdf:nä.

Joskus kauan kauan sitten sain yhdeltä nimeltä mainitsemattomalta operaattorilta sähköpostilaskun ja minä koin sen vaikeaksi, ei auennut virtuaaliviivakoodit eikä pdf:ät. Jouduin käsin näpyttelemään kaikki tiedot pankin sivulle, jotta pystyin maksamaan sen laskun.

Lisää ajattelemisen aihetta : https://intercom.help/accountor-go/fi/articles/3738522-mita-eroa-on-verkkolaskulla-sahkopostilaskull... 

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
kustaa1967
Konkari
  • 331 custom-general.kudos
  • 782 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

@r0uta@  kirjoitti:

Niinpä, tottumuskysymyksiä hyvin pitkälti. Mutta ei pelkästään sitä, vaan kuten mainitsin, mikä on vaivattomin ja sopivin tapa itselle. Sinulle sopii selkeästi e-lasku. Minulle se on ollut sähköpostilasku.

Nyt kun tuota e-laskua niin innokkaasti suosittelet, niin e-laskussa pitää ensin tunnistautua koneella verkkopankkiin (tarvitaan puhelinta), etsiä se e-lasku jostain monen valikon ja klikkauksen takaa kunnes päästään maksuvaiheeseen (eikös tässäkin taas tarvita puhelinta maksun vahvistamiseen). Lisäksi laskun talletus täytyy tehdä vielä erikseen.

Sähköpostilaskussa avaat vain sähköpostista laskun (liite tai linkki), tunnistaudut kerran puhelimen pankkisovellukseen ja skannaat ruudulta laskun viivakoodin, ja talletat avatun laskun koneelle. Lopuksi voi vaikka keitellä kahvit samalla kun kaveri vielä makselee e-laskuaan. 😉 Laskun maksu hoituu siis periaatteellisesti samoin kuin minkä tahansa postissa tulevan paperilaskunkin maksu (tunnistaudutaan kerran pankkisovellukseen ja skannataan viivakoodi).

Hmmmm...

Selvästikään sinulla ei ole tietoa e-laskusta. Ehkä kannattaisi tutustua aiheeseen vähän paremmin.

Toki pankkikohtaisia eroja on , mutta ainakin käyttämässäni verkkopankissa avoimet laskut ovat suoraan aloitussivulla ja maksamiseen tarvitaan kaksi klikkausta ja lopuksi hyväksyntä puhelinappilla. Ei tarvitse skannailla mitään viivakoodeja , kun tiedot on esitäytetty jo valmiiksi. Voi toki laittaa automaattiseen maksatukseenkin. Laskut tallentuvat pankin arkistoon automaattisesti eli ei vaadi asiakkaalta mitään toimia ja säilyvät siellä 18kk.

Laskun näköiskopionkin voi halutessaan ladata samasta paikasta parilla klikkauksella.

PS. Kaikki edellä mainittu koskee kaikkia laskuttajia eikä tarvitse miettiä laskuttajakohtaisia eroja.

r0uta
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos

@kustaa1967@  kirjoitti:

Hmmmm...

Selvästikään sinulla ei ole tietoa e-laskusta. Ehkä kannattaisi tutustua aiheeseen vähän paremmin.

Toki pankkikohtaisia eroja on , mutta ainakin käyttämässäni verkkopankissa avoimet laskut ovat suoraan aloitussivulla ja maksamiseen tarvitaan kaksi klikkausta ja lopuksi hyväksyntä puhelinappilla. Ei tarvitse skannailla mitään viivakoodeja , kun tiedot on esitäytetty jo valmiiksi. Voi toki laittaa automaattiseen maksatukseenkin. Laskut tallentuvat pankin arkistoon automaattisesti eli ei vaadi asiakkaalta mitään toimia ja säilyvät siellä 18kk.

Laskun näköiskopionkin voi halutessaan ladata samasta paikasta parilla klikkauksella.

Ja selvästikään sinulla ei ole luetun ymmärtäminen ihan kohdillaan. Ehkä kannattaisi lukea kommenttini vähän rauhallisemmin ja tarkemmin, eikä vain keskittyä hehkuttamaan e-laskun erinomaisuutta (ja jossa et vastaa juuri mihinkään mitä kirjoitin). Jos et halua "skannailla mitään viivakoodeja", e-lasku on epäilemättä sinulle ja monelle muullekin se rakkain ja sopivin maksutapa, ja se on ihan OK, mutta silti moni varmasti haluaisi maksaa mieluiten sähköpostilaskulla (tai laskulla josta löytyy edes se viivakoodi).

