Kirjoitettu
24-03-2021
22:29
Muokattu
25-03-2021
09:15
SannaMKoo
Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?
En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.
Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu
25-03-2021 00:34
Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.
25-03-2021 05:54
Sähköpostitse saapuvat laskut alkavat olemaan historiaa yrityksillä ja on niissä enemmän tietoturvariskejä kuin kirjeitse tai palveluissa jonne käyttäjän täytyy tunnustautua verkkopankkitunnuksilla.
Suosittelen lämpimästi ottamaan pankin e-laskulle tai "Lasku Minun Teliaan" laskutustavan:
https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/lasku-minun-teliaan
Lisää tietoa käyttöönotosta löytyy linkin takaa kohdasta "Laskutustavat". Käytän pankkini tarjoamaa e-laskupalvelua, koska saan kaikki laskut sinne ja halutessani kytkettyä suoralaskutuksen niille päälle erikseen, jolloin pankkitililtäni veloitetaan automaattisesti eräpäivänä 🙂
25-03-2021 09:10
Näillä joilla ei ole verkkopankkia niin maksavat olikohan se suoramaksu (vanha suoraveloitus) eli pankki maksaa automaattisesti ja postitse tulee lasku jossa lukee suoramaksu. Paperilaskulisä tais tulla kuitenkin, muistelen kylläkin, ettei sitä lisää aina tullut.
Itse ainakin suosin sitä, että paperilla tulee laskut, muuten helposti unohtuu tai joutuu niistä stressaamaan. E-lasku ehkä ois hyvä, mutta käsittääkseni sekin pitää erikseen hyväksyä eli voi jäädä maksamatta jos ei pariin viikkoon verkkopankkiin kirjaudu.
25-03-2021 10:05
E-laskun voi ainakin omassa pankissani (Säästöpankki) ohjelmoida siten, että lasku menee:
- pitää varmistaa
- automaattisesti, summaan X asti (jos tiedät, että maksu on aina X tai enintään Y, niin maksu menee automaattisesti)
- on aivan automaattinen
25-03-2021
10:18
Muokattu
25-03-2021
10:18
Jos ei käytä laisinkaan verkkopankkia, niin yksinkertaisin tapa on toki vastaanottaa lasku kirjeitse yrityksiltä vaikka siitä peritään pieni maksu 🙂
25-03-2021 13:54
@Purnipsi@ kirjoitti:Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.
Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.
25-03-2021 13:56
@irritus@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.
Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.
No arkistointi on asia erikseen. Tarkoitin e-laskun vastaanottamista, josta nyt tässä keskustelussa laskun vastaanottamisesta oli puhetta. Jokainen varmasti on pankin kanssa sopimuksia tehdessään (ainakin toivottavasti) tutustunut palvelumaksuihin.
07-04-2021 10:19
Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.
07-04-2021 10:54
@Knojoh@ kirjoitti:Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.
Hmmmm...
Itselläni on käytössä e-lasku , mutta kurkkasin Minun Teliassa avointa laskua ja siellä voi sen maksaa suoraan. En vienyt tapahtumaa loppuun , mutta luulisin , että pankin valinnan jälkeen laskun tiedot kopioituu suoraan pankkiin eikä tarvita mitään viivakoodia. Oletko kokeillut??
Vain jos omaa pankkia ei löydy listalta , niin tiedot pitää kopioida käsin , vai olenko väärässä?