Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä


Kunniamerkki +4

Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?


En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.


 


Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


 


82 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@TeroRe  kirjoitti:

Katsotko kohtaa Palvelupuhelut vai onko sinulla niitä laskulla ollenkaan?🙂>


Kai mä nyt laskua osaan lukea - no, eipä näissä ole mitään salattavaa:

 

Uusissa laskuissa on muuten fonttikin aivan törkeän pientä, eli sen lisäksi ettei saa viivakoodista tietoja sisään niin joutuu laittamaan myös silmälasit.

Käyttäjätaso 7

@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:
Taitaa olla jo enemmänkin makuasia. Minulle e-laskussa on ihan kaikki tarvittava , siis siinä paperilaskun näköiskopiossa.😀>

Toki, jos vaan aika riittää klikkalla niitä esiin.. "siiirytään ulkopuoliseen palveluun" jne jne.. Laskin joskus että taisi vaatia enemmän kuin 5 klikkausta plus odotukset joka välissä. Sähkölaitoksen laskujen kanssa tämä klikkailurumba joka kk.


Juu muutama klikkaus ja laskutiedot on auki. Kokeilin ihan huvin vuoksi ja sen näköislaskun avaamiseen meni noin kolme sekuntia. Ei se sähköpostistakaan sen nopeammin aukea eikä sitä siellä voi edes suoraan maksaa , vaan on mentävä kuitenkin nettipankkiin.

 

Saattaa palvelun sujuvuus olla vähän pankistakin kiinni.

 

No tapansa kullakin ja minulle ei muutama sekunti ole ongelma. 😁>

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@SINAD  kirjoitti:

@lasselusse  kirjoitti:se että telia ei lähetä sähköpostiin arkaluonteisia tietoja kuten laskuja on niitä harvoja asioita joita voi puolustaa.

Mitä arkaluonteista Telian laskuissa on? Kysehän ei ole potilastiedoista yms. mikä olisi oikeasti salassapidettävää eli tiedoista, joiden vuotamisella voitaisiin esimerkiksi kiristää. Kaikkihan näitä palveluita ostaa joltakin operaattorilta, ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole. Laskuista näkee ainostaan että mitä tuotteita on ostettu ja millaisina versioita. Mun mielestä sellaisessa ei ole mitään arkaluonteista.

 


lyhyesti, asiakasnro, laskunro, viitenro, osoite, puh nro ja erittely. ja puoliksi nimet ja lasku ylipäätään (hetua en laskusta löytänyt tosin). näitä tietoja käytetään identiteetti varkauksiin ja vastaaviin. jos näitä pystyy yhdistää esim maksukortti tietoihin ja hetuun niin alkaa olee paha ongelma. jollakin operaattorilla oli ongelma että oli tehty ostoja toisen nimissä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@kiisseli67  kirjoitti:

Nimi ja osoitetiedot sekä liittymien numerot/tiedot. Ei ole kivaa jos esim puhelinnumero päätyy kaiken maaliman kaupustelijoille. 

 

Edit JoonasLam: siirretty laskun viivakoodi -ketjusta tähän ketjuun


oli aikoinaan puh. nro julkisesti saatavilla aikoinaan yhden asian takia. nyt alkanut tulee kummallisia huijaussoittoja enimmäkseen +44 suunnalta. en taida jatkoa ajatellen pitää puh. numeroa numerotiedustelusta saatavilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967  kirjoitti:

Ei se sähköpostistakaan sen nopeammin aukea eikä sitä siellä voi edes suoraan maksaa , vaan on mentävä kuitenkin nettipankkiin.😁>


Mihin suomalaiseen pankkiin pääsee enää kirjautumaan kolmessa sekunnissa? Onko sinulla virolainen henkilöllisyystodistus ja pankkitili?

 

Huomattavasti nopeammin sähköposti aukeaa kuin verkkopankki. E-laskun kanssa sinne verkkopankkiin joutuu lisäksi menemään kaksi kertaa. Verkkopankkien istuntojen aikavalvonnat ovat sen verran lyhyitä, että laskua tarkastaessasi olet jo lentänyt ulos pankista.