En nyt oikein ymmärrä mitä vänkäämistä tässä edes on, sillä kyse ei varsinaisesti ole "sähköpostilasku vs. e-lasku" paremmuudesta (koska yhtä ja oikeaa kaikille sopivaa maksutapaa tuskin on olemassa), vaan - kuten jo pariinkin otteeseen todettu - mikä on kullekin asiakkaalle se vaivattomin ja sopivin maksutapa. Monelle se on sähköpostilasku, ja se vaihtoehto on nyt sitten poistumassa eikä e-lasku ole yhtä vaivaton vaihtoehto, vaikka kuinka sinä haluaisi niin ajatella. Ihan jo kuvailemasikin perusteella e-laskun maksu vaatii käyttäjältä enemmän vaivaa ja naputtelua kuin sähköpostilasku, joten toivottavasti aiheen tiimoilta löytyisi jotain muutakin (kuin e-lasku) josta haluaisit keskustella tai kommentoida.

kustaa1967
Konkari

@r0uta@  kirjoitti:

Ja selvästikään sinulla ei ole luetun ymmärtäminen ihan kohdillaan.

Joo voihan se olla niinkin tai sitten ei. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt jos vaikka minkälaisia laskunmaksusysteemeitä ja päätynyt sitten nykyiseen.

Onhan se harmi , että käyttämäsi sähköpostilasku on poistumassa , mutta siitä sinun kannattaa valittaa Telialle. Olen vain tavallinen Telian asiakas ja en voi asialle mitään muuta kuin suositella korvaavaa systeemiä.

r0uta
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos

@kiisseli67@  kirjoitti:

Ei e-laskun maksaminen ole ollenkaan noin hankalaa. Sen voi asettaa myös menemään automaattisesti tililtä, jolloin saat pelkästään ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestillä että se ja se lasku menee tililtäsi eräpäivänä.

Jos haluat maksaa useamman e-laskun tai hyväksyä ne maksuun niin voit yhdellä kertaa hoitaa ne ilman että jokaiseen erikseen pitäisi joko tunnusluku tai mobiiliavain näpytellä puhelimesta.

Tästähän kommentoin jo aiemmin: "e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto)". Ihan yhtälailla puhelimen pankkisovelluksella voi maksaa useita "skannattuja" laskuja kerralla. Puhelimen pankkisovellusta käytän itsekin aina kun mahdollista.

@kiisseli67@  kirjoitti:

Itse maksan laskut tai hyväksyn ne (e-laskuja kaikki toistuvat laskut) puhelimella pankin sovelluksella ja on nopeaa. Pankin sovellukseen kirjaudun sormenjäljellä, katson laskut läpi, muokkaan tarvittaessa ja hyväksyn mobiiliavaimella ( oma keksitty pin-koodi ). Voin tulostaa jopa laskut paperisena itselleni, kun avaan laskun pdf:nä.

Joskus kauan kauan sitten sain yhdeltä nimeltä mainitsemattomalta operaattorilta sähköpostilaskun ja minä koin sen vaikeaksi, ei auennut virtuaaliviivakoodit eikä pdf:ät. Jouduin käsin näpyttelemään kaikki tiedot pankin sivulle, jotta pystyin maksamaan sen laskun.

Lisää ajattelemisen aihetta : https://intercom.help/accountor-go/fi/articles/3738522-mita-eroa-on-verkkolaskulla-sahkopostilaskull... 

Itse en pysty suoraan puhelimesta tulostamaan laskua (pdf liitettä tai linkistä avautuvaa) paperille tai tallettamaan tietokoneelle (veikkaanpa ettei suurimmalla osalla muitakaan laskun maksajista ole näitä mahdollisuuksia), joten se minun täytyy tehdä tietokoneella. En siis selviä yksistään puhelimella (paitsi tietysti paperilaskujen maksu onnistuu). Mm. tästä syystä on helpompi maksaa sähköpostiin tuleva lasku jonka voin samalla tulostaa tai tallettaa koneelle. Minulla taas ei ole ollut mitään ongelmia (virtuaali)viivakoodien kanssa *kop kop*, mutta ymmärrän kyllä että jos se alkaa tökkimään niin sitten voi mennä työlääksi.

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2510 custom-general.kudos
  • 3864 custom-general.replies
  • 334 custom-general.solutions

@r0uta@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

Tästähän kommentoin jo aiemmin: "e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto)". Ihan yhtälailla puhelimen pankkisovelluksella voi maksaa useita "skannattuja" laskuja kerralla. Puhelimen pankkisovellusta käytän itsekin aina kun mahdollista.

