Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
paavalipohja
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä

Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?

En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.

Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu

12 vastausta
Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1744 custom-general.kudos
  • 2706 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.

Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1727 custom-general.kudos
  • 2205 custom-general.replies
  • 178 custom-general.solutions

Sähköpostitse saapuvat laskut alkavat olemaan historiaa yrityksillä ja on niissä enemmän tietoturvariskejä kuin kirjeitse tai palveluissa jonne käyttäjän täytyy tunnustautua verkkopankkitunnuksilla.

Suosittelen lämpimästi ottamaan pankin e-laskulle tai "Lasku Minun Teliaan" laskutustavan:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/lasku-minun-teliaan

Lisää tietoa käyttöönotosta löytyy linkin takaa kohdasta "Laskutustavat". Käytän pankkini tarjoamaa e-laskupalvelua, koska saan kaikki laskut sinne ja halutessani kytkettyä suoralaskutuksen niille päälle erikseen, jolloin pankkitililtäni veloitetaan automaattisesti eräpäivänä 🙂

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
samivdsl
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 45 custom-general.replies

Näillä joilla ei ole verkkopankkia niin maksavat olikohan se suoramaksu (vanha suoraveloitus) eli pankki maksaa automaattisesti ja postitse tulee lasku jossa lukee suoramaksu. Paperilaskulisä tais tulla kuitenkin, muistelen kylläkin, ettei sitä lisää aina tullut.

Itse ainakin suosin sitä, että paperilla tulee laskut, muuten helposti unohtuu tai joutuu niistä stressaamaan. E-lasku ehkä ois hyvä, mutta käsittääkseni sekin pitää erikseen hyväksyä eli voi jäädä maksamatta jos ei pariin viikkoon verkkopankkiin kirjaudu.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021

E-laskun voi ainakin omassa pankissani (Säästöpankki) ohjelmoida siten, että lasku menee:

- pitää varmistaa

- automaattisesti, summaan X asti (jos tiedät, että maksu on aina X tai enintään Y, niin maksu menee automaattisesti)

- on aivan automaattinen

Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1727 custom-general.kudos
  • 2205 custom-general.replies
  • 178 custom-general.solutions

Jos ei käytä laisinkaan verkkopankkia, niin yksinkertaisin tapa on toki vastaanottaa lasku kirjeitse yrityksiltä vaikka siitä peritään pieni maksu 🙂

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich
irritus
Konkari
  • 527 custom-general.kudos
  • 903 custom-general.replies
  • 81 custom-general.solutions

@Purnipsi  kirjoitti:

Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021

@irritus  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.

No arkistointi on asia erikseen. Tarkoitin e-laskun vastaanottamista, josta nyt tässä keskustelussa laskun vastaanottamisesta oli puhetta. Jokainen varmasti on pankin kanssa sopimuksia tehdessään (ainakin toivottavasti) tutustunut palvelumaksuihin.

Knojoh
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.

kustaa1967
Konkari
  • 276 custom-general.kudos
  • 634 custom-general.replies
  • 23 custom-general.solutions

@Knojoh  kirjoitti:

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.

Hmmmm...

Itselläni on käytössä e-lasku , mutta kurkkasin Minun Teliassa avointa laskua ja siellä voi sen maksaa suoraan. En vienyt tapahtumaa loppuun , mutta luulisin , että pankin valinnan jälkeen laskun tiedot kopioituu suoraan pankkiin eikä tarvita mitään viivakoodia. Oletko kokeillut??

Vain jos omaa pankkia ei löydy listalta , niin tiedot pitää kopioida käsin , vai olenko väärässä?