 

Onneksi e-laskut voi sentään ladata omalle koneelle, jolloin esim. kuuden laskun maksamiseen ei tarvita kuin kaksi verkkopankkikirjautumista. Jos laskut olisivat vain ja ainoastaan verkkopankissa, kuuden laskun tarkastaminen ja maksaminen vaatisi seitsemän kirjautumista verkkopankkiin.

 


@lasselusse  kirjoitti:

en taida jatkoa ajatellen pitää puh. numeroa numerotiedustelusta saatavilla.


Tuo ei tehoa ulkomaisiin tuki- ja pyramidihuijareihin. He eivät katso numeroita puhelinluettelosta, vaan arpovat ne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@SINAD  kirjoitti:

Kai mä nyt laskua osaan lukea - no, eipä näissä ole mitään salattavaa:




Katsoin vielä uudemman kerran niin minullakin osa näkyy noin ja osassa näkyy koko numero ja firman nimi. Voisin ihan mielenkiinnosta tuosta kysyä, että miksi puheluerittelyssä osa menee toisin kuin toiset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@irritus  kirjoitti:
Mihin suomalaiseen pankkiin pääsee enää kirjautumaan kolmessa sekunnissa?

Nordean verkkopankkiin appiksen kautta pääsee ihan parissa sekunnissa. Ei tarvitse syöttää tunnareita, käytän kirjautumiseen kasvojentunnistusta.


 



@irritus  kirjoitti:
Verkkopankkien istuntojen aikavalvonnat ovat sen verran lyhyitä, että laskua tarkastaessasi olet jo lentänyt ulos pankista.

 


En ole ainakaan itse tähän törmännyt, Nordea tosiaan käytössä.


 



@irritus  kirjoitti:
Jos laskut olisivat vain ja ainoastaan verkkopankissa, kuuden laskun tarkastaminen ja maksaminen vaatisi seitsemän kirjautumista verkkopankkiin.



Meitä on tosiaan moneksi, itse käyn verkkopankissa lähes päivittäin enkä koe tätä millään muotoa ongelmaksi. Laskujen takia käyn siellä ehkä kerran kuussa, tai kahdesti, ja samalla maksan ne pois. Muutoin käyn siellä esim. siirtelemässä rahaa käyttötilin ja säästötilin välillä jne. 


Onko sitten tosiaan pankkien ja laitteiden välillä käyttö jotenkin erilaista mutta Nordea + Apple + Apple Pay -combo on kyllä todella helppo käyttää.

Käyttäjätaso 7

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Ei se sähköpostistakaan sen nopeammin aukea eikä sitä siellä voi edes suoraan maksaa , vaan on mentävä kuitenkin nettipankkiin.😁>


Mihin suomalaiseen pankkiin pääsee enää kirjautumaan kolmessa sekunnissa? Onko sinulla virolainen henkilöllisyystodistus ja pankkitili?


Taisit ymmärtää vähän väärin. Puhuin siitä kuinka kauan @SINAD :n kaipaaman paperilaskun näköisversion avaaminen kestää , en siitä kuinka kauan pankkiin kirjautuminen. Se vie hiukan kauemmin johtuen kaksivaiheisesta tunnistautumisesta. No se kirjautumisrutiini koskee myös sähköpostilaskun maksamista.

 


@irritus  kirjoitti:

Huomattavasti nopeammin sähköposti aukeaa kuin verkkopankki. E-laskun kanssa sinne verkkopankkiin joutuu lisäksi menemään kaksi kertaa. Verkkopankkien istuntojen aikavalvonnat ovat sen verran lyhyitä, että laskua tarkastaessasi olet jo lentänyt ulos pankista.



Ei minulla ole ollut mitään ongelmia maksaa useita laskuja kerralla eikä pankin palvelu ole potkaissut minua ulos kesken istunnon kertaakaan. Jos sinulla tekee niin , niin vaihda pankkia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Ei se sähköpostistakaan sen nopeammin aukea eikä sitä siellä voi edes suoraan maksaa , vaan on mentävä kuitenkin nettipankkiin.😁>


Mihin suomalaiseen pankkiin pääsee enää kirjautumaan kolmessa sekunnissa? Onko sinulla virolainen henkilöllisyystodistus ja pankkitili?