@kiisseli67@  kirjoitti:

Itse en pysty suoraan puhelimesta tulostamaan laskua (pdf liitettä tai linkistä avautuvaa) paperille tai tallettamaan tietokoneelle (veikkaanpa ettei suurimmalla osalla muitakaan laskun maksajista ole näitä mahdollisuuksia), joten se minun täytyy tehdä tietokoneella. En siis selviä yksistään puhelimella (paitsi tietysti paperilaskujen maksu onnistuu). Mm. tästä syystä on helpompi maksaa sähköpostiin tuleva lasku jonka voin samalla tulostaa tai tallettaa koneelle. Minulla taas ei ole ollut mitään ongelmia (virtuaali)viivakoodien kanssa *kop kop*, mutta ymmärrän kyllä että jos se alkaa tökkimään niin sitten voi mennä työlääksi.

Minulla on tulostimen sovellus puhelimessa, niin voin tulostaa langattomasti laskut paperisena. Kun perheessä on yrittäjä niin veroilmoituksen tekoon kirjanpitäjälle tarvitaan paperiversiot laskuista, toki voisi sähköisessä muodossa lähettää sähköpostiin.

Onhan tietenkin voineet nuo sähköpostilaskutkin uudistua sittemmin, kun niitä käytin mutta ei silloin vain sen virtuaalisen viivakoodin luku eikä kopiointi onnistunut millään.

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
r0uta
Uusi keskustelija
  • 3 custom-general.kudos

@kustaa1967@  kirjoitti:

Joo voihan se olla niinkin tai sitten ei. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt jos vaikka minkälaisia laskunmaksusysteemeitä ja päätynyt sitten nykyiseen.

Onhan se harmi , että käyttämäsi sähköpostilasku on poistumassa , mutta siitä sinun kannattaa valittaa Telialle. Olen vain tavallinen Telian asiakas ja en voi asialle mitään muuta kuin suositella korvaavaa systeemiä.

Niin, luulin kyllä kirjoittavani (ja valittavani) nimenomaan Telian keskustelufoorumille ja aiheeseen liittyvään "Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä" ketjuun.. 😅 En mitenkään jaksa uskoa että aspan chattiin (tai palvelunumeroon tai mitänäitänyton) valitus olisi yhtään sen hedelmällisempi vaihtoehto.

Ja tämähän se juuri oli se minun pointti, että vaikka moni kuvitteleekin sen itselle parhaaksi koetun tavan olevan kaikille paras ja sopivin, niin silti kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Yksi muotti (tai edes kaksi) ei sovi kaikille. Kiitän kommenteistasi ja toivotan sinulle vilpittömästi (mutta osuvasti) hyvää alkavaa kesää e-laskujen maksamisen parissa! 🌞

kustaa1967
Konkari

@r0uta@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

Niin, luulin kyllä kirjoittavani (ja valittavani) nimenomaan Telian keskustelufoorumille ja aiheeseen liittyvään "Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä" ketjuun.. 😅 En mitenkään jaksa uskoa että aspan chattiin (tai palvelunumeroon tai mitänäitänyton) valitus olisi yhtään sen hedelmällisempi vaihtoehto.

Ja tämähän se juuri oli se minun pointti, että vaikka moni kuvitteleekin sen itselle parhaaksi koetun tavan olevan kaikille paras ja sopivin, niin silti kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Yksi muotti (tai edes kaksi) ei sovi kaikille. Kiitän kommenteistasi ja toivotan sinulle vilpittömästi (mutta osuvasti) hyvää alkavaa kesää e-laskujen maksamisen parissa! 🌞

Sinäpä sen sanoit. Tämä on vain keskustelupalsta. Ehkäpä niitä virallisempiakin reklamointikanavia löytyy.

Lienee kuitenkin fakta , että sähköpostilasku on jo päätetty poistaa Telian palveluvalikoimasta Telian päätöksellä ja tuskin sitä enää perutaan.

"Maailma muuttuu Eskoseni" kuten Nummisuutareissa sanotaan.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1057 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

On tämä Telian suhtautuminen maksupalveluiden turvalliseen käyttöön melko outo. Aiemmin @HerraTohtori ja minä havaitsimme Telia- ja Dot- sovellusten käyttäytyvän mies välissä, MITM, hyökkäyksen tavoin.

Täten jätin vanhentuneen maksukortin tiedot päivittämättä sovellukseen ja ajattelin siirtyä maksamaan laskut sähköpostilaskun kautta. Noh, kuinka sitten kävikään. Telian käyttämä maksunvälittäjä Adyen on saanut päähänsä sisällyttää verkkopankin iframe:ksi omalle sivustolleen. Eli tälläkin maksutavalla tapahtuma näyttää mies välissä hyökkäykseltä.

Nyt ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa kuin rikkoa pankin ehtoja saadakseni Dot-laskuni maksettua.

Verkkopankkitunnukset ja laitteeseen ladattu S-mobiilin tunnistaminen ovat henkilökohtaisia. Niitä ei saa osittainkaan luovuttaa tai antaa tiedoksi sivulliselle henkilölle, vaikka kyseessä olisi perheenjäsen, eikä erilliselle sovellukselle tai palvelulle.