 

Huomattavasti nopeammin sähköposti aukeaa kuin verkkopankki. E-laskun kanssa sinne verkkopankkiin joutuu lisäksi menemään kaksi kertaa. Verkkopankkien istuntojen aikavalvonnat ovat sen verran lyhyitä, että laskua tarkastaessasi olet jo lentänyt ulos pankista.

 

Onneksi e-laskut voi sentään ladata omalle koneelle, jolloin esim. kuuden laskun maksamiseen ei tarvita kuin kaksi verkkopankkikirjautumista. Jos laskut olisivat vain ja ainoastaan verkkopankissa, kuuden laskun tarkastaminen ja maksaminen vaatisi seitsemän kirjautumista verkkopankkiin.


OP mobiiliin kirjautuu kolmessa sekunnissa sormenjäljen avulla. Yhdellä kirjautumisella maksaa ne laskut kerralla ja vahvistaa omalla pin-koodilla. Itse olen maksanut jo monta vuotta laskuja puhelimella. Tarvittaessa olen tulostanut itse paperilaskun isännälle, joka tarvitsee ne verotusta varten (e-laskut siis).

Ei nämä laskuasiat ole rakettitiedettä, kyllä ollaan menty eteenpäin paljon. Enää ei tarvitse jonottaa pankin jonossa tai tuskailla kun ei toimivaa tietokonetta tai siinä päivitykset kesken. Tulostinkin toimii paljon nopeammin puhelimen kautta 🤓>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kustaa1967  kirjoitti:
Taisit ymmärtää vähän väärin. Puhuin siitä kuinka kauan @SINAD :n kaipaaman paperilaskun näköisversion avaaminen kestää , en siitä kuinka kauan pankkiin kirjautuminen. Se vie hiukan kauemmin johtuen kaksivaiheisesta tunnistautumisesta. No se kirjautumisrutiini koskee myös sähköpostilaskun maksamista

Laskuja maksettaessa maksan yleensä lukuisia laskuja yhdellä kirjautumisella, enkä jokaista erikseen.

Käyttäjätaso 7

@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:
Taisit ymmärtää vähän väärin. Puhuin siitä kuinka kauan @SINAD :n kaipaaman paperilaskun näköisversion avaaminen kestää , en siitä kuinka kauan pankkiin kirjautuminen. Se vie hiukan kauemmin johtuen kaksivaiheisesta tunnistautumisesta. No se kirjautumisrutiini koskee myös sähköpostilaskun maksamista

Laskuja maksettaessa maksan yleensä lukuisia laskuja yhdellä kirjautumisella, enkä jokaista erikseen.


Juu yhdellä kirjautumisella minäkin maksan kaikki avoimet laskut. Tuo lainaamasi kommenttini liittyi @irritus :ksen kommenttiin nettipankin avautumisesta , siis ihan eri asiaan kuin itse laskujen maksaminen.

Kunniamerkki +4

Tää ketju nyt erkaantunut omasta nipottamisestani jo melkoisesti, mutta hyvä vaan kun asioita käsitellään monelta kantilta. Itse voisin jatkaa vielä tästä "asiakkaiden pakottamisesta johonkin", sen verta, että kun tässä huhtikuussa tilasin telialta uuden puhelimen, niin ensimmäinen lasku tuli paperisena ja siinä sanottiin esim. "Telia Finance Finlandin ensimmäinen laitelasku on maksuton paperilasku. Paperilaskut maksavat 3,90 €/lasku. Suosittelemme vaihtamaan laskun omassa verkkopankissasi maksuttomaan e-laskuun. Voit myös vaihtaa paperilaskun Omilla Sivuilla maksuttomaan sähköpostilaskuun."

Etsin omilta sivuilta tuota spostilasku vaihtoehtoa, mutta siinä epäonnistuen. En myöskään halunnut tuota e-laskua, joten minullehan sitten tuli paperilaskuja, ja niiden lähettämisestä veloitettiin tuo 3.90€. Kun ei kyse ollut kuin(?) vajaan 4n sadan luurista, niin sain sen kolmessa erässä maksettua, eikä mennyt kuin reilu kymppi tähän paperista maksamiseen. Silti pidän sitä järkyttävänä.

Ja mitä sitten tulee tähän monien hehkuttamaan e-laskuun, niin sain siitä äitini raha-asioita hoitaessani aika karvaan kokemuksen. Olen laittanut hänelle monet laskuista e-laskuiksi, koska tilillään katetta ja säännöllisiä laskuja ja helppous jne., mutta kun tiliotteita tässä viimeksi katselin, niin hoitovastike peritty kahteen kertaan kahdelta kuukaudelta..eli elo-/syyskuulta. Toki asia selviää isännöitsijälle soittamalla, eikä nuo virheelliset veloitukset vielä vanhusta konkurssiin vieneet, mutta esim. oma tilini ei kestäisi tuplaveloituksia, kun tuntuu että välistä vaikeata selvitä vaikka laskut tulee vaan kertaalleen.

Yllä oleva siis yksi syy joka saa minut suhtautumaan aika karsaasti näihin suoraveloituksiin.

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@paavalipohja  kirjoitti:

 

Yllä oleva siis yksi syy joka saa minut suhtautumaan aika karsaasti näihin suoraveloituksiin.


Jep, eivät ole huolettomia nekään. Jos niitä käyttä niin tulee tosiaan lisävaivaksi kytätä tiliotetta, ettei maksuja mene moneen kertaan. Ja siihen tiliotteiden kyttäämiseen menee herkästi enemmän aikaa kun maksun syöttämiseen ihan perinteisesti, tai etenkin viivakoodeista.

 

Itse luotan ainoastaan sellaisiin toistuviin maksuihin, jotka olen itse pankkiin ohjelmoinut toistuviksi ja joita pystyn koska tahansa kontrolloimaan. Sensijaan ulkoa tulevien laskujen automaattinen maksatus on jo aikamoinen kauhuskenario. Vähän sama kuin antaisit valtuutuksen pankkitileihisi ventovieraille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@paavalipohja  kirjoitti:

Etsin omilta sivuilta tuota spostilasku vaihtoehtoa, mutta siinä epäonnistuen. En myöskään halunnut tuota e-laskua, joten minullehan sitten tuli paperilaskuja, ja niiden lähettämisestä veloitettiin tuo 3.90€. Kun ei kyse ollut kuin(?) vajaan 4n sadan luurista, niin sain sen kolmessa erässä maksettua, eikä mennyt kuin reilu kymppi tähän paperista maksamiseen. Silti pidän sitä järkyttävänä.



Selvisikö tämä koskaan, että miksi tuota sähköistä laskustusta ei saatu tai siis et saanut kytkettyä? En ainakaan kommenteistasi löytänyt tähän liittyen mitään.


 



@paavalipohja  kirjoitti:

Ja mitä sitten tulee tähän monien hehkuttamaan e-laskuun, niin sain siitä äitini raha-asioita hoitaessani aika karvaan kokemuksen. Olen laittanut hänelle monet laskuista e-laskuiksi, koska tilillään katetta ja säännöllisiä laskuja ja helppous jne., mutta kun tiliotteita tässä viimeksi katselin, niin hoitovastike peritty kahteen kertaan kahdelta kuukaudelta..eli elo-/syyskuulta. Toki asia selviää isännöitsijälle soittamalla, eikä nuo virheelliset veloitukset vielä vanhusta konkurssiin vieneet, mutta esim. oma tilini ei kestäisi tuplaveloituksia, kun tuntuu että välistä vaikeata selvitä vaikka laskut tulee vaan kertaalleen.


Yllä oleva siis yksi syy joka saa minut suhtautumaan aika karsaasti näihin suoraveloituksiin.




Käsittääkseni e-laskun saa myös siten, että ne eivät mene tililtä automaattisesti. Näin ainakin itselläni on kaikkien laskuttajien kanssa. Hyväksyn maksut laskukohtaisesti joka kuukausi. Toki se vaatii sen vaivan mutta koen, että haluan itse määritellä milloin mikäkin lasku maksetaan. Ja näin voin aina tsekata veloituksen oikeellisuuden. Ymmärrän toki, että vanhemmalle väelle tämä voi olla vaikeaa tai mahdotonta toimia näin, halusin kuitenkin tuoda esille.

Kunniamerkki +4

@TeroRe  kirjoitti:


Selvisikö tämä koskaan, että miksi tuota sähköistä laskustusta ei saatu tai siis et saanut kytkettyä? En ainakaan kommenteistasi löytänyt tähän liittyen mitään.

Käsittääkseni e-laskun saa myös siten, että ne eivät mene tililtä automaattisesti.

 


En tiedä ovatko sinulle vielä kertoneet, mutta olen ollut ymmärtävinäni että Telia on luopunut/luopumassa spostilaskuista. 🙂> Sen takia tuota mahdollisuutta ei minulle tarjottu, vaikka se ensimmäisessä paperilaskussa esitetäänkin mahdolliseksi. Tästähän tämä ketju taisi osaltani alunperinkin lähteä liikkeelle.

Ja tosta e-laskusta vielä sen verta, että koska äitini ei omin avuin selviä enää laskuistaan ja itse olen niitä osaltani hoitamassa, niin olen mahdollisimman monta laskua siirtänyt e-laskuksi/suoraveloitukseen, ettei tarttisi turhaan olla selviä laskuja hyväksymässä. Nytkin oli kyse hoitovastikkeesta ja koitan vielä selvittää, että onko muiden asukkaiden vastikkeet menneet kanssa tuplaten, vai onko äitini ainut "uhri". Toki hän on asunut tuossa osoitteessa vasta 40 vuotta, joten voi olla että näin uuden asukkaan kohdalla kokeillaan mikä menee läpi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@paavalipohja  kirjoitti:

En tiedä ovatko sinulle vielä kertoneet, mutta olen ollut ymmärtävinäni että Telia on luopunut/luopumassa spostilaskuista. 🙂> Sen takia tuota mahdollisuutta ei minulle tarjottu, vaikka se ensimmäisessä paperilaskussa esitetäänkin mahdolliseksi. Tästähän tämä ketju taisi osaltani alunperinkin lähteä liikkeelle.



Hmmm, juu, nyt kun sanoit niin on ne ehkä jotain kertoneet 😁> No ei vain, jotenkin oletin että kyse on wanhasta tapauksesta mutta tosiaan ketju on avattu maaliskuussa. Pahoittelut, mä sekoilin.


 



@paavalipohja  kirjoitti:

Ja tosta e-laskusta vielä sen verta, että koska äitini ei omin avuin selviä enää laskuistaan ja itse olen niitä osaltani hoitamassa, niin olen mahdollisimman monta laskua siirtänyt e-laskuksi/suoraveloitukseen, ettei tarttisi turhaan olla selviä laskuja hyväksymässä.




Ymmärrän ja voin kuvitella, että kun oma äitini ikääntyy niin näin se käy varmaankin myös meille, että maksut menevät automaattisesti tililtä tai me lapset ollaan siinä välissä hyväksymässä. Mitä vähempi häslinkiä niin sen parempi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ilta≈Sanomissa on mielenkiintoinen uutinen sovelluksissa maksamisen tietoturvaongelmasta: Varoitus kehittäjältä: Verkko-ostamisessa piilee vaara – Nordea: Palvelu on turvallinen.

 

Eikö tämä ohjelmistokehittäjä Ville Saukkosen tekemä havainto ole täsmälleen sama, mitä HerraTohtori ja minä totesimme tässä keskustelussa jo aiemmin Telia- ja Dot-sovelluksista sekä maksunvälittäjä Adyenistä?

 


Ville Saukkonen kirjoitti:

The basic security of @Nordea is as poor as the most vulnerable mobile app out there in the app stores. They do not prevent their payment and login flows in in-app browsers, so a malicious party could attack vulnerable app and replace the login flow with their own #CyberSecurity


Telia Dot-sovellus käyttää juurikin sovelluksen sisäistä selainta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@paavalipohja  kirjoitti:

En tiedä ovatko sinulle vielä kertoneet, mutta olen ollut ymmärtävinäni että Telia on luopunut/luopumassa spostilaskuista. 🙂> Sen takia tuota mahdollisuutta ei minulle tarjottu, vaikka se ensimmäisessä paperilaskussa esitetäänkin mahdolliseksi. Tästähän tämä ketju taisi osaltani alunperinkin lähteä liikkeelle.


Mulle tulee muuten edelleen nettilasku myös sählöpostilaskuna, mutta siinä sähköpostissa on mukana se nillitys sähköpostilaskun loppumisesta. Sähköpostin linkin kautta saan myös edelleen kunnollisen laskun, jossa ON viivakoodi! Eli järjestelmä on edelleen olemassa. Hassuinta on kuitenkin se, että samasta nettilaskusta saa omien sivujen kautta myös sen uudistetun hölmön version ilman viivakoodia ja aivan liian pienellä fontilla (itse asiassa näyttäisi että laskun PDF on tulostettu aivan väärään formaattiin eikä se ole A4, vaan jotain pienempää - siksi siinä on kauheat turhat marginaalit).

 

Jännää ettei näin yksinkertaisia asioita osata enää. Älypuhelinriippuvaisten uusavuton sukupolvi tullut puikkoihin ja sellainen asia kuin oikeanlaunen tulostus A4 kokoon taitaa olla varsinaista rakettitiedettä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@SINAD  kirjoitti:


Mulle tulee muuten edelleen nettilasku myös sählöpostilaskuna, mutta siinä sähköpostissa on mukana se nillitys sähköpostilaskun loppumisesta. Sähköpostin linkin kautta saan myös edelleen kunnollisen laskun, jossa ON viivakoodi! Eli järjestelmä on edelleen olemassa. Hassuinta on kuitenkin se, että samasta nettilaskusta saa omien sivujen kautta myös sen uudistetun hölmön version ilman viivakoodia ja aivan liian pienellä fontilla (itse asiassa näyttäisi että laskun PDF on tulostettu aivan väärään formaattiin eikä se ole A4, vaan jotain pienempää - siksi siinä on kauheat turhat marginaalit).

 

Jännää ettei näin yksinkertaisia asioita osata enää. Älypuhelinriippuvaisten uusavuton sukupolvi tullut puikkoihin ja sellainen asia kuin oikeanlaunen tulostus A4 kokoon taitaa olla varsinaista rakettitiedettä.


Monet muutkin laskun lähettäjät ovat pikkuhiljaa uudistaneet laskujaan. Aikaisemman selkeän yhden A4 sivun kokoisen laskun tilalle tullut jotain ihme viritystä. Pieni fontti, marginaalit pielessä (jopa siinä joka postitse tulee eli osa tekstistä näkyy osittain). Justiinsa vielä viivakoodin saa onneksi luettua. Värejä ei nykyään enää säästetä, mutta fontissa kylläkin. Saksassa vielä sekavemmat laskut, niissä ei edes eräpäivää. Olisikohan joku laskun ulkoasun vapautus tapahtunut EU:ssa?

 

Älypuhelin uusavuttomuuden olen havainnut. Enään ei tarvitse IT-tuen opastaa älypuhelimen käytössä, vaan niissä samoissa ongelmissa mitä oli tietokoneiden alkuaikoina eli miten saa tiedoston siirrettyä tietokoneella paikasta toiseen (ei siis pilveen). Harmiksi ohjelmistokehittäjät innostuneet myös käyttöjärjestelmiä muokkaamaan entistä älypuhelinmaiseksi ja alkaa kaikki oleellinen tieto ja toiminnot olemaan piilossa ja monenkin monimutkaisemman asian tekoon joutuu käyttämään ihan komentoriviä tai tekstieditoria. mm. "turvallisuuden" vuoksi piilotettuja asioita.

Kaiken kukkuraksi osa pankeista haluaa, ettei itsellä saisi olla edes se turvaton android laite omassa hallinnassa (roottaus), joten milloinkahan vaativat, että pitää peruskäyttäjänä kirjautua tietokoneelle, että pääsee pankkiin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

Keskustelu on jo himppusen hiljentynyt, mutta tässä kuitenkin vielä virallinen vastauksemme ketjun kommentteihin liittyen esimerkiksi Telia Dot -palvelun maksamiseen, sekä Minun Teliassa laskujen maksamiseen.


 



Maksamisen maailma on pitkään ollut ns. perinteisten finanssilaitosten hallinnassa. Ns. kivijalkapankin perustehtäviin on perinteisesti kuulunut anto- sekä ottolainaus ja maksujen välittäminen. Tätä on viime vuosisadalla haastanut monet luottamukseen perustuvat verkostot kuten Visa, MasterCard jne. Näistä on tullut ajan saatossa ns. markkinastandardeja ja levinneet yleisiksi maksamisen tuotteiksi juurikin mainittujen finanssilaitosten myötävaikutuksella.


 


Asiakashyöty on ollut näissä tapauksissa ilmeinen. Asiakas on voinut ostaa asioita, tavaroita ja palveluita kotimaansa ulkopuolelta käyttäen kansainvälistä luottamusverkostoa. Monessa maassa kuten mm. Tanskassa sekä Norjassa on tämän lisäksi edelleen käytössä omat kansalliset pankkikorttistandardit jotka toimivat debit -kortin tavoin maksun tapahtuessa kotimaassa. Näin maksamisen hinta on onnistuttu pitämään kohtuullisena.


 


Maksamisen maailma kuitenkin kehittyy jatkuvasti sekä lainsäädännön että tekniikan osalta. Jos pohdimme että vasta vuonna 2012 suljimme viimeisen ”only ATM” -kortin on siitä tultu alle kymmenessä vuodessa pitkä matka.


 


Maksupalveludirektiivin antamat mahdollisuudet koskien ”Open Banking” -aggregaatiota ovat osa nykyistä kehitystä ja tulevat viitoittamaan tietä kohti tilipohjaista maksamista. Reaaliaikaiseen clearing -järjestelmiin pohjautuvat maksutavat (mm.P27, TIPS jne) ovat meillä kulman takana.


 


Rahaliikenne, siihen liittyvät mahdollisuudet sekä uhkat on aina hyvä havaita ja niistä käytävä avoin keskustelu on oikea tapa parantaa kaikkien turvallisuutta. Varsinkin kun ylläkuvattu rajattujen maksunvälittäjätoimijoiden joukko laajenee perinteisen pankkisektorin ulkopuolelle ja maksamisen kenttä fragmentoituu. Telia tulee myös jatkossa toimimaan tarkkarajaisesti niin, että asiakkaamme voivat turvallisesti maksaa sekä välittää maksuja Telian kanavissa ja viemme eteenpäin sellaisia toiminnallisuuksia joiden tiedämme helpottavan asiakkaidemme arkea, turvallisuudesta tinkimättä.


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Knojoh  kirjoitti:

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.




Olemme nyt saaneet laskulle virtuaalisen viivakoodin! Tämä tiedoksi myös @kustaa1967 @HerraTohtori @r0uta ja @SINAD  teillekin. Alla kuva esimerkkilaskusta miten se laskussa näkyy. 


 


Edit ReOlivia: Täsmennetty viestiin vielä maininta, että kyseessä on virtuaaliviivakoodi. Ei lukijalla luettava viivakoodi.


Mistäs tämän virtuaaliviivakoodin pitäisi nyt löytyä? En löydä sitä mistään, en Minun Telia sivuilta/sovelluksesta, enkä pdf laskusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@r0uta  kirjoitti:

Mistäs tämän virtuaaliviivakoodin pitäisi nyt löytyä? En löydä sitä mistään, en Minun Telia sivuilta/sovelluksesta, enkä pdf laskusta.


Samaa ihmetellyt minäkin, luulin ensin että johtuu siitä kun käyttää Android laitetta mutta ei näy vaikka olisi selaimessa työpöytäsivustolla 🤔>

Pankissa näkyy normaali viivakoodi e-laskussa jos valitsee alkuperäisen laskun ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kiisseli67  kirjoitti:

@r0uta  kirjoitti:

Mistäs tämän virtuaaliviivakoodin pitäisi nyt löytyä? En löydä sitä mistään, en Minun Telia sivuilta/sovelluksesta, enkä pdf laskusta.


Samaa ihmetellyt minäkin, luulin ensin että johtuu siitä kun käyttää Android laitetta mutta ei näy vaikka olisi selaimessa työpöytäsivustolla 🤔>

Pankissa näkyy normaali viivakoodi e-laskussa jos valitsee alkuperäisen laskun ?


Ainakin kun tietokoneella menee Omilla Sivuilla laskut, vihreä maksa lasku, niin pamahtaa tuo virtuaaliviivakoodi esille. Onko sitten, että täytyy olla jonkin tietyn päivän jälkeen syntynyt lasku?

Kun ei löydy niin ei löydy. Uusi laskukin tuli jo mutta ei vaan näy viivakoodia, ei virtuaalisena eikä tavallisena.

 

Telia, mikä homma?

Vastaa